Kék fény és sziréna, több ezer liter víz és hab, 21 tonna és 110 kilométer/óra, léghűtés és állandó összkerékhajtás, 192 lóerő vagy millió. Csupán töredéke annak a rengeteg impulzusnak, amit a Bicskei Önkéntes Tűzoltóságnál tapasztaltunk!
Bátran kijelenthetjük, hogy nem egy hirtelen összeállt brigád a Bicskei Önkéntes Tűzoltóság, hiszen 1881-ben alakult. Természetesen azóta a tűzoltók, eszközök és járművek lecserélődtek párszor, a lelkesedésük azonban töretlen. Jelenleg 13 település 34 ezer lakosának védelme, az M1 autópálya 22–56 kilométerszelvény közötti szakasza, illetve az egyes számú főút 24 kilométernyi szelete tartozik a BÖT elsődleges műveleti körzetéhez. Ritkán van idejük unatkozni, 2022-ben a 488 bevetésből 427-szer teljesen önállóan avatkoztak be. Rögtön az elején tanuljunk meg pár hasznos kifejezést, mert a tűzoltóautó hallatán minden jólelkű lánglovagnak feláll a hátán a szőr Bicskétől egészen Bostonig. Annál is inkább, mivel nem minden járművük képes ténylegesen és önállóan tűzoltásra, de mindegyik hatékonyan hozzájárul a sikeres munkavégzéshez. Mivel mai kandidátusaink német nyelvterületről érkeztek, esetleg ott vértezték fel őket a tűz elleni harchoz, ezért illik megtanulnunk a Tanklöschfahrzeug, röviden TLF kifejezést. Ennek hazánkban a tűzoltóságok alapvető és elsődleges járműve, a gépjárműfecskendő felel meg leginkább. Valójában rájuk gondolunk, amikor a tűzoltójárművekről beszélünk. Nemcsak oltani képesek, hanem felszereléseikkel a műszaki mentések lehető legszélesebb spektrumát is kiszolgálják. Ők a tűzoltás svájci bicskái!
Magirus-Deutz FM 192 D 11 FA TLF 16/25
Egyértelműen a barna pestis a harmincesztendős ulmi legnagyobb ellenfele. Terepen nem nagyon talál olyan akadályt, ami kihívást jelentene a számára. Ezt a magas építésmód, a jó artikuláció és terepszögek mellett az állandó összkerékhajtásnak, a hatfokozatú manuális sebességváltó optimális áttételezésének, a kétfokozatú osztóműnek, valamint a középső és hátsó differenciálzáraknak köszönheti. A 9,5 literes, hathengeres, 141 kilowattos (192 lóerő) dízelmotor paramétereiből látszik, hogy egyrészt atmoszferikus, másrészt egy végtelenül visszafogott, tartós erőforrásról beszélhetünk. Ráadásul léghűtéses, ezért nincs olyan klímazónája bolygónknak, ahol zavarba jönne. Nem véletlen, hogy a Szovjetunió a Deutz erőforrásokkal szerelt Magirus és Faun teherautók törzsvásárlójának számított, amit semelyik másik kapitalista gyártó sem mondhatott el magáról! Olyannyira, hogy a több mint tízezer nehéz-teherautóra szóló Delta-Projekt elnevezésű megbízás a Magirus-Deutz történelmének legnagyobb megrendelésként került a krónikákba. A szovjetek annyira elégedettek voltak a német haszonjárművek üzembiztonságával, hogy megvásárolták a V8-as Deutz F8L 413 erőforrás licencét is, ami aztán a jellegzetesen szögletes Ural-43223 motorházteteje alatt visított a tajga csendjébe. De térjünk vissza Bicskére! Annak ellenére, hogy a 12 tonna össztömegű gépjárműfecskendőjük már az IVECO-érában született, még teljes egészében a Magirus-Deutz konstrukció.
A léghűtéses dízelmotorral felvértezett járműveket a legszélsőségesebb, zord hőmérsékletek sem tudják megingatni. Elsősorban ennek köszönhették sivatagi és szibériai népszerűségüket a Magirus-Deutz, a Faun és a Tatra járművei is
Figyelemreméltó biztonsági úttörőt tisztelhetünk Louis Lucien Lepoix személyében. A hatvanas években nagyon korszerűnek számító fülke formatervezője egy, a járművezetővel ellentétes oldalon kialakított kis ablakkal csökkentette a holtteret. Speciális, többek között tűzoltósági járművek részére egészen 1987-ig gyártásban maradt az addigra már kevésbé modern buldogfülke. Az expedíciókon edződött világutazók körében is nagyon népszerűek a Magirus lakóautók. Ezek jó részét a tűzoltóságoknál megkímélt példányokból építették át. Bicskén ő a tartalékszer és tanulójármű. Végtelenül egyszerű és nagyszerű a konstrukciója, aki biztonságosan megtanulja vezetni, az a modernebb járművekkel is könnyedén boldogul. Legfeljebb 2500 liter vizet cipelhet magával, amiből a többiekhez képest komótos, csupán nyolc bar nyomású szivattyújával percenként 1600 litert fecskendez a tűzfészekre.
Mercedes-Benz Atego 1528 AF TLFA-4000
Bicskén ő az alfahím, a tűzoltóság első számú, de nem a legkorszerűbb járműve. Messze túlteljesítik kötelezettségeiket az önkéntes tűzoltók, hiszen csupán az egyes szert kellene bevetésre készen, felmálházva tartaniuk. Ezzel szemben van még két másik gépjárműfecskendő, három létrás és ugyancsak három vízhordó is a tarsolyukban, hogy az „apróságokat” ne is említsem. A lassan húszesztendős Atego pályázat útján, teljesen újként került Bicskére. A száztízmillió forintos vételár csupán tíz százalékát kellett önrészként befizetniük, ami röviddel az ezredforduló után is jó üzletnek számított. A 6,4 literes, 205 kilowattos (279 lóerő) dízelmotor számára nem nagy kihívás az állandó összkerékhajtású, középső, valamint hátsó differenciálzárral felvértezett Atego mozgatása. Abból az időszakból származik, amikor még nem tették kötelezővé a sebességkorlátozást. Így akár 140 kilométer/órás sebességre is gyorsulhatna. Természetesen ezt a magas tömegközéppont, illetve a nem száguldozásra tervezett fékrendszer miatt nem szokták kihasználni. Annál is inkább, mivel ez még a korai, rövid tengelytávú sorozatból való, ezért hajlamos a bólogatásra. Emiatt a későbbi változatoknál negyvenöt centiméterrel távolabb helyezték egymástól a tengelyeket. Az alumíniumfelépítményes Atego egyik érdekessége, hogy nem dupla, hanem szimplafülkés alvázra építkeztek az osztrákok.
Évek óta hatalmas a „Tűzoltó leszek” gyermekrajzpályázat sikere, hiszen a legjobb alkotások egy évig díszítik a tűzoltójárműveket
Ez bevett Rosenbauer-szokás, hiszen így a járművezető mögötti csapatszállító részt több különböző alapjárműre rádobhatják. Annak ellenére, hogy „csupán” a közepes méretosztályú, 15 tonna össztömegű gépjárműfecskendők közé tartozik, négyezer liter víz és 400 liter habképző anyag szállítására tervezték. Kifejezetten nagy teljesítményű a kombinált, normál és nagynyomású szivattyú, hiszen tíz baron 2400, míg negyven baron négyszáz liter vizet küld percenként a tömlőkön keresztül a parázsra. Persze a tűzoltók élete nem csak locsolkodásból áll. Minden bevetést követően a legközelebbi lehetőségnél feltöltik vízzel a gépjárműfecskendő tartányát, ezzel mindig biztosítva a szer menetkész állapotát. Pont emiatt van mindegyik járművön sűrített levegős starter, hogy azonnal üzemi légnyomással indulhassanak.
Az előírásnak megfelelően a szivattyúcsonktól mérve 7,5 méteres mélységből is fel kell tudniuk szívni a vizet, amennyiben azt a külső ellátás indokolja. Amikor csak tehetik ivóvizet tankolnak, hiszen az esetleges szennyeződések jelentősen károsíthatják a szivattyúkat.
IVECO-Magirus Trakker AD 190T 41W 4×4 TLF 4000
Elérkeztünk Bicske, valamint hazánk tűzoltójárműveinek egyik koronaékszeréhez! Négy év kemény munkájával, a bicskei önkormányzat és külső cégek, valamint mecénások segítségével gyűjtötték össze a páratlan tűzoltójármű 192 millió forintos vételárát. Az IVECO-Magirus Trakker gépjárműfecskendő tervezésekor olyan, szisztematikusan átgondolt koncepciót dolgoztak ki az önkéntes lánglovagok, amely több tekintetben jelentősen eltér a megszokottól. Emiatt például a málhatér kialakításakor is, többször szembementek a Magirus szakembereivel. Hiába akarták rájuk sózni a kis, nyolcliteres erőforrás erősebb kivitelét. A bicskeiek tudták, hogy az kevésbé jó kártyákkal indulna az örök életért. Ezért inkább a nagyobb lökettérfogatú, 12,9 literes Cursor 13 dízelmotor „leggyengébb”, 302 kilowattos (410 lóerő) változatával kérték az olaszt. A végeredmény annyira megtetszett a németeknek is, hogy gyorsan gyártottak belőle még kettőt, így jelenleg három példány létezik belőle az egész világon. Az IVECO Trakker AD 190 T 41W 4×4 megerősített alvázára építkezett a Magirus. Ezért a forgalmi engedélyben a 19,5 tonnás gépjárműfecskendő műszakilag megengedett össztömege 21 tonna. Az erőforrás 2100 newtonméteres forgatónyomatéka egy 16 fokozatú ZF automatizált sebességváltón keresztül jut el a kétfokozatú osztóműig, amely 40:60 arányban osztja el az első és hátsó kerékagy-áttételes tengelyek között.
Nemcsak tudásában, hanem méretében is kiemelkedik a többi TLF közül a 21 tonnás IVECO-Magirus Trakker
Terepen, szükség esetén előbb a középső differenciálzárat, majd a hátsót, legvégül pedig az elsőt aktiválják. Ilyenkor akkor is mozgásképes marad az állandó összkerékhajtású IVECO, ha csupán egyetlen kereke rendelkezik megfelelő tapadással. Riasztáskor minden perc számít, megkülönböztető jelzéssel a nyolcvan kilométer/órás korlátozás 110-re emelkedik. Pillanatok alatt 5,5 méter magasra kitolható a fényárbóc, ami a 42 ezer lumenes fényerejével szinte nappallá változtatja a bevetés helyszínét. Miközben az elterjedt ötössel szemben kilenc kilovoltamperes (kilowattos) aggregátjával egyszerre több nagy teljesítményű eszközt is táplálhat. Az IVECO-Magirus olyan, mint egy gördülő szertár, meg sem kísérlem felsorolni a felmálházott felszereléseket. Maradjunk annyiban, hogy minden olyan oltó-, feszítő- és vágóeszközzel rendelkezik, amire szükség lehet. A legnagyobb kedvencem a szikvizes rekesz és a hűtőláda számára kialakított kihúzható tálca. Természetesen nem csupán a tűzoltók szomjúságát képes eloltani a Magirus!
A legénység a 3500 liter víz és kétszáz liter habképző anyag keverési arányát az adott tűz jellegéhez igazíthatja. A kombinált szivattyú 8-10 bar mellett percenként kétezer liter, negyven baros nagynyomású üzemben pedig 250 liter oltóanyagot képes a tűzre zúdítani. Hűvös éghajlatú országokban létkérdés a fűthető víztartány. Azonban hazánkban is jól jöhet zimankós húsvéti időjárás esetén a hervadozó leánykák humánusabb locsolásához. Nekem is kell egy, ki lehet bérelni?!
Hálásan köszönjük a Bicskei Önkéntes Tűzoltóság tagjainak, hogy immár 142 esztendő óta a tűzoltásnak és önzetlen segítségnek szentelik szabadidejük jelentős részét. Továbbá egyesületük elnökének, Polgár Viktornak és kollégáinak akészséges és kommunikatív hozzáállását!
FAUN LF 910 Rosenbauer FLF 60/100 és a Rosenbauer Simba 6×6: Óriások a kifutón
Elég katasztrófafilmet láttunk már ahhoz, hogy ne találkozzunk szívesen repülőtéri tűzoltójárművekkel. Tudjuk, hogy ott lapulnak valamelyik hangár rejtekében, mégis abban reménykedünk, hogy bevetésükre nem akkor kerül sor, amikor fapadosunk ülésén trónolunk.
Fogmaker automatikus tűzoltórendszer: Automatikus életmentő
Évente 10-15 autóbuszt megment itthon a pusztító lángoktól a Fogmaker tűzoltórendszere. Döntő részben a belső égésű motor környékén kap valami lángra, ez ellen hatékonyan véd több mint 2500 hazai buszt a svéd megoldás.
Mercedes-Benz Arocs: Felemás testvérek
Ezer tonnát kell megmozdítani, esetleg olajfinomítót oltani vagy villámgyorsan járhatóvá varázsolni egy lápvidéket? Természetesen nem egy járművel, de mindháromra pompás választás a Mercedes-Benz Arocs. Jöjjenek a különleges csillagrombolók!
A Bicskei Önkéntes Tűzoltóság szerei: vízszállítók: Vízhordó lajtosok
Tűz és víz, életünk talán legerősebb ellenpólusai. Ahol fellobban a vörös kakas, ott vízre van szükség a szelídítéséhez. Persze a lángoló kerek erdő közepén nincs tűzcsap, ezért az oltóanyagot oda kell szállítani. Lehetőleg gyorsan, sokat és árkon-bokron át!
Auto e Moto d’Epoca 2023: Olaszos veteránok
Legutóbb már beszámoltunk Európa legnagyobb veteránkiállításának és -vásárának személyszállító haszonjárműveiről és traktorjairól. A mostani képriportunkban a kisáruszállítókat és a teherautókat gyűjtöttük össze.
A Bicskei Önkéntes Tűzoltóság szerei: DLK járművek: Égimeszelők szertára
Léghűtéses napot tartunk! Most mindenki a Deutz motorokra gondol, pedig azok a hősök is léghűtésesek, akik kiállnak a harmincméteres létrák csúcsára. Kapnak hideget és főleg meleget, hiszen a röpképtelen házi kedvencek mentése mellett a tűzoltás az életük.