Elődei formavilágának és a kor csúcstechnikájának az összegyúrásával megjelent a Setra régen várt MultiClass 500-as sorozata. Íme, az elővárosi közösségi közlekedést és a helyközi utazási igényeket egyszerre kiszolgálni képes új, prémiumcsalád.
Még a multinacionális gyártókat is megviseli a hektikus piac, a Daimler Truck autóbuszos ágazatánál sincs ez másként. Különösen érvényes ez a prémiumszegmensre, ahol a Setra próbálja megőrizni pozícióit, kiérdemelt tekintélyét. A megújult ComfortClass és a TopClass ötszázasok 2022-es premierje már sejtette a fényt az alagút végén. És immár teljes a Setra portfólió. Végre-valahára megszülettek az alacsonybelépésű MultiClass új generációs járművei is. Nem kétségesen új fejezet nyílik a teljesen megújult multifunkciós kategória életében. Minden eddiginél szélesebb választékkal találkozunk majd, ami a négy hosszúságban rendelhető modellekre épül. Ulmban, a Setra központjában kizárólagosan mi, az International Bus and Coach of the Year újságírószervezet tagjai vehettünk részt a világpremieren.
Már az első pillanatban ismerősként köszönt ránk a függöny mögül előbújó jármű, az elején azonnal feltűnnek azok az új formai elemek, amelyeket ősszel a turistabuszokon már láttunk. Az első gondolat, hogy a busz összetéveszthetetlenül Setra, és ezt a homlokfelületen minden eddiginél nagyobb betűkkel olvashatjuk is. Tudjuk jól, hogy milyen nehéz a szükségszerűen „dobozformának” egyéniséget adni úgy, hogy közben a legfontosabbak, a légellenállás szempontjai és a funkcionalitás követelményei is maximálisan érvényesüljenek. Ezért is értékeljük a törekvést. Az igazi meglepetés akkor ér bennünket, amikor a kocsitest oldalára téved a szemünk, valami egészen meglepőt látunk. Régi idők járműveinek képei villannak fel, s mindenki a tervező felé tekint, várjuk a magyarázatot. Főleg a középső ajtó mögötti függőleges, a karosszéria színére fényezett csík, s az ezzel egységben megjelenő oldalablakok alsó övvonalában kialakuló lépcső szorul magyarázatra. De kivételesen funkcionális jelentősége a dolognak nincs, csupán különleges megjelenést kívántak elérni. Egyúttal visszautalnak a hatvanas évekbeli S 125 és S 150 modellek történelembe vesző formai kísérleteire. Annyiban egyébként még praktikus is ez a megoldás, hogy az ülésekhez tartozó ablakperem könyöklője így elöl és hátul is azonos magasságban van.
Rendkívüli sokszínű az új Setra MultiClass 500 LE, miután a négyféle hosszúságból kiválasztotta a megfelelőt a megrendelő, az ajtók testreszabásával folytatódik. Elöl alapkivitelben egy egyszárnyú ajtó áll rendelkezésre két szélességben, és újdonságként egy még szélesebb, befelé nyíló kétszárnyú ajtó is választható. Az utóbbi esetben a képen is látható vezetőtér kissé módosul, hogy a szélvédő mögé az ajtó befordulhasson. S ha már vezetőtér, opcióként a műszerfal a kormányoszloppal együtt is állítható. A középső bejárat egy- vagy kétszárnyú ajtó lehet. Itt a mozgáskorlátozott utasok számára a rámpák kínálata hasonlóan nagyvonalú. Most először az első ajtóhoz mechanikusan összecsukható rámpa is rendelkezésre áll.
Végig alacsonypadlós a kialakítás az első és második ajtó között, és szinte nincsenek határok az utastér variálhatósága kapcsán. A tágas térben a formatervezett ülőhelyek változatos kiosztással, az elővárosi és a túrakövetelményekhez igazodva szolgálják a kényelmes utazást.
A járművezetőket is kényezteti a Setra, szeretni fogják majd az alapfelszereltséghez tartozó eső- és fényérzékelőket, az elektronikus rögzítőféket. Sajnálom, hogy egyelőre csak opciós listán szerepel a körkörös kamerarendszer, amely tökéletes láthatóságot biztosít manőverezéskor és szűk helyeken. Mint minden Setra, ez is példamutató a biztonság terén. Az új MultiClass 500 LE modellekhez jövő év tavaszától elérhető a Preventive Brake Assist 2, a kifejezetten közösségi közlekedéshez hangolt aktív fékasszisztens következő generációja. A rendszer közeli és nagy hatótávolságú radarszenzorok és egy kamera kombinációját használja, hogy reagáljon az álló és mozgó tárgyakra, beleértve a gyalogosokat és a kerékpárosokat. Egyszerre több objektumra is képes reagálni, és a figyelmeztetéssel egyidejűleg részleges fékezést kezdeményez. A figyelmeztetések és a fékezés sorozatát úgy optimalizálták, hogy lehetőleg az álló utasok se essenek el.
A Setra MultiClass 500 LE optimális üzemeltetése a jól bevált és gazdaságos hajtásláncokon alapul. A kéttengelyes járműben az OM 936 hathengeres, soros dízelmotor dolgozik, 7,7 literes lökettérfogattal, ez 220 és 260 kilowatt (299, illetve 354 lóerő) teljesítménnyel rendelhető. A háromtengelyes MultiClass S 518 LE modell 10,7 literes lökettérfogatú OM 470 hathengeres, soros motorja 290 kilowattot (394 lóerő) ígér. A sebességváltók széles választéka típustól függően kézi váltót, automatizált mechanikus váltót és automatikus egységet tartalmaz, amelyeket a Voith, illetve a ZF gyárt. A GO 250-8 PowerShift automatizált sebességváltó esetén a vezetőt a Predictive Powertrain Control (PPC) domborzatkövető hajtásláncvezérlés legújabb verziója támogatja. A tárolt térképek alapján a PPC automatikusan csökkenti a sebességet lakott területre érkezéskor, szűk sugarú országúti kanyarok vagy éppen a kötelező megállási, elsőbbségadási pontok előtt.
Történelmi ihletforrásként a 100-as széria két modellje szolgált
A MultiClass 500 LE az OM 936 és az opcionális hibridmodul kombinációjával még gazdaságosabb. A motor és a sebességváltó között elhelyezkedő villanymotor gázelvételkor vagy fékezéskor generátorként működik, és üzemanyag-fogyasztás nélkül termel áramot. A tetőn elhelyezett két szuperkondenzátorból nyert energiával például induláskor a 14 kilowattos villanymotor támogatja a belső égésű motort.
Az elődszériához hasonlóan az új Setra MultiClass 500 LE modelleket is a márka isztambuli üzemében gyártják. A 12 és 13 méter körüli hosszúságú, hagyományos kéttengelyes járművek gyártását 2023 őszén tervezik megkezdeni. A kompakt S 510 LE és a háromtengelyes S 518 LE várhatóan 2024 elején követi azokat.