Nem is titkoltan a Tyrannosaurus rex, minden idők egyik legnagyobb szárazföldi húsevő ragadozója áll a névadás hátterében. Nem csupán a Raptor a prédája, a Ram 1500 TRX magát az amerikai álmot akarja elkapni, megragadni és a valóságba átrángatni.
Európa is vevő lehet egy ilyen stílusos szörnyetegre? Nagy valószínűséggel igen, legalábbis erre a következtetésre juthatott a Ram Trucks európai képviselete. Keresték és hamar megtalálták a legmegfelelőbb helyet a járművek bemutatkozására. Mégpedig Horvátországban, az International Pickup Award zsűrijének közös tesztjén. A többi taggal együtt Starigrad festői szépségű tengerpartján és a környező hegyek úttalan útjain épp a mifelénk elérhető legjobb pickupok tudását mértük össze.
Így kvázi negyedik résztvevőként lényegében teljes mellszélességgel bekapcsolódott a teszt menetébe a Ram 1500 TRX is. Igaz kicsit kilógott a sorból, illetve nem is kicsit, de végül is kiderült, funkcionálisan akár kiváló, stílusos áruszállító munkaeszköz is lehetne – egyedül az ára riasztó talán.
Izomból oldja meg
A kérdés borzasztóan egyszerű, van-e létjogosultsága egy 516 kilowatt (702 lóerő) teljesítményű, eszméletlen jól kinéző, haszongépjárműnek álcázott benzinfalónak Európa útjain? Az önkifejezés, a kalandvágy vagy kivagyiság lehet inkább a motiváló e négykerekű vásárlásakor? Erre keresem a választ, amikor még mindig a hatása alatt vagyok a fantasztikus pillanatoknak, amelyeket a jármű kormánya mögött megéltem.
A TRX-ben a „mezei” Ram 1500 alkatrészeinek mindössze 15 százaléka maradt meg. Valami különlegeset akartak alkotni, a legjobbat, a leggyorsabbat, a legerősebbet a világon. És megcsinálták, még az USA-ban piacvezető Ford F-150 Raptort is sikerült „lenyomni” teljesítményben. A 6,2 literes, kompresszoros, V8-as Hemi motor csúcsnyomatéka 880 newtonméter. Akkora a levegőigénye, hogy a hűtődíszrácson keresztül nem érkezik elegendő. Ezért a motorháztetőn is „lyukat vágtak”, a szükséges mennyiség hiányzó felét onnan szippantja be a feltöltő.
A 60 mérföld/óra (97 kilométer/óra) sebességre 4,5 másodperc alatt gyorsul fel, 10,5 másodperc után már 161 kilométer/óránál jár a sebességmérő. A nyolcfokozatú automatikus váltó állandó összkerékhajtási rendszerbe továbbítja az erőt, a hátsó tengelyen elektronikusan zárható a differenciálmű. A minden terepen megfelelő tapadáshoz fontos összetevő a kifejezetten a TRX-hez fejlesztett, vegyes használatra szánt Goodyear Wrangler All-Terrain gumiabroncs. A vontatható tömeg 4 tonna, ám viszonylag szerény, mindössze 600 kilogramm a terhelhetőség. Az utóbbi adat kétségtelenül messze elmarad például a díjért versengő járművek paramétereitől, de a jármű brutális mérete és közel 2,9 tonnás saját tömege mellett ez nem meglepő. A két számot összeadva kísértetiesen hasonló számot kapunk a „B” kategória felső értékéhez. Persze biztosan nem a raklapos cementes zsákok cipelését helyezték fókuszba a tervezéskor.
Az autó tehát egyrészről extrém dinamikával bíró sportautó, de a terepen sem jön zavarba. A különböző terepes üzemmódok, mint például a sáros/homokos útfelülethez vagy a sziklamászáshoz valók kiválasztása után nincs akadály, ami megállíthatná. Ehhez még hozzá kell tenni a 30 centiméteres szabad magasságot és 81 centis gázlóképességet. Nem hiányzik a kelléktárból a Baja terepraliról elnevezett „mindent bele” üzemmód sem. Mindent elmond, hogy saját ugratásérzékelőt kapott. A gyorsulásmérők és a lengéscsillapítók adatai alapján érzékeli, ha az autó levegőbe emelkedik, és felkészül az optimális landolásra a váltó, a motor, az osztómű és a lengéscsillapítók megfelelő vezérlésével.
Funkció és formavilág remek egyvelege
Kívülről hibátlan, a méretek önmagukban tekintélyt, erőt sugároznak, minden szemszögből kiabál egyénisége, szépsége. A vezetőtérbe beülve az érzés nem változik, prémiumkategóriás érzetet áraszt minden apró részlet, a díszvarrás cérnájának színétől, a hatalmas 12 colos képátlójú középső kijelzőig. Nem túlzás azt állítani, hogy az űrtechnikára emlékeztető szuperszámítógép érintőképernyőjét tapogattam. A műszaki információk, a pillanatnyi működési jellemzők olyan mélységéig elővarázsolhatók, amikor már előzetes tanulmányok nélkül nem biztos, hogy értelmezhetők az adatok, diagramok. Természetesen sok az ismerős funkció, például a vezetőtámogató rendszerek vagy éppen a 360 fokos kamera használatakor. A képernyő több részre osztható, személyre szabható. Az is beszédes, hogy alapfelszereltség a 19 hangszórós, plusz 10 colos mélynyomós Harman Kardon hangrendszer, 900 watt teljesítménnyel. Ja, és itt aztán nincs probléma a második üléssorban, maximális a kényelem, még három utasnak is. Ez az ergonómiai szint elöl, a vezető- és utasoldalon még fokozottabban érvényes.
Felejthetetlen vezetési élmény.
Országúton mentem vele először. Bár a közlekedési környezet korlátozni igyekezett, de nem tudtam nem kipróbálni azt a gyorsulást, amit ígértek. Többször is muszáj volt, mert megunhatatlan. Közben végig azt éreztem, hogy az autó stabil, precízen irányítható, üresen sem pattog úgy, mint amit a többi versenyzőnél tapasztaltunk. A nagy méret ellenére hamar alkalmazkodom, meg lehet, meg tudnám szokni…
A terepes menet során egy egészen más arcát mutatta a jármű, már nem a menetdinamika a feltűnő, hanem az, hogy a megfelelő üzemmódban mindenhova felmászik, bármilyen meredek lejtőn biztonságosan leereszkedik. Volt a nap végén egy „ereszd el a hajamat” szekció, amikor a járművet már alaposan kiismerve egy tavacska körül a murvás pusztán lehetett driftelni, gyötörni a szerkezetet. Őrültködni a józan ész határait is feszegetve, néha a vízbe is belegázolni nagy sebességgel. Így lett végül sáros, piszkos az autó, de nekem még így is a legkedvesebb volt mind közül.
Két dologról viszonylag kevés szó esett, az egyik a fogyasztás, a másik az ár. Bár akiknek ez az autó KELL, azokat ezek a tényezők nem igazán fogják érzékenyen érinteni. A hivatalos specifikáció szerint a fogyasztás 20 és 28 liter között lehet 100 kilométerenként. Úgy számolnak, hogy 2022-ben mintegy 500-600 jármű találhat gazdára Európában, a 140 ezer eurós ár még változhat…
A Ram 1500 TRX nem egy átlagos pickup, hanem a márka zászlóshajója. A kompromisszumok nélküli erőre és teljesítményre, az ehhez társuló egyediségre, a tömegből való kitűnésre összpontosít. És reális a cél, hogy a Ram Trucks márkát Európa legmenőbb pickupjává emelje, fogai közé szorítva áthozza az amerikai álmot mihozzánk is.