Hirdetés:

Egy negyven tonnás monstrum volánja mögött ülsz és magabiztosan szeled a kilométereket. Kedvenc zenekarodat hallgatod, szereted a munkád. Évtizedek óta ezt csinálod, balesetmentesen, eddig megúsztad, ám most szörnyű dilemma elé kerülsz.

Tudod jól, hogy a világ egyik legveszélyesebb munkája a tiéd. De talán már arra is gondolsz, hogy veled olyan már nem történhet, amely szituációban ne találnád fel magad. Annyi mindent láttál már, meglepetés nem érhet. Majd jön valaki szemből, váratlanul a semmiből, egyenesen feléd tart… Nem hiszed el, de hamar rájössz, veszélyben vagy. Ha nem csinálsz semmit, akkor biztosan neked ütközik a vészjóslóan közelítő gépkocsi. Nem kell nagy fantázia elképzelni a végeredményt. Láttál már ilyet. Kevés az idő, de arra elég, hogy mérlegeld a lehetőségeket. Egy precíz jobbra kormányzással talán még van esély elkerülni a frontális ütközést. A padka szűk és bizonytalan a teherbírása, közel az árok, de megpróbálhatod.

https://www.twitch.tv/videos/1697356120?t=00h02m45s

Ezek a gondolatok futhattak végig annak az amerikai sofőrnek a fejében is, akinek fedélzeti videóját sorra osztják meg az interneten. Az látszik, hogy a közepes forgalomban, szemből változatos sűrűségben érkeznek a járművek. Nem látszik stresszesnek a közlekedési környezet. Majd egy szemből érkező pickup mindenféle értelmezhető előzmény nélkül fokozatosan áthalad a képzeletbeli felezővonalon. A sofőr cselekszik, óvatos kormánymozdulattal jobbra kitérve igyekszik elkerülni az ütközést. Az ütközés elmarad, de a jármű letér az útpályáról, az árok olyan mély, hogy onnan már nincs visszaút. A járművezető nyugodt marad, fékezés érződik, majd már csak azt látjuk, hogy a vontató jobbra dől és minden elcsendesül. A járművezető használta a biztonsági övet, így a helyén maradt, azt feltételezem, nem történt különösebb baja. Ugyan nem látjuk a következményeket, a keletkezett károkat és azt sem tudjuk mi lett a rakománnyal, de a biztosítónak biztosan lesz miért helytállnia. Ha persze sikerül majd azonosítani a másik járművet. Egyértelmű előnnyel szolgált a teherautó vezetőjének cselekedeteit rögzítő fedélzeti kamera! Így bizonyítani tudja, nem ő aludt el és azért hagyta el a szilárd burkolatot, hanem jó oka volt rá.

Az eset, amikor a személygépkocsi teljes terjedelmével áthalad a kamion elé…

Ez nem is annyira ritka eset, mint gondolnánk. Szakértői gyakorlatomban is találkozom rendszeresen hasonló esetekkel, például itt van egy, amelynek kimenetele azért másképp alakult. Ebben az esetben a kamion sofőrjének esélye sem volt a kitérésre, pedig megpróbálta. Egyébként meg így néz ki az, amikor egy 62 kilométer/óra sebességre lefékezett vontatónak ütközik teljes átfedésben egy 70 kilométer/óra tempóval a szemközti sávba áttérő személyautó.

Sok mindent láttam már, amelyek alapján nehéz általánosan követhető szabályt rögzíteni, hatásos vezetéstechnikát tanácsolni az ilyen esetekben. Különösen annak fényében, hogy ezer oka lehet a szemközti jármű balra áttérésének. Figyelmetlenség, rosszullét, műszaki hiba, akaratlan kormányzás, hosszú a lista. Az biztos, hogy „békeidőben” érdemes előre elgondolkodni, hogy egy ilyen helyzetben mi legyen a preferencia. Mindenáron elkerülni az ütközést, vagy hideg fejjel jöjjön, aminek jönnie kell. Igazán persze nem lehet felkészülni, nincs begyakorolt vezetéstechnika, minden szituáció más. Talán a tapasztalat, a saját jármű lehetséges viselkedésének az ismerete ad valódi kapaszkodót. És valahol középen van az igazság, a stabilitási határhelyzetig elmozdulásban. A környezet veszélyeztetése nélkül azért mindent meg kell tenni a legrosszabb forgatókönyv elkerülése érdekében. Biztonságos mértékben húzódjunk le, addig, amíg a szerelvény kontrolláltan és biztonságosan irányítható talajon marad. Sokszor láttam már, hogy még egy mini személygépkocsi frontális ütközése is elég ahhoz, hogy a vontató alá fúródva valamelyik kormányzott kerékszerkezetet kiszakítsa és akkor a kamion irányítás nélkül halad tovább. Akkor már tényleg nincs mit tenni!

Vigyázzunk egymásra!

Írásunk az ORFK-OBB együttműködésével készült: Országos Balesetmegelőzési Bizottság

Előző cikkMicsoda korban élünk!
Következő cikkEnergiatakarékos innovációk
Már az óvodában is törött kisautó lehetett volna a jelem. De oda nem jártam, viszont apám ZISZ teherautójában gyakran imitáltam a vezetést. Közlekedésmérnökként érkeztem a szakmába, a Hungarocamionhoz. Az itt megismert balesetelemzés mitikus világa elcsábított, szakmérnöki diplomával 30 éve igazságügyi műszaki szakértő vagyok. Az utóbbi két évtizedben európai zsűrik tagjaként részt vehetek az év autóbusza, teherautója és kishaszonjárműve kiválasztásában.