Hazánkban a Ford neve és a kishaszonjárművek szorosan összekapcsolódnak a felhasználók fejében. A piac nem mentes riválisoktól, ám a négy méretet felölelő Transit család valamelyik tagját mindenki ismeri. Érkezik a legkisebb modulegyterűjük új nemzedéke.
Teljesen új nemzedékkel érkezik hamarosan a Ford Transit Courier, megnőtt a teherbírása és minden irányba gyarapodott a jármű. Huszonöt százalékkal nőtt a raktér térfogata a kifutó modellekhez képest! Alaphelyzetben így már 2,9 köbméter áll rendelkezésre, ami az új átrakónyílással tovább növelhető. A hagyományos belső égésű motorral felszerelt Transit Courier továbbra is 1,0 literes EcoBoost benzinmotorral és 1,5 literes EcoBlue dízelmotorral kelleti majd magát, mindkettő 74 kilowatt (101 lóerő) teljesítményű. A háromhengeres benzines 92 kilowattal (125 lóerő) is rendelhető, ezzel társítva egy hétfokozatú kettős tengelykapcsolós automatizált váltó is bekerül a választási lehetőségek közé.
A takarékoskodást a stop-start rendszer mellett aktív hűtőcsappantyúk szolgálják majd. Nagyon beszédes amúgy, hogy bár ezeket még idén elkezdik gyártani, mégis sokkal több információt adott ki a gyártó a csak a jövő év második felében érkező E-Transit Courier kivitelről. Arra mondjuk méltán büszkék, hogy még a villanyos is izmosabb az őseinél, hiszen ez is akár 700 kilogrammal terhelhető és 750 kilogramm tömegű vontatmányt húzhat!
Gazdag felszereltséggel kínálják az új nemzedéket, akár nyomógombos indítást és elektronikus rögzítőféket is kap a vásárló. A kormány ellaposított karimája nagyobb lábteret eredményez, az elektromos kivitel esetében még az irányváltót is a kormányoszlopra szerelik. A szórakoztató rendszerbe előfizetéses, online adatokat is kínáló navigáció rendelhető, elérhetőek a népszerű okostelefon-tükrözési funkciók. A fülke hátfaláról lehajtható opcionális asztal és a hozzáigazított fényforrás a kényelmes és rendezett munka alapjául szolgálhat. Fejlett vezetői segédrendszerekkel is felvértezhetőek a modellek, amelyek között álló helyzetre fékező adaptív sebességtartó elektronika, hátsó keresztirányú forgalomra figyelmeztetés, vészfékasszisztens és holttérfigyelő rendszer is található.
Természetesen kisebb központi kijelzővel és hagyományos kézifékkel felszerelt egyszerűbb kivitelek is szerepelnek majd a belső égésűek kínálatában
A Ford E-Transit Courier és Transit Courier az első kompakt kishaszonjárművek, amelyek megkapják a Ford Pro saját hálózatához csatlakoztatott szolgáltatás és szoftvercsomagját, amely a még hatékonyabb munkavégzést segíti. Például baleset, káresemény vagy sérülés esetén azonnali értesítést kaphat az üzemeltető. A távoli motorindítás vagy leállítás lehetősége is adott. Ezzel megelőzhető vagy félbeszakítható egy esetleges lopás. A raktérben rögzítőfülek szolgálják a biztonságot, míg az opcionális megerősített és biztonsági ajtózárak a lopásvédelmet. A becsukott tolóajtók pedig kívánságra automatikusan záródnak, ezzel értékes másodpercekkel gyorsítanak meg minden egyes kirakodást.
A hátsó kerékjáratok közötti szélesség 1220 milliméter, így a kisteherautó már két euroraklap szállítására is képes, hiszen a kerékjáratok között is elfér egy keresztben
Az E-Transit Courier a legújabb termék a Ford Pro elektromos járműpalettáján. Az új nemzedék műszaki újdonságai mellett saját töltőhálózatot, telephelyi töltő kiépítését és szoftveres megoldások egész sorát kínálják a leendő felhasználóknak. A vállalat ötvenmilliárd dollárt meghaladó befektetése hitelesen támasztja alá az elektromos jövő elérésére irányuló törekvéseik komolyságát. Az új akkumulátoros modellváltozatról egyelőre annyit tudunk, hogy száz kilowattos motorral szerelik majd. Aki figyelt idáig, észreveheti, hogy ez erősebb, mint az eddigi belső égésűek! Ilyen erős elektromotor esetén már nem sétakocsikázós járműre apellál az ember, ám pontos hatótáv- és teljesítményadatokat a 2024-es piaci indulásig nem tesznek közzé.
Nyitott átrakónyílás esetén akár 2600 milliméter hosszú tárgyakat is könnyedén elhelyezhetünk a raktérben a hagyományos és az elektromos kivitelben is
Akkumulátorkapacitás terén ugyan nem, töltés fronton már több információt kaptunk. A fedélzeti töltő tizenegy kilowattos váltakozó árammal etethető, és akár a száz kilowattos egyenáramú gyorstöltés is lehetséges. Utóbbi esetén tíz perc alatt akár 87 kilométerre elegendő töltöttséget érhetünk el, a tízről nyolcvan százalékra való töltés pedig kevesebb mint harmincöt percet igényel. Ezekből gyorsan kiszámolhatjuk, hogy nagyságrendileg 70-80 kilowattóra kapacitású akkumulátorral szerelik majd, és körülbelül 19,2 kilowattóra/100 kilométer a várható fogyasztása. Minden új E-Transit Courier egy évig jogosult használni teljesen ingyenesen a gyártó BlueOval Charge Network elnevezésű saját töltőhálózatának oszlopait, amelyekből 2024-ig bezárólag ötszázezer darabot tervez telepíteni a vállalat Európa-szerte.
Valós idejű adatokat használnak majd a töltések ütemezéséhez, a jármű töltöttségi állapotának követésére, valamint a hatótáv felhőalapú, pontosabb meghatározására. Akár még azt is személyre szabhatja a felhasználó, hogy mi legyen a megtehető kilométerek alsó határa a töltési figyelmeztetés kapcsán. A digitális ökoszisztéma legkiemelkedőbb funkciója talán a saját töltőoszlopoknál használt fizetőrendszer, amely automatikusan elindítja és leállítja a töltést, valamint a számlát és a töltési összesítőt az üzemeltetőnek továbbítja. Ez a funkció céges flotta esetén rengeteg feleslegesen eltöltött időt és energiát, valamint papíranyagot spórol mindkét félnek.
Változik a gyártási helyszín, már nem Törökországban készül majd az új nemzedék. Ezentúl minden példányt a romániai Craiova városában gyártanak majd, és természetesen ott építik a Tourneo Courier személyszállító variánsokat is. Kíváncsian várjuk a vérbeli Ford-alapokon érkező új csöppségeket!

Citroën ë-Berlingo XL: A félelem bére
Két szibériai és egy afrikai kaland után újabb expedícióra adtam a fejem! Jobban tartottam tőle, mint az előző kettőtől. Megrémisztett az interkontinentális távolság, pedig nem is a Bajkál-tóhoz, csupán a Balatonra készültem. Egy villanyautóval.

Mercedes-Benz T 180 d: Stuttgarti kenguru
Mindketten óriások. Ott feszítenek összetéveszthetetlen emblémával a legelső automobil-gyártók történelmi tablóján. Sokan mégsem nézték jó szemmel, amikor egymás karjába borulva megjelentek a felcsillagozott rombuszok a Mercedes-Benz palettáján.

Citroën Berlingo 2CV Fourgonnette: Különös fúzió
Ki ne emlékezne a Csendőr-filmek ikonikus jelenetére, amikor az apáca alatt szinte darabjaira törik a „Kacsa”, mire célba ér? A filmben is szereplő legendás Citroën kishaszonjármű kivitele előtt tiszteleg az új, mégis retró Berlingo.

Volkswagen Caddy Maxi 1.5 TSI DSG és Volkswagen T7 Multivan HT Plug-In-Hybrid: Stábtovábbító munkaeszközök
Azt már megszokhatták olvasóink, hogy a Rolling Tons hasábjain időről időre személyszállító haszonjárműveket is bemutatunk. Most azonban egy egészen új aspektusból számolhatunk be tapasztalatokról két jármű kapcsán is.

Mercedes-Benz Citan 112 CDI és Renault Kangoo Van 1.5 Blue dCi 75: Két külön irányba mennek
Bár azonos a műszaki fundamentum, mégis két eltérő karakterű modulegyterű született a francia-német együttműködésből. Ilyen az, amikor nemcsak átmatricázzák, hanem eleve egy adott márkához szabnak egy-egy terméket. Meg is érdemelték a díjat!

Citroën ë-Berlingo, Opel Combo-e, Peugeot e-Partner menetpróba: Villanyos hármas ikrek
Rögtön a csúcsra repült a 2018-ban bemutatott, közös platformú Citroën Berlingo, Peugeot Partner és Opel Combo járműcsalád az International Van of the Year díj elnyerésével. Nem kellett sokat várni, itt a folytatás – megérkeztek az elektromos változatok.