Számos forradalmi mérföldkövet ért el 125 éves fennállása alatt a Goodyear Tire & Rubber. Öt generációnyi fejlesztés a kénbevonatú gumidaraboktól, a 90 százalékban fenntartható anyagokból készült abroncsokig.
Ma a Goodyear mintegy 74 000 alkalmazottat foglalkoztat 57 létesítményében világszerte. Charles Goodyear, a cég névadója az 1830-as években meggyőződéssel hitte, hogy az addig csak jószerével cipészek és kabátkészítők által használt, hőre érzékeny anyag megedzhető és tartósabbá tehető. Néhány évvel később egy véletlen folytán kénnel bevont gumidarabot ejtett a tűzhelyre. A hirtelen hőhatástól az anyag azonnal megkérgesedett és olyan szerkezeti változásokon ment át, amelyektől masszívabbá és hőállóbbá vált. A folyamatot vulkanizálásnak nevezte el a tűz római istene, Vulcanus után. Bár feltalálóként hírnevet szerzett magának, sajnos Goodyear nem érte meg, hogy felismerje a világ a mobilitását megváltoztató úttörőt.
A róla elnevezett vállalatot 1898. augusztus 29-én alapította Frank és Charles Seiberling az Ohio állambeli Akron városában. Nem kicsiben gurigáztak, a százezer dolláros indulótőkéjük mai értéken több mint 3,5 millió dollár! Kezdetben szekérkerekeket, kerékpárabroncsokat, patkóalátéteket és egyéb gumitermékeket gyártottak. Frank ösztönösen jól kezelte az üzleti kérdéseket, Charles pedig a vállalat emberi értékeket szem előtt tartó oldalát képviselte.
A vállalat első gyárigazgatói címét Paul Litchfield kapta meg 1900-ban. Vezetése alatt több korszakalkotó terméket is bemutattak, ilyen volt az első tömlő nélküli gumiabroncs 1903-ban. Az egyenes oldalfalú, gyorsan cserélhető abroncsokat 1906-ban szabadalmaztatták. Az 1908-ban debütált első négyévszakos abroncsok gyémántos futófelületi mintázatát 40 éven át használták. Az első pneumatikus repülőgépabroncsok (1909) után megjelentek a teherautó-gumiabroncsok is 1917-ben. Utóbbiak tesztelését egy közel 2500 kilométeres úton végezték egy Packard teherautóval. A számos kihívással nehezített első 1140 kilométert 24 nap alatt tették meg. A sikeres próbaút után az abroncsok azonnal gyártásba kerültek. Szép egybeesés, hogy Litchfield ötvenedik, a Goodyear alkalmazottjaként töltött évében a vállalat legyártotta az 500 milliomodik gumiabroncsot. Az első szöges gumiabroncsok saras és havas környezethez 1934-ben jöttek, 1937-ben pedig a szintetikus gumiból gyártott gumiköpenyek. Egy évvel később a NASCAR versenysorozatban már a „beépített” pótabronccsal szerelt autógumikat, a mai defekttűrő abroncsok elődeit használták.
Évtizedeken át az egyik legnépszerűbb terméknek számított az 1958-ban debütált Goodyear Unisteel, amelyet már acélsodrony és háromrétegű futófelületi öv jellemezett. Következő fontos újdonságként 1962-ben jelent meg a szuperszéles szólóabroncs, amely a duplakerekes megoldást kiváltva csökkentette a teherautó tömegét és növelte a terhelhetőségét.
Száz százalékban fenntartható anyagokból készült abroncsokat kívánnak gyártani 2030-ra, amelyek újabb korszakalkotó termékeknek ígérkeznek. A Goodyear vállalat egyszer sem maradt le az elmúlt egy és negyed évszázad során: a matematikusokra bízzuk, hogy kiszámolják, mennyire jó úton járnak, ha idén mutatták be a fenti célokat 90 százalékban teljesítő tanulmányabroncsot.
Hermész kegyeltjei
Immár kilencedik alkalommal a száguldó masztodonok legfőbb támogatója, egyúttal gumiabroncs-beszállítója a Goodyear.
Goodyear újdonságok: Ideális egyensúlyban
Nem könnyű egymásnak szögesen ellentmondó üzemelési körülményeknek egyaránt jól megfelelő gumiabroncsot kifejleszteni. A Goodyear újdonságai azonban éppen ilyenek. Az egyik terepes járművek, a másik furgonok üzemeltetőinek szól.
DAF XG+ 480 FT: Fényevő tulipán
Hubert és Willem, a van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek alapítói büszkék lehetnének a DAF legfényesebb csillagára! Minket azonban nem vakít el a dekoratív XG+ csillogása, kizárólag a kiemelkedő képességektől és műszaki csemegéktől szoktunk elérzékenyülni.
Ellenőrzőpont
Integrálják a TÜV Süd digitális járműszkennelőjébe a Goodyear CheckPoint rendszerét. Ez egy hálózatba kapcsolt, a gumiabroncsokat ellenőrző rendszer, amely másodpercek alatt felméri az abroncsok paramétereit.
Súrlódó saru
Kisebb súrlódások mindenhol előfordulnak, azonban hamar vékony jégre kerülnénk, ha ennek a társadalomtudományi jelentőségét vizsgálnánk. Inkább a gumiabroncsoknál maradunk, ahol a súrlódás és a tapadás a legfontosabb paraméterek közé tartoznak.
Szárnyaló innovációk
Fenntarthatóbb közösségi közlekedésért szorgoskodik a Goodyear. Természetesen mindezt nem Hermész szárnyas sarujának talpalásával, hanem az Urbanmax Commuter gumiabroncsok újrafutózható kialakításával szeretnék elérni.