Hirdetés:

Felpörög a hidrogénipar. Hatalmas kapacitások kiépítését kezdték meg, az évtized végéig várhatóan legalább százszorosára nő az elektrolizálók globális termelése. A látványos gigaberuházások mellett a hétköznapi léptékű fejlesztésekre is érdemes figyelni.

Mind a percek alatt feltölthető akkumulátorok, mind a megawattos töltők egyelőre még a jövő zenéjét jelentik – akárcsak a mindent lefedő hidrogéntermelő és -elosztó hálózat. Azonban minden héten publikálnak valamelyik terület egy újabb áttöréséről, egyszer a szilárdtest-akkumulátorról, a következő pillanatban a bolygónk belsejében felfedezett fehér hidrogénről olvashatunk. De ha jobban belegondolunk, érthető is ez a kettős irány. Egyszerűen lehetetlen mindent villamosítani.

A tengeri hajózásban a konténerkapacitás nagyjából öt százalék körüli csökkentésével át lehetne állni az üzemanyagcellára – vagy változatlan befogadóképesség mellett egy plusz tankolást beiktatni az útba. A repülésnél is igaz, hogy a jelenlegi akkumulátorok többlettömege megugorhatatlan akadályt jelent. Igen, az üzemanyagcella kevésbé hatékony. Az árammal vizet bontunk, elszállítjuk, áttöltjük, áramot termelünk, ez az eredeti energia jó hatvan százalékát felemészti. Ha az árammal akkumulátort töltünk, majd felhasználjuk, akkor csak körülbelül 20 százalék a veszteség. Azonban a technika mai állása szerint a szállításra és tartós tárolásra – azaz energiahordozónak – az akkumulátor nem alkalmas. Jelenleg a hidrogén ipari léptékű előállítása és a kiszolgálása is mind idő, mind beruházás szempontjából komoly elkötelezettséget jelent. Ezért az épületekbe telepített, második életüket élő akkumulátorokhoz hasonlóan fontosak a lokális igényeket „megfizethető” módon és gyorsan teljesítő megoldások. A Hyvia Master H2-Tech menetpróbáján két ilyen megoldást is mutattak.

A Hywell apró töltőállomás hatalmas előnye, hogy megfelelő talajra azonnal elhelyezhető és csak áramot igényel. Kimondottan átmeneti megoldás, amelyet eleve induló flottákra méreteztek. Például használhatja egy település, amelyik felkészül a hidrogénalapú társadalomra, ezzel szerezhet ügyfeleket, kiszolgálhatja őket. Vagy bérelheti akár egy nagyobb flottát üzemeltető cég arra a két évre, amíg kiépül a rendes töltőállomása. A tartályban körülbelül 3-400 kilogramm hidrogént tárol, a gyors töltésért –30 Celsius-fokos gázként. Ebből napi száz kilót képes 350 vagy 700 barra sűrítve kiszolgálni, utána túlságosan lecsökken a nyomás az azonnali üzemeléshez. Naponta körülbelül fél megawatt áramot eszik meg az automatizált önellenőrzési funkciókkal védett berendezés. Ha minden klappol, akkor ugyanúgy öt perc a Master H2-Tech tankolása itt, mint egy „nagy” állomáson.

Ugyanígy a rendkívül kompakt „hidrogéngyár” is egy fontos áthidaló lehet. Az elektrolizálóban az üzemanyagcellával ellentétes folyamat játszódik le: elektromos árammal hidrogénre és oxigénre bontja a vizet. Nagyon tiszta víz kell a működéséhez, ezért jelenleg tisztított csapvizet táplálnak be. De már vizsgálják, hogy a közeli folyó vizét miként használhatnák fel. A gyáriak elmondása szerint olcsóbb az így megtermelt hidrogén a beszállítótól vásároltnál.

Az ilyen és ehhez hasonló berendezések gyártásánál a méretgazdaságosság fogja lejjebb tornászni a költségeket, ráadásul az üzemeltetésükhöz ajánlott zöld energia ára is csökken. Az évszázad közepére várhatóan olcsóbb lesz zölden gyártani a hidrogént a szürkénél is. A becslések szerint 2050-re a világ energiaszükségletének közel húsz százalékát zöld hidrogén adhatja. Ehhez azonban nemcsak a hatalmas ugrások szükségesek, hanem az ilyen kis lépések is.

Építkezések villamosítása
Hírek

Építkezések villamosítása

Együttműködési megállapodást kötött a General Motors és az Autocar. Ennek értelmében a GM szállítja majd az Autocar nehézkategóriás haszonjárműveihez a Hydrotec üzemanyagcellákat.

Új ZF vezetéstámogató rendszerek: Éber segítők
Technika

Új ZF vezetéstámogató rendszerek: Éber segítők

OnGuardMAX automatikus vészfékrendszerével és OnSideALERT radaralapú holttérfigyelő berendezésével segíti a ZF a jövőben a Nikola nehézkategóriájú üzemanyagcellás teherautójának biztonságos közlekedését.

Teljes gázzal a fenntarthatóság felé
Bemutató

Teljes gázzal a fenntarthatóság felé

Számos érdekességet mutatott be nemrég az Isuzu. Átfogóan megújította a D-Max pickupot, kidolgozott egy akkumulátorcserés rendszert elektromos kisteherautóknak, valamint leleplezett egy elektromos városi buszt és egy üzemanyagcellás nehéz-teherautót.

Toyota üzemanyagcellás újdonságok: Hidrogénhajtást mindenbe!
Zöld jövő

Toyota üzemanyagcellás újdonságok: Hidrogénhajtást mindenbe!

Eltökélten hisz a Toyota a hidrogénalapú társadalomban, amelynek motorja az üzemanyagcella. Íme, a világ legnagyobb autógyártójának legújabb eredményei az üzemanyagcellás járművek fejlesztése terén a pickuptól a nyerges vontatón át az autóbuszig.