Hirdetés:

Míg 2022-ben a legtöbb szegmens zsugorodott, tavaly mindegyik méret- és jármű-kategória gyarapodott, ami összességében 16 százalékos növekedést eredményezett! Ez igen szép eredmény úgy, hogy a 2023-as évet kemény infláció, egyre fokozódó nemzetközi helyzet és az ebből fakadó gazdasági bizonytalanság jellemezte.

Számszerűleg a kishaszonjárművek adják a teljes mennyiség 74 százalékát, itt az összesített tabellán a Ford, a Toyota és a Renault a dobogósok. A másik nagy kategória a 12 tonna feletti teherautók, amelyek a 21 százalékát adták a tavalyi forgalomba helyezéseknek. Itt a DAF az egymást követő 15. győzelmét ünnepelheti, őket szorosan követi a Volvo Trucks, harmadik helyre pedig a Scania dolgozta fel magát.

Majdnem visszamásztunk a 2020-as szintre a 2,5 tonnáig tartó legkisebbeknél, a 2019-es évnek azonban még mindig csak a 77 százalékáig tornáztuk fel a forgalomba helyezéseket. Szokás szerint a Ford uralja a terepet, ám ezúttal a legkisebb Transit, a Courier kifutó nemzedéke vitte el a házon belüli pálmát. A Dacia Spring Van képében új, kedvező árú elektromos csöppség jelent meg a kínálatban. A piac kezdi megkedvelni a Dokker, az egykori bajnok utódját, hiszen a Renault Express Van volt a legnépszerűbb típus. A Toyota Proace City és a Volkswagen Caddy is jelentős erősödéssel szorongatja a marokkói franciát. Míg a Kangoo modelleket elnyomja a házon belüli olcsóbb konkurencia, addig Mercedes-Benz és Nissan testvérei jelentős növekedést produkáltak.

2,5 tonnáig
2023. db (piacrész %)2022. db (piacrész %)
Alke ATX31 (0,0)1 (0,0)
Cenntro Logistar 10019 (0,4)0 (0,0)
Citroën429 (8,0)428 (9,8)
C3 Van196 (3,7)304 (6,9)
Berlingo233 (4,4)124 (2,8)
Dacia179 (3,4)116 (2,7)
Spring Van61 (1,1)0 (0,0)
Duster Van118 (2,2)116 (2,7)
Fiat Professional136 (2,6)494 (11,3)
Panda Van15 (0,3)41 (0,9)
Fiorino Van34 (0,6)90 (2,1)
Doblò Cargo87 (1,6)363 (8,3)
Ford820 (15,4)899 (20,5)
Fiesta Van0 (0,0)53 (1,2)
Transit Courier446 (8,4)341 (7,8)
Transit Connect374 (7,0)505 (11,5)
Goupil G411 (0,2)7 (0,2)
Maxus eDeliver 30 (0,0)1 (0,0)
Mercedes-Benz Citan301 (5,6)140 (3,2)
Nissan66 (1,2)59 (1,3)
Townstar66 (1,2)6 (0,1)
e-NV2000 (0,0)53 (1,0)
Opel Combo460 (8,6)319 (7,3)
Peugeot Partner339 (6,4)191 (4,4)
Renault750 (14,1)400 (9,1)
Express Van707 (13,3)373 (8,5)
Kangoo Van43 (0,8)27 (0,6)
Suzuki Jimny LCV386 (7,2)520 (11,9)
Toyota757 (14,2)415 (9,5)
Yaris Van77 (1,4)77 (1,8)
Proace City680 (12,8)338 (7,7)
Volkswagen Caddy677 (12,7)387 (8,8)
Összesen53314377

+21,8%

A nagyobb kicsiknél, azaz 3,5 tonnánál a 2021-es értéket sem értük még utol, nemhogy az utolsó boldog évet. Bár itt a legnépszerűbb márka továbbra is a Ford volt, a Hilux szárnyalásának köszönhetően a Toyota elhappolta előlük a legnépszerűbb típus trófeáját. A pickupok piaca amúgy is izgalmas, a generációváltás miatt eltűnt L200 és Navara helyére gyorsan befurakodott az új D-Max és az Amarok. A Stellantis teljes kishaszonjármű-palettája megújul idén, ami nagyon szükséges, mert több típus megzuhant tavaly. A Ducato a 2022-es mélyrepülés után magára találni látszik, ám már a láthatáron egy új kihívó – egy újabb ikertestvére, a Toyota Proace Max. Ahogyan a Proace City lenyomta az alapjául szolgáló francia típusokat, úgy a Sevel Sud gyár büszkesége is nagy népszerűségre számíthat majd japán emblémával. A kifutó Master megőrizte 2022-es erős pozícióját mindkét kategóriájában. Kíváncsian várjuk, az idei generációváltás miként hat az új Master elérhetőségére, népszerűségére.

2,51-3,5 tonnáig
2023. db (piacrész %)2022. db (piacrész %)
BYD ETP32 (0,0)4 (0,0)
Cenntro18 (0,1)18 (0,1)
Cenntro6 (0,0)0 (0,0)
Logistar 2004 (0,0)18 (0,1)
Logistar 2608 (0,1)0 (0,0)
Citroën416 (2,7)608 (4,6)
Jumpy93 (0,6)99 (0,7)
Jumper323 (2,1)509 (3,8)
Dongfeng DF61 (0,0)0 (0,0)
Egyéb0 (0,0)1 (0,0)
Esagono Energia Gastone0 (0,0)3 (0,0)
Fiat Professional1205 (7,8)565 (4,3)
Scudo/Talento25 (0,2)94 (0,7)
Ducato1180 (7,7)471 (3,5)
Ford4233 (27,5)3844 (29,0)
Ranger1882 (12,2)1551 (11,7)
Transit Custom802 (5,2)779 (5,9)
Transit1549 (10,0)1514 (11,4)
Fuso Canter28 (0,2)23 (0,2)
Goupil G65 (0,0)0 (0,0)
Ineos Grenadier1 (0,0)0 (0,0)
Isuzu495 (3,2)293 (2,2)
D-Max479 (3,1)277 (2,1)
N-sorozat16 (0,1)16 (0,1)
IVECO Daily289 (1,9)328 (2,5)
Jeep Gladiator19 (0,1)15 (0,1)
Land Rover Defender8 (0,1)14 (0,1)
LEVC VN51 (0,0)2 (0,0)
MAN TGE101 (0,7)91 (0,7)
Maxus eDeliver 9/EV800 (0,0)3 (0,0)
Mercedes-Benz1052 (6,8)1140 (8,6)
Vito170 (1,1)225 (1,7)
Sprinter882 (5,7)915 (6,9)
Nissan35 (0,2)58 (0,4)
Navara0 (0,0)55 (0,4)
Cabstar1 (0,0)2 (0,0)
Interstar34 (0,2)1 (0,0)
Nom31 (0,2)0 (0,0)
Opel947 (6,1)623 (4,7)
Vivaro366 (2,4)299 (2,3)
Movano581 (3,8)324 (2,4)
Paragan1 (0,0)0 (0,0)
Peugeot437 (2,8)813 (6,1)
Expert60 (0,4)93 (0,7)
Boxer377 (2,4)720 (5,4)
Piaggio Porter150 (1,0)54 (0,4)
Renault (Trucks)2093 (13,6)2031 (15,3)
Trafic318 (2,1)327 (2,5)
Master1775 (11,5)1704 (12,8)
Skywell D111 (0,0)0 (0,0)
SsangYong Musso Grand179 (1,2)105 (0,8)
Toyota2320 (15,0)1425 (10,7)
Hilux2111 (13,7)1207 (9,1)
Proace209 (1,4)218 (1,6)
UAZ0 (0,0)19 (0,1)
Up S.r.l. Q-Box Van3 (0,0)2 (0,0)
Volkswagen1347 (8,7)922 (6,9)
Amarok158 (1,0)0 (0,0)
ID.Buzz Cargo33 (0,2)7 (0,1)
T6.1351 (2,3)391 (2,9)
Crafter805 (5,2)524 (3,9)
Összesen1541813275

+16,1%


Az öttonnások már többet adtak el, mint 2019-ben, itt a Sprinter egy nagy hajrával lenyomta a Renault kifutó nemzedékét. A 7,5 és a 12,0 tonnások jelentősen erősödtek az előző évhez képest. Nincs meglepetés 7,5 tonnánál, hiszen az IVECO Daily magabiztosan uralja a szegmenst. A 12 tonnás lélektani határnál pedig az MAN TGL újra magára talált a 2022-es visszaesés után.

3,51-5 tonnáig
2023. db (piacrész %)2022. db (piacrész %)
Dongfeng E-Star1 (0,7)0 (0,0)
Ford Transit24 (16,8)7 (7,2)
Foton Aumark1 (0,7)0 (0,0)
Mercedes-Benz Sprinter68 (47,6)38 (39,2)
Opel Movano0 (0,0)2 (2,1)
Renault (Trucks) Master49 (34,3)47 (48,5)
Volkswagen Crafter0 (0,0)3 (3,1)
Összesen14397

+47,4%

5,01-7,5 tonnáig
2023. db (piacrész %)2022. db (piacrész %)
BYD ETM60 (0,0)1 (0,8)
DAF LF2 (1,1)6 (4,6)
Fuso Canter6 (3,3)4 (3,1)
Hako Citymaster2 (1,1)0 (0,0)
Isuzu N-sorozat14 (7,8)10 (7,7)
IVECO124 (68,9)84 (64,6)
Daily98 (54,4)62 (47,7)
Eurocargo26 (14,4)22 (16,9)
MAN6 (3,3)8 (6,2)
TGE0 (0,0)3 (2,3)
TGL6 (3,3)5 (3,8)
Mercedes-Benz18 (10,0)9 (6,9)
Sprinter11 (6,1)5 (3,8)
Atego7 (3,9)4 (3,1)
Nom8 (4,4)8 (6,2)
Összesen180130

+38,5%

7,51-12 tonnáig
2023. db (piacrész %)2022. db (piacrész %)
DAF LF21 (14,9)32 (35,2)
IVECO Eurocargo19 (13,5)16 (17,6)
MAN51 (36,2)19 (20,9)
TGL49 (34,8)18 (19,8)
TGM2 (1,4)1 (1,1)
Mercedes-Benz Atego28 (19,9)12 (13,2)
Renault Trucks D7 (5,0)6 (6,6)
Volvo FL15 (10,6)6 (6,6)
Összesen14191

+54,9%


Az igazán nagyoknál pedig az elmúlt két év jelentős erősödése után most ellaposodott a növekedési görbe. Szó szerint hajszálon múlt az elsőség! A DAF értékesítései a szélesebb körben jobban teljesítő termékkínálatnak köszönhetően múlták felül a Volvo Trucks számait, amelyekért szinte teljes mértékben csak az FH felel. A hollandoknál a korábbi prímás helyét a tágasabb fülkéjű XG vette át, ami nyilván minden járművezető számára pozitívum. A bemutatása óta rakétaként emelkedő Ford F-Max röppályája tavaly sajnálatos módon kettétört, ám legközelebbi konkurensét még így is felülmúlta közel tíz darabbal. A német mindenesek nagyot alkottak, erősödött az Arocs és megduplázta értékesítéseit a TGM és a TGS is. Az oroszlános márka ezzel picivel meg is haladta a pandémia előtti darabszámát. Bár már több mint fél évtizede bemutatkozott az L-széria, most végre értékesítettek is belőle hazánkban! De még ennél is nagyobb sikereket könyveltek el a svédek erőgépei, amelyek immár a márka értékesítéseinek 27 százalékát adják! A Scania jelentős növekedésének bizony a V8 az egyik motorja, ugyanis tavaly 200 darabbal több 16 literes fogyott, mint 2022-ben.

12,01 tonnától
2023. db (piacrész %)2022. db (piacrész %)
BMC Tuğra0 (0,0)3 (0,1)
DAF1345 (22,9)1301 (24,2)
LF15 (0,3)13 (0,2)
CF54 (0,9)25 (0,5)
XD/XDC10 (0,2)0 (0,0)
XF317 (5,4)936 (17,4)
XG878 (15,0)230 (4,3)
XG+71 (1,2)97 (1,8)
Ford Trucks141 (2,4)296 (5,5)
Cargo26 (0,4)23 (0,4)
F-Max115 (2,0)273 (5,1)
Grove GMK0 (0,0)2 (0,0)
IVECO148 (2,5)163 (3,0)
Eurocargo14 (0,2)12 (0,2)
X-Way9 (0,2)2 (0,0)
T-Way19 (0,3)30 (0,6)
S-Way106 (1,8)119 (2,2)
Kamaz0 (0,0)2 (0,0)
Liebherr LTM1 (0,0)0 (0,0)
MAN650 (11,1)474 (8,8)
TGM87 (1,5)34 (0,6)
TGS119 (2,0)55 (1,0)
TGX444 (7,6)385 (7,2)
Mercedes-Benz733 (12,5)769 (14,3)
Atego14 (0,2)19 (0,4)
Unimog8 (0,1)20 (0,4)
Econic0 (0,0)6 (0,1)
Arocs119 (2,0)90 (1,7)
Actros592 (10,1)634 (11,8)
Renault Trucks645 (11,0)618 (11,5)
D8 (0,1)14 (0,3)
D Wide39 (0,7)35 (0,7)
C17 (0,3)28 (0,5)
K23 (0,4)19 (0,4)
T558 (9,5)522 (9,7)
RMMV HX7 (0,1)5 (0,1)
Sany SAC600E3 (0,1)0 (0,0)
Scania899 (15,3)539 (10,0)
L-széria2 (0,0)0 (0,0)
P-széria29 (0,5)25 (0,5)
G-széria41 (0,7)44 (0,8)
R-széria495 (8,4)294 (5,5)
S-széria332 (5,7)176 (3,3)
Tatra T 1583 (0,1)2 (0,0)
Volvo Trucks1293 (22,0)1207 (22,4)
FL3 (0,1)1 (0,0)
FE4 (0,1)2 (0,0)
FM/FMX36 (0,6)32 (0,6)
FH/FH161250 (21,3)1172 (21,8)
Összesen58685381

+9,1%


Az autóbuszok esetében utolértük, sőt le is előztük a pandémia előtti utolsó évet. Ám érdekes módon nálunk a legerősebb év a 2021-es esztendő volt, amikor egy 366 darabos Volán-beszerzés „felborította” a rendet. Azt viszont meg kell jegyezni, hogy a vírus előtti időkben még léteztek turistabuszok, 2019-ben jó 80 ilyen jármű talált vevőre, most ennek egytizedét sem érte el a piac. Örömteli az Econell Next 18 csuklósokat viszontlátni a táblázatban is. A Lion’s City nem engedte el a legnépszerűbb típusnak járó kitüntetést, ám a Mercedes-Benz idén is megelőzte az MAN márkát. Ahogy az a jelentős tendergyőzelmeket követően lenni szokott, a Credobus pedig besöpörte az összesített elsőséget a két német gyártó előtt.

Autóbuszok
2023. db (piacrész %)2022. db (piacrész %)
BM Heros Adria0 (0,0)1 (0,1)
BYD K9UD48 (5,9)10 (1,4)
Credobus247 (30,1)102 (14,6)
Econell200 (24,4)0 (0,0)
Econell Next47 (5,7)2 (0,3)
Inovell0 (0,0)100 (14,3)
Ford Transit13 (1,6)34 (4,9)
Ikarus 120e2 (0,2)17 (2,4)
Isuzu2 (0,2)3 (0,4)
Novo/Novocity Life/Visigo2 (0,2)2 (0,2)
Kendo0 (0,0)1 (0,1)
IVECO Bus25 (3,0)34 (4,9)
Daily23 (2,8)16 (2,3)
Crossway2 (0,2)18 (2,6)
MAN167 (20,4)174 (24,9)
TGE0 (0,0)2 (0,3)
TGM2 (0,2)4 (0,6)
Lion’s City163 (19,9)168 (24,1)
Lion’s Coach2 (0,2)0 (0,0)
Mercedes-Benz225 (27,4)290 (41,5)
Sprinter64 (7,8)13 (1,9)
Conecto52 (6,3)144 (20,6)
eCitaro8 (1,0)12 (1,7)
Reform 500/501 LE41 (5,0)78 (11,2)
Reform 600 IC1 (0,1)0 (0,0)
Intouro59 (7,2)43 (6,2)
Renault Master34 (4,1)27 (3,9)
Setra5 (0,6)3 (0,4)
MultiClass0 (0,0)1 (0,1)
ComfortClass5 (0,6)1 (0,1)
TopClass0 (0,0)1 (0,1)
Skywell1 (0,1)0 (0,0)
Temsa0 (0,0)1 (0,1)
VDL Futura1 (0,1)0 (0,0)
Volvo Buses50 (6,1)2 (0,3)
890050 (6,1)0 (0,0)
9700/99000 (0,0)2 (0,3)
Összesen820698

+17,5%


Sajnos a jelentési adatok csak kevés esetben nyújtanak lehetőséget az elektromos járművek azonosítására. Legalább 150 villanymotoros kishaszonjárművet és közel 60 buszt látunk a típusnevek alapján, ám mindössze kettő darab középkategóriást és 11-et a nagyoknál. Az viszont örömteli, hogy számos új márka jelent meg a különböző kategóriákban egy-egy járművel, többségében eleve villanymotorosként – várjuk az e típusokkal való közelebbi találkozást!


2023. db (piacrész %)2022. db (piacrész %)
Mindösszesen2790124049

+16,0%
Aveuro eSprinter teszt: Mennyit akar a szarka?
Teszt

Aveuro eSprinter teszt: Mennyit akar a szarka?

Rendkívül igényes részletek és a Mercedes-Benz kiváló hajtáslánca állnak szemben a befejezetlen és átgondolatlan megoldásokkal. Az Aveuro városi mindenese egyszerre iskolabusz, igényes reptéri transzfer és mozgáskorlátozottakat szállító kistérségi segéd.

IAA Transportation 2024, 2. rész.: Így épülnek a holnap haszonjárművei
Technika

IAA Transportation 2024, 2. rész.: Így épülnek a holnap haszonjárművei

Gyere velünk egy gyors standbejárásra, nézzük végig, milyen trendeket láttunk az IAA Transportation 2024 kiállításon. Elárulom előre, hogy a hagyományos dízelmotorok jócskán háttérbe szorultak, a helyükön a villamosítás és az üzemanyagcella állt. Hannoveri beszámolónk második részében a beszállítók kínálatán keresztül tekintjük át, merre tart az iparág.

DAF teherautók menetpróbája: Segít takarékoskodni, ha hagyod
Teszt

DAF teherautók menetpróbája: Segít takarékoskodni, ha hagyod

Kívülről egyetlen pici apró jelét mutatják annak, hogy megint vagy kilenc százalékkal takarékosabbá váltak a DAF XD, XF, XG és XG+ teherautói. Persze ehhez az is kell, hogy megrendeléskor ne mondjatok le az előnyöket biztosító felszerelésekről, valamint az, hogy használjad is azokat.

KiMAXolt újdonság
Teszt

KiMAXolt újdonság

Rég volt már, amikor a Toyota ekkora méretű kishaszonjárművet kínált Magyarországon. Az új Proace Max nem finomkodik, rárúgja az ajtót a konkurenciára – teheti, mert mindene megvan ahhoz, hogy testvéreihez hasonló sikereket érjen el a nagyfiúk között.

Toyota Hilux teszt: Csak azért is megpróbáljuk legyőzni
Teszt

Toyota Hilux teszt: Csak azért is megpróbáljuk legyőzni

Legendás nemcsak a pickupok között, hanem a járműgyártás egészét tekintve is a Toyota Hilux. Nagy teljesítményű dízelmotorral, automatikus váltóval és kényelmes belsővel kecsegtet, így jogosan merül fel a kérdés, hogy még mindig legyőzhetetlen?