Hirdetés:

Nem is titkoltan a Tyrannosaurus rex, minden idők egyik legnagyobb szárazföldi húsevő ragadozója áll a névadás hátterében. Nem csupán a Raptor a prédája, a Ram 1500 TRX magát az amerikai álmot akarja elkapni, megragadni és a valóságba átrángatni.

Európa is vevő lehet egy ilyen stílusos szörnyetegre? Nagy valószínűséggel igen, legalábbis erre a következtetésre juthatott a Ram Trucks európai képviselete. Keresték és hamar megtalálták a legmegfelelőbb helyet a járművek bemutatkozására. Mégpedig Horvátországban, az International Pickup Award zsűrijének közös tesztjén. A többi taggal együtt Starigrad festői szépségű tengerpartján és a környező hegyek úttalan útjain épp a mifelénk elérhető legjobb pickupok tudását mértük össze.

Így kvázi negyedik résztvevőként lényegében teljes mellszélességgel bekapcsolódott a teszt menetébe a Ram 1500 TRX is. Igaz kicsit kilógott a sorból, illetve nem is kicsit, de végül is kiderült, funkcionálisan akár kiváló, stílusos áruszállító munkaeszköz is lehetne – egyedül az ára riasztó talán.

Izomból oldja meg

A kérdés borzasztóan egyszerű, van-e létjogosultsága egy 516 kilowatt (702 lóerő) teljesítményű, eszméletlen jól kinéző, haszongépjárműnek álcázott benzinfalónak Európa útjain? Az önkifejezés, a kalandvágy vagy kivagyiság lehet inkább a motiváló e négykerekű vásárlásakor? Erre keresem a választ, amikor még mindig a hatása alatt vagyok a fantasztikus pillanatoknak, amelyeket a jármű kormánya mögött megéltem.

A TRX-ben a „mezei” Ram 1500 alkatrészeinek mindössze 15 százaléka maradt meg. Valami különlegeset akartak alkotni, a legjobbat, a leggyorsabbat, a legerősebbet a világon. És megcsinálták, még az USA-ban piacvezető Ford F-150 Raptort is sikerült „lenyomni” teljesítményben. A 6,2 literes, kompresszoros, V8-as Hemi motor csúcsnyomatéka 880 newtonméter. Akkora a levegőigénye, hogy a hűtődíszrácson keresztül nem érkezik elegendő. Ezért a motorháztetőn is „lyukat vágtak”, a szükséges mennyiség hiányzó felét onnan szippantja be a feltöltő.

A 60 mérföld/óra (97 kilométer/óra) sebességre 4,5 másodperc alatt gyorsul fel, 10,5 másodperc után már 161 kilométer/óránál jár a sebességmérő. A nyolcfokozatú automatikus váltó állandó összkerékhajtási rendszerbe továbbítja az erőt, a hátsó tengelyen elektronikusan zárható a differenciálmű. A minden terepen megfelelő tapadáshoz fontos összetevő a kifejezetten a TRX-hez fejlesztett, vegyes használatra szánt Goodyear Wrangler All-Terrain gumiabroncs. A vontatható tömeg 4 tonna, ám viszonylag szerény, mindössze 600 kilogramm a terhelhetőség. Az utóbbi adat kétségtelenül messze elmarad például a díjért versengő járművek paramétereitől, de a jármű brutális mérete és közel 2,9 tonnás saját tömege mellett ez nem meglepő.  A két számot összeadva kísértetiesen hasonló számot kapunk a „B” kategória felső értékéhez. Persze biztosan nem a raklapos cementes zsákok cipelését helyezték fókuszba a tervezéskor.

Az autó tehát egyrészről extrém dinamikával bíró sportautó, de a terepen sem jön zavarba. A különböző terepes üzemmódok, mint például a sáros/homokos útfelülethez vagy a sziklamászáshoz valók kiválasztása után nincs akadály, ami megállíthatná. Ehhez még hozzá kell tenni a 30 centiméteres szabad magasságot és 81 centis gázlóképességet. Nem hiányzik a kelléktárból a Baja terepraliról elnevezett „mindent bele” üzemmód sem. Mindent elmond, hogy saját ugratásérzékelőt kapott. A gyorsulásmérők és a lengéscsillapítók adatai alapján érzékeli, ha az autó levegőbe emelkedik, és felkészül az optimális landolásra a váltó, a motor, az osztómű és a lengéscsillapítók megfelelő vezérlésével.

Funkció és formavilág remek egyvelege

Kívülről hibátlan, a méretek önmagukban tekintélyt, erőt sugároznak, minden szemszögből kiabál egyénisége, szépsége. A vezetőtérbe beülve az érzés nem változik, prémiumkategóriás érzetet áraszt minden apró részlet, a díszvarrás cérnájának színétől, a hatalmas 12 colos képátlójú középső kijelzőig. Nem túlzás azt állítani, hogy az űrtechnikára emlékeztető szuperszámítógép érintőképernyőjét tapogattam. A műszaki információk, a pillanatnyi működési jellemzők olyan mélységéig elővarázsolhatók, amikor már előzetes tanulmányok nélkül nem biztos, hogy értelmezhetők az adatok, diagramok. Természetesen sok az ismerős funkció, például a vezetőtámogató rendszerek vagy éppen a 360 fokos kamera használatakor. A képernyő több részre osztható, személyre szabható. Az is beszédes, hogy alapfelszereltség a 19 hangszórós, plusz 10 colos mélynyomós Harman Kardon hangrendszer, 900 watt teljesítménnyel. Ja, és itt aztán nincs probléma a második üléssorban, maximális a kényelem, még három utasnak is. Ez az ergonómiai szint elöl, a vezető- és utasoldalon még fokozottabban érvényes.

Felejthetetlen vezetési élmény.

Országúton mentem vele először. Bár a közlekedési környezet korlátozni igyekezett, de nem tudtam nem kipróbálni azt a gyorsulást, amit ígértek. Többször is muszáj volt, mert megunhatatlan. Közben végig azt éreztem, hogy az autó stabil, precízen irányítható, üresen sem pattog úgy, mint amit a többi versenyzőnél tapasztaltunk. A nagy méret ellenére hamar alkalmazkodom, meg lehet, meg tudnám szokni…

A terepes menet során egy egészen más arcát mutatta a jármű, már nem a menetdinamika a feltűnő, hanem az, hogy a megfelelő üzemmódban mindenhova felmászik, bármilyen meredek lejtőn biztonságosan leereszkedik. Volt a nap végén egy „ereszd el a hajamat” szekció, amikor a járművet már alaposan kiismerve egy tavacska körül a murvás pusztán lehetett driftelni, gyötörni a szerkezetet. Őrültködni a józan ész határait is feszegetve, néha a vízbe is belegázolni nagy sebességgel. Így lett végül sáros, piszkos az autó, de nekem még így is a legkedvesebb volt mind közül.

Két dologról viszonylag kevés szó esett, az egyik a fogyasztás, a másik az ár. Bár akiknek ez az autó KELL, azokat ezek a tényezők nem igazán fogják érzékenyen érinteni. A hivatalos specifikáció szerint a fogyasztás 20 és 28 liter között lehet 100 kilométerenként. Úgy számolnak, hogy 2022-ben mintegy 500-600 jármű találhat gazdára Európában, a 140 ezer eurós ár még változhat…

A Ram 1500 TRX nem egy átlagos pickup, hanem a márka zászlóshajója. A kompromisszumok nélküli erőre és teljesítményre, az ehhez társuló egyediségre, a tömegből való kitűnésre összpontosít. És reális a cél, hogy a Ram Trucks márkát Európa legmenőbb pickupjává emelje, fogai közé szorítva áthozza az amerikai álmot mihozzánk is.

Előző cikkA legszűkebb betondzsungelekbe
Következő cikkBővülő buszgyár
Már az óvodában is törött kisautó lehetett volna a jelem. De oda nem jártam, viszont apám ZISZ teherautójában gyakran imitáltam a vezetést. Közlekedésmérnökként érkeztem a szakmába, a Hungarocamionhoz. Az itt megismert balesetelemzés mitikus világa elcsábított, szakmérnöki diplomával 30 éve igazságügyi műszaki szakértő vagyok. Az utóbbi két évtizedben európai zsűrik tagjaként részt vehetek az év autóbusza, teherautója és kishaszonjárműve kiválasztásában.