Hirdetés:

Nem, nem aludtunk át egy egész generációt, a három után tényleg az öt következik a Continental számrendszerében. Mentségükre szól, hogy az előrelátó tervezés és a futásteljesítmény tekintetében valóban ekkora a különbség az előző abroncsokhoz képest.

Szerencsére a Continental abroncsklub első szabálya nem tiltja, hogy beszéljünk a negyedik generációról. A kínai kultúrában a négyes szám szerencsétlennek számít, ezért annak idején a személyautós abroncsok is átugrották már azt. Annak ellenére, hogy ezeket a teherabroncsokat nem árulják majd Kínában, itt is a Continental Tires ezen irányelvét követték. Kár, hogy a motorkerékpáros divíziójuknak senki sem szólt, ők ugyanis büszkén gurulnak a negyedik generációs abroncsaikon. Ám jelen esetben akár műszakilag is magyarázhatjuk az ugrást. A regionális teherszállítókra szánt „ötödik” generációs Conti Hybrid ugyanis már az elektromos járművek követelményeit is figyelembe véve készült teljesen új abroncscsalád.

Conti Hybrid HS5 és HD5

E kijelentésből koncentráljuk elsőként a regionális felhasználására. Az ellátási láncok nehézségei nyomán és főként az internetes rendelések jelentős növekedése miatt egyértelműen megnőtt az igény a regionális szállítások iránt. A kilométerek tucatjait órákon keresztül rendületlenül faló távolsági járművek nyugodt életéhez képest rengeteg megállás és elindulás, gyakran cserélődő rakományok, valamint sokkal több manőverezés jellemzi ezt a szegmenst.

A kormányzott kivitelt új, innovatív felületi kialakítás jellemzi és sikerült egyenletesebbé tenni a bordák merevségét. Elsőként 315/70 R 22,5 és 385/55 R 22,5 méretben jelenik meg a HS5

Ezért a gumikat a keményebb és több tengely mentén ható igénybevételre felkészítve a futófelület felépítése kétrétegű és új az összetétele is. Egyenletesen kopik a mintázata és jó tapadást biztosít, például az immár teljes szélességű háromdimenziós mátrix lamellák jóvoltából. A hajtott tengelyre szánt változatban a mintaárkok alján kialakított kis ütközőkkel és zegzugos vájatokkal igyekeznek megakadályozni a kavicsok beszorulását. A keskenyebb kormányzott gumi esetében egy folytonos acélöv fut végig a szövetvázban, ez optimalizálja a nyomáseloszlást a tapadási felületen, különösen változó terhelési viszonyok esetén. Ezenkívül csökkenti az övek szélének terhelését, ami megnöveli az élettartamot és javítja az újrafutózhatóságot. Mindkét tengelyen M+S (sár és hó), valamint 3PMSF (három hegycsúcs és hópihe) jelöléssel bírnak az újdonságok, vagyis a téli abroncsokra előírt szabályoknak is megfelelnek.

Öt mintablokkot kapott a hajtott kerekekre szánt 315/70 R 22,5 méretű HD5 variáns új, szélesebb futófelülete. Nemrég debütált a Conti Hybrid HT3+ pótkocsiabroncs, így abból egyelőre nem várható új

Villanyra készen

Ahogy említettük, a regionális szállítások már önmagukban is kemény próbatétel elé állítják az abroncsokat, azonban mindezekre rátesznek még egy lapáttal az elektromos járművek. Igen, már hallatszanak a tiltakozó felkiáltások: az áraik kétszeres-háromszoros szorzója ismeretében ezek most még sok cég számára elérhetetlenek. Azonban a technológiai fejlődés és a méretgazdaságosság folyamatosan mérsékli az ilyen új technikák többletköltségét. Ezenkívül a növekvő tüzelőanyag-számlák és az előbb-utóbb elkerülhetetlen környezetterhelési adók egyértelműen javítani fogják az elektromos járművek üzleti megtérülését a regionális fuvarozásban is. Ezért koncentrált a Continental ezekre a járművekre is a fejlesztés során.

Nyilván mindenki legyint, persze, más a nyomatékleadásuk, így elinduláskor nagyobb terhelést kell elviselnie a gumiknak. Ám a rekuperáció miatt nemcsak gyorsításkor, hanem lassításkor is a megszokottnál nagyobb erők átvitelét követeli a villanyteherautó. Sőt, a villanymotorosok esetében nincs vagy kevesebb a váltásfolyamat – vagyis a gumiabroncsok nem jutnak lélegzetvételnyi szünethez sem. Ki kell mondani, hogy ezek erősebb kopást, azaz kisebb futásteljesítményt eredményeznek. A Conti számításai szerint ez nagyjából húszszázalékos deficitet jelent, az ötödik generáció ezért pont ennyivel fut többet elődjénél többek között az új összetételének köszönhetően.

Legkisebb teljes vezetési költség

A németek nem álltak meg a termékújdonságoknál, kitalálták ezt a hangzatos nevet az átfogó tanácsadási szolgáltatásukra. A partneri együttműködésre és kölcsönös átláthatóságra alapuló megközelítés összefog mindent, ami a gumiabroncsokhoz kapcsolódik. Nyilvánvalóan a terméktől indul, ahhoz adat- és információszolgáltatás, abroncsmenedzsment, valamint a szervizhálózat és az országúti segélyszolgálat biztosította védőernyő társul. Az életciklus-menedzsment kapcsán a Conti Hybrid HS5 és a Conti Hybrid HD5 esetében a hideg és meleg újrafutózási megoldások egyaránt elérhetők, hogy két vagy akár három életet biztosítsanak az abroncsnak. Habár a gumiabroncs ára a teljes üzemeltetési költségnek csupán néhány százaléka, ám a fogyasztás, a karbantartás és a kezelés, az adminisztráció kapcsán jó a felére kihatással bír.

A narancssárga kis kütyü az új érzékelő, amelyet a jövő évtől alapáron beragasztanak majd a városi buszok minden új abroncsába. A berendezések pedig a jel- és adattovábbításért felelnek, így a felhőből is elérhetők az információk, nem csak a jármű mellett állva

Egy felmérésük szerint a teherautók 30, a pótkocsik 40 százaléka nem megfelelő nyomású gumikon gurul. Ezért megújult a beépíthető nyomásérzékelőjük, ami a gumi mérete és forgása alapján futásteljesítményt is becsül már, valamint Bluetooth-kapcsolatra is képes. A szenzor akkumulátora 4-6 évet bír ki, vagyis az 50-60 eurós érzékelő több abroncsot is kiszolgálhat. Az alvázak fémszerkezete alaposan leárnyékolja a vezeték nélküli kommunikációt, így az egyes érzékelők jeltovábbítókkal küldik el az adatokat a fülkébe épített fedélzeti egységnek. A szent üzemidő jegyében gyors a hálózatba kapcsolás: az egész szerelvény 45 perc alatt felszerelhető a teherautó és a pótkocsi szükséges berendezéseivel. Ráadásul ezek szabadon összerendelhetők és szétválaszthatók a rendszerben, sőt a pótkocsik önálló entitásként is létezhetnek.

Az új alkalmazásukkal immár közvetlenül is kapcsolódhatunk az egyes érzékelőkhöz, így megnézhetjük akár a parkolóban álldogáló összes teherautó minden abroncsának nyomását is. Ám abban reménykednek, hogy az üzemeltetők előfizetnek majd a ContiConnect 2.0 jövő évtől elérhető szolgáltatásaira, amelyekkel a nyomás és hőmérséklet mellett elérhetők az új futásteljesítményi adatok és a profilmélység is. Számításaik szerint a folyamatos felügyelettel 83 százalékkal csökken a menet közbeni defektek kockázata. De nem áll le a digitalizációs és adatszakosztály munkája, következő megoldásuk már a háromdimenziós kamerával felszerelt okostelefonok fotóiból becsüli meg a gumi profilmélységét, két éven belül pedig az abroncsok rádiófrekvenciás azonosítása is érkezik. Ahogyan az lenni szokott, az új termékeikkel, fizetős szolgáltatásaikkal mind költségcsökkentést ígérnek. Ám az üzemeltetők ebből a cikkből mindezt sajnos nem tudhatták meg, mert a húsz százalékkal nagyobb futásteljesítményt olvasva már rég boldogan elszaladtak a kapcsolattartójukhoz az új generációs termékekért. Az értékesítők majd biztos elmondják nekik ezeket is, véletlenül sem akarjuk elvenni a munkájukat.

Az alkalmazással akár fiók nélkül is megnézhetjük az egyes érzékelők adatait a jármű mellett állva. Fizetős felhasználóként átláthatunk a káoszon, a figyelmet igénylő járművekre és azok konkrét problémáira koncentrálhatunk a távolból is