Megkezdődött három Nikola akkumulátoros vontató üzemszerű próbája Hamburgban – a kikötő, a város zöldítése jegyében. Elhozták ezeket Hannoverbe, ahol aztán egyszer csak ott találtam magam az egyik kormánya mögött.
Nos az IAA kiállítás sem a régi már. Az csak hagyján, hogy akadtak üres csarnokok, de a nagy nevek közül is többen hiányoztak. Az autóbuszokkal bővített portfólióval persze még így is világ egyik legfontosabb haszonjárműves seregszemléje. Abban meg kifejezetten példamutató a szervezés, hogy a kiállítók közül sokan élhettek egy nagyszerű lehetőséggel. Nemcsak a standokon mutathatták be termékeiket, hanem ki is lehetett jó néhányat próbálni. Rendszám nélkül a belterületen, rendszámmal meg ki is lehetett merészkedni a közútra. Az IVECO számára valószínűleg létkérdés volt a jelenlét és méretes standon mutatta be termékeit, nagy hangsúlyt fektetve a fenntartható, zöld megoldásokra, akár üzemanyagcellás, tisztán elektromos hajtással. És hogy ezt egy másik módon is demonstrálja, meglepetéssel örvendeztette meg a témára érzékeny újságírókat. Mind a három hamburgi Nikola traktort ide vezényelték, amelyek közül kettő szorgalmasan rótta az utakat is. A kiinduló egyezség az volt, hogy csak utasként kínáltak lehetőséget az életszerű ismerkedéshez egy körülbelül 30 kilométeres körön. Ismerősökkel találkozva a regisztrációs pultnál hamar feltámadt bennem a vágy, de jó lenne vezetni is.
Szimpatikus volt a tesztsofőr, hamar kiderült, egyformán rajongunk a témáért. Nyíltan, őszintén beszélgettünk, miben is ülünk. A jármű az első kézzel fogható eredménye az amerikai-olasz együttműködésnek. A három teljesen egyforma traktor még az amerikai verzió – ott is készültek –, de nem lesz lényeges különbség a 2024-ben már sorozatgyártásba kerülő európai modelleknél sem. Év végén már megjelennek az előszéria járművei is, amelyek közül majd végül 25 szolgál Hamburgban. A nagy kísérlet nemcsak a járművekről, hanem legalább ennyire hangsúlyosan a töltő infrastruktúráról és az üzemeltetési tapasztalatszerzésről is szól. Egyébként kívül és belül is inkább európai kisugárzása van a szerkezetnek, talán csak a fülkében a középső konzolon lévő nagyképernyős „tévé” szúr szemet. Azaz kevés gomb és rengeteg logikus érintőpont, szembarát méretben, nekem tetszik. Kérdezem a kollégát, hogy a kikötői-városi munka után milyen volt az országúton. Széles mosollyal jelzi, imádja, Hamburgból 98 százalékos töltöttséggel indult és a 170 kilométeres út után, még mindig 73 százalékon állt a mutató. Azaz az ígéret szerinti 530 kilométeres hatótáv akár lényegesen több is lehet kedvező viszonyok között. Két 480 kilowatt teljesítményű agymotor hajtja a kerekeket, a csúcsnyomaték 38 000 newtonméter.
Azt már az induláskor érzem, hogy a 33 tonnás össztömeg mozgatása nem okoz gondot. Azaz a legerősebb dízelmotorokra emlékeztető, inkább azt is túlszárnyaló gyorsulással vágunk neki az útnak. Azt is megtudom, hogy a háromtengelyes felépítés helyett Európában majd 4×2 lesz a kerékképlet és a 4,02 méteres tengelytávban kilenc akkumulátorcsomag bújik meg a tengelyek között és az egykori motortérben. A 100 százalékban feltöltött akkumulátorokban tárolt 738 kilowattóra energia nagyságrendje tiszteletet parancsol, és egyben felveti a kérdést, hogy lehet majd hatékonyan tölteni. Nincsenek egyedül a problémával, de azt is tudjuk, teljes gőzzel folyik a megoldáskeresés uniós szinten. Pillanatok alatt lepereg a tesztkör. Lassan visszaérünk a vásár területére, ahol van egy belső kijelölt kör a teszthez. Izgatottan cserélünk helyet, és valami különleges érzés áraszt el. Ezt sosem fogom elfelejteni! Életem első alkalma, amikor egy, a hosszútávú fuvarozásban egyértelműen életképesnek tekinthető elektromos vontató kormánya mögé ülhetek. Csak arra koncentrálok, milyenek lesznek az első méterek. Észre sem veszem, hogy nincsenek digitális tükrök, rögtön minden egyértelmű és egyszerű. És megmozdul a nagy tömeg. Fantasztikus, könnyed mozgás, hangtalan suhanás, felejthetetlen. A fékpedálhoz csak a végső megállásnál érek. Széles mosollyal hálálom meg a jótettet, és alig várom, hogy majd közelebbről is megismerkedjek ezzel a nagyszerű traktorral.