Hirdetés:

Nyáron sokan lakóautóval vágnak neki a vakációnak. Elsőre nem tűnik túl komfortosnak, mégis egyre többen választják hosszabb távú életvitelre is az átalakított kisteherautókat. Okosabbnál okosabb megoldásokat és minden egyes napra kalandot tartogat ez.

Valójában a kisteherautóban való életvitelszerű létezés nem mostanában ütötte fel a fejét. Az első nagy hullám az 1960-as években indult. Kezdetekben a hippimozgalom résztvevői kergették a szabadságot, a szerelmet és nem utolsósorban a könnyebben biztosítható anyagi feltételeket az élethez. Ők ezért kezdtek el a városokon kívül átalakított furgonokban élni. Szelték a kilométereket, nem kötötte őket helyhez sem munka, sem otthon, sem fizetendő számlák. Vadregényes romantikus dolognak hangzik ez, és manapság ismét egyre népszerűbb, főleg az úgynevezett digitális nomádok körében. Természetesen bárki dönthet úgy, hogy ideiglenesen vagy tartósan egy furgonba költözik, azért jellemzően a fiatalabb korosztály választja ezt az utat az önmegvalósításhoz. Több gyártó kínál már erre a célra átalakított járműveket, ám nagyon sok az egyedileg kivitelezett élettér is.
Mielőtt mélyebben belemennénk, hogy milyen előnyei és hátrányai vannak ennek az életvitelnek, nézzük meg egy kicsit közelebbről, hogy ­milyen típusú embereknek ideális. A már ­említett digitális nomádok azok, akik munkájukat akár egy laptopról is elvégezhetik a világban gyakorlatilag bárhonnan. Fotósok, marketingesek, bloggerek, újságírók és tulajdonképpen bárki, aki az internetes térben végzi munkáját. Ehhez társul a vágy, nem szeretnének állandóan ugyanazon a helyen, ugyanabban az országban élni. Felmerül ezzel kapcsolatban több kérdés is, például, hogy hol adóznak az ilyen emberek, hogyan töltenek hónapokat idegen országokban és városokban hivatalosan, egyetlen bejelentett lakcím vagy ­állandó munkahely nélkül. Nos mostanra 58 ­ország, köztük hazánk is bocsát ki digitális nomád vízumot, amivel az adott államban szabályosan tevékenykedhet valaki. Ugyan az adózás országonként változik és kissé útvesztőre emlékeztet a bürokrácia, azért nem lehetetlen átlátni. Népszerű az életvitel még azon fiatalok körében, akik éppen csak végeztek a tanulmányaikkal, vagy két iskola között vannak és néhány hónapot tapasztalatszerzéssel, utazással kívánnak tölteni. Akadnak olyanok is, akiknek csak egyszerűen elege lett a városi zsúfoltságból, a munkájából, a korlátokból, amik közé az élete szorította. Majd úgy döntöttek, hogy nekivágnak a világnak. Rengeteg indokot lehet találni arra, hogy valaki egy ennyire izolált, mégis az egész világhoz kapcsolódó módon élje életét.

A furgonos élet előnyei

Legkézenfekvőbb talán a szabadság, ami együtt jár a folyamatos mozgással, akár mindennap másik országban kelhet az ember. Reggelizhet a hegyekben az estét pedig már a tenger partján, de akár egy városban is töltheti. Ha ­valaki tartósan ezt az életvitelt követi, tetemesen ­lecsökkennek a megélhetési ráfordításai, hiszen nincs áramszámla, vízszámla, albérleti díj és így ­tovább. Csak nagyon minimális költségek terhelik, amelynek nagy részét a tüzelőanyag-tartály és a vízkészletek feltöltése jelenti az élelmiszeren és egyéb kényelmi cikkeken kívül. Hirtelen az utazás is összességében sokkal olcsóbbá válik, hiszen ­hiába érné meg jobban repülővel ­megtenni ugyanezeket a kilométereket, a szállás, az étkezés és az egyéb kiadások mind megspórolhatóak azzal, hogy egyszerűen az ember magával hordozza az egész életét a gördülő lakásában.
Több beszámoló elolvasása után egységesen kijelenthető, hogy akik ezt a stílust követik, megtanulnak szerényebben, kevesebb forrásból élni. Ez persze jól jön az élet minden területén, hiszen a mai társadalom igazán pazarló életet él. A mértékletesség és a víz, az áram és más erőforrások tudatos beosztása nem csak a pénztárcát kíméli, de a környezetet is. ­Látható tehát, hogy a furgonban élés számos dolgot hozzátehet az ember életéhez, segítség lehet a személyiségfejlődésben, de akár az önmegvalósításban, a kaland hajhászásban is.

Nem csak móka és kacagás

Nem feledkezhetünk meg arról sem, hogy bár valóban szinte korlátlan „enyém az egész világ” érzéssel tölti fel az embert, azért árnyoldalai is vannak annak, ha valaki egy kisteherautóban él. Elsőként a szűkös terek, az átlagosan 40 négyzetméteres egyéni élettér hirtelen csupán néhány négyzetméterre zsugorodik. Az élmény persze függ attól is, hogy milyen az alapjármű, amiből kialakítható az a lakótér. Az éjszakák se nem ­privátak, se nem nyugodtak, ráadásul ­akarva-­akaratlanul is előfordul, hogy bizony nem sikerül megfelelő parkolóhelyet ­találni éjszakára. Sok országban tiltják, hogy az ­utcán a járművében aludjon valaki, így az ­éjjeli ­kopogtatások és elzargatások természetes ­részei a furgonban élők mindennapjainak.
Az említett szűkösség miatt két embernek, egy párnak a tér nagyon kevés, elveszik a ­magánszféra és az egyedüllét varázsa a páros életéből. Így fontos szem előtt tartani, hogy az együtt élők és utazók kellő mennyiségű énidőt szánjanak magukra külön, ellenkező esetben nagyon hamar őrületbe kergető lesz az élmény. Kellemetlen buktató lehet az is, ha meghibásodik a teherautó és természetesen karbantartási költségek is bőséggel akadnak. Érdemes tehát egy jó állapotú furgonnal nekiindulni a világnak, hiszen a műszakilag elhanyagolt járművek, ­hiába szépek belülről, hamar cserben hagyják az ­embert. És akkor bizony a lakás is tönkremegy, nem csak a kocsi. ­Számolni kell a folyamatos karbantartási költségekkel is, hiszen ezek a járművek biztosítják a #vanlife életérzéssel járó folyamatos mozgást.
A kis terekre jellemző, hogy hamar rendetlenség keletkezik bennük, és nem könnyű a tisztán tartásuk sem, ha nem azonnal végzi el az ember. A közösségi médiában látható festői tájak valójában sokszor bevásárlóközpontok parkolói a furgon körül és sosem lehet tudni, hogy pontosan ki is az ember „szomszédja”. Sokkal befolyásolóbb tényező az időjárás is, hiszen egy erős esőzés, a hideg és az extrém meleg is lehet sokkal kényelmetlenebb, mint egy lakásban. Aztán persze ott van a személyes higiénia kérdése is, ami csak az igazán jól felszerelt furgonokban könnyen kivitelezhető. Ráadásul még ott is plusz tevekénységekkel jár, hiszen a víztartályokat tölteni kell, a rendszert karbantartani. Sokan választják a ­„fürdőszoba és mosdó” nélküli formáját a furgonoknak, ezek az emberek nyilvános mosdókban, strandokon, motelek mosdóiban vagy akár a természet lágy ölén természetes vizekben végzik ezen tevékenységeiket. Ez sokak számára válóok lehet a furgonélettől.

Mi kell egy jó lakófurgonhoz?

Tulajdonképpen erre a kérdésre nem lehet teljesen egzakt választ adni, hiszen ahány ­ember, annyiféle igény. Azért összeszedhetünk ­néhány jellemzőt, aminek segítségével a legjobb ­körülmények teremthetők meg egy furgonban. Nagyon fontos, hogy lehetőség szerint egy jó ­állapotú teherautót szerezzünk be, ami műszakilag hibátlan és a karosszéria se nézzen ki ementáli sajtnak. Ez azért is fontos, hogy később a ­különböző felépítményeket, berendezéseket, így például a víztartályt vagy a napelemet, megfelelően lehessen rögzíteni. Érdemes összkerékhajtású modellt választani, hogy mindenféle terepen és útviszonyok közepette megfelelően teljesítsen a jármű. A belső kialakításhoz rengeteg inspirációt találunk az internetes blogokon és a közösségi felületeken, ám többnyire egy igencsak kicsi garzonlakás hangulatára hasonlítanak ezek az autók. Többfunkciós konyhapultok, asztalok, rengeteg beépített tároló és természetesen egy ágy is szükséges. A kempingboltok kínálatának szinte teljes sorát érdemes lehet beszerezni, hiszen ott mindent kifejezetten az utazás körülményeihez terveztek. Ilyen lehet a mobil toalett, a zseblámpa, a különböző riasztórendszerek. Szerszámok sem ártanak, de a hordozható főzőlapok, az USB-kapcsolattal működő apró kényelmi eszközök mind-mind csak emelik az életszínvonalat a furgonban. Túlzás, hogy nem kell törődni a külső megjelenéssel, mert hát mégiscsak az ember „házáról” beszélünk. De egyértelműen a belterek a fontosabbak jelen esetben. Az átalakított lakófurgonokat sokszor szerelik fel biciklitartóval, különböző tartályokkal, napelempanelekkel és olyan kiegészítőkkel, mint például a kihúzható napellenző. Érdemes világos színű alapjárművet választani, így a napsütéses órák alatt sem forr fel olyan hamar a belsőtér.
Izgalmas módja a szabadság megélésének és a függetlenedésnek az, ha valaki beköltözik egy furgonba – akár rövidebb, akár hosszabb időre. Egészen biztos, hogy egy másfajta világnézettel ér haza az ember egy ilyen utazásról, hacsak nem dönt úgy, hogy a jövőben már csak és ­kizárólag ez a kaland lesz az élete!

2025 Ram 1500: Elfújja a szél!
Pihenőidő

2025 Ram 1500: Elfújja a szél!

Hurricane erőforrással, valamint hibrid és elektromos változattal indítja csatába Ram 1500 pickupját a Stellantis az idei esztendőben. Sajnos ezentúl V8-as hangokat csupán az 1228 wattos Klipsch Reference Premiere hangrendszer membránjaitól várhatunk.

Toyota Hilux Champ: A célszerűség bajnoka
Pihenőidő

Toyota Hilux Champ: A célszerűség bajnoka

Követve a globális járműipari trendeket napjainkra a pickupok platós, terepjárásra alkalmas luxusautókká váltak. Ám nem minden piacon, illetve nem mindenki igényli ezt a kifinomultságot és korszerűséget. Ezért született meg a Toyota Hilux Champ.

Volksbus járóképes alváz filmforgatáshoz
Pihenőidő

Volksbus járóképes alváz filmforgatáshoz

Brazíliában nem csupán a labdarúgás, a strand, a szamba, a csinos far, a farmotoros és kis népautók, hanem a Volkswagen Truck & Bus Indústria e Comércio de Veículos Ltda. haszonjárművei, valamint a végtelen hosszúságú televíziós sorozatok is népszerűek.

Vége a dalnak
Pihenőidő

Vége a dalnak

„Egyszer csak mindennek vége lesz majd, nincs olyan csók, amely örökké tart” – énekelte egykoron Kalmár Pál. Nos, ez akkor is igaz, ha történetesen nem csókról, hanem egy, közel háromtonnás pickupról beszélünk!

Toyota Tacoma X-Runner Concept: Pallérozott utcagyerek
Pihenőidő

Toyota Tacoma X-Runner Concept: Pallérozott utcagyerek

Ezüst tálcán tálalt, ínycsiklandó sokuhin szanpuru ételmodellel incselkedett a kiéhezett Street Truck műfaj rajongóinak tekintete előtt a Toyota. Ha orrukat is használhatták volna, bizonyosan rájönnek, hogy nem ehető, amit láttak!

Túlméretes szállítmányok: Túlméretes konfekció
Pihenőidő

Túlméretes szállítmányok: Túlméretes konfekció

Ki ne emlékezne arra az áhítatra, amit akkor érzett, midőn a léghűtés turbinájának visításától kísérve, dübörögve elhaladt mellette egy narancssárga Tatra 813 TP 6×6 nehézvontató és a ráakasztott masszív Goldhofer pótkocsin egy hatalmas DET-250 buldózer.