Hirdetés:

Áttörést hozhat az európai közúti áruszállítás hatékonyságának javításában a Schmitz Cargobull EcoDuo megoldása. Óriási, 32 méter hosszú szerelvényt álmodtak meg egy szokványos nyerges szerelvényhez még egy félpótkocsit kapcsolva.

Skandinávián kívül igencsak lassan és nehezen terjednek Európában az Eco Combi néven ismert, 25,25 méter hosszú, 150 köbméter raktérfogatú és hatvan tonna legnagyobb megengedett össztömegű szerelvények. Ezek általában egy fülke-alvázas tehergépkocsiból és egy félpótkocsiból, esetleg egy nyerges szerelvényből és egy pótkocsiból vagy egy nyerges vontatóból, egy speciális rövid félpótkocsiból és egy félpótkocsiból állnak. Pedig a Schmitz Cargobull kirukkolt egy még ennél is nagyobb, 32 méter hosszú, kétszáz köbméter raktérfogatú és 76 tonna legnagyobb megengedett össztömegű összeállítás ötletével.

Akárhonnan nézzük, az EcoDuo valóban jelentősen hatékonyabbá teszi a közúti fuvarozást

Az EcoDuo koncepció esetében egy hagyományos, öttengelyes, negyven tonna legnagyobb megengedett össztömegű nyerges szerelvényhez egy szokványos, 36 tonna maximális tömegű, háromtengelyes félpótkocsit kapcsolnak egy kéttengelyes dollyval. Ez a társítás ugyanis számos szempontból előnyösebb, mint az Eco Combi, így Európa-szerte gyorsabb és szélesebb körű elterjedése várható. Ennek elősegítésére a haszonjárműgyártók az Európai Autógyártók Szövetségén (ACEA) keresztül erőteljes lobbizásba kezdtek Brüsszelben, hogy a jogalkotók az Európai Unió kijelölt útvonalain engedélyezzék ezeknek a Super Eco Combi néven is emlegetett óriásszerelvényeknek a közlekedését.

Meggyőző előnyök

Az érvek szinte önmagukért beszélnek. Egy Super Eco Combi szerelvény a kapacitásával kiválthat pontosan két hagyományos nyerges szerelvényt, így 25-27 százalékkal csökkenhet az egy köbméternyi rakományra jutó kilométerenkénti tüzelőanyag-fogyasztás és ezáltal a szén-dioxid-kibocsátás is. Természetesen az egyéb fajlagos üzemeltetési költségek is kedvezőbbek az úthasználati díjaktól a karbantartáson át a biztosításokig. Továbbá lényegesen kevesebb helyet foglal el az úton egy ilyen óriásszerelvény, mint két hagyományos, tehát mérséklődik a forgalom zsúfoltsága és a balesetek kockázata. Két gépkocsivezető helyett pedig egy is elég ugyanakkora árumennyiség elszállításához, vagyis az általános járművezető-hiány problémájának enyhítésére is megoldást jelent a Super Eco Combi összeállítás. Megfordítva: ugyanannyi vezetővel, négykezesben gyorsabban célhoz érhet mindkét félpótkocsi rakománya.

Az EcoDuo elképzelés egyik nagy előnye, hogy szokványos nyerges vontatókból és félpótkocsikból áll, amelyeket az üzemeltetők hagyományos nyerges szerelvényként is, tehát igen rugalmasan használhatnak. A dollyn kívül nincs szükség speciális fuvareszközök, illetve fülke-alvázas teherautók beszerzésére

Mindemellett még a járművek tengelyterhelése is kedvezőbb, vagyis ezek az extra hosszú szerelvények a hagyományos fuvareszközöknél kíméletesebben haladnak az utakon, hidakon. Ám a Super Eco Combi egyik legnagyobb előnye a 25,25 méteres szerelvényekkel szemben a rugalmas alkalmazhatósága, hiszen az országhatároknál, városok szélénél vagy szűkebb rakodó-, illetve parkolóhelyeken egyszerűen szétkapcsolható hagyományos, szabványos fuvaregységekre. Így például a leakasztott második félpótkocsi egy nyerges vontató bevonásával máris hatékonyan folytathatja útját, valamint a közúti-vasúti vagy közúti-vízi kombinált fuvarozásnak sincs akadálya. Nincs szükség tehát jelentősebb infrastrukturális változtatásokra, illetve beruházásokra. Ráadásul a Super Eco Combi a konvojozáshoz és az önvezetéshez is megfelel, vagyis a jövő technikáinak sem szab gátat.

Már a gyakorlatban bizonyít

Mindezek igazolására a Schmitz Cargobull Spanyolországban már meg is kezdte az EcoDuo szerelvények közúti tesztelését hetven tonna legnagyobb megengedett össztömeggel. Sőt, a Reich német fuvarozóvállalat júliusban forgalomba állította az első EcoDuo járműegységét. Az erősített alvázzal, a dolly számára padlószint alatti vonóberendezéssel, kormányzott és hátrébb helyezett Schmitz Cargobull hátsó tengellyel, illetve 385/55 R 22,5 méretű Schmitz Cargobull abroncsokkal ellátott félpótkocsikat Németországban egy-egy nyerges vontató húzza el a kompig. Majd Finnországban már csak egy vontatóval folytatja útját a dollyval összekapcsolt két félpótkocsi a lerakóhelyig, és onnan vissza a hajóig. A vontató és az első félpótkocsi együttes össztömege negyven, míg a második félpótkocsié a dollyval 36 tonna, így az EcoDuo szerelvény megfelel a skandináv jogszabályi előírásoknak. A megoldással az üzemeltető és az ügyfele egyaránt messzemenően elégedett. Ez pedig bíztató kezdet ahhoz, hogy más fuvarozók és a jogszabályalkotók is felfigyeljenek erre a hatékony párosításra.