Hirdetés:

Korunk két ígéretes fejlesztési területét, az önvezetést és az üzemanyagcellás hajtást kéz a kézben kapcsolja össze több brit, állami támogatású projekt. Ezek keretében a HVS járműveihez a Fusion Processing biztosítja az önvezető rendszert.

Nem elég éghajlatvédelmi, illetve más fenntarthatósági célkitűzéseket hangoztatni és nagy mellénnyel különféle egyezményekhez csatlakozni. A kutatási és fejlesztési projekteket jelentős anyagi támogatással is segíteni kell, ugyanis a nagy potenciállal rendelkező startupcégek legtöbb esetben nem tudják önállóan megteremteni az eredményes munkájukhoz szükséges forrásokat. Példaértékű a brit kormány hozzáállása, ugyanis több konzorciumot is sok millió fonttal támogat. Ezeknek pedig két kulcsfontosságú szereplője a hidrogénüzemű járműrendszerek iránt elkötelezett Hydrogen Vehicle Systems, azaz HVS, valamint a négyes szintű önvezető rendszerekkel is foglalkozó Fusion Processing.

Amennyire jövőbe mutató a HVS AlphaX külső kialakítása, annyira különleges fülkéjének belsőtere is

Sok más gyártóval ellentétben a 2017-ben alapított, glasgow-i HVS nem egy már sorozatgyártású, hagyományos hajtású típus utólagos átépítésével alkotja meg üzemanyagcellás teherautóit. Inkább az alapoktól állt neki a fejlesztésnek, és házon belül tervezi meg a járműveit. Így az AlphaX nyerges vontató a hajtáslánc, a hatótávolság, a külső-belső dizájn, a légellenállás, a kilátás, az ergonómia és a hasznos teherbírás terén is kimagaslónak számít. Már magát az alvázát is kifejezetten a hidrogénnel működő üzemanyagcellás hajtás köré tervezték. Ez pedig szénszálas kompozitból készülő hidrogénpalackokat, kétszáz kilowatt teljesítményű üzemanyagcellát, optimális kapacitású akkumulátorcsomagot és elektromosan hajtott tengelyt foglal magában. A 7,9 tonna saját tömegű vontató különlegessége a légrugós, független első felfüggesztés is. Hatótávolsága akár a 830 kilométert is elérheti, míg a feltöltés ideje a dízelekével vetekszik.

Kapcsolók helyett nagy digitális kijelzők uralják a HVS AlphaX műszerfalát

A hosszú távok legyőzését támogatja az igazán egyedi, rendkívül kedvező légellenállású fülkéje is, amelyben szintén jövőbe mutató kialakítású műszerfal segíti a vezető munkáját. Persze a 2012 óta tevékenykedő bristoli Fusion Processing startupcéggel nemrég elkezdett együttműködés eredményeként a későbbiekben egyre kevesebb feladat hárul majd a járművezetőre. Az önvezető, helyzetfelismerő és járműszabályozó rendszerek terén világszinten is élenjárónak számító vállalat termékei már több mint hárommillió kilométeren teljesítettek szolgálatot. Saját innovációi között megtalálható a CAVstar négyes szintű önvezető rendszer és a buszokon, illetve tehergépjárműveken alkalmazott CycleEyeCMS kamerás tükörhelyettesítő rendszer.

A járművezető munkahelye is igen eredeti ötleteken alapul

Az együttműködésben készülő első prototípus üzemeltetői tesztelését az ASDA brit áruházlánc végzi majd. Ez a jármű még vezetőfülkével és a CAVstar önvezető rendszerrel áll közúti forgalomba hamarosan, a biztonság kedvéért egy biztonsági járművezető állandó jelenlétével. A második prototípusnál azonban már egy kis légellenállású burkolat helyettesíti a fülkét, és egy távoli vezérlőteremből irányítják a járművet. Ezért ez csak zárt tesztpályán fut majd. A tervek szerint a piacra kerülő megoldásnál ezt a kettőt ötvöznék, vagyis a logisztikai központok között járművezetői jelenléttel, de önvezetéssel közlekednének a járművek, ám a végső úti céljukat távvezérléssel érnék el. Így ezek a brit konzorciumok egy csapásra adnának választ két problémára is, a sofőrhiányra és a károsanyag-kibocsátás csökkentésére.