Hirdetés:

Rendkívül izgalmas idők előtt állunk! Néhány éven belül szinte minden fuvarfeladatra kínál majd elektromos járművet a Renault Trucks. A márka európai elnöke elmondta, hogy hány évet szolgál majd egy akkumulátor, és mire számíthatunk a mai fiataloktól.

Hosszú évek óta halljuk, hogy az iparág történelmének legnagyobb átalakulása előtt állunk. Több jelentős folyamatot magában foglaló változás ez, amelynek egyik fontos része a villamosítás. Christophe Deshayes, a Renault Trucks európai elnöke magyarországi látogatása során helyet tudott szorítani a sűrű programjában arra, hogy a márka vonatkozó terveiről meséljen.

Érdemes az elején leszögezni, hogy még korántsem áldozott le a dízelmotor kora. A Renault Trucks már dolgozik az Euro VII teljesítéséhez szükséges megoldásokon, és előre láthatóan a következő tíz évre akad még újdonság a belső égésű motorok kapcsán is. Ám a márka mostanáig ezernél is több elektromos D és D Wide teherjárművet értékesített, és ezekkel 2,4 millió kilométert is meghaladó valós tapasztalatot gyűjtöttek. A mennyiségből is látszik, ezek valóban sorozatgyártású járművek, nem elő- vagy kisszériás prototípusok. Az egyik jellemző feladatuk az elosztófuvarozás, az értékesítések 40 százalékát pedig a hulladékgyűjtők adják.

Pozitív mérleg

Tavaly év végén már lerántotta a leplet a Renault Trucks az új E-Tech C és E-Tech T modelljei végső megjelenéséről. A szemfülesek észrevehették, hogy ezek hordozzák elsőként az új márkaarculat legfontosabb elemét. Ugyanis a közös gyökerek továbbra is élőek: nemcsak az E-Tech utónevet, hanem a megújított gyémántos logót is közösen használják a Renault személyautó-márkával. Az új embléma remekül áthelyezi a letisztult dizájnelemekkel jellemzett modern vizuális trendbe a gyártó 1972-es emblémáját, amelyet Csiszár Győző – ismertebb nevén Victor Vasarely – jegyzett. A két regionális feladatokra szánt elektromos típusra már vesznek fel rendeléseket, az első példányok az idei év utolsó negyedévében kerülhetnek majd az üzemeltetőkhöz.

Az elektromos járművek elterjedésének felgyorsításához megfelelő környezetvédelmi és behajtási szabályozások szükségesek
Christophe Deshayes, a Renault Trucks európai elnöke

Remek a hamarosan kibővülő kínálat, ám ahogyan a T típus eredeti szlogenje is kimondta, a haszonjárműnek hasznot kell termelnie. Ez az elektromos járművek jelentősen nagyobb vételára mellett csak úgy lehetséges, ha a használati szokásokat és az üzleti modelleket is módosítjuk. Ezért is fontos értékesítői feladat a tervezett felhasználásnak megfelelően észszerű mértékre korlátozni a legdrágább részegységek, a beépített akkumulátorok számát. Eleinte kihívást jelent majd megértetni az üzemeltetőkkel, hogy nem kell mindig a maximumot rendelni. Ugyanis azzal pontosan a kívánttal ellentétes hatást érünk el: a feleslegesen cipelt kilók csak csökkentik a hatótávolságot vagy a hasznot közvetlenül befolyásoló terhelhetőséget. Arról nem is beszélve, hogy az akkumulátor éppen a legdrágább tétel a specifikációban.

Hosszabb szolgálat

Ezért minden érintett országban dolgozik legalább egy „villanyszakértő”, akik támogatják az ügyfeleket. Ők a lyoni központtal szoros kommunikációt folytatva folyamatosan segítenek továbbfejleszteni a termékeket a közvetlen visszajelzések alapján. A Renault Trucks új generációs járműveiben már most szerepel a távoli frissítés lehetősége, és a termék életciklusa alatti szoftverfejlesztések fontos szemponttá lépnek elő a jövőben. A körkörös gazdaság egyik fontos eleme ugyanis a továbbhasználat, amivel mérsékelhető az új nyersanyagok felhasználása. Talán nem is gondolnánk, ám az akkumulátor is része ennek! A csoport Volvo Energy leányvállalata menedzseli az energiatárolók életciklusát. A teherautóba beépített akkumulátort 8-10 év után újragyártják, így még egy ugyanilyen hosszú időszakot teljesíthet egy járműben. Ezután harmadik életként helyhez kötött tárolóként, például épületekben további tíz évet szolgálhat. Ezek alapján látható, hogy egy ötéves járműre is lesz még aktív kereslet, vagyis kitolható az első tulajdonosnál töltött ideje.

Az új modellek egy egyórás napközbeni rátöltéssel 500 kilométer megtételére alkalmasak, így a regionális feladatokat megbízhatóan ellátják majd

Ne feledjük azt sem, a dízelmotoros teherautót azért is cserélik le háromévente, mert ennyi idő alatt a gyártó rendszerint jelentős előrelépéseket tesz az üzemanyag-fogyasztás terén. Egy belső égésű motorban a dugattyútető kialakításától a befecskendezési nyomáson, a porlasztási ütemezésen és mintán át az olajszivattyú működtetéséig számtalan alkatrész állhat az optimalizáció középpontjában. Az elektromos motorok lényegesen kevesebb alkatrészből állnak, nem feltétlenül számíthatunk arra, hogy ilyen időközönként jelentős hatékonyságnövelő fejlesztéseket sikerül eszközölni. Ám az elektromos járművek terén még minden „új”, így a mérnökök valószínűleg mindig találnak majd újabb és újabb megoldásokat a „szögegyszerű” villanymotor továbbfejlesztésére is.

Térnyerés

Nem is kérdés, hogy az árérzékeny piacokon lassan indul majd meg az elektromos járművek terjedése. Az akkumulátoros járművek térhódításához a kormányzati ösztönzőknél is fontosabbak az egyértelmű környezetvédelmi és behajtási szabályozások. Ezek ugyanis kikényszerítik a nulla helyi károsanyag-kibocsátású járművek használatát, amihez minden érintettnek alkalmazkodnia kell majd az üzemeltetőtől a szállítások megrendelőjétől a végfelhasználókig, a fogyasztókig. Azonban már velünk él, felnőtt egy olyan generáció, amelyik hajlandó többet fizetni például a bioélelmiszerekért. Ők a bolygójuk jövője érdekében elfogadhatónak tartják, ha a kicsit drágábban kapnak meg egy megrendelt terméket – ám ezért cserébe az egész szállítási lánc garantáltan nulla helyi károsanyag-kibocsátású. A Renault Trucks új elektromos járművei biztosíthatják ezt, hiszen a belvárosi teherkerékpártól a 44 tonnás szerelvényig kínál majd villanymotoros járműveket.

A francia gyártó európai elnöke dönt például arról, hogy a különösen jelentős ügyfelek gyártási kontingensét még a szűk szállítási kapacitások éveiben is fenntartsák

A Volvo Group két fontos gyártóközi összefogásban is részt vesz, az ezekből származó fejlesztések a csoport részeként természetesen a Renault Trucks ügyfeleinek is előnyére válnak majd. Ilyen a Milence hálózatának a következő öt évben a tranzitútvonalak mentén kiépítendő 1700 gyorstöltője, valamint a cellcentric üzemanyagcelláival épülő, az évtized második felére várható járművek. A távolabbi jövőt tekintve két további fontos mérföldkövet látunk már most. A valóban távolsági fuvarozásra szánt elektromos teherautók 2025-ben érkeznek, 2028-tól pedig a közvetlen rálátás szempontjai alapján tervezett teljesen új városi fülke jelenik meg a kínálatban. A fentiek alapján valóban izgalmas évek előtt állunk, egy új Renault Trucks születését élhetjük majd át!