Hirdetés:

Ha dízelüzemű tesztautó kerül 2023-ban az újságíró kezébe, azt hihetné, hogy hiba csúszott a tervbe, mert nem ez a domináns irány a személyautó-piacon. Ám rendhagyó esetek mindig történnek, ilyen a dízelmotoros Citroën C5 Aircross is.

Maga a C5 Aircross nem számít újdonságnak, közel tíz éve 2015-ben ­mutatták be a koncepciót. További két évet csiszolt még rajta a Citroën, majd 2017-ben vezették be a végleges verziót. Ám azért, mert nem mai csirke, nem kell lenézni. A gyártó jelenleg is használt SUV-formanyelvének első példányaként debütált, így még a 2022-es ráncfelvarrás alatt sem vált szükségessé a teljes plasztika. Mostanra elérhető hálózatról is tölthető hibridként, aprócska villanymotorral támogatott benzinmotorral és ­dízelüzemű kivitelben is.

Összehúzott szemöldök

Szokásom a garázsban visszanézni arra az autóra, ami a saját kétülésesemet éppen aktuálisan felváltja. Mindig képes vagyok elámulni a látványon. Az egy dolog, hogy az aprócska japán sportautóhoz képest minden nagynak tűnik, de a C5 Aircross tényleg egy hatalmas, divatos városi terepjárónak hatott pontosan 4,5 méteres hosszával, közel 1,7 méteres magasságával és tükrökkel több mint kétméteres szélességével.
A kettéosztott LED-fényszórókat átszabták, két-két vízszintes díszsávval kötődnek a hatalmas Citroën-logóhoz az autó orrán. Markánsabb megjelenésű az első lökhárító is a hosszabb első túlnyúlással és a fekete kerettel ­kihangsúlyozott, ráadásul funkcionális légbeömlőkkel. Ezeken túl a hátsó fényforrások felosztását rajzolták át valamelyest. A Shine felszereltség esetében 18 col peremátmérőjű könnyűfém keréktárcsákra ­húzott, 225/55 méretjelzésű abroncsokon gurul a szekér, és a fényes ­fekete tetősínek is a csomag részét képezik. A tesztautó a flotta­autókhoz illő fehér színben érkezett, ám ha egy kis csavarra vágyik a felhasználó, további hat elegáns színben rendelhető a típus.

Kalandtúra az enteriőrben

Ha csak egy dolgot mondhatnék el a belsőtérről, akkor azt mondanám, nincs két ugyanolyan felület. Szerencsére nem kell egy mondatban kifejtenem, így kitérhetek a részletekre is. Az üléseket fekete Alcantara és fekete bőrhatású szövet borítja, amit kék díszvarrás, valamint egy minimális hagyományos szövetdíszítés dob fel. A szerényebb felszereltségi csomagokban a bőrkárpittól el kell búcsúznunk, ám az ülés kialakítása azonos, azaz jó az oldaltartás a comboknál és a deréktámasz magasságában is, kényelmes a párnázottság. A 12,3 col képátlójú digitális műszerfalat, a ­kezelőszerveket, illetve az infotainment-rendszer tízcolos érintőképernyőjét fekete szín veszi körül, helyenként fémhatású díszkeretekkel megtoldva. Az uralkodó matéria a műanyag és a bőrhatású műanyag. Ezek tapintásra kellemesek, ám a formájuk és a keménységük részletről részletre változik, ilyen például az ajtókárpit puha borítású könyöklője fölé helyezett kemény műanyag dizájnbetét.

Mitől hasznos?

Cégautós szempontból a C5 Aircross egyértelműen legerősebb tulajdonságai közé a helykínálat, a pakolhatóság és a variálhatóság tartoznak. Kategóriájában ez az egyetlen olyan típus, amely három, teljes értékű, közel azonos méretű, külön-külön állítható hátsó ülést kapott. Ezeknek a háttámlája egyesével teljesen ledönthető és ülőlapjaik is önállóan pozicionálhatóak a síneken. Csak a hátsó ülések tologatásával tíz centiméterrel megnövelhető a csomagtér aljának száz centiméteres hossza. Bárhová nyúl az ember, tárolók veszik körül, az oldalajtókban például kényelmesen elfér egy-egy egyliteres palack. A könyöklő alatti rekeszbe is pakolhatunk bátran, a pénztárca, a kulcsok, a notesz mind elférnek. Bőven elegendő a fej és a lábtér is mind elöl, mind pedig hátul.

A kínálat bőséges

Sötétben is működő automatikus vészfékező rendszer gondoskodik az ütközések elkerüléséről, amelyet felvérteztek a jármű útját ­keresztező gyalogosokat és a kerékpárosokat is felismerő funkcióval. Adaptív ­sebességszabályozó rendszere képes teljesen álló helyzetig fékezni a járművet és az azt követő önálló elindulásra is. Három különböző ­követési távolságot állíthatunk be, ebből a legrövidebb beállításnál a fék az én ízlésemnek már későn lép működésbe. Emiatt egy lélegzetvételt kihagyott a szervezetem, ha teljesen az autóra bíztam magam, így inkább nagyobb követési távot választottam.
Érzékeli az autó a figyelmünk csökkenését és táblafelismerő rendszer is dolgozik a fedélzeten, valamint a távolsági fényszóró automatikus ­vezérlése is támogat. Menet közben és manőverezéskor is segít a holttérfigyelő rendszer, illetve a parkolószenzorok és a kamera hátul. Egy ekkora autó esetében indokoltnak is érződött ez a támogatás, és a jól megszokott visszapillantó tükrök mellett örömmel vettem a segédrendszerek jelzéseit is. A sávtartó rendszer felfestéstől felfestésig dolgozik, de nem pozicionálja középre a járművet. Manapság már megszokott a visszagurulás-gátló és az elektronikusan vezérelt rögzítőfék, én mindig hálás vagyok ezekért.
Elől kettő, hátul egy darab USB-csatlakozót találunk, ám a felszereltségnek köszönhetően a tesztautóban vezeték nélküli töltőt is rejtettek a középkonzolba a módválasztó kapcsoló elé. Az infotainment-rendszer online adatokkal segített navigációt kínál, valamint Apple CarPlay és Android Auto képernyőtükrözési funkciót hangvezérléssel. Hat hangszóró gondoskodik a megfelelő audioélményről. A tízcolos képernyőn elérjük az autó aktuális állapotának adatait, a navigációt. Beállíthatjuk a biztonsági és kényelmi funkciókat, mint például a motoros csomagtérajtó vagy az automatikus ajtózárak működését.

Lassan járj, tovább érsz

Az 1499 köbcentis hengerűrtartalmú dízelmotor 96 ­kilowatt csúcsteljesítményt nyújt, 3750 fordulat/­percnél. Háromszáz newtonméteres csúcsnyomatékát pedig 1750-nél éri el, ennek megfelelően lentről szépen húz. Nem is érdemes próbálkozni a pörgetéssel, mert a négyhengeres dízelmotort erőltetve kellemetlenül hangossá válik a hatalmas karosszériában, és a lendület sem fokozódik. Ezt a tényt enyhíti a nyolcfokozatú automatikus váltó, amely a sok fokozat miatt elhiteti velünk, hogy dinamikus autóban ülünk. Valójában azonban ezt az ­autót a nyugodt embereknek találták ki, és a gazdaságos ­kiegyensúlyozott vezetési stílust támogatja.
Mivel egy tágas, kényelmes autóba huppan az ember, elvárja, hogy a futómű kialakítása és a vezethetőség is támogassa a hatalmas karosszériát. Csodát ne várjunk. A tömegtermelés jegyében elöl MacPherson-rugóstagot, hátul pedig csatolt hosszlengőkaros felfüggesztést találunk. Lendületesebb tempónál érezhető némi elpattogás, valamint erősebb, hirtelen fékezésnél elég nagyot bólint a közel másfél tonnás karosszéria. A kormányzás nagyon pontos, az elektronikus kormányrásegítésnek köszönhetően pedig akár két ujjal is elfordítható a magasságában és mélységében is állítható kormány. Az autó fordulóköre 10,7 méter, ami méreteihez képest nem rossz, de kicsinek sem nevezném.
Bár alapvetően könnyű „csak egy” családi autónak nézni a modellt, valójában nem csupán egy arca van. Remek eszközként szolgálhat kisebb vállalkozások, kreatív csapatok számára, hiszen variálható utas- és csomagterével remekül alkalmazkodik a munkanapok folyton változó kihívásaihoz.

Ismerős alkotóelemek

„Elsősorban haszongépjárműként képviseltetik magukat tömegesen
a flottánkban a Citröen járművei. A C3, C4 haszonjárművé alakított verziói és a Jumper alkotják a parkunk francia gerincét, személyautóként pedig a C4 Grand Picasso számított népszerűnek. A C5 Aircross modellből egy, azaz egy darab futott nálunk, egy 2019-es ­évjáratú példány a 133 kilowattos, azaz 180 lóerős, kétliteres dízelmotorral és automatikus váltóval. A típus a konszern EMP2 V2 padlólemezére épül, így ­alkotóelemeit megtaláljuk a Peugeot 3008, 4008 és 5008, valamint az Opel Grandland modellekben. A C5 Aircross flottaautónk szerviztörténete jóformán semmi különlegeset nem mutat a kötelező karbantartáson túl. A kétliteres motornál szokásosan előforduló AdBlue-adagoló hiba jelentkezett a négy év és közel 140 000 kilométer futás alatt összesen négy alkalommal. A végső megoldást a jármű hároméves korában, 116 000 kilométernél az AdBlue-adagoló rendszer és -tartály cseréje oldotta meg. Azután nem is jött elő a probléma! Az 1,5 literes dízelmotor amúgy szintén ismert más modellekből, stabil és megbízható társ. Használt autóként rejtett alternatíva a tömegesen előforduló németek mellett – ha a dízelmotor előnyeit utazóautóként hasznosítani tudjuk.”
Hollósi Norbert, az MHC Mobility műszaki specialistája

Műszaki adatok
Hajtáslánc, felépítés
Soros, négyhengeres, hengerenként négyszelepes, közvetlen, közös nyomócsöves befecskendezésű, folyadékhűtésű, négyütemű dízelmotor. Euro 6d minősítés kipufogógáz-visszavezetéssel, részecskeszűrővel és SCR-rendszerrel.
Összlökettérfogat (cm³):1499
Legnagyobb teljesítmény (kW (LE)/1/min):96(130)/3750
Legnagyobb nyomaték (Nm/1/min):300/1750
Motor elől, hosszában elsőkerék-hajtás, nyolcfokozatú automatikus váltó. Ötajtós, ötszemélyes önhordó acélkarosszéria.
Kétkörös hidraulikus fékrendszer, rásegítéssel, elektronikus menetstabilizáló blokkolásgátlóval, elektronikus fékerő-elosztóval, vészfékrásegítővel; elől belső szellőzésű tárcsafék, hátul tárcsafék.
Kormánymű:fogasléces, rásegítéssel
Futómű elöl:MacPherson, csavarrugó, hidraulikus lengéscsillapító
Futómű hátul:csatolt hosszlengőkar, csavarrugó, hidraulikus lengéscsillapító
Gumiabroncsok gyártmánya és mérete:Michelin Primacy 4 225/55 R 18
Méretek, tömegek
Hosszúság/szélesség (tükrökkel)/magasság (mm):4500/1969 (2099)/1689
Tengelytáv (mm):2730
Szabadmagasság (mm):230
Fordulókör átmérője (m):10,7
Saját tömeg (kg):1492
Hasznos teherbírás (kg):538
Megengedett össztömeg (kg):2030
Vontatható pótkocsi tömege fékkel/fék nélkül (kg):1250/750
Tüzelőanyag-tartály térfogata (l):53
AdBlue-tartály térfogata (l):17

Csomagtér térfogata alaphelyzetben/ledöntött üléstámlával (l):580/1630
Csomagtér szélessége (mm):950–1150
Csomagtér magassága kalaptartóig/mennyezetig (mm):490/760
Csomagtér hosszúsága alul/felül (mm):1120/870
Hossza előredöntött hátsó üléstámlával (mm):1640
Rakodóperem magassága (mm):740
Rakodónyílás szélessége/magassága (mm):940–1050/750

Szélesség fejmagasságban elöl/hátul (mm):1120/1080
Szélesség könyökmagasságban elöl/hátul (mm):1490/1480
Utastér hosszúsága (mm):1660
Padlómagasság a talajtól (mm):320
Ülésmagasság elöl a talajtól/padlótól (mm):660–700/340–380
Ülőlap hosszúsága/szélessége elöl (mm):490/510
Háttámla magassága/szélessége elöl (mm):580/520
Vezetőülés állítási úthossza (mm):250
Ülésmagasság hátul a padlótól (mm):400
Ülőlap hosszúsága/szélessége hátul (mm):490/510+510+510
Háttámla magassága/szélessége hátul (mm):580/520+520+520
Hátsó ülések állítási úthossza (mm):170
Lábtér elöl/hátul (mm):880–1070/0–380
Fejtér elöl/hátul (mm):880–950/900
Kormánykerék átmérője (mm):360
Kormánykerék állíthatósága tengelyirányban/arra merőlegesen (mm):40/70
Kormányfordulatok száma végállástól végállásig:2,9
Kormánykerék távolsága a váltógombtól (mm):210
Menetteljesítmények, költségek
Legnagyobb sebesség (km/h):189
Fogyasztás WLTP-szabvány szerint, kombinált (l/100 km):5,9
Ciklusfogyasztás (l/100 km):5,7
A megengedett sebességhatárokat betartva fele részben lakott területen és fele részben lakott területen kívül, terhelés nélkül.
Mérési körülmények: 2 személy, 23 Celsius-fok, nedves úttest, enyhe forgalom, bekapcsolt légkondicionáló, normál vezetési üzemmód.

A modell bruttó alapára (Ft, áfával):12680000
Garancia:3 év általános km-korlátozás nélkül, 12 év átrozsdásodás ellen
Országos szervizhálózat tagjainak száma:31

Volkswagen Passat Variant teszt: Kombikirály
Teszt

Volkswagen Passat Variant teszt: Kombikirály

Évtizedek óta kategóriája egyik legnépszerűbb típusa az utcaképet 1973 óta színesítő Volkswagen Passat. A kilencedik generáció kizárólag kombi karosszériával elérhető, hiszen az elődmodellből is ez adta az értékesítések több mint hetven százalékát. A kis híján ötméteres Passat Variant szó szerint kiemelkedik a kombinációs járművek közül. Szerinted sikerült végre utolérnie a cseh mostohatestvérének „superb” térkínálatát?

Sikerre ítélve?
Teszt

Sikerre ítélve?

Megszokhattuk már, hogy az egyslágeres popsztárok pont olyan tempósan tűnnek el örökre a média feneketlen bugyraiban, mint amilyen gyorsan jöttek. A tartós sikerhez sokkal több kell, mint néhány csinos ruhadarab, esetleg egyetlen jól csengő melódia.

Volkswagen ID.5 GTX: Népsportoló
Teszt

Volkswagen ID.5 GTX: Népsportoló

Zwickauból, a Trabant szülővárosából származik. Mégsem kell bele negyvenes keveréket kotyvasztanunk, hiszen nem kétütemű, hanem elektromos. Sőt, a kékes füstöt eregető, harsány hengerpár helyett két villanymotor lesi hangtalanul talpunk rezdüléseit.

Škoda Enyaq iV 80: Szudétai ólomkristály
Teszt

Škoda Enyaq iV 80: Szudétai ólomkristály

Szinte tökéletesen buborékmentesre csiszolta villanykristályát a Škoda. Az Enyaq iV a legelső, eredendően elektromosnak tervezett típusuk. Pedig bölcs olvasóink bizonyára emlékeznek még a csehek farmotoros korszakára, ami nem a csillogásról szólt.

MG4 Electric Comfort: Végletek autója
Teszt

MG4 Electric Comfort: Végletek autója

Kiemelt szerep jut az elektromos modelleknek az MG újkori európai történelmében. Mostani főhősünk, az MG4 ráadásul abba a szegmensbe érkezett, ami sokáig messze a legnépszerűbb volt az öreg kontinensen és cégautós berkekben ma is meghatározó.

Gördülékenyebb villamosítás
Hírek

Gördülékenyebb villamosítás

Hozzájárul a járműparkok villamosításának felgyorsításához a Bridgestone Mobility Solutions, valamint a flottakezelés és telematika terén európai piacvezető Webfleet.