Hirdetés:

Manapság már a gumiabroncsok sem lehetnek csupán kopásállóak, jó tapadásúak és kis gördülési ellenállásúak. Gondolni kell az előállításukhoz szükséges nyersanyagokra és energiára, valamint az élettartamuk utáni időkre is!

Jól tudja ezt a merevítés nélküli léghajóiról híres Goodyear is, ezért 63 százalékban fenntartható anyagokból készült haszonjármű-gumiabroncsot mutatott be az IAA Transportation kiállításon. Az innovatív abroncs húsz alkotóeleme 15 válogatott összetevőt tartalmaz. Ezek közül most kiemeljük a legfontosabbakat. Szilícium-dioxiddal (kovával) az abroncsok tapadását szokták növelni, amit ezúttal egy élelmiszeripari melléktermékből, a rizshéj hamujából nyertek. Többek között korommal fokozzák a gumikeverékek tartósságát, valamint a futófelület élettartamát. Ezt hagyományosan különböző kőolaj- vagy kátrányalapú termékek elégetéséből nyerik. A Goodyear fenntartható abroncsánál azonban négy olyan kormot használtak, amelyeket növényi olajokból, hulladék gumiabroncsokból pirolízissel nyert olajból, szén-dioxid-leválasztásból, valamint a metán kis szénlábnyomú hőbontási eljárásából készítettek.

Futófelületén keveset, összetételén annál többet törték a fejüket a Goodyear munkatársai

Egyes ásványi olajokat, amelyek széles hőmérséklet-tartományban szavatolják a gumikeverék lágyságát, egyszerű repceolajjal helyettesítettek. Ezzel saját vállalását is elősegítette a Goodyear, hiszen 2040-ig szeretnék kiváltani az összes kőolajalapú olajat a termékeiknél. PET-palackokból és más műanyaghulladékokból olyan poliésztert állítottak elő, ami ideális alapanyagot biztosít az abroncs szálszerkezetéhez. Ez olyan erős, hogy a gumiabroncsok későbbi újrafutózására is lehetőséget biztosít. A most prezentált abroncsot az üzemanyag-hatékonyság A osztályába sorolták. Így bármelyik gyártásban lévő Goodyear haszonjárműabronccsal felveheti a lépést. A közeljövőben hálózatba kapcsolhatók lesznek a gumiabroncsok is, így számos paraméterük válik valós időben láthatóvá. Ezzel kitolható az élettartamuk, továbbá jelentősen könnyebbé válik a fuvarvállalatok és flottakezelők munkája. Mivel így előre megtervezhetik és nem meglepetésként éri őket az abroncsok közelgő cseréje.
Mindannyiunk közös érdeke az áruszállítás és a logisztikai folyamatok szén-dioxid-semlegessége. Ehhez azonban elengedhetetlenek a Goodyear innovációjához hasonló törekvések a háttéripar részéről.