Hirdetés:

Állunk a megállóban és várjuk a buszt. Várjuk, várjuk, de nem jön. Akárcsak a csomagot, amit messze földről rendeltünk és már állítólag úton van felénk. Sajnos nem jók a kilátások, több vezető kellene mind a buszokra, mind a teherautókra.

Jól érzékeltetik a fenti probléma súlyosságát a sajtóban is olvasható adatok. Minden busztársaság nagy erőkkel toboroz, sok helyen egyszerűen nincs elég autóbusz-vezető ahhoz, hogy az összes menetrend szerinti járat közlekedjen. A sofőrhiány nemcsak a személyszállítás területeit érinti, hanem az áruszállításban is komoly gondokat okoz. A nyugdíjba vonuló és a frissen végzett sofőrök száma közötti szakadék miatt 2026-ra várhatóan megháromszorozódik a hiányzó tehergépkocsi-vezetők száma. Az autóbusz-vezetők esetében pedig megötszöröződik a deficit a Közúti Fuvarozók Nemzetközi Egyesülete (IRU) felmérése szerint. Ráadásul egyre nagyobb igény várható a jövőben a személy- és árufuvarozásra. A városaisodás és a multimodális gondolkodásmód terjedésével egyre többen használják majd a közösségi közlekedést. Vagy gondoljunk bele abba, hogy az online vásárlások száma milyen jelentős mértékben nőtt az elmúlt tíz évben.

Bizonyos, hogy komoly ellátási gondokkal kell számolnunk, ha rövidesen nem oldódik meg a probléma. Szerencsére több oldalról is próbálják kezelni a helyzetet. Megnövelték az adómentesen adható napidíj összegét belföldi és külföldi kiküldetés esetén egyaránt. Emellett a jogosítvány megszerzésének könnyítése is választ jelenthet a kihívásokra. Hazánkban várhatóan márciustól a leendő autóbusz-vezetőknek nem kell a „D” kategóriás jogosítvány előtt a „C” kategóriát is megszerezniük. Emellett a szakmai szervezetek a GKI-vizsgáztatás könnyítését is hasonlóan fontos megoldásként említik.

Azonban a legfontosabb a fiatalok, a munkakeresők és a karrierváltók megszólítása. Nem véletlenül sorakoznak a boltok polcain tucatszámra a tűzoltóautók, a kukásautók és a billencsek – sokunkat gyermekként megfog már a járművek varázsa. Amúgy a számítógépes játékok is hasznos kedvcsinálók, az interneten számtalan történetet olvashatunk szimulátorról valós teherautóra váltó kollégáról. Szintén az internetnek köszönhető, hogy sokkal könnyebb információkhoz jutni. Lényegében bármilyen nyelven pillanatok alatt találhatunk rengeteg olyan tartalmat, amellyel jobban beleláthatunk ebbe a világba kívülről is. Így könnyebb eldönteni, hogy racionálisabb felnőtt fejjel is vonzó-e a szakma. Anyagilag biztosan igyekeznek azzá tenni: a jelenleg hirdetett buszvezetői állások a minimálbér háromszorosát ígérik, nemzetközi áruszállításban pedig akár a kötelező minimumnál ötször magasabbak az elérhető fizetések!

Régebben a „macsó” férfiak uralták ezt a szakmát. Adott esetben két kereket kellett leemelni a cserénél, és bizony egy hosszabb túrán a heti karbantartás sem merült ki az ablakmosótartály feltöltésében. Ma már a legkisebb műszaki gondnál gyorsan érkezik a szakszerű segítség, sőt nem ritkán kifejezetten tilos bármilyen javítást saját szakállra elvégezni a járművön. A navigációs rendszerek széles körű elterjedésével és az internetes nyomkövetés miatt az útvonalak is pontosan meghatározottak, nem kell papírtérképeket bogarászni a sötétben. A technikai fejlődésnek, a számos vezetői segédrendszernek köszönhetően maga a vezetés is jóval kevésbé megterhelő feladatot jelent ma. Éppen ezért megoldást jelenthetne az is, ha több nő választaná ezt a szakmát. Számos országban a férfiaknál több nőt találunk az álláskeresők között, így két legyet üthetnénk egy csapásra. Például Spanyolországban igen magas a női munkanélküliségi ráta, tizennégy százalék, ugyanakkor a női teherautó-vezetők aránya itt is csupán két százalék. Bizony, a munkaerőimport is egy lehetőség. Erre is példa az elmúlt évtized, a modern világban a munkavállaló oda megy, ahol megfizetik – adott esetben akár a világ másik felére is elköltözik.

No de mit tehetünk mi? Gondolkodj globálisan, cselekedj lokálisan – tartja a mondás. Ha mindenki egy kicsit végiggondolná, mire van valóban szüksége és mi az, amit csak a fogyasztói társadalom nyomására szeretne megvásárolni. Igyekezne lakóhelyéhez legközelebb eső helyi termelőktől vásárolni, lehetőleg idénytermékeket. Megjavítani, megvarrni, felújítani a dolgokat és nem egyből eldobni, akkor talán nem lenne ekkora igény az áruszállításra. Nyilván megoldani nem fogja a problémát, de talán egy kicsit enyhítheti. Valamint buzdítsuk ismerőseinket, hogy pattanjanak a kormány mögé ők is!