Korlátozott példányszámú csúcsmodell, felextrázott alapváltozat racionális flottáknak és természetesen különböző villamosított változatok. A Mercedes-Benz igazán igyekszik, hogy mindenki találjon valami ínyére valót az új teherautói között.
Írtunk már részletesen a Mercedes-Benz Actros új, harmadik generációs OM 471 motorjáról, a továbbfejlesztett kameratükrökről és a típus számos friss biztonsági rendszeréről is. Külön cikket szenteltünk a távolsági fuvarozásra szánt elektromos nyerges vontatónak és az újult erővel támadó Fuso eCanter típusnak. Ám így is maradt még bőséggel újdonság a csillagosok hannoveri standjáról.
Feltűnő csillogás
Mindössze 400 példány készül a 30 különleges extrával felvértezett Actros L Edition 3 modellekből. Kívülről többek között versenycsík, krómozott részletek, rozsdamentes acél lépcsőfokok és az oldalburkolat alumíniumfellépői különböztetik meg a mezei variánsoktól. Ám az igazi fényűzés a fülkebelsőben érhető tetten. Nappa-bőr és karbonhatású anyagok nemesítik a műszerfalat, a SoloStar sarokülést mandulabézs színű bőrrel borították be. Az ágyneművel együtt kiszállított felső ágy 900 milliméter széles, ami sokakat valószínűleg felmászásra invitál majd. A nyugodt pihenésről és a privátszféráról ezenkívül elegáns függönyök és a tetőszellőző körüli hangulatvilágítás gondoskodnak. Természetesen a homlokfalon a csillag is megvilágított, hogy mindenki tudja, hányadán állunk. Ám az már csak a vezetőnek és a kocsikísérőnek járó figyelmesség, hogy a lépcsőbe integrált Edition 3 felirat is fényes pont a sötét éjszakában. Az egyedi napellenző két LED-technikájú kiegészítő fényszórója erősíti még a látni és látszani témakörét.
Józan ésszel
Jó két éve debütált a racionális, kifejezetten nagy flottáknak szánt és ezért lecsupaszított Actros F. Most pedig itt a frissítése, az Actros F plus, amely az olcsóbb fülkeméret és a vezetői komfort közötti egyensúlyt keresi. Jó példa erre, hogy a 2,5 méter széles fülkék 120 milliméter magas motorsátorral rendelkeznek, vagyis ez nem a magasabb, síkpadlós kivitel. Ám még az alacsonyabb háromlépcsős fülke is legalább 1,8 méter belmagasságot kínál, vagyis egy átlagos növésű kormányos kényelmesen felegyenesedhet bent. Felszereltségben azonban nagyot mozdultunk el a sofőrkényelem felé. A korábbinál jobb az üléspozíció az Actros L alacsonyabb ülésalapja és komfortosabb kormányoszlopa jóvoltából. Míg elődjéből kispórolták az elektronikus csecsebecséket, addig most teletömték azokkal. Így alapfelszereltség a digitális műszeregység és a második generációs MirrorCam digitális tükrök is. A racionális üzemeltetést szolgálja az előrelátó hajtásláncvezérlés, valamint a már említett felfrissített OM 471 motor is. Szintén alapáras a gyalogosfelismerős aktív vészfékrendszer és a sávtartó is – a fokozott biztonság alapvető üzemeltetői szempont. Ezentúl felárért akár LED-technikájú főfényszóróval is felszerelhető a flottás Actros.
Mozgásba jövő?
Július óta gyártják már az eEconic modelleket, amelyek nem meglepő módon az eActros hajtásláncát, sőt digitális műszeregységét is megkapták. Ez az egyműszakos hulladékgyűjtő útvonalak nagy többségét napközbeni rátöltés nélkül képes teljesíteni. Az eAtego pedig 2023-ban érkezik a jóval nagyobb verseny jellemezte elektromos középkategóriába. A 2023-as év második felében indul az eActros 300 nyerges vontató sorozatgyártása. Az M jelű, tágasabb nappali fülkével a népszerű európai félpótkocsikat mind elhúzhatja, nem lógnak ki a megengedett hosszúsági határokból. A felépítményezhető teherautóhoz hasonlóan az e-tengelyét két villanymotor és kétfokozatú váltó jellemzi. A 330 kilowatt tartós teljesítményhez 400 kilowatt csúcsteljesítmény társul itt is. A 300-as típusjelölés a három akkumulátormodul kapacitására utal. Mindegyik csomag bruttó 112 (nettó 97) kilowattóra, így 220 kilométer a maximális hatótávolság. Az akkumulátor akár 160 kilowattal tölthető, a 400 amperes egyenárammal etetve alig több mint egy óra alatt húszról nyolcvan százalékra tornászható a mutató. Alvázként elérhető egy 400-as jelzésű változat is, amelynek négy akkuja 388 kilowattóra felhasználható kapacitást kínál, így hatótávolsága a 400 kilométert is elérheti.
Brutális hatással bír a lassú haladással, folyamatos elindulással és megállással járó hulladékgyűjtés a belső égésű motorok fogyasztására. A villanymotorok lényegesen jobban viselik ezt az alkalmazást – nyár óta már sorozatgyártásban készül az eEconic
Egy rövid menetpróbán ismét megbizonyosodhattunk róla, hogy az eActros rendkívül dinamikusan lódul meg. A két fokozat áttételezése jól elosztott, a váltásfolyamat egyáltalán nem lomha közöttük. A továbbfejlesztett digitális tükrök telítettebb színű képe a korábbinál egyértelműen igényesebbnek, modernebbnek hat. Az automatikus vészfékrendszer, a kanyarodási holttérasszisztens és a külső hanggenerátor sűrűn lakott területeken remek segítséget nyújtanak. Szintén a városok nyugalmát szolgálja a ZF eWorkX „elektromos mellékhajtás”, amely egy önálló felépítménymozgató rendszer. A hajtóakkumulátor biztosítja az áramot, és a mellékhajtás azt szépen felhasználja a hidraulikus munkahenger(ek) mozgatására, vagyis az eActros villanymotorjától teljesen független ez a megoldás.
Természetesen a járműveken túl infrastruktúrát, digitális töltésmenedzsmentet és túratervező alkalmazást is kínál a márka. Sőt, a szervizszerződésekhez biztosított járműfelügyelet is immár kétszáz új, az elektromos hajtáslánchoz kapcsolódó paraméteren tartja rajta a szemét. A gyártó még az állami és regionális ösztönzők felkutatásában is segít, már ha elérhetők ilyenek. Mondtuk már többször, valószínűleg fogjuk még: a fuvarozás kizöldítése csak minden érintett – a gyártó, az üzemeltető, a szállítások megrendelője és a kormányzat – együttműködésével, tehervállalásával lehetséges. Különben a villanyos jövő mifelénk csak vágyálom marad.
A Mercedes-Benz több különböző telephelyi töltési megoldást kínál a járművei mellé a Siemens és az Engie együttműködésével