Hirdetés:

Olajszőkítésről szó sincs! Csupán arról, hogy az MAN bemutatta hidrogénüzemű belső égésű erőforrással felvértezett hTGX teherautóját. Eközben önvezető prototípusaival is új mérföldkőhöz érkezett, amelyek végre felhajthattak az autópályára.

Olyan helyileg kibocsátásmentes alternatívát kínál az MAN hTGX, ami elsősorban speciális felhasználásoknál helyettesítheti a teljesen elektromos járműveket. Gondoljunk a túlméretes és túlsúlyos extrém szállítmányokra, az építőipari, tartányos vagy rönkszállító szerelvényekre. Illetve az olyan vidékek meghódítására, ahol nincs kielégítő infrastruktúra az elektromos töltőhálózat kiépítéséhez, esetleg máris megfelelő hidrogén-kúthálózattal rendelkeznek. Az igény a felhasználási oldalról is érkezhet, hiszen a különleges fuvarfeladatok gyakran speciális tengelyelrendezést kívánnak. Ez és a felépítmény esetleges helyigénye korlátozhatja az elektromos járművek méretes akkumulátorainak elhelyezését. Ilyen esetekben jön vagy jöhet el a hidrogénüzemű MAN hTGX ideje. Egy kisebb, kétszáz példányt számoló sorozat már 2025-ben német, norvég, holland és izlandi fuvarozókhoz kerül majd, valamint néhány Európán kívüli ügyfélhez.

Szőke herceg

Jő fehér lovon. Ez azonban nem tündérmese, így eleinte 6×2, illetve 6×4 hajtásképlettel válik elérhetővé a hidrogénezett oroszlán. A hatótáv még teljes terhelésnél is hatszáz kilométer körül alakul majd, de kevesebb mint negyedóra alatt újra teletölthető 56 kilogramm, hétszáz bar nyomással összepréselt hidrogénnel a tartály. A hidrogénüzemű H45 erőforrást a bevált D38 dízelmotorból alakították ki. Nincs miért szégyenkeznie, hiszen 383 kilowattos (520 lóerő) teljesítményével, valamint 2500 newtonméteres forgatónyomatékával ereje teljében van. Utóbbi a percenként 900–1300 fordulatszám-tartományban áll rendelkezésre. A hidrogén közvetlen befecskendezésének köszönhetően kifejezetten gyors a gázreakció, valamint a teljesítményleadás. Ami viszont ennél is fontosabb, hogy eközben nem terheli környezetünket. Illetve ez nem teljesen igaz, hiszen ezer kilométerenként 1 gramm, igen, egyetlen gramm szén-dioxidot kilélegez, azonban ennyivel még vígan teljesíti az előírások szerinti nulla károsanyag-kibocsátás feltételeit.

Korántsem új keletű az MAN és a hidrogén kapcsolata, hiszen már 1996-ban bemutatták azt az SL 202 városi buszt, ami az általunk ismert legkönnyebb kémiai elemmel üzemelt. Akkor egy földgázüzemű motort tettek alkalmassá a hidrogén fogadására. Az SL 202 végül országjáró turnéra indult, majd 13 ezer kilométerrel és hatvanezer utas szállításával később munkába állt a müncheni közlekedési társaság flottájában. A következő években, 1998 és 2009 között további 17 hidrogénüzemű MAN busz követe a gázpionír példáját. Azonban nem dőltek hátra párnázott karosszékükben elégedett ábrázattal az MAN munkatársai, hiszen a hidrogénüzemű motorokban jelentős potenciál rejtőzik. Ideális választás lehet hajók, mozdonyok, kotrógépek, daruk, kisebb erőművek, valamint az olyan, úthálózattól messze szorgoskodó, speciális járművek számára, mint például a sípályák karbantartásáért felelős PistenBully 800 lánctalpas hójáró.

Hiánypótló, hidrogénüzemű kivitellel bővítette kibocsátásmentes kínálatát az MAN

Vigyázat, előznek az önvezetők!

Autonóm teherautóival is gyorsítósávban repeszt az MAN. A fejlesztés hatékonyságának és eredményességének fokozására stratégiai együttműködést kezdeményezett az önvezető technológiák élvonalába tartozó, kaliforniai székhelyű Plus szoftverfejlesztő céggel. Valójában ez a partnerség a TRATON-csoport és a Plus között jött létre, így a konszern többi márkája is profitálni fog az oroszlánok által kitaposott nyomból.

Messziről senki sem sejti, hogy ez bizony egy négyes szintű önvezetésre képes nyerges szerelvény

Téved, aki azt gondolja, hogy tapasztalt partnerekkel el lehet sunnyogni a szamárlétrát! Az öntudatos MAN vontatók „garázdálkodására” 2018 és 2020 között a hamburgi kikötő biztosított zárt terepet. A következő időszak 2019–2023 az ANITA projektről szólt. Ebben a Deutsche Bahn, a Fresenius főiskola, valamint a Götting KG vállalattal együttműködve Dornstadtban, Ulmtól északra egy vasúti kapcsolattal rendelkező konténerterminál biztosította az MAN önvezető nebulója számára a feltételeket. Ezzel párhuzamosan 2022 óta gőzerővel az ATLAS-L4 projekten dolgoznak, ami már a telephelytől telephelyig tartó fuvarozásban serénykedő autonóm haszonjárművekről szól. Jól látható, hogy hosszú évek kemény munkája kellett hozzá, hogy végre felhajthattak a sztrádára. Az MAN és a TRATON-csoport ötszáz mérnöke ezen sürgölődik, eddig 133 szabadalmat jelentettek be, aminek meglett az eredménye. Ugyanis a közelmúltban, legelső járműgyártóként több autópálya-szakaszra is felhajtási engedélyt kaptak az MAN négyes szintű önvezetésre alkalmas teherautói a München, Nürnberg, Ulm háromszögben. Integessünk nekik, ha arrafelé járunk!

MAN és NEOPLAN buszok menetpróbája: Ilyen kényelemben ritkán utazhatsz!
Teszt

MAN és NEOPLAN buszok menetpróbája: Ilyen kényelemben ritkán utazhatsz!

Csodás környezetben, az Alpok kanyargós hegyi útjain próbáltuk ki, mit tudnak ma az MAN és a NEOPLAN autóbuszai. Sajnos nem született mindenki egyenlőnek, nem minden érintett örülhet ugyanolyan nagy horderejű újdonságoknak. Azonban egy kis figyelem mindenkinek jutott! Részletesen mesélünk mai videónkban a gépészet, az elektronikus-elektromos rendszer és a biztonsági arzenál újdonságairól az MAN Lion’s Coach […]

Mit tud ma és holnap az MAN?
Teszt

Mit tud ma és holnap az MAN?

Nem varázsgömb segítségével, hanem konkrét termékeken keresztül néztük meg, mit hoz a jövő az MAN számára. Az alaposan felfrissített kishaszonjárművük mellett kipróbáltuk az elmúlt, az idei és a következő év dízelmotoros újdonságait a nehéz-teherautóik kapcsán. A zöld átállásukkal összefüggésben nemcsak az elektromos vontatókba kóstolhattunk bele, de a hidrogént égető belső égésű variánst is megkergettük egy […]

Kögel történelem: Nem százas!
Történelem

Kögel történelem: Nem százas!

Nyugodt szívvel kijelenthetjük, hogy Franz Xaver Kögel maradandó értéket hagyott az utókorra. Franz sem gondolta 1934-ben, hogy egykori tanítómesterének szerény bognárműhelyét sikerül Európa egyik legjelentősebb pótkocsigyártójává varázsolnia.

Új Volkswagen ID. Buzz változatok: Csúcsra járatják
Bemutató

Új Volkswagen ID. Buzz változatok: Csúcsra járatják

Persze, persze lefelé is bővítették az ID. Buzz kínálatát, kisebb akkuval, olcsóbban is elérhető, de a legnagyobb feneket ők is az új zászlóshajónak kerítették. Izgalmas műszaki újdonságok várnak ránk, de azért még mindig erős korlátok között.

Knorr-Bremse fékalkatrészek: Biztonsági matekpélda
Technika

Knorr-Bremse fékalkatrészek: Biztonsági matekpélda

Nemhogy kiszámolni, megtippelni is nehéz, hogy a Knorr-Bremse által legyártott féktárcsák vajon hány haszonjárműben dolgoztak az évek során, és ezzel mekkora biztonsági pluszt eredményeztek. Ám a konkrét előnyöket szerencsére könnyebb számszerűsíteni.

Itt elmondhatod a véleményedet!