Hirdetés:

Nyugodt szívvel kijelenthetjük, hogy Franz Xaver Kögel maradandó értéket hagyott az utókorra. Franz sem gondolta 1934-ben, hogy egykori tanítómesterének szerény bognárműhelyét sikerül Európa egyik legjelentősebb pótkocsigyártójává varázsolnia.

Kilencven évvel ezelőtt alapították a Kögel pótkocsigyártót. A még igencsak fiatal Kögel Trailer GmbH gyors fejlődését bizonyítja, hogy 1937-ben már karosszériaépítő munkákat is elvállaltak. A következő nagyobb mérföldkövet a távolsági fuvarozás igényeinek figyelembevételével kifejlesztett komfort- és hálófülkék jelentették 1945-ben. Ezeknél a gyártás terhét is magukra vállalták. Az ötvenes évek második felében, 1958-ban szó szerint nagy feltűnést keltettek Nyugat-Németország legnagyobb hosszú rakományok szállítására kialakított félpótkocsijával. A nyolcvan tonna össztömegű, 36 méteres rakfelülettel büszkélkedő behemót ötven tonna terheléstől sem jött zavarba. Nem úgy az elé kapcsolt nyerges vontató, aminek bizony minden egyes közösen megtett méterért keményen meg kellett dolgoznia. A sok vas megülhette a gyomrukat, hiszen 1961-ben világra hozták a legelső, teljesen műanyag szerkezetű hűtős felépítménnyel felvértezett félpótkocsijukat. Abban is jelentős szerepet vállalt a Kögel, hogy a mélyhűtött árukat szállító pótkocsik legnagyobb megengedett szélességét 2,6 méteresre növelték a törvényhozók. Ezzel nem elhanyagolható gazdasági előnyt kovácsolt a fuvarozóvállalatoknak. Kis kitérővel, 1969-ben megalapították a speciális járműveket gyártó KAMAG Transporttechnik vállalatot. Négy esztendővel később pedig bekebelezték az elsősorban buszok karosszálására specializálódott Fahrzeugfabrik Kannenberg KG (FAKA) járműgyártót.

Flower power

A hetvenes években sem engedték el a hűtős pótkocsik kezét, hiszen 1976-ban egy teljesen önhordó szerkezetű, alváz nélküli félpótkocsival kedveskedtek a hűsítő temperálást igénylő szállítmányokkal szorgoskodó fuvarozók részére. A siker újabb innovációra sarkalta őket, 1982-ben bemutatták a világ addigi legkönnyebb, sorozatgyártású félpótkocsiját. Habár manapság már vannak nála könnyebbek, még mindig lenyűgöző, hogy a 6350 kilogrammos saját tömege ellenére 25 tonnás terheléssel is megbirkózott. A Kögel röviddel a rendszerváltozást követően átvette a teherautó-, autóbusz- és pótkocsigyártó Fahrzeugwerk Werdau GmbH járműgyártót, ami többek között az IFA W50 teherautó fejlesztésével került fel a világtérképre. Ezután vettek egy nagy levegőt és 1996-ban, első európai gyártóként, légrugózással gurították le a futószalagról a csupán alapfelszereltséggel felvértezett pótkocsikat is.

Irány a harmadik évezred!

Nagy hal megeszi a kis halat. Mindenki ismeri a mondást, 2009-óta a Kögel is, hiszen azóta a Humbaur GmbH tulajdonába kerültek. Röviddel ezt megelőzően, 2005-ben bővítették kínálatukat a 14,9 méteres, szerelvényben 17,8 méter hosszú Big-MAXX pótkocsival, ami azóta már a komolyabb hangzású, egyben unalmasabb EuroTrailer névre hallgat. Cserébe változatlan maradt az átlagosnál tíz százalékkal tágasabb, 37 raklapot is könnyedén elrejtő raktér. A 2016-ban napvilágot látott, csupán 4775 kilogramm saját tömegű Kögel Light Plus félpótkocsi is jól példázza, hogy mindig van hová fejlődni. A svábföldiek immár kilencven éve szolgálják innovatív konstrukcióikkal a pótkocsik technológiai fejlődését. Tőlük gördült ki a legelső központi tengelyes billenőplatós pótkocsi és a barna pestis elleni küzdelemben is ők kezelték elsőként kataforetikus merítő felületkezeléssel (KTL) a pótkocsikat, így garantálva számukra hosszú, korróziómentes életet.

Nissan S-Cargo menetpróba: Csigabiga gyere ki!
Történelem

Nissan S-Cargo menetpróba: Csigabiga gyere ki!

Hazánkban, sőt kontinensünkön sem ismeri szinte senki. Hogy lehet ez, hiszen egy ilyen formát nem lehet elfelejteni?! Az ok prózai, hiszen a Nissan S-Cargo a japán belpiacra készült, JDM típusnak számított.

Mennyi az annyi?
Hírek

Mennyi az annyi?

Porosodik egy rakottan is 3,5 tonnával mérlegelő szimpla- vagy duplafülkés, első-, hátsó-, vagy összkerékhajtású modulegyterű, furgon, teherautó vagy pickup az udvarodban, netán a panelház előtt? Nem a tiéd, csak ráültettek? Sebaj, te vagy a mi emberünk!

A Proace Max lehet a Toyota hatalomátvételének kulcsa
Teszt

A Proace Max lehet a Toyota hatalomátvételének kulcsa

Teljesen megújul idén a Toyota kishaszongépjármű-kínálata. Sőt, nemcsak az eddigi modellek kapnak új ruhát, hanem egy új családtag is érkezik. A Proace Max nagy testvérként teszi teljessé a Toyota fegyverarzenálját a piacvezető pozícióért vívott harcban.

Újjászülető alkatrészek
Technika

Újjászülető alkatrészek

Indítómotorok és generátorok újabb élete kezdődik a Bosch krakoveci gyárában Ukrajnában. Az eredeti termékspecifikációk szerint újragyártott alkatrészek értékalapú és fenntartható, minőségi javításokat biztosítanak.

Volkswagen Passat Variant teszt: Kombikirály
Teszt

Volkswagen Passat Variant teszt: Kombikirály

Évtizedek óta kategóriája egyik legnépszerűbb típusa az utcaképet 1973 óta színesítő Volkswagen Passat. A kilencedik generáció kizárólag kombi karosszériával elérhető, hiszen az elődmodellből is ez adta az értékesítések több mint hetven százalékát. A kis híján ötméteres Passat Variant szó szerint kiemelkedik a kombinációs járművek közül. Szerinted sikerült végre utolérnie a cseh mostohatestvérének „superb” térkínálatát?

Felfedhetjük a győztest
Hírek

Felfedhetjük a győztest

Ezért nem tudtál aludni sem te, sem én az elmúlt hónapokban. Mi május óta hordozzuk ezt a titkot, ti azóta várjátok az eredményt. Azonban most már megoszthatjuk veletek is, ezért elmondom, hogy melyik autóbusz érdemelte ki a Bus of the Year 2025 díjat.

Itt elmondhatod a véleményedet!