Hirdetés:

Igaz, a svájci esetünkben sokkal inkább holland, ám ugyanolyan sokoldalú. A DAF LF sorozatát váltja az új XB és XB Electric. A képeket elnézve jogosan merül fel a kérdés, hogy járt-e a névváltozással együtt érdemi változtatás is?

Tisztán elektromos meghajtással először a CF típust, majd a népszerű, áruelosztásra szánt LF szériát kínálta a holland gyártó. Nem túlzás a népszerű jelző, néhány éve már az LF kétszázezredik példányát is legyártották és átadták – igaz, hagyományos belső égésű motorral. Ez a siker jelentős részben köszönhető annak is, hogy már több mint húsz éve tart a típus hódítása. A belsőtérre tekintve egyértelműen itt volt az ideje a frissítésnek. Ahogy korábban az LF, az XB is rendelhető tisztán elektromos hajtással, amelyet leginkább a városi áruterítéshez ajánl a gyártó. A korábbi villanymotort új erőforrásra cserélték, amely 120 vagy 190 kilowattos névleges teljesítménnyel érhető el. Tartós nyomatéka 950, illetve 1850 newtonméter, ami mellé 2600 és 3800 newtonméter közötti csúcsnyomaték párosul. A 16 és 19 tonnás megengedett össztömegű verziók mellé egy 12 tonnás villanyos kistestvér is csatlakozott, amelynek legkisebb elérhető tengelytávja 4,2 méter. Kobalt- és magnéziummentes lítium-vas-foszfát (LFP) akkumulátorcsomagokkal látják el a teherautókat, amelyek bruttó kapacitása 141–282 kilowattóra. Így akár 350 kilométeres hatótáv is elérhető, ami bőségesen elég egy városi áruszállító számára. Jóval hatékonyabbnak ígérkezik elődjénél az XB Electric. Bár az akkumulátorcsomagok fajtája és energiakapacitása nem változott, mégis negyedével messzebbre jut, hetven plusz megtehető kilométerrel gazdagodott a felhasználó. Egyenáramú gyorstöltő (650 volt és 150 kilowatt) esetén 40 és 70 perc közötti töltési idővel számolhatunk. A váltakozó áramú fedélzeti töltő 22 kilowattra képes, azzal már a legkisebb csomag esetében is legalább 6,5 óra szükséges a teljes töltöttség eléréséhez.

Ahogyan korábban bejelentették, megújult a 4,5 literes PX-5 és a 6,7 literes PX-7 motor. Ezek hét különböző variációt kínálnak, a leggyengébb kivitel 124 kilowatt (170 lóerő), a legerősebb pedig 227 kilowatt (310 lóerő) teljesítményű. Ha hallgatunk a gyártó szavára, akkor a szintén már beharangozott nyolcfokozatú ZF PowerLine automatikus sebességváltóval választjuk, ám az XB elérhető hat- és kilencfokozatú manuális váltóval is. Az új generáció a gyártó legmodernebb biztonsági, vezetéstámogató és kényelmi rendszereit is kínálja már. Az eseményrögzítő az adatok mellett képet is rögzít az automatikus vészfékrendszer figyelmeztetési fokozatának aktiválásakor. Kanyarodási holttérfigyelő és éberségfigyelő is szerepel az arzenálban. Alapfelszereltség a sebességkorlátozó táblák felismerése és a sávváltáskor figyelmeztető holttérfigyelő. Kiegészítésként az XB széria mellé a DAF bemutatta az építőiparnak szánt XBC verziót is. A 19 tonnás megengedett össztömegű változat motorvédő lemeze, 225 milliméteres hasmagassága és huszonöt fokos megközelítési szöge lehetővé teszi a könnyebb terepen való használatot is. Külsőre könnyen felismerhető a masszív, lávaszürke acél lökhárítóról. Az új XB gyártását 2023 negyedik negyedévében kezdik, az első kulcsokat pedig remélhetőleg 2024 elején adják át.

Zöld elosztó
Hírek

Zöld elosztó

Megkezdte teljesen elektromos LF Electric teherautói kiszállítását a DAF.

DAF LF történelem: Nem vész el, csak átalakul
Történelem

DAF LF történelem: Nem vész el, csak átalakul

Éppen húsz éve nyerte el a DAF LF az International Truck of the Year díjat sokoldalúságának, vezetőközpontúságának és kedvező teljes birtoklási költségének köszönhetően. Ma is ezek a divatos szempontok!

Töltőt is adnak
Hírek

Töltőt is adnak

Már töltőoszlopokat is kínál a DAF elektromos járművek akkumulátorainak feltöltéséhez.