Ahogy a krétás mancsú kétlábúaknak, úgy a négykerekűek számára is tartanak hegymászó versenyt. A Ford tavaly egy SuperVan 4.2 hiperfurgonnal állt rajthoz a legendás Pikes Peak felfutón, az ideire pedig egy szintén elektromos pickuppal készülnek.
Természetesen a Ford SuperVan 4.2 versenyautónak körülbelül annyi köze van egy utcai E-Transit kishaszonjárműhöz, mint a dakaros Tatra teherautónak a csővázas betonkeverőhöz. A három, 1050 kilowatt rendszerteljesítményű, hatfázisú villanymotorból kettő felel a hátsó, egy pedig az első tengely hajtásáért. A legfinomabban kifejezve is brutális forgatónyomatékhoz erősített féltengelyek dukálnak. A rekuperáció hatszáz kilowatt teljesítménnyel garantálja a lassítások hatékony energia-visszanyerését. Természetesen a versenyre való felkészítés nem maradt ennyiben, mivel a villanyfurgon jelentős tömeg-optimalizáción esett át az előző változata óta. Könnyítettek a futómű elemei és kovácsolt magnézium keréktárcsákon feszülnek a Pirelli P Zero gumiabroncsok. A szélvédő sem az egykori Salgótarjáni Síküveggyár terméke, hanem egyszerű plexi. A ritka, magashegyi levegő ellenére 240 kilométer/órás sebességnél a légterelőkkel felvértezett karosszéria közel kéttonnás leszorítóerőt generál. Ez szükséges is, hiszen nem babra megy a játék, ugyanis a felhőkhöz vezető versenyen 19,99 kilométeres távot kell teljesíteni, ezalatt illik mind a 156 kanyart tökéletes ívben bevenni. Ráadásul az évente egy alkalomra versenypályává nemesedő útszakasz átlagosan 7,2 százalékos emelkedéssel, 1440 méteres magasságot leküzdve éri el a célállomás 4302 méteres tengerszint feletti magasságát. A mostani, „aszfaltos” időket igazságtalan lenne a 2012 előtti eredményekkel összevetni, hiszen anno a hegyi felfutó szilárd útburkolatú és murvás szakaszokkal koptatta a versenyautók gumiabroncsait.
Közel sem 2023-ban járt első alkalommal kékoválos jármű a coloradói csúcsra vezető úton, hiszen már a legelső, 1916-os versenyen is felküzdötte magát egy Ford Model T, még ha a 28 perc, három másodperces idejével nem is sikerült nyernie. Azóta számos sportos Ford durálta neki magát az amerikaiak motorsporthegyének. A hétköznapokon egy átlagos amerikai háziasszony számára, habitustól függően, 1-3 órát vesz igénybe a hegymászás. A jelenlegi abszolút rekordtartó Romain Dumas nem szánt rá ennyi időt, neki 7 perc 57,148 másodperc alatt sikerült abszolválnia az Unlimited kategóriás, elektromos Volkswagen I.D. R versenyautó volánja mögött 2018-ban.
Így aztán a Ford is a szimpatikus, kétszeres Le Mans-győztes autóversenyzőt kérte fel, hogy szuperfurgonját felkergesse a felhők fölé. Nem is maradt el a siker, hiszen Pikes Peak Open kategóriában, a korábbi rekordnál harminc másodperccel gyorsabban, 8 perc 47,682 másodperc alatt sikerült a Ford SuperVan 4.2 csúcstámadása. Nyugodtan kijelenthetjük, hogy minden futár ilyen furgonról álmodik! Az idei versenyre pedig egy az F-150 Lightning pickupot imitáló versenygéppel készülnek, így a csomagkihordók után a tehenészlegények álmaiba is igyekeznek majd beférkőzni!
IAA Transportation 2024, 1. rész.: Sok kicsi sokra megy
Katasztrófaturisták itt láthatnak finoman fogalmazva is érdekes kezdeményezést Kínából, de legalább ugyanannyi lenyűgözően megdöbbentő újdonságot is ugyanonnan. Világpremierből, izgalmas koncepciókból is jutott az IAA Transportation 2024 kiállításra.
Ford kishaszonjárművek: Fenntartható dinamizmus
Boldog időket élhetünk, hiszen már nem csak feketében guríthatunk haza egy-egy faküllőst, mint Henry Ford idejében. Sőt, a Model T típussal ellentétben némelyik kékoválost kiemelkedően sportos, teljesen elektromos vagy hibrid változatban is kérhetjük!
2019 Ford Transit Connect 220 1.5 TDCi L1 Trend: Bátorságpróba, gyáváknak
Elmondjuk, mekkora merészség szükséges egy ötesztendős, közel százötvenezer kilométert futott Ford Transit Connect kishaszonjármű vásárlásához? Semennyi! Tegyük félre előítéleteinket, hiszen idehaza is rálelhetünk az igazira!
Ford Transit Custom: Stabilan suhanó
Kényelmesebb fülkével, már-már sportos kormányzással, valamint minden eddiginél szélesebb kínálattal igyekszik a típus piaci pozíciójához méltó utódlásról gondoskodni a Ford. Az első személyes tapasztalatok néhány gyermekbetegségtől eltekintve biztatók.
Ford Transit Custom 2.0 TDCi 320 L2H1 Trend: Megéri a pénzét!
Bő tíz esztendővel ezelőtt prezentálta második legnagyobb európai kishaszonjárművét a Ford. Megnéztük, mit tud kategóriája egyik legsikeresebb szereplője két év használatot követően. Bízhatunk benne, hozza még egykori formáját vagy önmaga árnyéka csupán?
Látni és látszani
Zsúfolt útjainkat a kisebb karbantartások alkalmával sem lehet teljesen lezárni a forgalom elől. Ezért legtöbbször csupán egy forgalmi sáv tehermentesítésére van lehetőség, ahová a fokozott veszélynek kitett szakemberek járművükkel leparkolhatnak.