Hirdetés:

Mindenkinek ismerős a tolatókamera, és talán láttunk már madártávlati kamerát, digitális tükröt is. Azonban akad még több olyan kamera is, amelyek képét közvetlenül nem látjuk, ám áldásos hatásuk megkönnyíti a vezetést vagy fokozza a biztonságunkat.

Egyre több gyártó fejleszt kamerákat és mesterséges intelligenciával ellátott, akár több különböző típusú külső és belső szenzor együttes működésén alapuló biztonsági rendszereket az utasok, a vezető és a gépjármű védelme érdekében. Remek bizonyítékkal szolgál e rendszerek térhódítására, hogy az e téren világelső ZF tavaly elérte az 50 millió darab eladott frontkamerát. Ennek örömére be is mutatták a következő generációs, kifejezetten vezetői segédrendszerekhez tervezett Smart Camera 6 egységet is.

ZF Smart Camera 6

Az új generációs előre néző Smart Camera az elődhöz képest négyszer nagyobb felbontású (nyolc megapixel), látószöge 120 fok. A kamera és a hozzá tartozó, kiegészítő modulok teljes körű tesztelés után, már funkcionáló állapotban kerülnek a gyártókhoz, vagyis nem igényelnek további fejlesztést. Fontos, hogy azért meghagyták annak a lehetőségét is, hogy igény szerint alakítható maradjon a rendszer.

A belsőteret rögzítő kamerák nem számítanak újdonságnak, hiszen több fuvarozócégnél már évek óta használják őket az alkalmazottak ellenőrzésére. Ám a korábbi, folyamatosan rögzítő kamerák esetében a magánszféra megsértése problémás volt, mert a pihenőidőben is forgott a felvétel. Valamint a nem megfelelően kalibrált képelemző szoftverek is hajlamosak voltak fals információt megállapítani a megfigyelt járművezetőről. Figyelmetlenségként, hibaként rögzítettek olyan szükséges mozdulatokat, mint például a tükörbe pillantás.

Bosch RideCare Companion

Tegyük félre, hogy az áruszállító cégeknek nem váltak be a korábbi készülékek, ám ha a személyszállításra, a telekocsis szolgáltatásokra gondolunk, kifejezetten hasznosak lehetnek ezek az új eszközök. Az utazások átláthatóbbak, biztonságosabbak az utasok számára, hisz manapság már fejlett technológiát szuszakolnak egy apró fedélzeti kamerába is. Személyes kedvencem a Bosch RideCare Companion, ami egy személyszállítással foglalkozó közegnek szánt, hálózathoz csatlakoztatott fedélzeti kamera és kapcsolódó szolgáltatáscsomag. Ami leginkább megkülönbözteti másoktól, az a mesterséges intelligenciát és kifinomult audió-, videó- és inerciális mérőegységeket használó, aktív asszisztenciát biztosító rendszer, amelyhez közvetlen segítségnyújtást, valamint telefonos ügyfélszolgálatot is biztosít a Bosch.

A fent említett műszerek segítségével a kamera képes észlelni, ha megáll vagy elindul a gépjármű, de akár azt is, ha szokatlan mozgás, támadás, baleset történik a belsőtérben. Automatikusan küld központi vészjelzést és az ügyfélszolgálati oldalról azonnali segítségnyújtást biztosítanak a szakképzett alkalmazottak. Szükség esetén a kameraképhez is hozzáférhetnek, a felhőbe mentett felvételek pedig bizonyító értékűek lehetnek egy esetleges bírósági ügy, polgári per esetén. A mesterséges intelligencia használatával az eszköz már nemcsak észlel, de dönt is bizonyos szituációkban, hogy szükséges-e emberi közbeavatkozás vagy sem.

Detroit® Detroit Connect Video Capture (DCVC)

Hasonló, előfizetéses termék-szolgáltatás párost mutatott be a Daimler Truck csoporthoz tartozó Detroit is, a Detroit Connect Video Capture (DCVC) szolgáltatást, amely a sávtartó és táblafelismerő rendszerek optikáját használja menetrögzítő kameraként. Például erős fékezéskor vagy borulásveszély észlelésekor automatikusan lementi a kritikus helyzetet megelőző felvételeket, így azok kielemezhetők, a tanulságok felhasználhatók célzott oktatásra.

Nagy hangsúlyt fektetnek a jármű működéséből kinyerhető információkra, illetve három szintre sávozták be a szolgáltatásaikat is, amelyek tartalmaznak szimpla járműmegfigyelést, mély analitikai adatgyűjtést, vagy most már a DCVC segítségével, a felvételek automatikus rögzítését is. A DCVC jelenleg a leggazdagabb szolgáltatási szint a Detroitnál. Tartalmaz előre néző videórögzítési megoldást a Detroit Assurance MPC2 kamera segítségével, amelynek felvételeit a Detroit Connect portálon érhetik el az ügyfelek. A biztonsági jelentés funkció szolgáltatja a járművel kapcsolatos kritikus információkat, mint például a sebesség és a fékezési profil, amelyeket a rögzített videó mellett jelenít meg. Összegyűjti a műszerfalon megjelenő eseményeket, trendeket és diagnosztikát képes felállítani a menetadatok alapján. A videófelvételeket szűrőket használó nézettel is böngészhetjük, továbbá elérhető összefoglaló nézet és kommentálási vagy címkézési lehetőség is.

Érdekes újdonsággal rukkolt elő a Continental is. A trinamX vállalat közreműködésével kijelzőbe integrált biometrikus arcfelismerő rendszert fejlesztettek, amellyel elsősorban a járműlopás elleni védelmet emelik magasabb szintre. Nem csupán az arc geometriáját tanulja meg, hanem képes különbséget tenni az emberi bőr és a megtévesztésre használt anyagok – például egy gumiálarc vagy fotó – között. Így biztosan nem engedélyezi a motorindítást, ha nincs jelen a vezető. Kifejezetten hasznos lehet ez az extra védelem például a csomagszállító járművek naponta megszámlálhatatlan alkalommal ki-be szálló vezetőinek. Biztos vagyok benne, hogy az idő és a gyakorlati használat sokat fog csiszolni még a jövő ezen új, ám mindennapi rendszerein is.