Hirdetés:

Igazán példamutató modern személyszállító az új Mercedes-Benz Intouro. Nagyot lépett előre – legfőképpen biztonság szempontjából. Ám eközben a helyközi autóbusz megőrizte legnagyobb erényét, a sokoldalúságát is.

Idehaza a típus eddigi nemzedékeinek számos példányával találkozhattunk már, első- és másodkézbe egyaránt érkeztek példányok a magyar közösségi közlekedési vállalatokhoz. Ugyanis a magas padlószintű jármű rengeteg különböző feladatra alkalmas, és új nemzedéke is megmaradt igazi multifunkciós svájci bicskának. Továbbra is az iskolabusztól a munkásjáraton át a kirándulóbuszig számos különböző feladatra specifikálható – ám a típuscsalád hamarosan négytagúra bővül. Elsőként a 12,18 méter hosszú Intouro és a 13,09 méteres Intouro M változatok érkeznek. A közepes változat elődjénél 23 centiméterrel rövidebb, mégis ugyanúgy akár 63 ülőhelyet kínál. Nagy előnye, hogy a rövidebb tengelytávnak köszönhetően jóval fordulékonyabb. A kínálat szélesítéseként később érkezik egy 10,75 méteres rövidebb, valamint az új hosszú háromtengelyes kivitel is. Az eddigieknél jóval méretesebb, 14,88 méteres variáns akár 71 utast is szállíthat.
Az új nemzedékkel egyúttal a kínálatot is rendbe tették, ez marad meg az egyetlen magas padlószintű helyközi autóbusznak. Vagyis a hagyományos felépítésű helyközi (UL) kiviteleket kidobták az önhordó testvérmárka palettájáról, csak az alacsonybelépésű Setra MultiClass 400 LE business kapható ezentúl is.

Takarékosan változatos

Költséghatékony, már bevált alkatrészekből épített típus. Például bár a nagy tetőlégkondicionáló különböző teljesítményszintekkel elérhető, rendelhető helyette a Sprinterből származó két kisebb méretű egység is az enyhébb éghajlatokra. A szintén opcionális vezetőtéri légkondicionáló a márka városi autóbuszából származik. A kinyitható első sarkokban elhelyezett fényszórók egy az egyben a teherautókban alkalmazott egységek. A hátsó világítóberendezéseket eredetileg a Citaro városi autóbuszhoz tervezték, a fölső méretjelzőket pedig a Tourismo kölcsönözte.

A műszerfal is a nagyobb testvér, a Tourismo elemeiből építkezik. A légkondicionáló kezelőpaneljét a Sprinter középkonzoljából feszegették ki. Ezzel az új Intouro vezetőállása inkább az igényesebb turistabuszok felé húz, nincsen a műszerfalnak vonaljáratokra szabott mezei kivitele. Ennek ellenére természetesen felkészítették pénztárgép vagy jegykiadó beépítésére, míg a kínálat másik végével szemezőknek a kísérőülés és az előtte található hűtő keltheti fel az érdeklődését.
Hiszen az Intouro egyik erőssége, hogy számtalan ponton remekül a tervezett felhasználáshoz, költségvetéshez igazítható. Az iskolabusz specifikálható keskenyebb és alacsonyabb profilú első gumiabroncsokkal. A kisebb átmérő jóvoltából több centiméterrel csökken a belépési magasság a fiatalabb nebulók felmászását megkönnyítve. A vonaljáratokra szánt vékony karos, olcsón cserélhető külső visszapillantó tükröktől az akár mindkét oldalon integrált karos elegáns megoldásig számos opció szerepel a kínálatban.

Biztonságot mindenkinek!

Magától értetődő, hogy minden biztonsági előírásnak megfelel a borulásvédelmi szabványtól a tetőben kialakított vészkijáratok átmérőjén és a vészvilágításon át egészen az utastér anyagainak gyúlékonyságára és a motortéri tűzoltórendszerre vonatkozó rendeletekig. Ez az EvoBus első busza, amely egy új generációs elektromos-elektronikus rendszert kap. Ennek köszönhető, hogy a csillagosok ötödik generációs automatikus vészfékrendszere a buszok között itt debütál. Az új nemzedék már mozgó gyalogosokra reagálva is pontosan kivitelezi a fékezést, ehhez már nemcsak radart, hanem kamerát is használ. Ezenkívül oldalsó holttérfigyelővel is rendelhető, amely normál haladáskor a sávváltás biztonságát fokozza, kanyarodáskor pedig felhívja a járművezető figyelmét a holttérben rejtőzködő védtelen közlekedőkre. Kis tempónál a busz oldala melletti 3,75 méter széles és a jármű teljes hosszánál is nagyobb területet figyel, tempós haladáskor pedig már öt méter szélességben és 15 méter hosszan óvja a sérülékenyeket. Figyelmeztető fényekkel és a vezetőülés vibrációjával jelzi még a statikus akadályokat is, így például a kidöntéstől megkímélendő oszlopokat.

Alapáron jár az elektronikus rögzítőfék, a járművet a P gomb lenyomásával vagy a kar felhúzásával rögzítheti a vezető, az oldáshoz pedig elég a menetpedálra lépni. Az intelligens fékvezérlés visszagurulás-gátlóként is működik, valamint fékmegtartás funkciót is kínál: álló helyzetben a fékpedál erős taposására rögzíti a járművet például egy közlekedési lámpánál várakozáskor. Felárért még a véletlen elgurulás ellen is véd, vagyis automatikusan rögzíti a buszt, ha a kormányos kicsatolja az övét és feláll a munkahelyéről.

Eső- és sötétedésérzékelő is jár alapáron, az erőforrást gombnyomással kelthetjük életre, méretes színes kijelzőt kapott a műszeregység – nem lehet oka panaszra a buszvezetőnek

Modern hajtóerő

Az új Intouro két motort kínál három teljesítményszinttel és négy különböző váltóval. A 7,7 literes sorhatos 220 és 260 kilowatt (299, 354 lóerő) teljesítménnyel, valamint 1200, illetve 1400 newtonméter nyomatékkal szerepel a palettán. A háromtengelyes motorja a 10,7 literes egység, ami 290 kilowattot (394 lóerő) és 1900 newtonmétert tud. Az alapmotorhoz hatfokozatú kézi kapcsolású váltó jár, míg a két izmosabb erőforrás a márka nyolcfokozatú automatizált váltóját kapja. Bármelyik egység választható Voith automatikus váltóval vagy a ZF Ecolife 2 váltóval is, az erőt minden esetben a márka már jól bevált hipoidfogazású busztengelyére továbbítják.

Az új, könnyebb vázszerkezetnek is köszönhető, hogy a típus elődjénél átlagosan 300 kilogrammal nyom kevesebbet. A fogyókúra és a kedvezőbb légellenállás jóvoltából már alapfelszereltséggel is három százalékkal takarékosabb elődjénél! Természetesen telematikai szolgáltatásokkal tovább javítható a jármű rendelkezésre állása, csökkenthető az adminisztráció és a költségek. Ezenkívül jövőre érkezik az opcionális szuperkondenzátor, amely a mellékfogyasztókat a lassítás során visszanyert energiával látja el. Később pedig egy 14 kilowatt teljesítményű villanymotorral támogatott hibrid is várható. E két hatékonyságnövelő opció már bizonyított városi üzemben a Citaro típusban.

Nincsenek szellőzőnyílások a motortér fedelén, hiszen ez értékes reklámfelületként szolgálhat

Tényleg svájci bicska az új Intouro. Bevált és ezért költséghatékony megoldásokból építkezik, ám a legegyszerűbbtől a mindentudóig minden kialakítható ezekből. Ám a jelenleg elérhető biztonsági maximumot kínálja, akárcsak a fényűző turistabuszok. A Mercedes-Benz és az EvoBus rámutat ezzel, hogy e terén nem köthetünk kompromisszumokat egyetlen alkalmazás során sem.

Itt elmondhatod a véleményedet!