Nagyképűnek tűnhet Jean-Paul Belmondo egyik legjobb filmjének címét kölcsönözni egy ennyire szerény francia számára. Azonban kétségtelen, hogy a Citroën C3 Profi egy professzionális kishaszonjármű. Lássuk, használtan is rászolgál-e a megelőlegezett bizalomra?!
Szégyenletes, hogy rendszeres könyörgéseink ellenére gyakorlatilag egyik gyártótól sem kapunk tesztautót a személyautó-alapú kishaszonjárművek szűk, ám annál izgalmasabb szegmenséből. Vélhetően nem tartanak belőlük tesztflottát, azt a pár száz darabot pedig, ami utat talál hazánkba, így is elviszik, mint a forró zsömlét. Ennek ellenére az MHC Mobility flottakezelő jóvoltából kipróbálhattunk egy újszerű példányt, amiért itt is köszönetet mondok.
Szép, rusnya, kit érdekel? A lényeg, hogy könnyen felismerhető
Hamvas citrom
Már kívülről feltűnt, hogy átlagon felül jó bőrben van a 3,5 esztendős Citroën C3 Profi. Első és eleddig egyetlen gazdája alig 48 025 kilométert hajtott bele. Ebből harmincezret simán letagadhatna! Gyakorlatilag nem látható kopás a kormánykeréken, pedálokon, váltókaron, műszerfalon, kárpiton, de a raktérben és a térelválasztó rácson sem. A viselkedése is pont olyan, mint új korában. Semmi sem lötyög, vagy bizonytalankodik, minden feszes. Az ötfokozatú sebességváltó vajpuhán és precízen kezelhető. Nyoma sincs az egykori francia autókat idéző, lekvárfőző fakanállal hadonászásnak. Az áttételezése tökéletesen illeszkedik a másfél literes, négyhengeres, 75 kilowattos (102 lóerő) közös nyomócsöves dízelmotor nyomatékos karakteréhez. A 250 newtonméteres forgatónyomaték már percenként 1750-es fordulatszámnál rendelkezésre áll. Fürge és élénk a kis olajmotor gázreakciója, szinte játszik az 1180 kilogramm saját tömegű karosszériával. Persze a hedonista élvezetek nem számítanak fontos szempontnak egy munkaautónál. Az annál inkább, hogy mennyire biztonságos vele egy előzés. Ráadásul manapság senkinek sincs ideje egész délelőtt egy pótkocsis MTZ–82 mögött tötymörögni, hogy aztán délután egy DAC dízelmotorral lassított ZiL–130 mögé szorulva araszolgassunk. Ilyenről szó sincs, hiszen a kis francia ég a tettvágytól és bő tíz másodpercen belül gyorsul százra.
Minden megtalálható a C3 Profi fedélzetén, ami a hatékony és komfortos munkavégzéshez szükséges
Profi kényelem
Ezúttal nem tudtam elvinni a hivatalos fogyasztási ciklusunkra, hiszen Győrben teszteltem. Azonban lenulláztam a fedélzeti számítógép erre vonatkozó adatait és a hóbortos keringésemet kereken négyliteres étvággyal nyugtázta. Meg lennék lepve, ha nem lehetne megfontoltan,
de a sebességhatárokat mindenhol kihasználva kisajtolni belőle 3,5 liter/100 kilométeres vegyes fogyasztást. Annál is inkább, mivel az erre vonatkozó WLTP-szabvány szerinti gyári érték 3,3 liter. Az elöl belső szellőzésű tárcsán, hátul dobon muzsikáló fékrendszer nagyon harapós, ha nem is annyira, mint az egykori, hidropneumatikus rugózással felvértezett Citroën modelleknél, ahol konkréten már a lassítás gondolatától lefejeltük a szélvédőt. A márka hagyományaihoz hűen még üresen is lágy és komfortos a C3 rugózása. Emiatt gázadáskor majdnem annyira lesüllyed a feneke, mint Lütyő őrmester szolgálati járművének. Ezt a ciklikus csípőmozgást hamar meg lehet szokni, hiszen semmilyen hatással sincs a menetbiztonságra. A C3 útfekvése még hirtelen terhelésváltáskor is stabil marad. A rövid tengelytáv miatt az egyenesfutása nem veheti fel a versenyt egy Neoplan turistabuszéval, de olyan kormánykorrekciókra sincs szükség, mint az ötvenes évek amerikai filmjeiben. Örömteli, hogy forszírozott kanyarokban a komfortos futómű ellenére sem akar a kilincsével annyira beleesztergálni a flaszterbe, mint a kultikus Citroën Méhari.
Vélhetően a 377 kilogrammos terhelhetőség sem változtat számottevően az úttartásán. Ez csekélynek tűnhet, de ebben a kategóriában átlagosnak mondható. Cserébe a C3 Profi kompakt külső méretei ellenére bőséges, 922 literes rakteret kínál. Az ötajtós karosszériát kívülről szemlélve semmi sem árulkodik róla, hogy nem a gyerkőcöket szállítjuk vele oviba. Habár ismerek olyan kiskorút, akihez jól jönne a térelválasztó rács, rabomobilnak mégiscsak szűkre szabott a kis C3. Különben sem engednék a genfi egyezmények. A Citroën szokatlan, de semmiképp sem kommersz formavilága nem mindenkinek jön be. Nekem azonban tetszik. A hagyományoknak megfelelően családon belül kínálnak konszolidáltabb megjelenésű változatot is. Ezúttal testvérének, a Peugeot 208 Van kisáruszállítónak jutott ez a szerep.
Ilyen egy jól használható, 922 literes raktér. Az átlagos magasságú járművezetők számára nem korlátozza a vezetőülés állíthatóságát a térelválasztó rács
Olcsó Jean
Hogy kritizáljam is, alapjáraton berezonál valami a műszerfal felől. Nem drámaian, de azért hallható. Nagyobb problémának látom, hogy habár enyhe időben tettem próbára, a légkondicionáló berendezés lehetne hatékonyabb. Ja, majd elfelejtettem! Egy helyen nem illeszkedett teljesen egy belső burkolati elem, de az is lehet, hogy egy jól irányzott mozdulattal visszapattant volna a helyére. Nem próbáltam. Feketesége ellenére sem tűnt komornak a beltér. Viszont szeretnék végre találkozni azzal a tervezővel, aki a zongoralakk-fekete betéteket beleálmodta a Citroën munkásautójába. Szívesen beprotezsálom egy szemeszter erejéig egykori professzoromhoz a Bécsi Zeneakadémiára. Zongorázni garantáltan nem fog megtanulni ennyi idő alatt, de talán megérti végre, hogy melyik az az egyetlen hangszer, amin jól mutat ez az elegáns, de kizárólag előnytelen tulajdonságokkal rendelkező felület. Dicséretére legyen mondva, hogy még ez is karcmentesen csillogott a kis franciában. Azonban egyetlen érintéssel ellopja ujjlenyomatunkat, s mindenki számára közszemlére teszi.
Nettó 3,7 millió forintért vesztegették a Citroën C3 Profi kishaszonjárművet, de nem érdemes sietni érte. Gyorsabban gazdára talált, mint a gumigyártók éves naptárai. Érthető, én sem fizetnék pár kilométerrel kevesebbért és egy gyakorlatilag felesleges hatodik fokozatért 2,2 millió forinttal többet. Jelenleg ugyanis 5 905 512 forintért guríthatunk ki egy új C3 Profi kishaszonjárművet a Citroën telephelyéről. Amennyiben találunk egyet. Bon courage!
A tesztjárművet az MHC Mobility biztosította:
Kapcsolat: Holczer Péter +36 30 627 6307
Bosch Assistance: A biztonság már a használt járművekhez is jár
Eddig nem volt könnyű dolga azoknak a vállalkozásoknak, akik üzembiztos állapotban szerették volna tudni használt járműveiket. A hazai gépjárműállományt jól ismerő Bosch most úgy bővítette Bosch Assistance szolgáltatását, hogy mindenki nyugalomra lelhet.
Használt jármű vásárlása: Furgont vettünk
Így utólag könnyű is volt, meg nem is. Vagyis fordítva, a vadászat nem volt könnyű, de amikor megtaláltuk az igazit, minden ment, mint a karikacsapás.
2018 Ford Transit Courier 1.5 TDCi Trend: Pénztárcabarát kifutófiú
Újra Győrben jártam, hogy az MHC Mobility használtautó-telephelyéről elcsenjek, majd próbára tegyek egy hatesztendős Ford Transit Courier kishaszonjárművet. Ki mit gondol, jól vizsgázott vagy megbukott a germán nebuló?
2019 Ford Transit Connect 220 1.5 TDCi L1 Trend: Bátorságpróba, gyáváknak
Elmondjuk, mekkora merészség szükséges egy ötesztendős, közel százötvenezer kilométert futott Ford Transit Connect kishaszonjármű vásárlásához? Semennyi! Tegyük félre előítéleteinket, hiszen idehaza is rálelhetünk az igazira!
2017 Mercedes-Benz Actros 1842 GigaSpace: Gigantikus tér
Akárcsak az örökölt étkészlet, ez is éveken át szolgálhat még egy kis suvickolás után. Tágas fülke lapul a használt háromágú csillag mögött, így akár nemzetközisként is megállhatja a helyét vagy másodkézből származó fényűző belföldezőssé válhat.
Újrahasznosított haszonjármű
Különleges sorozatot prezentált a Renault Trucks használt járműveket átalakító üzeme.