Hirdetés:

Nehézkategóriás nagyágyúi után kisebb méretosztályú tengerentúli sorozatát is frissítette a PACCAR. Az igáslovakat teljesen új vezetőfülke, minden eddiginél sokoldalúbb alváz és még takarékosabb motorkínálat erősíti a sikerek elérésében.

Összesen nyolc típussal újította meg középkategóriás kínálatát a PACCAR két észak-amerikai márkája. A Kenworth T180, T280, T380 és T480, illetve a Peterbilt 535, 536, 537 és 548 típusok elsősorban a városi fuvarozás, a közüzemi szolgáltatások és az építőipar területén kínálnak ígéretes alternatívát a tengerentúlon. Az ötöstől a nyolcas méretosztályig (7,2–30 tonna össztömeg), két- és háromtengelyes kivitelben elérhető tehergépkocsik tervezése során mintegy ezer ügyfél és felhasználó igényeit vették figyelembe. Kis túlzással még Dévényi Tibi bácsit is lekörözték a teljesített kívánságok számában.

Szerethető külső

A leglátványosabb átalakulás a vezetőfülkét érintette, amelynek csak a szélessége 20 centimétert gyarapodott, így akár három személy is kényelmesen tartózkodhat a fedélzeten. A teljes egészében robotokkal gyártott, alumíniumból készült kabin újításai a bőséges helykínálat mellett a jobb kilátásra fókuszálnak. Ebben erősíti a mélyebbre húzott első szélvédő és a meredekebb lejtésű motorháztető is. Utóbbi három különböző – a fülkehosszúsághoz és a felhasználás módjához igazodó – kialakításban érhető el. Természetesen a kor elvárásainak megfelelő komfort biztosítása sem maradhatott le a mérnökök feladatlistájáról, az új konstrukciónak köszönhetően például akár 50 százalékkal csökkenhet a belső zajterhelés. Továbbá a fülkét 5 centiméterrel alacsonyabbra pozicionálták, így az alig 1 méter feletti belépőmagassága a naponta több tucat alkalommal ki- és beszálló gépkocsivezetők számára ígér némi könnyebbséget. Az új modellek változatossága a lökhárítók kínálatában éppúgy tükröződik, főleg, ha a rozsdamentes acél opciót választjuk. A hagyományos, szimpla kivitel mellett egy három darabból álló, kedvező légellenállású, valamint egy masszívabb építőipari kialakítással is rendelhető. Ez utóbbin számos furatot készítettek elő a csörlők, ködfényszórók és extra fényforrások rögzítéséhez. Még sokoldalúbbá teszi a palettát a magas tetőnél 10 centiméterrel alacsonyabb, préselt acéllal fedett fülkeváltozat. Ez a kivitel elsősorban nagyobb darus, szivattyús és egyéb, a fülke fölött túlnyúló felépítmények könnyebb felszerelését segíti, emellett alacsonyabb tömegközépponttal járul hozzá azok stabil működtetéséhez.

Élhető belső

Az átláthatóság, a praktikum és a kényelem jegyében újult meg a teljes belsőtér. A korábbinál kissé lejjebb helyezett, letisztult középkonzol alsó szegmensébe több palacktartó, USB-csatlakozó és 12 voltos aljzat is került. Az információra éhes ügyfelek részére továbbá 6 darab extra műszer, 11 kapcsoló és akár két strapabíró mobileszköz-tartó is elhelyezhető. Alapáras az automatikus légkondicionáló, így a fülke megfelelő hőmérséklete sem igényel sok állítgatást. A központi egység pedig az analóg műszerek mellett egy 7 col képátlójú, digitális kijelzővel bővült.

Az új műszerfal letisztult és ergonomikus kialakítása számos bővítési lehetőséget kínál. Mélyre helyezett, ezáltal nappal is jól leolvasható az analóg mutatókat a digitális kijelzővel ötvöző műszeregység

A kategória legnagyobb méretű, teljesen testre szabható panelje a biztonsági rendszerek visszajelzői mellett a vezetési összefoglalót és a rendszerellenőrzés adatait is megjeleníti. A tárolórekeszek összesen 130 literes kapacitása mellett szintén figyelemre méltó a négy irányban állítható kormányoszlop is, amely a nehézkategóriás típusokból érkezett. Mostantól kisebb erőfeszítés szükséges a tehergépkocsik megmozdításához, ugyanis változtattak a pedálok dőlésszögén, és az immár függesztett gázpedál csúszásmentes borítással veszi fel a harcot a sáros bakancsokkal.

Terhelhető hajtáslánc

Valamennyi típus esetében az alapfelszereltség része az új PACCAR TX-8 automatikus sebességváltó. A nyolc előremeneti és két hátrameneti fokozattal rendelkező egység 1356 newtonméter forgatónyomatékig és 25,8 tonna össztömegig állja a kihívásokat. Integrált kialakítása és a mozgó alkatrészek ritkítása révén a karbantartási költségek mellett a tüzelőanyag-fogyasztás is jelentős mértékben csökkenthető. Újdonságnak számít a TX-8 fokozatválasztója is, amely a könnyebb elérhetőség érdekében a műszerfalról a kormányoszlopra került. A motorháztető alá 6,9 liter lökettérfogatú PX-7 és 8,9 literes PX-9 motorok választhatók, a bőséges kínálat 147 kilowattól (200 lóerő) egészen 331 kilowatt (450 lóerő) teljesítményig tart. A PACCAR továbbá első ízben szereli középkategóriás modelljeibe a környezetet kevésbé terhelő Cummins Westport L9N erőforrást 235 kilowatt (320 lóerő) teljesítménnyel és 1356 newtonméter forgatónyomatékkal. Ez a motor sűrített- (CNG) és cseppfolyósított földgáz (LNG) mellett a szerves hulladékok lebomlásából származó, megújuló gázzal (RNG) is üzemeltethető. Ilyenkor közel nulla szén-dioxid-mérleget kínál. Az új típusok még a fordulékonyság terén is jeleskednek, hiszen tengelyelrendezéstől és hosszúságtól függően a legjobbak fordulóköre mindössze 15,5 méter. Bár a vezetés privilégiuma továbbra is a sofőrt illeti meg, az adaptív sebességszabályozó és a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer mellett automatikus vészfékező, illetve oldalsó holttérfigyelő rendszerek felügyelik és segítik a problémamentes munkavégzést. Az már biztos, az ügyfelek első visszajelzései a tervezőcsapat helyes útválasztását igazolják.

Itt elmondhatod a véleményedet!