Jóval kisebb károsanyag-kibocsátást és nem mellesleg évi többmilliós megtakarítást ígér a ZF villamosított félpótkocsija. Forgalomba nem helyezhető, ami remekül bizonyítja, hogy elengedhetetlenek a megfelelő keretfeltételek a fuvarozás kizöldítéséhez.
Saját akkumulátorral és villanymotorral zöldítené a félpótkocsikat a ZF. A rendszer igazi zsenialitása az egyszerűsége. Nem kellett új megoldást fejleszteniük, az elektromos teherautókhoz és távolsági buszokhoz kínált AxTrax 2 hidat szerelik be a félpótkocsi középső tengelyeként. Nem elhanyagolható segítség ez, hiszen 210 kilowatt tartós teljesítményt biztosít, legnagyobb forgatónyomatéka pedig 26 000 newtonméter! Az égi áldást követő csúszós útviszonyok esetén még egy hajtott tengellyel növeli a vonóerő-átadást, ám szép kilátások esetén is nagy segítség álló helyzetből elinduláskor. Az autópályás gyorsítósávokon pedig a felével lerövidíti a gyorsításhoz szükséges távot.
Az e-tengelyt moduláris akkumulátorrendszer egészíti ki, ami tartalmazza a hűtőrendszert és az egyenáramú feszültségátalakítót is. A ZF megoldása önállóan vezérli a fékrendszert, a menetstabilizálót és az elektromos hajtást. A vonójármű elektronikus-elektromos rendszeréhez CAN-busz segítségével csatlakozik. Hajtótengelyként tehermentesíti a vontatót, amivel a belső égésű motor fogyasztása csökkenthető, az elektromos teherautó hatótávolsága pedig megnövelhető.
Azt ígérik, hogy a fékenergia akár 60 százalékát képes visszanyerni. Mondani sem kell, hogy ez milyen jótékony módon csökkenti az üzemi fékrendszer terhelését, kopását. Arról nem is beszélve, hogy a kevesebb fékezés csökkenti a finompor-kibocsátást is, ami az Euro VII kapcsán a következő évek egyik új beszédtémája lesz.
Egy dízelmotoros teherautó tüzelőanyag-fogyasztását 16 százalékkal mérsékli és évi 13 tonnával a szén-dioxid-kibocsátását. Ezeket az értékeket regionális elosztófuvarozásban megtett évi 80 ezer kilométer esetén számolták. Írjunk gyorsan a papír szélére néhány adatot egymás alá! Ha 650 forint/liter gázolajárral és 30-35 liter/100 kilométeres kiindulási fogyasztással számolunk, akkor járművenként és évente 2,5-2,9 millió forint megtakarítást eredményezhet! Logikus alkalmazási terület ez, hiszen a sok kanyargós országút, a körforgalmak és a települések rengeteg lehetőséget kínálnak a visszatáplálásra. Arról nem is beszélve, hogy ilyen felhasználásnál nagyobb eséllyel alszik olyan telephelyen a szerelvény, ahol csatlakoztatható az elektromos hálózathoz, ami tovább növeli a megtakarítási potenciált. Ugyanis hálózatról tölthető hibridként akár 40 százalékos redukciót kínál! A fenti értékekkel továbbszámolva a konnektoros hibrid félpótkocsi éves szinten már 6,2-7,3 millió forintot spórol! De a ZF saját számításaiban még a távolsági fuvarozásban is évi kétmillió forintot meghaladó megtakarításról írnak szerelvényenként.
Egyetlen bökkenő akad csupán, nevezetesen a hatóságoknak is jóvá kell hagyniuk, hogy az eddig passzív félpótkocsikból aktív hajtással felvértezett tolóeszközök válhassanak, netán a rendszer egytonnás saját tömegét is kompenzálhassák nagyobb össztömeggel. Akár holnaptól csökkenthetné a környezeti terhelést és az üzemeltetők tüzelőanyag-számláját a ZF beépített hátszele – csak arra vár, hogy a törvényhozás is utolérje az innovációt.
Megmutatjuk, milyen egy járműgyár
Láttad már, hogy készülnek a járművek? Van öt perced? Ha az első kérdésre nem, a másodikra viszont igen a válaszod, akkor most figyelj! A KIA szlovákiai gyára szupertitkos, nem készülhet benne, sem fotó, sem videó. Mi viszont szereztünk felvételeket!
Aveuro eSprinter teszt: Mennyit akar a szarka?
Rendkívül igényes részletek és a Mercedes-Benz kiváló hajtáslánca állnak szemben a befejezetlen és átgondolatlan megoldásokkal. Az Aveuro városi mindenese egyszerre iskolabusz, igényes reptéri transzfer és mozgáskorlátozottakat szállító kistérségi segéd.
IAA Transportation 2024, 2. rész.: Így épülnek a holnap haszonjárművei
Gyere velünk egy gyors standbejárásra, nézzük végig, milyen trendeket láttunk az IAA Transportation 2024 kiállításon. Elárulom előre, hogy a hagyományos dízelmotorok jócskán háttérbe szorultak, a helyükön a villamosítás és az üzemanyagcella állt. Hannoveri beszámolónk második részében a beszállítók kínálatán keresztül tekintjük át, merre tart az iparág.
DAF teherautók menetpróbája: Segít takarékoskodni, ha hagyod
Kívülről egyetlen pici apró jelét mutatják annak, hogy megint vagy kilenc százalékkal takarékosabbá váltak a DAF XD, XF, XG és XG+ teherautói. Persze ehhez az is kell, hogy megrendeléskor ne mondjatok le az előnyöket biztosító felszerelésekről, valamint az, hogy használjad is azokat.
KiMAXolt újdonság
Rég volt már, amikor a Toyota ekkora méretű kishaszonjárművet kínált Magyarországon. Az új Proace Max nem finomkodik, rárúgja az ajtót a konkurenciára – teheti, mert mindene megvan ahhoz, hogy testvéreihez hasonló sikereket érjen el a nagyfiúk között.
Minibus Euro Test 2024 és Minibus of the Year 2025: Magyar versenyzővel Madridban
Első ízben indult egy magyar gyártó is a nagy európai minibuszteszten! A debreceni versenyző egyedüli dízelmotorosként az ára mellett egy másik nagy aduászt is tartogatott a tarsolyában.