Nyugodt szívvel kijelenthetjük, hogy Franz Xaver Kögel maradandó értéket hagyott az utókorra. Franz sem gondolta 1934-ben, hogy egykori tanítómesterének szerény bognárműhelyét sikerül Európa egyik legjelentősebb pótkocsigyártójává varázsolnia.
Kilencven évvel ezelőtt alapították a Kögel pótkocsigyártót. A még igencsak fiatal Kögel Trailer GmbH gyors fejlődését bizonyítja, hogy 1937-ben már karosszériaépítő munkákat is elvállaltak. A következő nagyobb mérföldkövet a távolsági fuvarozás igényeinek figyelembevételével kifejlesztett komfort- és hálófülkék jelentették 1945-ben. Ezeknél a gyártás terhét is magukra vállalták. Az ötvenes évek második felében, 1958-ban szó szerint nagy feltűnést keltettek Nyugat-Németország legnagyobb hosszú rakományok szállítására kialakított félpótkocsijával. A nyolcvan tonna össztömegű, 36 méteres rakfelülettel büszkélkedő behemót ötven tonna terheléstől sem jött zavarba. Nem úgy az elé kapcsolt nyerges vontató, aminek bizony minden egyes közösen megtett méterért keményen meg kellett dolgoznia. A sok vas megülhette a gyomrukat, hiszen 1961-ben világra hozták a legelső, teljesen műanyag szerkezetű hűtős felépítménnyel felvértezett félpótkocsijukat. Abban is jelentős szerepet vállalt a Kögel, hogy a mélyhűtött árukat szállító pótkocsik legnagyobb megengedett szélességét 2,6 méteresre növelték a törvényhozók. Ezzel nem elhanyagolható gazdasági előnyt kovácsolt a fuvarozóvállalatoknak. Kis kitérővel, 1969-ben megalapították a speciális járműveket gyártó KAMAG Transporttechnik vállalatot. Négy esztendővel később pedig bekebelezték az elsősorban buszok karosszálására specializálódott Fahrzeugfabrik Kannenberg KG (FAKA) járműgyártót.
Flower power
A hetvenes években sem engedték el a hűtős pótkocsik kezét, hiszen 1976-ban egy teljesen önhordó szerkezetű, alváz nélküli félpótkocsival kedveskedtek a hűsítő temperálást igénylő szállítmányokkal szorgoskodó fuvarozók részére. A siker újabb innovációra sarkalta őket, 1982-ben bemutatták a világ addigi legkönnyebb, sorozatgyártású félpótkocsiját. Habár manapság már vannak nála könnyebbek, még mindig lenyűgöző, hogy a 6350 kilogrammos saját tömege ellenére 25 tonnás terheléssel is megbirkózott. A Kögel röviddel a rendszerváltozást követően átvette a teherautó-, autóbusz- és pótkocsigyártó Fahrzeugwerk Werdau GmbH járműgyártót, ami többek között az IFA W50 teherautó fejlesztésével került fel a világtérképre. Ezután vettek egy nagy levegőt és 1996-ban, első európai gyártóként, légrugózással gurították le a futószalagról a csupán alapfelszereltséggel felvértezett pótkocsikat is.
Irány a harmadik évezred!
Nagy hal megeszi a kis halat. Mindenki ismeri a mondást, 2009-óta a Kögel is, hiszen azóta a Humbaur GmbH tulajdonába kerültek. Röviddel ezt megelőzően, 2005-ben bővítették kínálatukat a 14,9 méteres, szerelvényben 17,8 méter hosszú Big-MAXX pótkocsival, ami azóta már a komolyabb hangzású, egyben unalmasabb EuroTrailer névre hallgat. Cserébe változatlan maradt az átlagosnál tíz százalékkal tágasabb, 37 raklapot is könnyedén elrejtő raktér. A 2016-ban napvilágot látott, csupán 4775 kilogramm saját tömegű Kögel Light Plus félpótkocsi is jól példázza, hogy mindig van hová fejlődni. A svábföldiek immár kilencven éve szolgálják innovatív konstrukcióikkal a pótkocsik technológiai fejlődését. Tőlük gördült ki a legelső központi tengelyes billenőplatós pótkocsi és a barna pestis elleni küzdelemben is ők kezelték elsőként kataforetikus merítő felületkezeléssel (KTL) a pótkocsikat, így garantálva számukra hosszú, korróziómentes életet.

Fékjavítás és fékalkatrészek: minden, amit tudni akarsz: Ezt ne szereld otthon!
Sokan vannak, akik szeretik otthon javítani a saját járművüket. Különösen igaz ez azokra, akik munkaeszközként használják, így például a kishaszonjármű-tulajdonosokra. Azonban míg egy pollenszűrő vagy ablaktörlő cseréje rutinfeladat, a fékberendezés javítása komoly szakértelmet és eszközarzenált kíván – különösen a hibrid és elektromos járműveknél.

Új Toyota Hilux: Elektromos hajtással érkezik a Hilux új generációja
A Toyota bejelentette a pickup kilencedik generációját, amely többféle hajtáslánckínálatban is elérhető lesz. A tisztán elektromos mellett hibrid, dízel- és benzinmotoros változat is megvásárolható lesz. 2028-ban pedig jön a hidrogén üzemanyagcellás elektromos Hilux.

Volkswagen Caddy Flexible és Cargo teszt: Dinamikus páros
Videónkban bemutatjuk a Volkswagen Caddy Maxi Flexible és a Caddy Cargo Edition modelleket. Két jármű, két külön személyiség.

DAF XB, XD és XF Electric menetpróba: Van ennek így értelme?
Teljesen megújította elektromos teherautóinak kínálatát a DAF, amelynek gerincét az új generációs XD Electric és XF Electric típusok adják.

MANN-FILTER szűrők: Modern teherautók, új kihívások
Kézzelfogható előnyökkel járó operatív döntés lehet a független gyártók szűrőit választani. Pláne, ha egy olyan márkáról beszélünk, mint a MANN-FILTER, amely a jármű egész élettartamára gyártói minőségű alkatrészeket kínál. Nagy terhelést jelent egy modern teherautó üzemeltetése – nemcsak maguk a járművek, hanem a műhelyek és a flottamenedzserek számára is. A hosszabb szervizintervallumok, az alternatív tüzelőanyagok […]

AutoTech Future 2025: Haszongépjármű-parádé a Hungexpón
Fékek, furgonok és több tonna technika. Bemutatjuk nektek a 2025-ös AutoTech Future kiállítás résztvevőit, érdekességeit és egyben részleteit.














