Hirdetés:

Megjelenését megcáfolva már-már doromboló kismacskára emlékeztettek azok a zajok-hangok, amelyeket odabent hallottam. Újabb trófea az elektromos nagyvadak vezetési listáján – 40 tonnára kistafírozva róttuk a köröket az MAN próbapályáján, Münchenben.

Amikor először láttam, szinte meg is sajnáltam. Olyan magányosan állt ott Hannoverben, az IAA Transportation kiállításon, az MAN stand központi helyén. Világító színekkel vonzotta a tekinteteket az akkumulátoros vontató, ám a kordon miatt a közelébe sem lehetett férkőzni. Az International Truck of the Year újságíró szervezet tagjaiként meghívást kaptunk, hogy nézzük meg közelebbről, hogyan is halad az MAN tehergépkocsi-ágazat az elektromos átállással. Megérkezésünkkor kiderült, hogy egyelőre csupán kettő prototípus létezik. Nagy megtiszteltetésnek gondoljuk, hogy az újságírók között elsők lehetünk, akik közelebbi ismeretségre tehetnek szert, és még az is belefért, hogy vezessük is azokat. Egy dolgot kértek, a fülkében ne készítsünk fényképeket. Ezt tiszteletben tartva jártuk körbe a járműveket, hallgattuk a prezentációkat.

MAN eTruck 4×2 LL SA

Az alacsony alvázmagasságú szerkezet hivatalos bemutatkozása 2024-ben várható. A központi villanymotor 300-350 kilowatt teljesítmény leadására képes. Két- vagy négyfokozatú váltóművön keresztül jut a meghajtás a kerekekhez. A minimum három és maximum öt akkuegység 300–500 kilowattóra energiát képes tárolni. A hagyományos kombinált csatlakozójú (CCS2) gyorstöltőről 350 kilowattal tölthető. De már kapott MCS, azaz megawattos töltés fogadására alkalmas egységet is – ez a jelenlegi állás szerint minimum 700 kilowattot jelent. A gyártói kommunikáció az, hogy ez napi 600-800 kilométer hatótávot jelent. Csakhogy ebben van egy „kis” trükk, ugyanis ezt egy a távolsági fuvarozásban alkalmazott járművezetőknek egyébként kötelező 45 perces megállás alatti megawattos töltéssel gondolják megvalósítani.

Akkumulátor

Nürnbergben idén ősszel kezdődik egy új csarnok építése, 2024 harmadik negyedévben indul a berendezések telepítése és 2025 első negyedévében kezdődik a tömegtermelés. Értsd: akár több tízezer modul gyártása évenként, az igényekhez igazodva. A terv, hogy 2030-tól már csak tisztán elektromos MAN haszongépjárművek készülhessenek, így az akkumulátorok oldaláról biztosan adottak lesznek a feltételek. Kompakt, moduláris rendszerben, három méretben készülnek majd az akkumulátorcsomagok tehergépkocsihoz és autóbuszhoz.

MCS

Morzsolgassuk a szánkban a rövidítést, sokat fogunk még hallani róla. Ez ugyanis a feltétele az akkumulátoros nehéz-haszongépjárművek széles körű elterjedésének, észszerű üzemeltetésének. Már meghatározták az Európai Unióban szabványos aljzatot és az ehhez kapcsolódó dugaszt. Életemben először ezt a kezembe is vehettem, hát nem feltétlenül lesz egykezes mutatvány a csatlakoztatás. A töltőfej nehéz és merev, de ez van, amikor akár 3000 amper áramerősség és 1250 volt feszültség cikázik a vezetékekben…

A menetpróba alapján azt gondolom, hogy az MAN felkészült a változásra. Jármű tehát lesz, de mi a helyzet a töltőhálózattal? Bár a gyártók összefogással készülnek megoldani ezt, ám a Milence terveiben első körben csak 300-350 kilowattos töltőpontok szerepelnek. Vagyis itt lesznek még problémák, izgalmas kihívásokkal kell szembenézni! Meglátjuk!

Előző cikkEnergiatakarékos innovációk
Következő cikkTiszta üzemben
Már az óvodában is törött kisautó lehetett volna a jelem. De oda nem jártam, viszont apám ZISZ teherautójában gyakran imitáltam a vezetést. Közlekedésmérnökként érkeztem a szakmába, a Hungarocamionhoz. Az itt megismert balesetelemzés mitikus világa elcsábított, szakmérnöki diplomával 30 éve igazságügyi műszaki szakértő vagyok. Az utóbbi két évtizedben európai zsűrik tagjaként részt vehetek az év autóbusza, teherautója és kishaszonjárműve kiválasztásában.

Itt elmondhatod a véleményedet!