Előre sejthető volt, hogy a Scania Streamline modellek 410 lóerős, kipufogógáz-visszavezetés nélküli tagjai a nehézkategória legtakarékosabb egyedei lesznek. A hazai körülmények között tesztelt G 410 Euro 6 Highline szerelvény ezt szépen beigazolta.
Hirdetés:

Nemrég a Scania Hungária Kft. kiadta ügyfélmagazinjának magyar nyelvre fordított médiafigyelő különszámát, amelyben főként neves, Európa-szerte elismert német, illetve osztrák független szaklapok, haszonjármű-magazinok cikkeiből közöltek kivonatokat. A tesztek jó részének főszereplője a Scania G 410 Euro 6 Highline modell volt, amely a különböző szerkesztőségek közúti fogyasztásmérései alkalmával sorra döntötte a rekordokat a Mercedes-Benz és az MAN hazájában is. Még a német Green Truck 2014 díjat is ez a modell nyerte el az átlagfogyasztásból származtatott károsanyag-kibocsátás terén elért legjobb eredményei alapján.

 -

A jól ismert műszerfal középkonzoljába a két DIN méretű, navigációs rendszert is kínáló CD-rádió helyett az egyszerűbb kivitelű egység került, cserébe több a tárolóhely

 

Fogyasztásbajnok
Nos, a mi tesztünk is megállná a helyét ebben a kiadványban, hiszen a teljes terhelésű G 410 Euro 6 Highline szerelvénnyel abszolút rekordot döntöttünk szokásos fogyasztásmérésünk során Biatorbágy és Győr között oda-vissza az M1 autópályán: 22,0 liter gázolaj száz kilométerenként! Összehasonlításképpen az eddigi legjobb eredményünket 24,8 literes átlaggal egy Scania G 440 Euro 6 Highline szerelvénnyel értük el, tehát közel sem apró mérési szórásról van szó, hanem jelentős, nagyságrendbeli különbségről. Eltérő mérési módról sem beszélhetünk, mindent pontosan ugyanúgy csináltunk, mint máskor. Ugyanúgy állítottuk be a sebességtartó automatikát, a domborzathoz előrelátóan alkalmazkodó Scania Active Prediction rendszer tűrési tartományát, a Scania Opticruise automatizált sebességváltónak is ugyanazt az üzemmódját választottuk ki és ugyanolyan vezetési stílust alkalmaztunk. A forgalmi viszonyokat illetően pedig közel két kilométert araszoltunk részben emelkedőn felfelé egy sávlezárás miatt, ami inkább csak rontotta az átlagunkat, tehát szerencsésen ideális mérési körülményekre sem foghatjuk a különbséget. Igaz, hogy száraz idő volt, 22 Celsius-fok és csak enyhén fújt a szél, de a legtöbb tesztünk során is hasonlók ezek a tényezők.

 -

A 410 lóerős modell viselkedése az EGR elhagyása és a viszonylag nagy nyomatéka révén dinamikusabb, mint azt pusztán teljesítménye alapján gondolnánk

 

Sok kicsi sokra megy
A Scania G 410 Euro 6 Highline tehát kétségkívül egy élenjáróan takarékos modell, de mi lehet a titka? Igazából az a „sok kicsi sokra megy” elvet követő, minden részletre kiterjedő, következetes lépésenként kibontakozó fejlesztési munka, amelyet a griffes márka mérnökei az elmúlt években véghezvittek. A fülke légellenállását befolyásoló apró részletek módosításától a hajtáslánc különböző elemeinek továbbfejlesztéséig, illetve új funkciók bevezetéséig számos ponton faragtak egy, két vagy három százalékot a fogyasztásból, és ezek ebben a G 410 Highline modellben most összeadódtak. A gyümölcs beérett!

 -

A középmagas Highline fülke is már jól kihasználható, viszonylag tágas tetőtárolókat kínál

A hajtáslánc lelke a soros, hathengeres, 13 literes motor, amelynek 410 lóerős változata az első, amely hűtött kipufogógáz-visszavezetés (EGR) nélkül teljesíti az Euro VI normát. Ezáltal a motor szabadon fellélegezhet, csak tiszta levegőt szív, nem kell saját végtermékét visszanyelnie. Így nagyobb lehet az égési hőmérséklet, ami eleve hatékonyabb égési folyamatot eredményez. Az ezzel együtt megnövekvő nitrogén-oxid-kibocsátással pedig elbánik a továbbfejlesztett SCR-rendszer, amely az EGR-es motorokénál több, 6-8 százaléknyi AdBlue-adalékanyagot fogyaszt. Persze ez a többlet elenyésző ahhoz képest, hogy mennyivel kisebb a gázolaj-fogyasztás. (Jelenleg egyébként a piacon ebben a kategóriában egyedül az IVECO kínál még EGR nélküli motorokat.) Az EGR elhagyásával ráadásul a motor tömege, bonyolultsága, hibalehetőségeinek száma és előállítási költsége is kisebb. Ugyanebből a megfontolásból a 410 lóerős kivitel változó helyett fix geometriájú turbófeltöltőt alkalmaz.
A hajtáslánc soron következő eleme a Streamline modellek megjelenésével továbbfejlesztett, csökkentett belső veszteségekkel működő Opticruise automatizált sebességváltó. Az ehhez kötődő két újítást, a navigációs rendszer elektronikus térképének topográfiai adatai és a GPS-pozíció alapján a domborzathoz előrelátóan igazodó hajtásláncvezérlés (Scania Active Prediction), valamint a három új váltóvezérlő program, köztük a takarékosság szempontjából legérdekesebb Economy üzemmód működését korábbi Scania tesztautóink kapcsán már többször, alaposan bemutattuk. Akárcsak a nemrég bevezetett Eco-roll szabadon gurító funkciót. Így ezeket most nem részletezzük, a G 410 tesztmodellben is ugyanolyan pontosan és kiválóan működtek, mint szoktak.

 -

A G-szériás fülkében nem alapfelszerelés a kiszélesíthető fekhely, ez pedig a 600-660 milliméter szélességével nem a legméretesebb a kategóriában

Először találkoztunk viszont az egyik legfrissebb fejlesztési eredménnyel, az R4100D elnevezésű retarderrel. Az eddigi retardereknél használaton kívül csupán eltávozott az olaj a munkatérből, de a bemeneti lapátkerék fix mechanikus kapcsolatban maradt a sebességváltóval, így állandóan forgott, ami veszteséget okozott. Az új, szabadon futó retardernél viszont használaton kívül egy tengelykapcsoló leválasztja a bemeneti lapátkereket a hajtásláncról, így nem generál veszteséget, mintegy fél százalékkal csökkentve a jármű tüzelőanyag-fogyasztását. Ráadásul fékezőnyomatéka is nagyobb a korábbiaknál, 3500 helyett 4100 newtonméter. Tesztünk során semmi nem érződött a retarder leválasztásából, illetve összekapcsolásából, a bajuszkar meghúzásától a fékhatás kialakulásáig eltelt reakcióidő sem tűnt hosszabbnak, így vezetési szempontból nem jelent hátrányt. Sőt, minden eddiginél nagyobb féknyomatéka még erőteljesebben lassította a negyven tonnát.

 -

A G-szériás fülke magasabb motorsátora felett csak egy lapos hűtőrekesznek marad hely

 

Nem gyenge?!
„Jó-jó, szép és hasznos dolog a gazdaságos üzemelés, de azért ma már 410 lóerő kevés egy negyven tonnás szerelvényhez nemzetközi forgalomban.” – vélekednek sokan a Scania új fogyasztásbajnokáról. Tény, hogy ez a motor nem olyan virgonc, mint a 450-es vagy főként a 490-es testvére, de azért nem is vérszegény, a vezetés közben tapasztalható eltérés nem annyira jelentős. Ha pedig a konkurens márkák motorjaihoz viszonyítunk, akkor azt érdemes figyelembe venni, hogy a már ezres percenkénti fordulatszámtól kifejtett 2150 newtonméter nyomatékát a legtöbb vetélytárs csak 420-450 lóerő teljesítményszint mellett tudja nyújtani. Egyébként a Scania hazánkban is közkedvelt, Euro 5-ös, 420-asa is „csak” 2100 newtonmétert szolgáltatott.

 -

Jól látszik a fotón a 410 lóerős motorváltozat két lényeges különbsége a 450-eshez és a 490-eshez képest: mellőzi a hűtött kipufogógáz-visszavezetést és változó helyett fix geometriájú a turbófeltöltő

A gyakorlatban a gyorsítás dinamizmusán nem igazán érződött különbség a 450-eshez képest, az Opticruise váltásai által tartott 1100-1600-as fordulatszám-tartományban szépen „vette a fordulatot”, és megfelelő ütemben elértük a kívánt utazótempót. Sőt, ha kézzel beavatkozva korábban elváltottunk, 950-1000-es fordulatszámról is már erőlködés nélkül, élénken húzott az erőforrás. Inkább emelkedőkön vettük észre, hogy a kategóriában belépőszintűnek tekinthető motor dolgozik alattunk. Adott emelkedőkön átlagosan két kilométer/órával kisebb sebességgel tudott felkapaszkodni, mint ugyanilyen áttételezés mellett a 450-es, és olykor eggyel kisebb fokozatban. Már az M1 autópálya közepes meredekségű púpjain is azonnal veszített a sebességéből, ezért kapcsolt is vissza 11. fokozatba a váltó. Ugyanis a tesztjármű igen hosszú végáttételt kapott, 80 kilométer/óra sebességnél a legnagyobb fokozatban kicsivel 1100-as fordulatszám alatt pörgött a motor.
Hegyvidéki vagy akár dimbes-dombos szakaszokon tehát teljes terheléssel némileg kisebb átlagsebesség érhető el a 410-essel, mint a 450-essel vagy a 490-essel, ez vitathatatlan és természetes. De ha valaki olyan fuvarfeladatokat végez, ahol nem percre kihegyezett a menetidő vagy messze nem teljes terheléssel közlekedik vagy domborzatilag nem túl nehéz pályát jár, az minden bizonnyal nem találja majd kevésnek a 410-es erejét. Akinek pedig ez nem elég, annak a Scania jó hírrel szolgálhat: időközben elkészítették a 450 lóerős motor ugyanilyen technológiájú, EGR nélküli változatát. Mindezek után már kíváncsian várjuk, hogy azt is tesztelhessük!

A Scania G 410 LA4x2MNA Euro 6 Streamline Highline tesztszerelvény részletes adatai itt találhatóak.

 -