Magán viseli az IVECO BUS menetrend szerinti és turistabuszaira jellemző ismertetőjegyeket a márka újdonsága, az Evadys is: a lehető legnagyobb kényelem és biztonság az utasoknak, a járművezető tehermentesítése és kis üzemeltetési költségek.
Hirdetés:

Hannoverben, az idei IAA haszonjármű-kiállításon tartotta világpremierjét az IVECO Evadys új generációja. Az új, sokféle kivitelben készülő Evadys egyaránt használható hétköznap elővárosi, regionális vagy belföldi menetrend szerinti vonaljáratokhoz, hétvégén pedig különjárati feladatokra akár turistabuszként is.

Az új IVECO Evadys a Crossway és a Magelys közé pozícionálva teszi teljessé az IVECO Bus autóbusz-kínálatát. Célja, hogy kielégítse az ilyen sokoldalúan bevethető, így igen termelékeny autóbuszok iránt egyre növekvő igényt. Konstrukciója jobban megfelel a gyakori megállásoknak, mint egy magaspadlós turistabuszé, ugyanakkor teljesítménye, kényelme, poggyásztere és színvonala alkalmassá teszi hosszabb távú különjáratokra, de a gyártó kiemeli, hogy éppúgy megfelel repülőtéri és szállodai transzferre is.

 -

Konzervatív, de minden szükségeset tartalmaz a vezetőhely, váltóműből háromféle rendelhető

 

Arany középút
Az Evadys a csehországi Vysoké Myto városában készül (a gyár kerek 120 éve működik), a Japánban kifejlesztett és az autógyártók körében bevált WCM (World Class Manufacturing) minőségbiztosítási technológiával. Épp nemrég telepítették át oda a Crossway gyártását – ebből több mint 28 ezer gördült le a futószalagról a típus 2006-os indítása óta. Méreteik szinte azonosak, így az Evadys kétféle, 12 és 12,96 méter hosszúsággal rendelhető, szélessége 2,55, magassága légkondicionálóval 3,46 méter. A talajtól mért 1142 milliméteres padlómagassága éppen jól helyezi el a normál városközi Crossway (860 milliméter) és a magaspadlós Magelys turistabusz (1400 milliméter) között. Csomagtere három köbméterrel nagyobb, mint a Crosswayé, és az oldalfal síkjával párhuzamosan felfelé nyíló, központi záras fedelei révén jobban is hozzáférhető. A megbízhatóság érdekében mínusz harminc és plusz ötven Celsius-fok között, 120 ezer kilométeren tesztelték a prototípusokat, kétmillió kilométernek megfelelő funkciós tesztekkel kiegészítve. Hosszú élettartamáról és jó értéktartásáról kataforézises korrózióvédelemmel gondoskodtak.

 -

 

Kellemes utastér
Az Evadys utasainak komfortját sokféle megoldás szolgálja – és e jellemzők előnyösen lesznek érezhetők a rövidebb távokra beosztott járműveken, amelyek közönsége nem feltétlenül szokott hozzá a kényeztetéshez. A motorzajt kéttömegű lendkerék csillapítja, a szélzúgást a karosszéria áramvonalazása, illetve mint alapfelszerelés, a dupla üvegezés, az alulról jövő zajokat pedig a többrétegű padló. Szintén standard az egyénileg állítható szellőzők sora, az utastér fénydiódás rejtett világítása és az elektromos szélvédőfűtés. Négyféle ülés szerepel a válsztékban, jobb minőségűeket opcióként lehet rendelni (Spacio modell), akárcsak a műszerfalba épített hűtőszekrényt, kávéfőzőt, minikonyhát, sofőrhálóhelyet, képernyőket, USB-csatlakozókat és Wi-Fit.

 -

Kerekesszék-lifthez kétszárnyú, 1200 milliméter széles középső ajtó jár

A különféle üléselrendezésekhez háromféle ajtó közül választhat az ügyfél. Középen elhelyezett WC mellé egyszárnyú második ajtót építenek be, kerekesszék-lifthez viszont kétszárnyút. Az egyszárnyú hátsó ajtó maximális, 10,2 köbméteres poggyászteret tesz lehetővé, amit az utastér 1,8 köbméteres felső csomagtartópolcai (12,96 méter hosszúságú kivitel) egészítenek ki – ez jóval nagyobb egy szokásos városközi buszénál. Egy-egy főre 200 liternyi rakodókapacitás jut, beszámítva az ülések feletti polcot, tehát jóval több, mint amennyit magával visz az átlagos utas. Tizenötféle lehetséges üléselrendezésével sokféle célra megfelel az Evadys.

 -

Az utastér kialakítása és felszereltsége rövid vagy közepes távú turistafeladatokhoz is megfelel

 

Modern asszisztensek
A másik két típushoz hasonlóan korszerű vezetőtámogató és aktív, illetve passzív biztonsági berendezésekkel látták el az Evadyst. A magától értetődő elektronikus menetstabilizálót, blokkolás- és kipörgésgátlót az új szabályok értelmében automatikus vészfékrendszer, illetve sávelhagyásra figyelmeztetés egészíti ki, a jármű pedig megfelel az ECE R66.02 szabvány előírásainak. A Cursor 9-es motor 400 lóerős, Euro 6-os változatának autóbuszhoz adaptált, a Magelysével azonos kivitelét az teszi érdekessé, hogy kipufogógáz-visszavezetés (EGR) nélkül, kizárólag az IVECO HI-SCR eljárásával teljesíti a légszennyezési határértékeket, elkerülve a részecskeszűrő nagy hőmérsékletű kényszerregenerálásával járó macerákat és veszélyeket. A Cursor 9 csekély tüzelőanyag-fogyasztását eddig is nagyra értékelték az üzemeltetők, miként azt is, hogy a hosszú karbantartási periódus tovább csökkenti a kategória legkisebbjének mondott teljes birtoklási költséget (TCO). Magára a járműre kétéves, átrozsdásodás ellen pedig ötéves a garancia. A teljesen LED-es világítás élettartama ötszöröse az izzólámpásénak, energiafogyasztása 70 százalékkal kisebb.

Mindig kérdés, hogy az a bizonyos svájci bicska jobb-e a mindenre külön célszerszámnál, de amint svájci bicskából is nagyon sokfélét lehet kapni, az IVECO Evadys változatgazdagsága igazából fölöslegessé teszi az ilyen aggályokat. A végső szót persze a költségelemzés mondja ki, de itt sincs félnivalója az olasz márka univerzális autóbuszának.

Az új IVECO Evadys főbb adatai:
Hosszúság (m):12; 12,96
Szélesség (m):2,55
Magasság (m):3,46
Padlómagasság (mm):1142
Belmagasság (mm):2000
Belépési magasság (mm):344
Ajtószélesség első/második (mm):800/800 vagy 1200
Motor típusa:Cursor 9
Legnagyobb teljesítmény (LE):400
Sebességváltó:manuális, robotizált vagy automatikus
Utasülések száma:53 – 61 (55+4+2)
Csomagtér térfogata (felső polcokkal együtt) (m3):8,0 – 12,0