Több szempontból is előnyös, ha egy pótkocsi tömege a lehető legkisebb. Teljes terhelésnél több árut vihet a jármű, egyébként pedig kisebb a tüzelőanyag-fogyasztás. A Fliegl nagy mestere a tömegcsökkentésnek, íme három példa, egyéb innovációkkal.
Tavaly a B-Trailers belga kereskedő 25 ultrakönnyű tekercsszállító függönyponyvás félpótkocsit adott át a Magetra cégcsoportnak és a Frisaye vállalatnak, húsz RoadRunner modellt Ultralight kivitelben és ötöt Greenlight változatban. Előbbiek saját tömege többek között a könnyűfém keréktárcsáknak köszönhetően csupán 5,9 tonna, de az utóbbiak sem nyomnak többet üresen 6,3 tonnánál az acél keréktárcsáikkal. Így a 8,04 méter hosszú tekercsvályúban az Ultralight esetében 33 000, a Greenlight modelleknél pedig 32 680 kilogramm rakomány helyezhető el a 44 tonna szerelvényössztömeget engedélyező belga szabályok értelmében. A tekercsek biztonságos rögzítését 18, egyenként öt tonna teherbírású, padlóba süllyeszthető gyűrű segíti. A 140 milliméter magas elülső ütköző szintén hozzájárul a biztonságos szállításhoz, akárcsak a ponyvába hegesztett függőleges és vízszintes hevederek, tehát ezek a pótkocsik a DIN EN 12642 Code XL rakományrögzítési szabványnak is megfelelnek. Mindkét modell 5,6 tonna tengelyterhelésű targoncával is rakodható, a néhány másodperc alatt elhúzható Fliegl Blitz rolótető pedig a daruzást segíti elő. További praktikus megoldásuk az I-Lock hátfalajtózár, amelynél a zárnyelvek közvetlenül az alváz bemélyedéseiben rögzülnek. A biztonságos manőverezést pedig hátul két LED-es munkalámpa segíti.
Amikor a Gahr International fuvarozóvállalat nemrég egy új Volvo FH Electric nyerges vontatóval korszerűsítette a flottáját, egy Fliegl SDS 390 függönyponyvás félpótkocsit szerzett be hozzá. Egyrészt a tökéletesen megfelelő, 1070 milliméteres kapcsolási magassága, másrészt az igen kedvező, csupán 5,9 tonna saját tömege miatt. A szerelvény főként autóipari alkatrészeket szállít 8 és 16 tonna közötti terhelés mellett, így a félpótkocsi kedvező tömege nagyobb hatótávot eredményez. A MaxiRunner modell elöl 140 milliméter magas acélütközővel, oldalt pedig 20 milliméter magas raklapütközőkkel készül, és a DL 9.5, illetve a Code XL rakományrögzítési szabvány előírásait is teljesíti. Vastag padlójára 7100 kilogramm tengelyterhelésű targoncák is ráhajthatnak, a rakodást pedig megkönnyíti, hogy a merev tetőrúd még kinyitott rakoncákkal sem hajlik be. Az EcoLift gázdugattyús rendszer segítségével a tető mindkét oldalon 380 milliméterrel megemelhető.
A Dresden Mitte építőanyag-kereskedés két háromtengelyes, acélteknős StoneMaster félpótkocsit szerzett be, amelyek csupán 5,5 tonnát nyomnak üresen. A 24,5 köbméteres, félköríves plató padlója elöl négy, középen pedig öt milliméter vastag. A kúpos, hátrafelé 80 milliméterrel kiszélesedő oldalfalaknak köszönhetően az anyag nem tapad bele a puttonyba, amit a teljesen sima felület is elősegít. A többpontú zárrendszer révén az ívelt hátfalajtó külön tömítés nélkül is szorosan záródik, így a nedves ömlesztett áru sem szivárog ki a teknőből. A Greenline kivitel felépítményének magassága csak 1,45 méter, ezáltal alacsonyabb, mint a fülke, ami csökkenti a szerelvény légellenállását. Az új félpótkocsikat S.T.E.P. csúszásgátló felületű munkaállvánnyal és elektromosan mozgatható takaróponyvával is felszerelték a járművezetők kényelme és biztonsága érdekében. Süppedős, csúszós talajon pedig az első tengely felemelésével növelhető a vontató hajtott tengelyének terhelése, ezáltal a kerekek tapadása. Ráadásul a Fliegl tíz év átrozsdásodás elleni garanciát vállal nemcsak az alvázra, hanem a légrugós felfüggesztések galvanizált lengőkarjaira is.
Ebből a három példából is jól látszik, hogy hatékony félpótkocsit készíteni nem könnyű, rengeteg innovációt és fejlesztést igényel. Ha viszont sikerül könnyű járművet előállítani, az nagyban hozzájárul a hatékonyságához.

Fékjavítás és fékalkatrészek: minden, amit tudni akarsz: Ezt ne szereld otthon!
Sokan vannak, akik szeretik otthon javítani a saját járművüket. Különösen igaz ez azokra, akik munkaeszközként használják, így például a kishaszonjármű-tulajdonosokra. Azonban míg egy pollenszűrő vagy ablaktörlő cseréje rutinfeladat, a fékberendezés javítása komoly szakértelmet és eszközarzenált kíván – különösen a hibrid és elektromos járműveknél.

Új Toyota Hilux: Elektromos hajtással érkezik a Hilux új generációja
A Toyota bejelentette a pickup kilencedik generációját, amely többféle hajtáslánckínálatban is elérhető lesz. A tisztán elektromos mellett hibrid, dízel- és benzinmotoros változat is megvásárolható lesz. 2028-ban pedig jön a hidrogén üzemanyagcellás elektromos Hilux.

Volkswagen Caddy Flexible és Cargo teszt: Dinamikus páros
Videónkban bemutatjuk a Volkswagen Caddy Maxi Flexible és a Caddy Cargo Edition modelleket. Két jármű, két külön személyiség.

DAF XB, XD és XF Electric menetpróba: Van ennek így értelme?
Teljesen megújította elektromos teherautóinak kínálatát a DAF, amelynek gerincét az új generációs XD Electric és XF Electric típusok adják.

MANN-FILTER szűrők: Modern teherautók, új kihívások
Kézzelfogható előnyökkel járó operatív döntés lehet a független gyártók szűrőit választani. Pláne, ha egy olyan márkáról beszélünk, mint a MANN-FILTER, amely a jármű egész élettartamára gyártói minőségű alkatrészeket kínál. Nagy terhelést jelent egy modern teherautó üzemeltetése – nemcsak maguk a járművek, hanem a műhelyek és a flottamenedzserek számára is. A hosszabb szervizintervallumok, az alternatív tüzelőanyagok […]

AutoTech Future 2025: Haszongépjármű-parádé a Hungexpón
Fékek, furgonok és több tonna technika. Bemutatjuk nektek a 2025-ös AutoTech Future kiállítás résztvevőit, érdekességeit és egyben részleteit.











