Hirdetés:

Rögtön a csúcsra repült a 2018-ban bemutatott, közös platformú Citroën Berlingo, Peugeot Partner és Opel Combo járműcsalád az International Van of the Year díj elnyerésével. Nem kellett sokat várni, itt a folytatás – megérkeztek az elektromos változatok.

Már az első pillanatokban emlékeztettek minket, hogy milyen alapkoncepcióval álltak oda a tervezőasztalhoz évekkel ezelőtt. A jármű szerkezeti struktúrájában a környezetvédelmi normákhoz való alkalmazkodás jegyében gond nélkül el kellett férnie például az akkumulátoroknak. Úgy, hogy azok minimálisan befolyásolják a raktér méretét. A motortér kialakítása kisebb kihívást jelentett. Itt csak azzal kellett kalkulálni, hogy a nagyobb testvértől kölcsönzött elektromos hajtáslánc elemeit hatékonyan elhelyezhessék. Ugyanis a modulegyterűek a Stellantis eggyel nagyobb méretű furgonjaiból – az International Van of the Year 2021 díjazottjaiból – már ismert kétféle akkucsomagból a kisebbiket kapták meg. Az 50 kilowattórás egység elfért a padló alá, a többi rendszerelemet meg egy az egyben átemelték az autók orrába. Így a Citroen ë-Berlingo, a Peugeot e-Partner és az Opel Combo-e meghajtásáról is a 100 kilowattos, 260 newtonméteres villanymotor gondoskodik. Amellyel 130 kilométer/óra végsebesség érhető el, a WLTP szerint pedig mintegy 275 kilométer a hatótáv. Szükség esetén a 100 kilowattos egyenáramú gyorstöltési képességgel akár 30 perc alatt feltankolható az akku 80 százalékra.

Három szereplő, három különbözni látszó, de azért lényegében mégis csak azonos értékeket, műszaki tartalmat hordozó járműről beszélünk. Ilyenek a teljesen azonos raktérméretek, a puttony variálhatósága és a kétféle tengelytáv. A hasznos terhelés elérheti a 800 kilogrammot. Az elektromos meghajtás, az ahhoz kapcsolódó kijelzők, szolgáltatások és kezelőfelületek is teljes átfedést mutatnak a különböző testvérek között. Bár mindegyik márka igyekszik egyéniséget faragni a szűkös mozgástérben, például a homlokfelület kialakításban, de itt megmaradtak a már ismert formai elemek. A járművek hátuljához kell menni, hogy megtaláljuk az „e” betűket.

A vezetőtérben is maradt a Peugeot piciny, alul-felül lapított karimájú kormánykereke és a méretes Opel középkonzol. Egyszerű, áttekinthető, logikus, könnyen kezelhető. Remek munkaeszköz, kényelmes munkahely, semmi különleges, csak egyszerűen jó. Kétszáz kilométert vezettem, tényleg csak nüanszok, apróságok, amiben különböznek, ezek is leginkább szubjektív érzésekben jelennek meg. Szolgáltatások garmadája rendelhető, a távvezérlés csodái, az összeköttetés kimeríthetetlen forrásai mellett a tulajdonos a jármű minden rezdülését érzi. A vezetőnek meg csak a menetpedált kell nyomni. De csakis ésszel, mert mint minden villanyos jármű esetében, ezen a ponton lehet a legtöbbet bukni, illetve a legtöbbet nyerni, például a hatótáv kapcsán.

Hamarosan hazánk útjain is megjelennek az ikrek. Az árképzésnél csak annyi biztos, hogy a három versenytárs egymást is figyelve, kényes egyensúlyt tartva árulja majd portékáját. Ha nem is rohamtempóban, de érezhető a kategória iránti igény növekedése, mondják a gyártók képviselői. Rajtuk nem fog múlni, képesek a gyártás felfuttatására – a villanyautókhoz mindig találnak beépíthető alkatrészt.