Újra Győrben jártam, hogy az MHC Mobility használtautó-telephelyéről elcsenjek, majd próbára tegyek egy hatesztendős Ford Transit Courier kishaszonjárművet. Ki mit gondol, jól vizsgázott vagy megbukott a germán nebuló?
Finom beltérrel, jórészt kellemes tapintású anyagokkal, valamint még mai szemmel sem elavult formákkal találkoztam, amikor beültem a Ford Fiesta platformjára épített, első generációs Transit Courier kétszemélyes utasterébe. Habár már 2018-ban legördült a törökországi szalagról, csak 2019 novemberében helyezték forgalomba hazánkban. Ottjártamkor a 125 ezer kilométert sem érte el a Courier futásteljesítménye. Egészen pontosan eddigi életében 124 677 kilométert mentek vele óvatosan. Hiszen nem sok kopás látható az utastérben, sőt egészen újszerű az érzete. Elég jól leplezi az eddigi két tulajdonosát, persze az is előfordulhat, hogy valamelyik vármegyés püspökség szolgálatában szállította a két karton áldozó ostyát és húsvéti gyertyákat. Ez egyúttal magyarázatot adna az 551 kilogrammal terhelhető kishaszonjármű rakterének nagyon jó állapotára is.
Benn, s künn
A fűthető vezetőülés keményre párnázott – én és a görnyedt hátam így szeretjük. A kartámasz és a manuálisan állítható deréktámasz is jó szolgálatot tesz kényelmünk oltárán. Hogy ne csak dicsérjek, az irányjelző kar kapcsolási érzete kicsit olyan, mintha a legnagyobb kínai online vásártérről rendelt, kétes minőségű műanyagból lenne. Ugyan nem maradt a kezemben, de nem merném lefogadni, hogy ez később, másokkal sem fog megtörténni. Viszont a bőrbevonat miatt kifejezetten jó fogású kormánykerék garantáltan nem marad a kezében senkinek egy lélegzetelállító gyorsulás után. Az is igaz, hogy erről nem csak a minden irányba állítható, így a kényelmes vezetési pozíció megtalálását gyorsan elősegítő kormánykerék tehet. De erről majd később! Azt is megszokhattuk már az európai gyártású kék szilvás márkától, hogy a kormányzás precíz és közvetlen. Sőt, a visszafogott menetteljesítményekhez képest akár még sportosnak is mondható. Cserébe az elöl tárcsával, hátul dobbal operáló fékrendszer szinte túlságosan harapós. Tényleg nagyon erős, szemernyi kétségem sincs afelől, hogy akár jelentős túlterhelés esetén is magabiztosan viselkedve és rövid úton megállítaná a modulegyterűt.
Habár kihozták belőle a maximumot, mégsem elég tágas az oldalsó tolóajtó
Ha már a terhelésnél tartunk! Nem éreztem valós hiányát a bal oldali tolóajtónak, a viszonylag kis, 2,3 köbméteres raktér szinte bármelyik pontja kívülről is kényelmesen elérhető a kétszárnyú hátsó, valamint jobb oldali ajtókon keresztül. Ennek megfelelően a hat, egyenként 350 dekanewtonnal terhelhető rögzítési pont mindenre elég. A fülkéből a raktér felé átlátunk egy rácsozott ablakon, azonban mivel a hátsó ajtókon nincs üvegezés, ezért középső visszapillantó tükörre sincs szükség. Illetve volna, de ne feledjük, hogy a gyártása idején még nem terjedt el a digitális tükör a kishaszonjárműveknél. Cserébe nézegethetjük az elektromosan állítható, külső visszapillantó tükröket. Pont megfelelő méretűek, így a fehér dobozocskával szűk helyeken manőverezve sincs veszélyben a környezetünk és a fényezés. Villanymotor mozgatja az ablakokat is, de csupán a vezetőoldali automatikus lefelé. Lényegében az esetek kilencven százalékában ennyi is elég.
Ahogy a nevéből is kitűnik, tökéletes futárautó a Ford Transit Courier
Mértéktartó élmények
Most lehet, hogy nem leszek túl népszerű, de bátor vagyok és vállalom! Számomra kifejezetten üdítő látvány, hogy a középkonzolon nincsen semmi Schnickschnack, knick-knack vagy éppen csecsebecse. Nincs „felesleges” érintőképernyő, a kormánykerék mögé pillantva is csupán a kifejezetten tetszetős, kerek és még analóg műszereket láthatom.
Két légzsák óvja az utasok hab testének épségét, amiből az anyósé már felárasnak számított. Az alulról lukacsos mennyezeti tárolóban jól látható, hogy hónapokkal ezelőtt mit tettünk bele és felejtettünk ott
Ezeknél a kék árnyalatban megvilágított mutatók helyezik fel az i-re a pontot. Haszonjárműhöz képest kifejezetten szépen szól a rádió, ráadásul akkor is tovább örvendezteti füleinket, miután „gyújtásról levettük” az indítókulcsot. Ezt annál inkább zavartalanul élvezhetjük, mivel bent csend honol. A karosszéria nagyon merev, nyöszörgésnek vagy nyikorgásnak nyoma sincs. Furgon létére az átlagosnál kevésbé szűrődnek be a gördülési zajok. A hátfal utastér felőli oldala filcbevonatot kapott, ez nagyon sokat elnyel a zajokból és zörejekből!
Erőforrás
Szó szerint forrás ez, hiszen csupán szelíden csörgedeztek benne a vízilovak. Érthető, hiszen még a kis, másfél literes dízelmotorocska számára sem nagy kunszt 55 kilowattot (75 lóerő) kiizzadni. Ez egyrészt jó, hiszen jelentős tartalékok maradnak az erőforrásban, ami megbízhatóságot és hosszú élettartamot vetít előre. Másrészt viszont semelyik fordulatszám-tartományban sem érződik dinamikusnak, erősnek vagy sportosnak a Courier. Maradjunk annyiban, hogy garantáltan nem mi leszünk a legfürgébb furgonosok a lakótelepen. Üresen, a velem együtt 1,3 tonnás karosszériával még egészen jól elboldogult, de teljes terhelésnél, amikor az össztömeg meghaladja az 1800 kilogrammot, nem állnék ki gyorsulási versenyre. Természetesen ennek egy tipikusan urbánus környezetben használt munkaautónál kevésbé van jelentősége, de országúton azért a szokásosnál megfontoltabban kell belevágni az előzésekbe. Ha amatőr Räikkönen-lelkünknek sikerül lelassulni a kis Ford tempójához, a hétköznapokban jól használható, könnyen vezethető és praktikus kishaszonjárművet ismerhetünk meg. Akár alapjáraton is elindulhatunk, mivel ilyenkor automatikusan apró gázfröccsöt ad, vagyis enyhén megemeli a kis olajmotor fordulatszámát, így szinte teljesen kizárható a lefulladás veszélye. A hatfokozatú manuális sebességváltó precíz és pontos, nagyon könnyen kezelhető, még ha kicsit hosszú úton is jár.
Bizonyítvány
Újra bebizonyosodott, hogy a gyári előírásoknak megfelelő, rendszeres karbantartás hosszú távon is megtérül. Nemcsak az üzembiztosság okán, hanem akkor is, amikor használt autóként szeretnénk értékesíteni járművünket. Az általam kipróbált hatesztendős Transit Courier szinte ajándék nettó 2 910 000 forintért. Főleg annak fényében, hogy az aktuális, immár második generációs Courier slusszkulcsát nem dobják utánunk 8 072 000 forintnál olcsóbban. Elnézést kérek mindenkitől, akinek sikerült kedvet csinálnom a kis futár (courier) birtoklásához, azonban nem érdemes sietni érte, máris új gazdára talált. Igen, a harmadikra, hiszen három a magyar igazság, egy pedig a ráadás! Tiszta szerencse, hogy az MHC Mobility győri telephelyén az írás pillanatában két másik, hasonlóan megkímélt testvére keresi új tulajdonosát.
Műszaki adatok
Hajtáslánc, felépítés | |
---|---|
Soros, négyhengeres, hengerenként négyszelepes, közvetlen közös nyomócsöves befecskendezésű, folyadékhűtésű, négyütemű dízelmotor változó geometriájú turbófeltöltővel és töltőlevegő-hűtővel. Euro 6d-TEMP minősítés kipufogógáz-visszavezetéssel, részecskeszűrővel. | |
Összlökettérfogat (cm³): | 1499 |
Legnagyobb teljesítmény (kW(LE)): | 55(75) |
Legnagyobb nyomaték (Nm): | 190 |
Motor elöl, keresztben beépítve, elsőkerék-hajtás, hatfokozatú kézi kapcsolású sebességváltó. Önhordó dobozos acélkarosszéria, kétajtós, kétszemélyes fülke, raktér egy oldalsó tolóajtóval és kétszárnyas hátsó ajtóval | |
Kétkörös, hidraulikus fékrendszer, rásegítéssel, elektronikus menetstabilizáló blokkolásgátlóval, elektronikus fékerő-elosztóval, vészfékrásegítővel; elöl belső szellőzésű tárcsafék, hátul dobfék | |
Kormánymű: | fogasléces, rásegítéssel |
Futómű elöl: | MacPherson, csavarrugó, hidraulikus lengéscsillapító, keresztstabilizátor |
Futómű hátul: | csatolt lengőkar, csavarrugó, hidraulikus lengéscsillapító, keresztstabilizátor |
Gumiabroncsok gyártmánya és mérete: | Hankook Ventus Prime3 (elöl), Continental ContiPremiumContact 2 (hátul) 195/60 R 15 |
Méretek, tömegek | |
Hosszúság/szélesség (tükrökkel)/magasság (mm): | 4157/1764 (2112)/1770 |
Tengelytáv (mm): | 2489 |
Nyomtáv elöl/hátul (mm): | 1494/1482 |
Szabadmagasság (mm): | 179 |
Fordulókör átmérője (m): | 10,9 |
Saját tömeg (kg): | 1259 |
Hasznos teherbírás (kg): | 551 |
Megengedett össztömeg (kg): | 1810 |
Vontatható pótkocsi tömege fékkel/fék nélkül (kg): | 910/635 |
Tüzelőanyag-tartály térfogata (l): | 47 |
Raktér hosszúsága alul/felül (mm): | 1610/1320 |
Raktér szélessége alul/felül (mm): | 1495/1120 |
Kerékdobok közötti távolság (mm): | 1030 |
Raktér magassága (mm): | 1235 |
Raktér térfogata (m³): | 2,3 |
Rakodóperem magassága (mm): | 540 |
Hátsó ajtónyílás szélessége/magassága (mm): | 910–1120/1095 |
Oldalsó ajtónyílás szélessége/magassága (mm): | 470–630/1045–1100 |
Fülke szélessége fej-/könyökmagasságban (mm): | 1175/1410 |
Fülke hosszúsága (mm): | 950 |
Fülkepadló magassága a talajtól (mm): | 290 |
Vezetőülés magassága a talajtól/padlótól (mm): | 615–650/325–360 |
Vezetőülés lapjának hosszúsága/szélessége (mm): | 480/440 |
Vezetőülés támlájának magassága/szélessége (mm): | 665/450 |
Vezetőülés állítási úthossza (mm): | 260 |
Utasülés lapjának hosszúsága/szélessége (mm): | 480/440 |
Utasülés támlájának magassága/szélessége (mm): | 665/450 |
Fejtér (mm): | 1090–1165 |
Lábtér (mm): | 810–1040 |
Kormánykerék átmérője (mm): | 370 |
Kormánykerék állíthatósága tengelyirányban/arra merőlegesen (mm): | 40/45 |
Kormányfordulatok száma végállástól végállásig: | 2,75 |
Kormánykerék távolsága a váltógombtól (mm): | 170–190 |
Kapcsolási úthossz az I. és a II. fokozat között (mm): | 150 |
Menetteljesítmények, költségek | |
Legnagyobb sebesség (km/h): | 157 |
Fogyasztás WLTP-szabvány szerint kombinált (l/100 km): | 5,4 |
A használt modell nettó ára (Ft, áfa nélkül): | 2 910 000 |
Garancia: | 1 vagy 2 év kiterjesztett |
Országos szervizhálózat tagjainak száma: | 35 |
Ami nagyon nem mindegy a mai magyar használtautó-piacon, hogy az MHC Mobility egy vagy két év kiterjesztett garanciát kínál az ellenőrzött előéletű, használt járműveire. Ezáltal gyakorlatilag bármelyiket kockázatmentesen hazaguríthatjuk.
Ford Transit Courier menetpróba: Ellenvélemény
Szerencsére már régen vége azoknak az időknek, amikor ez „csak” egy haszonjármű jeligével félresöpörhettük a legalapvetőbb kényelmi extrák hiányát felhozó megjegyzéseket. Középső testvére után a legkisebb Transit is csatlakozott a valóban modern korhoz.
Ford Transit Courier és E-Transit Courier: Kisdobozos újdonságok
Hazánkban a Ford neve és a kishaszonjárművek szorosan összekapcsolódnak a felhasználók fejében. A piac nem mentes riválisoktól, ám a négy méretet felölelő Transit család valamelyik tagját mindenki ismeri. Érkezik a legkisebb modulegyterűjük új nemzedéke.
Ford és Volkswagen együttműködés: Kékoválos néphaszonjárművek
Hat generáció után külső kézbe kerül a Volkswagen legendás típusának tervezése, cserébe terepes testvére lekerült a kihalással fenyegetettek listájáról, valamint nemsokára Ford-emblémával is elérhető népautó születik.
Ford Transit Connect és Courier újdonságok: Frissülő picurok
Megújul a Ford Transit család két legkisebb tagja, a Transit Connect és a Transit Courier. Év elejétől már rendelhetők az apróságok.