Ha dízelüzemű tesztautó kerül 2023-ban az újságíró kezébe, azt hihetné, hogy hiba csúszott a tervbe, mert nem ez a domináns irány a személyautó-piacon. Ám rendhagyó esetek mindig történnek, ilyen a dízelmotoros Citroën C5 Aircross is.
Maga a C5 Aircross nem számít újdonságnak, közel tíz éve 2015-ben mutatták be a koncepciót. További két évet csiszolt még rajta a Citroën, majd 2017-ben vezették be a végleges verziót. Ám azért, mert nem mai csirke, nem kell lenézni. A gyártó jelenleg is használt SUV-formanyelvének első példányaként debütált, így még a 2022-es ráncfelvarrás alatt sem vált szükségessé a teljes plasztika. Mostanra elérhető hálózatról is tölthető hibridként, aprócska villanymotorral támogatott benzinmotorral és dízelüzemű kivitelben is.
Összehúzott szemöldök
Szokásom a garázsban visszanézni arra az autóra, ami a saját kétülésesemet éppen aktuálisan felváltja. Mindig képes vagyok elámulni a látványon. Az egy dolog, hogy az aprócska japán sportautóhoz képest minden nagynak tűnik, de a C5 Aircross tényleg egy hatalmas, divatos városi terepjárónak hatott pontosan 4,5 méteres hosszával, közel 1,7 méteres magasságával és tükrökkel több mint kétméteres szélességével.
A kettéosztott LED-fényszórókat átszabták, két-két vízszintes díszsávval kötődnek a hatalmas Citroën-logóhoz az autó orrán. Markánsabb megjelenésű az első lökhárító is a hosszabb első túlnyúlással és a fekete kerettel kihangsúlyozott, ráadásul funkcionális légbeömlőkkel. Ezeken túl a hátsó fényforrások felosztását rajzolták át valamelyest. A Shine felszereltség esetében 18 col peremátmérőjű könnyűfém keréktárcsákra húzott, 225/55 méretjelzésű abroncsokon gurul a szekér, és a fényes fekete tetősínek is a csomag részét képezik. A tesztautó a flottaautókhoz illő fehér színben érkezett, ám ha egy kis csavarra vágyik a felhasználó, további hat elegáns színben rendelhető a típus.
Kalandtúra az enteriőrben
Ha csak egy dolgot mondhatnék el a belsőtérről, akkor azt mondanám, nincs két ugyanolyan felület. Szerencsére nem kell egy mondatban kifejtenem, így kitérhetek a részletekre is. Az üléseket fekete Alcantara és fekete bőrhatású szövet borítja, amit kék díszvarrás, valamint egy minimális hagyományos szövetdíszítés dob fel. A szerényebb felszereltségi csomagokban a bőrkárpittól el kell búcsúznunk, ám az ülés kialakítása azonos, azaz jó az oldaltartás a comboknál és a deréktámasz magasságában is, kényelmes a párnázottság. A 12,3 col képátlójú digitális műszerfalat, a kezelőszerveket, illetve az infotainment-rendszer tízcolos érintőképernyőjét fekete szín veszi körül, helyenként fémhatású díszkeretekkel megtoldva. Az uralkodó matéria a műanyag és a bőrhatású műanyag. Ezek tapintásra kellemesek, ám a formájuk és a keménységük részletről részletre változik, ilyen például az ajtókárpit puha borítású könyöklője fölé helyezett kemény műanyag dizájnbetét.
Mitől hasznos?
Cégautós szempontból a C5 Aircross egyértelműen legerősebb tulajdonságai közé a helykínálat, a pakolhatóság és a variálhatóság tartoznak. Kategóriájában ez az egyetlen olyan típus, amely három, teljes értékű, közel azonos méretű, külön-külön állítható hátsó ülést kapott. Ezeknek a háttámlája egyesével teljesen ledönthető és ülőlapjaik is önállóan pozicionálhatóak a síneken. Csak a hátsó ülések tologatásával tíz centiméterrel megnövelhető a csomagtér aljának száz centiméteres hossza. Bárhová nyúl az ember, tárolók veszik körül, az oldalajtókban például kényelmesen elfér egy-egy egyliteres palack. A könyöklő alatti rekeszbe is pakolhatunk bátran, a pénztárca, a kulcsok, a notesz mind elférnek. Bőven elegendő a fej és a lábtér is mind elöl, mind pedig hátul.
A kínálat bőséges
Sötétben is működő automatikus vészfékező rendszer gondoskodik az ütközések elkerüléséről, amelyet felvérteztek a jármű útját keresztező gyalogosokat és a kerékpárosokat is felismerő funkcióval. Adaptív sebességszabályozó rendszere képes teljesen álló helyzetig fékezni a járművet és az azt követő önálló elindulásra is. Három különböző követési távolságot állíthatunk be, ebből a legrövidebb beállításnál a fék az én ízlésemnek már későn lép működésbe. Emiatt egy lélegzetvételt kihagyott a szervezetem, ha teljesen az autóra bíztam magam, így inkább nagyobb követési távot választottam.
Érzékeli az autó a figyelmünk csökkenését és táblafelismerő rendszer is dolgozik a fedélzeten, valamint a távolsági fényszóró automatikus vezérlése is támogat. Menet közben és manőverezéskor is segít a holttérfigyelő rendszer, illetve a parkolószenzorok és a kamera hátul. Egy ekkora autó esetében indokoltnak is érződött ez a támogatás, és a jól megszokott visszapillantó tükrök mellett örömmel vettem a segédrendszerek jelzéseit is. A sávtartó rendszer felfestéstől felfestésig dolgozik, de nem pozicionálja középre a járművet. Manapság már megszokott a visszagurulás-gátló és az elektronikusan vezérelt rögzítőfék, én mindig hálás vagyok ezekért.
Elől kettő, hátul egy darab USB-csatlakozót találunk, ám a felszereltségnek köszönhetően a tesztautóban vezeték nélküli töltőt is rejtettek a középkonzolba a módválasztó kapcsoló elé. Az infotainment-rendszer online adatokkal segített navigációt kínál, valamint Apple CarPlay és Android Auto képernyőtükrözési funkciót hangvezérléssel. Hat hangszóró gondoskodik a megfelelő audioélményről. A tízcolos képernyőn elérjük az autó aktuális állapotának adatait, a navigációt. Beállíthatjuk a biztonsági és kényelmi funkciókat, mint például a motoros csomagtérajtó vagy az automatikus ajtózárak működését.
Lassan járj, tovább érsz
Az 1499 köbcentis hengerűrtartalmú dízelmotor 96 kilowatt csúcsteljesítményt nyújt, 3750 fordulat/percnél. Háromszáz newtonméteres csúcsnyomatékát pedig 1750-nél éri el, ennek megfelelően lentről szépen húz. Nem is érdemes próbálkozni a pörgetéssel, mert a négyhengeres dízelmotort erőltetve kellemetlenül hangossá válik a hatalmas karosszériában, és a lendület sem fokozódik. Ezt a tényt enyhíti a nyolcfokozatú automatikus váltó, amely a sok fokozat miatt elhiteti velünk, hogy dinamikus autóban ülünk. Valójában azonban ezt az autót a nyugodt embereknek találták ki, és a gazdaságos kiegyensúlyozott vezetési stílust támogatja.
Mivel egy tágas, kényelmes autóba huppan az ember, elvárja, hogy a futómű kialakítása és a vezethetőség is támogassa a hatalmas karosszériát. Csodát ne várjunk. A tömegtermelés jegyében elöl MacPherson-rugóstagot, hátul pedig csatolt hosszlengőkaros felfüggesztést találunk. Lendületesebb tempónál érezhető némi elpattogás, valamint erősebb, hirtelen fékezésnél elég nagyot bólint a közel másfél tonnás karosszéria. A kormányzás nagyon pontos, az elektronikus kormányrásegítésnek köszönhetően pedig akár két ujjal is elfordítható a magasságában és mélységében is állítható kormány. Az autó fordulóköre 10,7 méter, ami méreteihez képest nem rossz, de kicsinek sem nevezném.
Bár alapvetően könnyű „csak egy” családi autónak nézni a modellt, valójában nem csupán egy arca van. Remek eszközként szolgálhat kisebb vállalkozások, kreatív csapatok számára, hiszen variálható utas- és csomagterével remekül alkalmazkodik a munkanapok folyton változó kihívásaihoz.
Ismerős alkotóelemek
„Elsősorban haszongépjárműként képviseltetik magukat tömegesen
a flottánkban a Citröen járművei. A C3, C4 haszonjárművé alakított verziói és a Jumper alkotják a parkunk francia gerincét, személyautóként pedig a C4 Grand Picasso számított népszerűnek. A C5 Aircross modellből egy, azaz egy darab futott nálunk, egy 2019-es évjáratú példány a 133 kilowattos, azaz 180 lóerős, kétliteres dízelmotorral és automatikus váltóval. A típus a konszern EMP2 V2 padlólemezére épül, így alkotóelemeit megtaláljuk a Peugeot 3008, 4008 és 5008, valamint az Opel Grandland modellekben. A C5 Aircross flottaautónk szerviztörténete jóformán semmi különlegeset nem mutat a kötelező karbantartáson túl. A kétliteres motornál szokásosan előforduló AdBlue-adagoló hiba jelentkezett a négy év és közel 140 000 kilométer futás alatt összesen négy alkalommal. A végső megoldást a jármű hároméves korában, 116 000 kilométernél az AdBlue-adagoló rendszer és -tartály cseréje oldotta meg. Azután nem is jött elő a probléma! Az 1,5 literes dízelmotor amúgy szintén ismert más modellekből, stabil és megbízható társ. Használt autóként rejtett alternatíva a tömegesen előforduló németek mellett – ha a dízelmotor előnyeit utazóautóként hasznosítani tudjuk.”
Hollósi Norbert, az MHC Mobility műszaki specialistája
Műszaki adatok
Hajtáslánc, felépítés | |
---|---|
Soros, négyhengeres, hengerenként négyszelepes, közvetlen, közös nyomócsöves befecskendezésű, folyadékhűtésű, négyütemű dízelmotor. Euro 6d minősítés kipufogógáz-visszavezetéssel, részecskeszűrővel és SCR-rendszerrel. | |
Összlökettérfogat (cm³): | 1499 |
Legnagyobb teljesítmény (kW (LE)/1/min): | 96(130)/3750 |
Legnagyobb nyomaték (Nm/1/min): | 300/1750 |
Motor elől, hosszában elsőkerék-hajtás, nyolcfokozatú automatikus váltó. Ötajtós, ötszemélyes önhordó acélkarosszéria. | |
Kétkörös hidraulikus fékrendszer, rásegítéssel, elektronikus menetstabilizáló blokkolásgátlóval, elektronikus fékerő-elosztóval, vészfékrásegítővel; elől belső szellőzésű tárcsafék, hátul tárcsafék. | |
Kormánymű: | fogasléces, rásegítéssel |
Futómű elöl: | MacPherson, csavarrugó, hidraulikus lengéscsillapító |
Futómű hátul: | csatolt hosszlengőkar, csavarrugó, hidraulikus lengéscsillapító |
Gumiabroncsok gyártmánya és mérete: | Michelin Primacy 4 225/55 R 18 |
Méretek, tömegek | |
Hosszúság/szélesség (tükrökkel)/magasság (mm): | 4500/1969 (2099)/1689 |
Tengelytáv (mm): | 2730 |
Szabadmagasság (mm): | 230 |
Fordulókör átmérője (m): | 10,7 |
Saját tömeg (kg): | 1492 |
Hasznos teherbírás (kg): | 538 |
Megengedett össztömeg (kg): | 2030 |
Vontatható pótkocsi tömege fékkel/fék nélkül (kg): | 1250/750 |
Tüzelőanyag-tartály térfogata (l): | 53 |
AdBlue-tartály térfogata (l): | 17 |
Csomagtér térfogata alaphelyzetben/ledöntött üléstámlával (l): | 580/1630 |
Csomagtér szélessége (mm): | 950–1150 |
Csomagtér magassága kalaptartóig/mennyezetig (mm): | 490/760 |
Csomagtér hosszúsága alul/felül (mm): | 1120/870 |
Hossza előredöntött hátsó üléstámlával (mm): | 1640 |
Rakodóperem magassága (mm): | 740 |
Rakodónyílás szélessége/magassága (mm): | 940–1050/750 |
Szélesség fejmagasságban elöl/hátul (mm): | 1120/1080 |
Szélesség könyökmagasságban elöl/hátul (mm): | 1490/1480 |
Utastér hosszúsága (mm): | 1660 |
Padlómagasság a talajtól (mm): | 320 |
Ülésmagasság elöl a talajtól/padlótól (mm): | 660–700/340–380 |
Ülőlap hosszúsága/szélessége elöl (mm): | 490/510 |
Háttámla magassága/szélessége elöl (mm): | 580/520 |
Vezetőülés állítási úthossza (mm): | 250 |
Ülésmagasság hátul a padlótól (mm): | 400 |
Ülőlap hosszúsága/szélessége hátul (mm): | 490/510+510+510 |
Háttámla magassága/szélessége hátul (mm): | 580/520+520+520 |
Hátsó ülések állítási úthossza (mm): | 170 |
Lábtér elöl/hátul (mm): | 880–1070/0–380 |
Fejtér elöl/hátul (mm): | 880–950/900 |
Kormánykerék átmérője (mm): | 360 |
Kormánykerék állíthatósága tengelyirányban/arra merőlegesen (mm): | 40/70 |
Kormányfordulatok száma végállástól végállásig: | 2,9 |
Kormánykerék távolsága a váltógombtól (mm): | 210 |
Menetteljesítmények, költségek | |
Legnagyobb sebesség (km/h): | 189 |
Fogyasztás WLTP-szabvány szerint, kombinált (l/100 km): | 5,9 |
Ciklusfogyasztás (l/100 km): | 5,7 |
A megengedett sebességhatárokat betartva fele részben lakott területen és fele részben lakott területen kívül, terhelés nélkül. | |
Mérési körülmények: 2 személy, 23 Celsius-fok, nedves úttest, enyhe forgalom, bekapcsolt légkondicionáló, normál vezetési üzemmód. | |
A modell bruttó alapára (Ft, áfával): | 12680000 |
Garancia: | 3 év általános km-korlátozás nélkül, 12 év átrozsdásodás ellen |
Országos szervizhálózat tagjainak száma: | 31 |
Volkswagen Passat Variant teszt: Kombikirály
Évtizedek óta kategóriája egyik legnépszerűbb típusa az utcaképet 1973 óta színesítő Volkswagen Passat. A kilencedik generáció kizárólag kombi karosszériával elérhető, hiszen az elődmodellből is ez adta az értékesítések több mint hetven százalékát. A kis híján ötméteres Passat Variant szó szerint kiemelkedik a kombinációs járművek közül. Szerinted sikerült végre utolérnie a cseh mostohatestvérének „superb” térkínálatát?
Sikerre ítélve?
Megszokhattuk már, hogy az egyslágeres popsztárok pont olyan tempósan tűnnek el örökre a média feneketlen bugyraiban, mint amilyen gyorsan jöttek. A tartós sikerhez sokkal több kell, mint néhány csinos ruhadarab, esetleg egyetlen jól csengő melódia.
Volkswagen ID.5 GTX: Népsportoló
Zwickauból, a Trabant szülővárosából származik. Mégsem kell bele negyvenes keveréket kotyvasztanunk, hiszen nem kétütemű, hanem elektromos. Sőt, a kékes füstöt eregető, harsány hengerpár helyett két villanymotor lesi hangtalanul talpunk rezdüléseit.
Škoda Enyaq iV 80: Szudétai ólomkristály
Szinte tökéletesen buborékmentesre csiszolta villanykristályát a Škoda. Az Enyaq iV a legelső, eredendően elektromosnak tervezett típusuk. Pedig bölcs olvasóink bizonyára emlékeznek még a csehek farmotoros korszakára, ami nem a csillogásról szólt.
MG4 Electric Comfort: Végletek autója
Kiemelt szerep jut az elektromos modelleknek az MG újkori európai történelmében. Mostani főhősünk, az MG4 ráadásul abba a szegmensbe érkezett, ami sokáig messze a legnépszerűbb volt az öreg kontinensen és cégautós berkekben ma is meghatározó.
Gördülékenyebb villamosítás
Hozzájárul a járműparkok villamosításának felgyorsításához a Bridgestone Mobility Solutions, valamint a flottakezelés és telematika terén európai piacvezető Webfleet.