Míg 2022-ben a legtöbb szegmens zsugorodott, tavaly mindegyik méret- és jármű-kategória gyarapodott, ami összességében 16 százalékos növekedést eredményezett! Ez igen szép eredmény úgy, hogy a 2023-as évet kemény infláció, egyre fokozódó nemzetközi helyzet és az ebből fakadó gazdasági bizonytalanság jellemezte.
Számszerűleg a kishaszonjárművek adják a teljes mennyiség 74 százalékát, itt az összesített tabellán a Ford, a Toyota és a Renault a dobogósok. A másik nagy kategória a 12 tonna feletti teherautók, amelyek a 21 százalékát adták a tavalyi forgalomba helyezéseknek. Itt a DAF az egymást követő 15. győzelmét ünnepelheti, őket szorosan követi a Volvo Trucks, harmadik helyre pedig a Scania dolgozta fel magát.
Majdnem visszamásztunk a 2020-as szintre a 2,5 tonnáig tartó legkisebbeknél, a 2019-es évnek azonban még mindig csak a 77 százalékáig tornáztuk fel a forgalomba helyezéseket. Szokás szerint a Ford uralja a terepet, ám ezúttal a legkisebb Transit, a Courier kifutó nemzedéke vitte el a házon belüli pálmát. A Dacia Spring Van képében új, kedvező árú elektromos csöppség jelent meg a kínálatban. A piac kezdi megkedvelni a Dokker, az egykori bajnok utódját, hiszen a Renault Express Van volt a legnépszerűbb típus. A Toyota Proace City és a Volkswagen Caddy is jelentős erősödéssel szorongatja a marokkói franciát. Míg a Kangoo modelleket elnyomja a házon belüli olcsóbb konkurencia, addig Mercedes-Benz és Nissan testvérei jelentős növekedést produkáltak.
2,5 tonnáig
2023. db (piacrész %) | 2022. db (piacrész %) | |
---|---|---|
Alke ATX3 | 1 (0,0) | 1 (0,0) |
Cenntro Logistar 100 | 19 (0,4) | 0 (0,0) |
Citroën | 429 (8,0) | 428 (9,8) |
C3 Van | 196 (3,7) | 304 (6,9) |
Berlingo | 233 (4,4) | 124 (2,8) |
Dacia | 179 (3,4) | 116 (2,7) |
Spring Van | 61 (1,1) | 0 (0,0) |
Duster Van | 118 (2,2) | 116 (2,7) |
Fiat Professional | 136 (2,6) | 494 (11,3) |
Panda Van | 15 (0,3) | 41 (0,9) |
Fiorino Van | 34 (0,6) | 90 (2,1) |
Doblò Cargo | 87 (1,6) | 363 (8,3) |
Ford | 820 (15,4) | 899 (20,5) |
Fiesta Van | 0 (0,0) | 53 (1,2) |
Transit Courier | 446 (8,4) | 341 (7,8) |
Transit Connect | 374 (7,0) | 505 (11,5) |
Goupil G4 | 11 (0,2) | 7 (0,2) |
Maxus eDeliver 3 | 0 (0,0) | 1 (0,0) |
Mercedes-Benz Citan | 301 (5,6) | 140 (3,2) |
Nissan | 66 (1,2) | 59 (1,3) |
Townstar | 66 (1,2) | 6 (0,1) |
e-NV200 | 0 (0,0) | 53 (1,0) |
Opel Combo | 460 (8,6) | 319 (7,3) |
Peugeot Partner | 339 (6,4) | 191 (4,4) |
Renault | 750 (14,1) | 400 (9,1) |
Express Van | 707 (13,3) | 373 (8,5) |
Kangoo Van | 43 (0,8) | 27 (0,6) |
Suzuki Jimny LCV | 386 (7,2) | 520 (11,9) |
Toyota | 757 (14,2) | 415 (9,5) |
Yaris Van | 77 (1,4) | 77 (1,8) |
Proace City | 680 (12,8) | 338 (7,7) |
Volkswagen Caddy | 677 (12,7) | 387 (8,8) |
Összesen | 5331 | 4377 |
+21,8% |
A nagyobb kicsiknél, azaz 3,5 tonnánál a 2021-es értéket sem értük még utol, nemhogy az utolsó boldog évet. Bár itt a legnépszerűbb márka továbbra is a Ford volt, a Hilux szárnyalásának köszönhetően a Toyota elhappolta előlük a legnépszerűbb típus trófeáját. A pickupok piaca amúgy is izgalmas, a generációváltás miatt eltűnt L200 és Navara helyére gyorsan befurakodott az új D-Max és az Amarok. A Stellantis teljes kishaszonjármű-palettája megújul idén, ami nagyon szükséges, mert több típus megzuhant tavaly. A Ducato a 2022-es mélyrepülés után magára találni látszik, ám már a láthatáron egy új kihívó – egy újabb ikertestvére, a Toyota Proace Max. Ahogyan a Proace City lenyomta az alapjául szolgáló francia típusokat, úgy a Sevel Sud gyár büszkesége is nagy népszerűségre számíthat majd japán emblémával. A kifutó Master megőrizte 2022-es erős pozícióját mindkét kategóriájában. Kíváncsian várjuk, az idei generációváltás miként hat az új Master elérhetőségére, népszerűségére.
2,51-3,5 tonnáig
2023. db (piacrész %) | 2022. db (piacrész %) | |
---|---|---|
BYD ETP3 | 2 (0,0) | 4 (0,0) |
Cenntro | 18 (0,1) | 18 (0,1) |
Cenntro | 6 (0,0) | 0 (0,0) |
Logistar 200 | 4 (0,0) | 18 (0,1) |
Logistar 260 | 8 (0,1) | 0 (0,0) |
Citroën | 416 (2,7) | 608 (4,6) |
Jumpy | 93 (0,6) | 99 (0,7) |
Jumper | 323 (2,1) | 509 (3,8) |
Dongfeng DF6 | 1 (0,0) | 0 (0,0) |
Egyéb | 0 (0,0) | 1 (0,0) |
Esagono Energia Gastone | 0 (0,0) | 3 (0,0) |
Fiat Professional | 1205 (7,8) | 565 (4,3) |
Scudo/Talento | 25 (0,2) | 94 (0,7) |
Ducato | 1180 (7,7) | 471 (3,5) |
Ford | 4233 (27,5) | 3844 (29,0) |
Ranger | 1882 (12,2) | 1551 (11,7) |
Transit Custom | 802 (5,2) | 779 (5,9) |
Transit | 1549 (10,0) | 1514 (11,4) |
Fuso Canter | 28 (0,2) | 23 (0,2) |
Goupil G6 | 5 (0,0) | 0 (0,0) |
Ineos Grenadier | 1 (0,0) | 0 (0,0) |
Isuzu | 495 (3,2) | 293 (2,2) |
D-Max | 479 (3,1) | 277 (2,1) |
N-sorozat | 16 (0,1) | 16 (0,1) |
IVECO Daily | 289 (1,9) | 328 (2,5) |
Jeep Gladiator | 19 (0,1) | 15 (0,1) |
Land Rover Defender | 8 (0,1) | 14 (0,1) |
LEVC VN5 | 1 (0,0) | 2 (0,0) |
MAN TGE | 101 (0,7) | 91 (0,7) |
Maxus eDeliver 9/EV80 | 0 (0,0) | 3 (0,0) |
Mercedes-Benz | 1052 (6,8) | 1140 (8,6) |
Vito | 170 (1,1) | 225 (1,7) |
Sprinter | 882 (5,7) | 915 (6,9) |
Nissan | 35 (0,2) | 58 (0,4) |
Navara | 0 (0,0) | 55 (0,4) |
Cabstar | 1 (0,0) | 2 (0,0) |
Interstar | 34 (0,2) | 1 (0,0) |
Nom | 31 (0,2) | 0 (0,0) |
Opel | 947 (6,1) | 623 (4,7) |
Vivaro | 366 (2,4) | 299 (2,3) |
Movano | 581 (3,8) | 324 (2,4) |
Paragan | 1 (0,0) | 0 (0,0) |
Peugeot | 437 (2,8) | 813 (6,1) |
Expert | 60 (0,4) | 93 (0,7) |
Boxer | 377 (2,4) | 720 (5,4) |
Piaggio Porter | 150 (1,0) | 54 (0,4) |
Renault (Trucks) | 2093 (13,6) | 2031 (15,3) |
Trafic | 318 (2,1) | 327 (2,5) |
Master | 1775 (11,5) | 1704 (12,8) |
Skywell D11 | 1 (0,0) | 0 (0,0) |
SsangYong Musso Grand | 179 (1,2) | 105 (0,8) |
Toyota | 2320 (15,0) | 1425 (10,7) |
Hilux | 2111 (13,7) | 1207 (9,1) |
Proace | 209 (1,4) | 218 (1,6) |
UAZ | 0 (0,0) | 19 (0,1) |
Up S.r.l. Q-Box Van | 3 (0,0) | 2 (0,0) |
Volkswagen | 1347 (8,7) | 922 (6,9) |
Amarok | 158 (1,0) | 0 (0,0) |
ID.Buzz Cargo | 33 (0,2) | 7 (0,1) |
T6.1 | 351 (2,3) | 391 (2,9) |
Crafter | 805 (5,2) | 524 (3,9) |
Összesen | 15418 | 13275 |
+16,1% |
Az öttonnások már többet adtak el, mint 2019-ben, itt a Sprinter egy nagy hajrával lenyomta a Renault kifutó nemzedékét. A 7,5 és a 12,0 tonnások jelentősen erősödtek az előző évhez képest. Nincs meglepetés 7,5 tonnánál, hiszen az IVECO Daily magabiztosan uralja a szegmenst. A 12 tonnás lélektani határnál pedig az MAN TGL újra magára talált a 2022-es visszaesés után.
3,51-5 tonnáig
2023. db (piacrész %) | 2022. db (piacrész %) | |
---|---|---|
Dongfeng E-Star | 1 (0,7) | 0 (0,0) |
Ford Transit | 24 (16,8) | 7 (7,2) |
Foton Aumark | 1 (0,7) | 0 (0,0) |
Mercedes-Benz Sprinter | 68 (47,6) | 38 (39,2) |
Opel Movano | 0 (0,0) | 2 (2,1) |
Renault (Trucks) Master | 49 (34,3) | 47 (48,5) |
Volkswagen Crafter | 0 (0,0) | 3 (3,1) |
Összesen | 143 | 97 |
+47,4% |
5,01-7,5 tonnáig
2023. db (piacrész %) | 2022. db (piacrész %) | |
---|---|---|
BYD ETM6 | 0 (0,0) | 1 (0,8) |
DAF LF | 2 (1,1) | 6 (4,6) |
Fuso Canter | 6 (3,3) | 4 (3,1) |
Hako Citymaster | 2 (1,1) | 0 (0,0) |
Isuzu N-sorozat | 14 (7,8) | 10 (7,7) |
IVECO | 124 (68,9) | 84 (64,6) |
Daily | 98 (54,4) | 62 (47,7) |
Eurocargo | 26 (14,4) | 22 (16,9) |
MAN | 6 (3,3) | 8 (6,2) |
TGE | 0 (0,0) | 3 (2,3) |
TGL | 6 (3,3) | 5 (3,8) |
Mercedes-Benz | 18 (10,0) | 9 (6,9) |
Sprinter | 11 (6,1) | 5 (3,8) |
Atego | 7 (3,9) | 4 (3,1) |
Nom | 8 (4,4) | 8 (6,2) |
Összesen | 180 | 130 |
+38,5% |
7,51-12 tonnáig
2023. db (piacrész %) | 2022. db (piacrész %) | |
---|---|---|
DAF LF | 21 (14,9) | 32 (35,2) |
IVECO Eurocargo | 19 (13,5) | 16 (17,6) |
MAN | 51 (36,2) | 19 (20,9) |
TGL | 49 (34,8) | 18 (19,8) |
TGM | 2 (1,4) | 1 (1,1) |
Mercedes-Benz Atego | 28 (19,9) | 12 (13,2) |
Renault Trucks D | 7 (5,0) | 6 (6,6) |
Volvo FL | 15 (10,6) | 6 (6,6) |
Összesen | 141 | 91 |
+54,9% |
Az igazán nagyoknál pedig az elmúlt két év jelentős erősödése után most ellaposodott a növekedési görbe. Szó szerint hajszálon múlt az elsőség! A DAF értékesítései a szélesebb körben jobban teljesítő termékkínálatnak köszönhetően múlták felül a Volvo Trucks számait, amelyekért szinte teljes mértékben csak az FH felel. A hollandoknál a korábbi prímás helyét a tágasabb fülkéjű XG vette át, ami nyilván minden járművezető számára pozitívum. A bemutatása óta rakétaként emelkedő Ford F-Max röppályája tavaly sajnálatos módon kettétört, ám legközelebbi konkurensét még így is felülmúlta közel tíz darabbal. A német mindenesek nagyot alkottak, erősödött az Arocs és megduplázta értékesítéseit a TGM és a TGS is. Az oroszlános márka ezzel picivel meg is haladta a pandémia előtti darabszámát. Bár már több mint fél évtizede bemutatkozott az L-széria, most végre értékesítettek is belőle hazánkban! De még ennél is nagyobb sikereket könyveltek el a svédek erőgépei, amelyek immár a márka értékesítéseinek 27 százalékát adják! A Scania jelentős növekedésének bizony a V8 az egyik motorja, ugyanis tavaly 200 darabbal több 16 literes fogyott, mint 2022-ben.
12,01 tonnától
2023. db (piacrész %) | 2022. db (piacrész %) | |
---|---|---|
BMC Tuğra | 0 (0,0) | 3 (0,1) |
DAF | 1345 (22,9) | 1301 (24,2) |
LF | 15 (0,3) | 13 (0,2) |
CF | 54 (0,9) | 25 (0,5) |
XD/XDC | 10 (0,2) | 0 (0,0) |
XF | 317 (5,4) | 936 (17,4) |
XG | 878 (15,0) | 230 (4,3) |
XG+ | 71 (1,2) | 97 (1,8) |
Ford Trucks | 141 (2,4) | 296 (5,5) |
Cargo | 26 (0,4) | 23 (0,4) |
F-Max | 115 (2,0) | 273 (5,1) |
Grove GMK | 0 (0,0) | 2 (0,0) |
IVECO | 148 (2,5) | 163 (3,0) |
Eurocargo | 14 (0,2) | 12 (0,2) |
X-Way | 9 (0,2) | 2 (0,0) |
T-Way | 19 (0,3) | 30 (0,6) |
S-Way | 106 (1,8) | 119 (2,2) |
Kamaz | 0 (0,0) | 2 (0,0) |
Liebherr LTM | 1 (0,0) | 0 (0,0) |
MAN | 650 (11,1) | 474 (8,8) |
TGM | 87 (1,5) | 34 (0,6) |
TGS | 119 (2,0) | 55 (1,0) |
TGX | 444 (7,6) | 385 (7,2) |
Mercedes-Benz | 733 (12,5) | 769 (14,3) |
Atego | 14 (0,2) | 19 (0,4) |
Unimog | 8 (0,1) | 20 (0,4) |
Econic | 0 (0,0) | 6 (0,1) |
Arocs | 119 (2,0) | 90 (1,7) |
Actros | 592 (10,1) | 634 (11,8) |
Renault Trucks | 645 (11,0) | 618 (11,5) |
D | 8 (0,1) | 14 (0,3) |
D Wide | 39 (0,7) | 35 (0,7) |
C | 17 (0,3) | 28 (0,5) |
K | 23 (0,4) | 19 (0,4) |
T | 558 (9,5) | 522 (9,7) |
RMMV HX | 7 (0,1) | 5 (0,1) |
Sany SAC600E | 3 (0,1) | 0 (0,0) |
Scania | 899 (15,3) | 539 (10,0) |
L-széria | 2 (0,0) | 0 (0,0) |
P-széria | 29 (0,5) | 25 (0,5) |
G-széria | 41 (0,7) | 44 (0,8) |
R-széria | 495 (8,4) | 294 (5,5) |
S-széria | 332 (5,7) | 176 (3,3) |
Tatra T 158 | 3 (0,1) | 2 (0,0) |
Volvo Trucks | 1293 (22,0) | 1207 (22,4) |
FL | 3 (0,1) | 1 (0,0) |
FE | 4 (0,1) | 2 (0,0) |
FM/FMX | 36 (0,6) | 32 (0,6) |
FH/FH16 | 1250 (21,3) | 1172 (21,8) |
Összesen | 5868 | 5381 |
+9,1% |
Az autóbuszok esetében utolértük, sőt le is előztük a pandémia előtti utolsó évet. Ám érdekes módon nálunk a legerősebb év a 2021-es esztendő volt, amikor egy 366 darabos Volán-beszerzés „felborította” a rendet. Azt viszont meg kell jegyezni, hogy a vírus előtti időkben még léteztek turistabuszok, 2019-ben jó 80 ilyen jármű talált vevőre, most ennek egytizedét sem érte el a piac. Örömteli az Econell Next 18 csuklósokat viszontlátni a táblázatban is. A Lion’s City nem engedte el a legnépszerűbb típusnak járó kitüntetést, ám a Mercedes-Benz idén is megelőzte az MAN márkát. Ahogy az a jelentős tendergyőzelmeket követően lenni szokott, a Credobus pedig besöpörte az összesített elsőséget a két német gyártó előtt.
Autóbuszok
2023. db (piacrész %) | 2022. db (piacrész %) | |
---|---|---|
BM Heros Adria | 0 (0,0) | 1 (0,1) |
BYD K9UD | 48 (5,9) | 10 (1,4) |
Credobus | 247 (30,1) | 102 (14,6) |
Econell | 200 (24,4) | 0 (0,0) |
Econell Next | 47 (5,7) | 2 (0,3) |
Inovell | 0 (0,0) | 100 (14,3) |
Ford Transit | 13 (1,6) | 34 (4,9) |
Ikarus 120e | 2 (0,2) | 17 (2,4) |
Isuzu | 2 (0,2) | 3 (0,4) |
Novo/Novocity Life/Visigo | 2 (0,2) | 2 (0,2) |
Kendo | 0 (0,0) | 1 (0,1) |
IVECO Bus | 25 (3,0) | 34 (4,9) |
Daily | 23 (2,8) | 16 (2,3) |
Crossway | 2 (0,2) | 18 (2,6) |
MAN | 167 (20,4) | 174 (24,9) |
TGE | 0 (0,0) | 2 (0,3) |
TGM | 2 (0,2) | 4 (0,6) |
Lion’s City | 163 (19,9) | 168 (24,1) |
Lion’s Coach | 2 (0,2) | 0 (0,0) |
Mercedes-Benz | 225 (27,4) | 290 (41,5) |
Sprinter | 64 (7,8) | 13 (1,9) |
Conecto | 52 (6,3) | 144 (20,6) |
eCitaro | 8 (1,0) | 12 (1,7) |
Reform 500/501 LE | 41 (5,0) | 78 (11,2) |
Reform 600 IC | 1 (0,1) | 0 (0,0) |
Intouro | 59 (7,2) | 43 (6,2) |
Renault Master | 34 (4,1) | 27 (3,9) |
Setra | 5 (0,6) | 3 (0,4) |
MultiClass | 0 (0,0) | 1 (0,1) |
ComfortClass | 5 (0,6) | 1 (0,1) |
TopClass | 0 (0,0) | 1 (0,1) |
Skywell | 1 (0,1) | 0 (0,0) |
Temsa | 0 (0,0) | 1 (0,1) |
VDL Futura | 1 (0,1) | 0 (0,0) |
Volvo Buses | 50 (6,1) | 2 (0,3) |
8900 | 50 (6,1) | 0 (0,0) |
9700/9900 | 0 (0,0) | 2 (0,3) |
Összesen | 820 | 698 |
+17,5% |
Sajnos a jelentési adatok csak kevés esetben nyújtanak lehetőséget az elektromos járművek azonosítására. Legalább 150 villanymotoros kishaszonjárművet és közel 60 buszt látunk a típusnevek alapján, ám mindössze kettő darab középkategóriást és 11-et a nagyoknál. Az viszont örömteli, hogy számos új márka jelent meg a különböző kategóriákban egy-egy járművel, többségében eleve villanymotorosként – várjuk az e típusokkal való közelebbi találkozást!
2023. db (piacrész %) | 2022. db (piacrész %) | |
---|---|---|
Mindösszesen | 27901 | 24049 |
+16,0% |
Aveuro eSprinter teszt: Mennyit akar a szarka?
Rendkívül igényes részletek és a Mercedes-Benz kiváló hajtáslánca állnak szemben a befejezetlen és átgondolatlan megoldásokkal. Az Aveuro városi mindenese egyszerre iskolabusz, igényes reptéri transzfer és mozgáskorlátozottakat szállító kistérségi segéd.
IAA Transportation 2024, 2. rész.: Így épülnek a holnap haszonjárművei
Gyere velünk egy gyors standbejárásra, nézzük végig, milyen trendeket láttunk az IAA Transportation 2024 kiállításon. Elárulom előre, hogy a hagyományos dízelmotorok jócskán háttérbe szorultak, a helyükön a villamosítás és az üzemanyagcella állt. Hannoveri beszámolónk második részében a beszállítók kínálatán keresztül tekintjük át, merre tart az iparág.
DAF teherautók menetpróbája: Segít takarékoskodni, ha hagyod
Kívülről egyetlen pici apró jelét mutatják annak, hogy megint vagy kilenc százalékkal takarékosabbá váltak a DAF XD, XF, XG és XG+ teherautói. Persze ehhez az is kell, hogy megrendeléskor ne mondjatok le az előnyöket biztosító felszerelésekről, valamint az, hogy használjad is azokat.
KiMAXolt újdonság
Rég volt már, amikor a Toyota ekkora méretű kishaszonjárművet kínált Magyarországon. Az új Proace Max nem finomkodik, rárúgja az ajtót a konkurenciára – teheti, mert mindene megvan ahhoz, hogy testvéreihez hasonló sikereket érjen el a nagyfiúk között.
Minibus Euro Test 2024 és Minibus of the Year 2025: Magyar versenyzővel Madridban
Első ízben indult egy magyar gyártó is a nagy európai minibuszteszten! A debreceni versenyző egyedüli dízelmotorosként az ára mellett egy másik nagy aduászt is tartogatott a tarsolyában.
Toyota Hilux teszt: Csak azért is megpróbáljuk legyőzni
Legendás nemcsak a pickupok között, hanem a járműgyártás egészét tekintve is a Toyota Hilux. Nagy teljesítményű dízelmotorral, automatikus váltóval és kényelmes belsővel kecsegtet, így jogosan merül fel a kérdés, hogy még mindig legyőzhetetlen?