Több szempontból is előnyös, ha egy pótkocsi tömege a lehető legkisebb. Teljes terhelésnél több árut vihet a jármű, egyébként pedig kisebb a tüzelőanyag-fogyasztás. A Fliegl nagy mestere a tömegcsökkentésnek, íme három példa, egyéb innovációkkal.
Tavaly a B-Trailers belga kereskedő 25 ultrakönnyű tekercsszállító függönyponyvás félpótkocsit adott át a Magetra cégcsoportnak és a Frisaye vállalatnak, húsz RoadRunner modellt Ultralight kivitelben és ötöt Greenlight változatban. Előbbiek saját tömege többek között a könnyűfém keréktárcsáknak köszönhetően csupán 5,9 tonna, de az utóbbiak sem nyomnak többet üresen 6,3 tonnánál az acél keréktárcsáikkal. Így a 8,04 méter hosszú tekercsvályúban az Ultralight esetében 33 000, a Greenlight modelleknél pedig 32 680 kilogramm rakomány helyezhető el a 44 tonna szerelvényössztömeget engedélyező belga szabályok értelmében. A tekercsek biztonságos rögzítését 18, egyenként öt tonna teherbírású, padlóba süllyeszthető gyűrű segíti. A 140 milliméter magas elülső ütköző szintén hozzájárul a biztonságos szállításhoz, akárcsak a ponyvába hegesztett függőleges és vízszintes hevederek, tehát ezek a pótkocsik a DIN EN 12642 Code XL rakományrögzítési szabványnak is megfelelnek. Mindkét modell 5,6 tonna tengelyterhelésű targoncával is rakodható, a néhány másodperc alatt elhúzható Fliegl Blitz rolótető pedig a daruzást segíti elő. További praktikus megoldásuk az I-Lock hátfalajtózár, amelynél a zárnyelvek közvetlenül az alváz bemélyedéseiben rögzülnek. A biztonságos manőverezést pedig hátul két LED-es munkalámpa segíti.
Amikor a Gahr International fuvarozóvállalat nemrég egy új Volvo FH Electric nyerges vontatóval korszerűsítette a flottáját, egy Fliegl SDS 390 függönyponyvás félpótkocsit szerzett be hozzá. Egyrészt a tökéletesen megfelelő, 1070 milliméteres kapcsolási magassága, másrészt az igen kedvező, csupán 5,9 tonna saját tömege miatt. A szerelvény főként autóipari alkatrészeket szállít 8 és 16 tonna közötti terhelés mellett, így a félpótkocsi kedvező tömege nagyobb hatótávot eredményez. A MaxiRunner modell elöl 140 milliméter magas acélütközővel, oldalt pedig 20 milliméter magas raklapütközőkkel készül, és a DL 9.5, illetve a Code XL rakományrögzítési szabvány előírásait is teljesíti. Vastag padlójára 7100 kilogramm tengelyterhelésű targoncák is ráhajthatnak, a rakodást pedig megkönnyíti, hogy a merev tetőrúd még kinyitott rakoncákkal sem hajlik be. Az EcoLift gázdugattyús rendszer segítségével a tető mindkét oldalon 380 milliméterrel megemelhető.
A Dresden Mitte építőanyag-kereskedés két háromtengelyes, acélteknős StoneMaster félpótkocsit szerzett be, amelyek csupán 5,5 tonnát nyomnak üresen. A 24,5 köbméteres, félköríves plató padlója elöl négy, középen pedig öt milliméter vastag. A kúpos, hátrafelé 80 milliméterrel kiszélesedő oldalfalaknak köszönhetően az anyag nem tapad bele a puttonyba, amit a teljesen sima felület is elősegít. A többpontú zárrendszer révén az ívelt hátfalajtó külön tömítés nélkül is szorosan záródik, így a nedves ömlesztett áru sem szivárog ki a teknőből. A Greenline kivitel felépítményének magassága csak 1,45 méter, ezáltal alacsonyabb, mint a fülke, ami csökkenti a szerelvény légellenállását. Az új félpótkocsikat S.T.E.P. csúszásgátló felületű munkaállvánnyal és elektromosan mozgatható takaróponyvával is felszerelték a járművezetők kényelme és biztonsága érdekében. Süppedős, csúszós talajon pedig az első tengely felemelésével növelhető a vontató hajtott tengelyének terhelése, ezáltal a kerekek tapadása. Ráadásul a Fliegl tíz év átrozsdásodás elleni garanciát vállal nemcsak az alvázra, hanem a légrugós felfüggesztések galvanizált lengőkarjaira is.
Ebből a három példából is jól látszik, hogy hatékony félpótkocsit készíteni nem könnyű, rengeteg innovációt és fejlesztést igényel. Ha viszont sikerül könnyű járművet előállítani, az nagyban hozzájárul a hatékonyságához.

Volvo FH Aero 4×2 T teszt: Nem csupán a nosztalgia hajtja
Csúcsmodern gépet dobott piacra a Volvo Trucks az FH Aero változatokkal, amelyek hazánkban és Európában is komoly sikereket hoztak a svédeknek.

Ikarus 260.32R: Repülőtéri papagáj
Amennyiben csupán egyetlen típuscsaládot emelhetnénk ki a szép emlékű Ikarus palettájából, mindenképp a kétszázas sorozatot említenénk. Hiszen elég csupán annyit mondanunk: 208 853.

Renault Trucks gyárlátogatás és párizsi kukásautó-mustra: Így születnek és dolgoznak
A közhiedelemmel ellentétben kukásautó-vezetőnek lenni jó. Többségében modern, kényelmes járművek, sok lehetőséget adó munkaidő és egész jó fizetés várja még hazánkban is azokat, akik erre adják a fejüket.

Megérkezett hazánkba a Maxus: Pickupot a népnek
Újabb távol-keleti márka debütál Magyarországon, ezúttal a négy nagy tradicionális kínai autógyártó közül a legnagyobb, a SAIC hozza el a Maxus haszonjárműveit.

A földre szállt hold mostantól az elektromos autók otthona
Rögtön azzal kezdem, hogy eloszlatom a képzavart, amit a címmel generáltam. MOONCITY névvel hozott létre élményközpontot Budaörsön a Porsche Hungaria. Az egykori Agip-székház helyén immár elektromos autók és töltési megoldások tesztközpontja található.

Jeep Easter Safari: Észbontó tanulmány-terepjárók
Ismét Amerika felé kacsintottunk, és az egyik legszebb húsvéti hagyományt mutatjuk be nektek! Idén először videóformában számolunk be a Jeep Easter Safari zarándoklatról.