Hirdetés:

Koningshooikt még mindig egy csendes kis belga falu, ám a vasút túloldalán már régen túlnőtte a települést a Van Hool család által alapított járműipari birodalom. Megfontoltan működik a gyártó, csak semmi forradalom, de a fejlődés elengedhetetlen.

Rendesen letarolták a bevételeket a pandémia hullámai az autóbuszos ágazatban (is). Talán 2023. lehet az az év, amikor a belga családi vállalkozás visszakapaszkodik arra a szintre, ahol 2018-ban, minden idők legsikeresebbikében tartottak. Magyarországon annyira nem ismertek, de tudnunk kell, hogy a világ minden pontján ott vannak, s különösen fontos az USA és Japán piaca, ahol igencsak sikeresek is. Pedig a belga gyáron kívül csak Észak-Macedóniában van üzemük, s erről a két helyről látják el járműveikkel az akár a földgolyó túloldalán lévő piacokat is. Filip Van Hool, az alapító Bernhard unokája most a nagyfőnök, és az ő meghívására érkeztünk a vállalatbirodalom főhadiszállására mi, a Coach of the Year újságíró szervezet tagjai.

Letisztult forma, sima elegancia

Apropóként pedig a távolsági személyszállítás megreformálását célzó T sorozat bemutatója szolgált. Sikeres elődjei a T8, a T9, meg a TX szériák, amelyeket a következő 10 évben a könnyebben megjegyezhető típusnév követ majd. Ehhez kapcsolódnak a különböző „minőségű” kivitelek – az Alicron, az Acron és az Astron. Hatféle méret 11-17 méteres hosszal, két- vagy háromtengelyesként. A „fapadostól” a fényűzőig az összes igényt ki tudják szolgálni, bár a fapados elnevezés itt egy kicsit igazságtalan. Hiszen már a belépő szintű modell is az átformálódott külső megjelenésében, a teljesen új vezetőtérrel, a világszínvonalú hajtáslánccal és a jól megszokott kényelmet biztosító utastérrel átlagon felüli.

Egy ilyen bemutatón az ember elvárásai az égben, aztán szembejön az igazság. Amit kívülről látunk, elölről és oldalról is kicsit csalódás. Kétségtelenül letisztultak a vonalak, láthatóan alárendelve az aerodinamika követelményeinek. A teljes oldalon végigfut egy krómcsík, egyediséget sugározva. Egyszerű elegancia, mondja a tervező. Ez a homlokfalra valóban érvényes, és tényleg, a kevesebb néha több. A jármű hátfala viszont mindennek az ellenkezője, ezt aztán már messziről fel lehet majd ismerni.

A megcélzott szegmenshez méltón példás az utastér kényelme

A megelőlegezett vezetési élmény és az utaskényelem, ezek az első gondolatok, amikor fellépek a járműbe. A vezetőülésben helyet foglalva az első újdonság a kormány, az új DAF teherautókból ismert multifunkcionális mesterdarab. A kormány körül letisztult, ízléses felületek, jól áttekinthető funkciókkal. A műszeregység digitális és személyre szabható. Az alapkivitelű külső tükör szett teljesen új konstrukció, ám opcióként elérhető digitális tükör is a DAF boszorkánykonyhájából. Nagyon tetszik a feljáró, az íves lépcsősor, „kijárattal” a vezetőülés felé. Az itt lévő lehajtható ülés egyfajta kis ajtó is, amely a sofőrpihenő alagútjába vezet. A hajtáslánc elemei kipróbált, minőségi darabok a PACCAR MX motorcsalád 11-13 literes, akár 390 kilowatt (530 lóerő) teljesítményű dízelmotorjaihoz ZF vagy Allison váltó csatlakozhat. Egyelőre csak a statikus bemutatón látottakat adhatom tovább, de hamarosan jön majd a menetpróba is. Ha máskor nem, hát az idei Coach of the Year teszten biztosan vezethetem, mégpedig itt, Budapesten. Mert mi szervezzük azt, és a Van Hool vezetői biztosítottak arról, hogy itt lesznek!

Előző cikkGördülő töltőoszlop
Következő cikkMicsoda korban élünk!
Már az óvodában is törött kisautó lehetett volna a jelem. De oda nem jártam, viszont apám ZISZ teherautójában gyakran imitáltam a vezetést. Közlekedésmérnökként érkeztem a szakmába, a Hungarocamionhoz. Az itt megismert balesetelemzés mitikus világa elcsábított, szakmérnöki diplomával 30 éve igazságügyi műszaki szakértő vagyok. Az utóbbi két évtizedben európai zsűrik tagjaként részt vehetek az év autóbusza, teherautója és kishaszonjárműve kiválasztásában.