Európa második legrégebbi városa, Lisszabon a legjobb helyszín egy ilyen nagymenő autóbusz bemutatására. A Setra is az európai buszgyártás igazi nagy öregje. Karl Kässbohrer öröksége, a díszes „K” betű továbbra is a jármű ékköve.
Ugyan változások sorát hozták a történelmi idők a cég életében, de az eredeti cél megmaradt, a minőségi tartalom és az egyedi forma harmóniája, az igényes vásárlók kiszolgálása. Fontos mérföldkövet jelentett 1995 , az akkori nevén még Mercedes-Benz AG-hez került a cégbirodalom, a mai vállalati szerkezetben a Daimler Group oszlopos tagja, dedikáltan a prémium szegmens képviselője. Ennek kiemelkedő gyakorlati jelentősége a világszínvonalú műszaki tudás, járműépítési tapasztalat.
Már hírt adtunk az új TopClass és ComfortClass típusok frissítéséről és elérkezett a várva várt pillanat is, a kormány mögé ülve is tanulmányozhattuk az újdonságokat. A napsütéses portugál főváros forgataga, minőségi autópályák és a vidék egyedi hangulata biztosította az ideális körülményeket. Már csak egy remek háromtengelyes TopClass modell kellett, hogy teljes legyen a boldogságom. Kívülről nem sok minden tűnik fel, ahogy közelítek, az elődhöz képest karakteresebb a homlokfelület, mintha a Setra felirat nagyobb lenne… A tükrök hagyományosak, ez kicsit meglep. Persze még nem teljesen kiforrott a technika, talán a kivárás az ok a „régi” megoldásra. De van valami, ami ezt bőven kompenzálja, s ezt már az előző esti prezentáció alapján is gondolom. A négy kamera helyét keresem, amelyek szépen belesimulnak a szerkezetbe mind a négy oldalon. Aztán már látom is a képeket, amelyek a vezető bal oldalán egy végre méretes monitoron váltogathatók. Egy ekkora járműnél, főleg a szűk városi utcákon aranyat érnek az információk, és nem mellesleg biztonságossá teszik a manőverezést. Ez igen! Hatalmas piros pont!
A három lehetséges méret közül a középső, a 13,3 méteres a tesztjármű, ez lesz talán a legnépszerűbb. Sokoldalú, minden igényt teljesítő megoldás. Kicsit sajnálom, hogy nem a zászlóshajót, a 14,2 méterest hozták, de így sem vagyok szomorú. A kormánykerék mögött minden ismerős, megszokott, szinte tökéletes. Az egyetlen dolog, amin megakad a szemem, az az elektronikus rögzítőfék „új” fényes fém kezelőszerve. A hajtáslánc a megszokott csúcskategória, nagy élmény a vezetés. A középső műszeregység a régi időket idézi. Először bizonytalan vagyok a kérdésben, hogy jobban értékelném-e egy csillivilli digitális műszerfal képeit. Ám döntésre jutok amikor a kettes szintű önvezető funkciók lehetőségeit próbálgatom – jobb lenne egy jól programozott, sofőrcentrikus digitális műszeregység. Ugyanis bőséggel jut időm gondolkodni, a busz magától megy a beállított sebességgel, csak a kezemet kell a kormányon tartani. Meg azt „megmondani”, hogy az adott sávban középen vagy inkább annak valamelyik széléhez húzódva akarok menni. Ezzel a rendszerrel a műszaki alapok egy részét szolgáltató Mercedes-Benz Actros típusban már találkoztam. A vezérlés itt sűrűbben korrigál, így állandóan mozog a kezem alatt a kormány, amit csak én érzek. Egyúttal utaskomfort szempontjából is megtapasztalhattam előnyeit, a sima, zökkenőmentes haladást.
Ki kell még emelni a biztonsági fejlesztések közül az ABA 5 vészfékasszisztenst, amely a teljes családban alapfelszereltség. Mindig is érdekelt volna, hogy hogyan működik ez egy valós szituációban. Persze nem egy igazi vészhelyzetben, hanem biztonságos körülmények között. Csináljunk hát egy ilyet! Feltételezem sok szakembert érdekel majd, amikor szeptemberben, itt Budapesten, a lapunk által szervezett Coach Euro Test alkalmával teszünk erre egy kísérletet. Ígéretünk van arra, hogy a Setra itt lesz a versenyen.