Hirdetés:

Egyre szaporább léptekkel halad az MAN a villamosítás útján. A megawattos töltési rendszer kidolgozása mellett létrehozott egy e-mobilitási fejlesztő- és képzőközpontot, akkumulátor-összeszerelő üzemet nyit, valamint bevezet egy e-buszalvázat.

Bemutatta 2024-ben megjelenő elektromos tehergépkocsijának sorozatgyártáshoz közeli prototípusát az MAN Truck & Bus. A TGX típuson alapuló vontató legfőbb újdonsága az egy megawatt teljesítményű töltés lehetősége, amelynek segítségével akár napi nyolcszáz kilométert is megtehet egy nehézkategóriás, hosszú távú fuvarozást végző jármű, jellemzően egy nemzetközis nyerges szerelvény. A megawattos töltési rendszer bevezetése azonban nem kis feladat, hiszen ezer voltnál nagyobb feszültséget igényel, így új szabványokat kell kidolgozni és megfelelő töltőinfrastruktúrát kell kiépíteni hozzá. Ezért az MAN Truck & Bus a terület világszinten élenjáró szereplőjével, a svéd-svájci ABB vállalattal szorosan együttműködve fejleszti ezt a nagy teljesítményű töltési technikát. Ez a tervek szerint három éven belül piacra kerülhet – vagyis a teherautó bevezetése után legfeljebb egy évvel. Céljuk, hogy legalább 1700 nyilvános, zöld energiával működő, megawattos töltőpont álljon rendelkezésre az európai utak mentén. Németországban az A2-es autópálya mellett négy helyen már megkezdték a megawattos töltők kiépítését az első próbaüzemelések elindításához.

Ebben az izgalmas projektben persze a 2021 júniusában megnyitott MAN eMobility Center is érintett. Ezt a központot azért hozták létre, hogy felkészítse a müncheni üzemet az elektromos járművek rugalmas, a belső égésű motorral hajtott gépkocsikkal közös soron végzett sorozatgyártására. Ennek részeként idén év végéig kétezer szerelő kap szakmai továbbképzést itt a nagyfeszültségű rendszerekkel kapcsolatban. Továbbá az eMobility Center fejleszti és teszteli az elektromos járművek jövőbeli sajátos sorozatgyártási folyamatait.

Jelenleg még manufakturális módon állítják össze az MAN járművek akkumulátorcsomagjait, ám egy százmillió eurós beruházás eredményeként 2025 elejétől megkezdődhet az iparosított összeszerelés a nürnbergi üzemben

Szintén fontos mérföldkő a villamosítás útján, hogy az MAN Truck & Bus megteremti az ipari volumenű akkumulátor-összeszerelés lehetőségét is a nürnbergi üzemében, 350 munkahelyet biztosítva ezzel. A százmillió eurós beruházás eredményeként a vállalat 2025 elejétől nagy sorozatban gyárt majd itt nagyfeszültségű energiatároló csomagokat elektromos hajtású tehergépjárművek és autóbuszok számára. A termelési kapacitás a felfutást követően meghaladhatja az évi százezer akkumulátort.

Az Európán kívüli piacokra szánt felépítményezhető eBus-alváz a sikeres Lion’s City E villanybusz műszaki megoldásain alapul

Már önmagában ez a szám is jól mutatja, hogy az MAN Truck & Bus mekkora piaci potenciált lát a villanymotoros haszonjárművekben. Méghozzá világszerte! Ebből kiindulva fejlesztette ki elektromos hajtással ellátott buszalvázát az Európán kívüli piacok felépítményezői számára. Ez a termék a már több mint ezer példányban megrendelt Lion’s City E elektromos városi busz műszaki megoldásain, illetve az ezzel szerzett tapasztalatokon alapul. Az MAN eBus-alváz első prototípusait 2023-ban adják át, a sorozatgyártás pedig a tervek szerint 2024-ben indulhat el Lengyelországban, a starachowicei üzemben. Mindezek a NewMAN stratégia fontos és következetes lépései, amelynek célja, hogy az MAN Truck & Bus vezető szerepet játsszon a jövő fenntartható közlekedési rendszerének kialakításában.