Nem fogja vissza magát a Renault Trucks sem az elektromos járművek terén. Bemutatta a T és a C típus villanymotoros változatát, bevezetett egy átfogó ügyféltámogatási csomagot és megkezdte egy eleve elektromos hajtásúnak tervezett elosztójármű kifejlesztését.
Több mint tíz éve kezdte meg a tisztán elektromos hajtású teherautók első ügyféltesztjeit a Renault Trucks, 2018-ban pedig már egy egész villamosított járműcsaládot mutatott be a francia gyártó. A sorozatgyártásra készített típusaik a 3,5 és 26 tonna közötti össztömegtartományt fedték le. Most tovább emelték a tétet egészen 44 tonnáig a T E-Tech regionális elosztó és a C E-Tech építőipari teherautóval.
Mindkét modell két vagy három villanymotorral készülhet, amelyek együttes teljesítménye elérheti a 490 kilowattot, erőátvitelüket pedig Optidriver automatizált váltó biztosítja. Az ügyfelek kettő–hat lítiumionos akkumulátorcsomaggal rendelhetik majd járműveiket, amelyek 180–540 kilowattóra kapacitást nyújtanak. Ezzel akár háromszáz kilométert is megtehetnek a Renault Trucks újdonságai, ám műszak közben egy egyórás gyorstöltéssel a napi ötszáz kilométer hatótávolság is elérhető. Váltakozó árammal legfeljebb 43 kilowatt teljesítmény mellett 9,5, míg egyenárammal 250 kilowatt teljesítmény esetén 2,5 óra alatt tölthetők fel teljesen az energiatárolók.
A T E-Tech és a C E-Tech 4×2-es és 6×2-es nyerges vontatóként, valamint 4×2-es, 6×2-es és tridemtengelyes, 8×4-es fülke-alvázként is készül majd a Bourg-en-Bresse-i gyárban. Kínálatukban elektromos, elektromechanikus és váltóra szerelt mellékhajtás is szerepel a különböző felépítmények táplálására. Az újdonságok értékesítését a jövő év első negyedében kezdik meg.
Nagyszabású célkitűzések
Ahogy bővül a Renault Trucks elektromos járműveinek kínálata, úgy fut fel ezek értékesítése is. Ezért a gyártó a tervei szerint 2030-ra már minden második teherautóját villanyhajtással szállítja ki, 2040-re pedig csak szén-dioxid-semleges gépkocsikat bocsát ki. Mindezek eléréséhez mostantól a termékei mellé teljes körű támogatást is nyújt ügyfeleinek az átállás megkönnyítése érdekében. Ezt is magában foglalja az új E-Tech elnevezés, amely a korábbi Z.E. jelölést leváltotta a járművek nevében.
Tehát a termékeket és szolgáltatásokat egyaránt összefogó E-Tech kínálata négy ütemből áll. Az elsőben a gyártó tapasztalt szakemberei felmérik az üzemeltetői igényeket. A második a diagnózis felállítása, vagyis a flotta, az útvonalak és a telephelyek elemzése. Ennek során szimulációs eszközöket is használnak például a szén-dioxid-kibocsátás csökkenése vagy a hatótávolság kiszámításához. Ezt követően az ügyféllel közösen felállítják az elektromos mobilitás rendszerét, beleértve a finanszírozást, a felépítményezett járműveket, a töltőinfrastruktúrát, a szervizszerződéseket és így tovább. Végül továbbképzést nyújtanak a járművezetőknek és a flottairányítóknak, nyomon követik a járműpark üzemelését és további optimalizáló javaslatokat tesznek.
Célszerszám városi elosztófuvarozásra
Mindemellett a Renault Trucks összefogott a GEODIS logisztikai vállalattal, hogy a saját szakmai területükön felhalmozott tudásukat és tapasztalatukat egyesítve kifejlesszenek egy 16 tonna össztömegű, elektromos hajtású, városi elosztó teherautót. Céljuk egy olyan jármű megalkotása, amely a teljes birtoklási költség terén versenyképes a dízelüzemű modellekkel, hiszen ez a széles körű elterjedés egyik fontos előfeltétele. Az egyelőre Oxygen projektnév alatt fejlesztett tehergépkocsi a csendes és helyileg tiszta üzemelés mellett az aktív, illetve passzív biztonság, valamint a járművezetői kényelem terén is kiemelkedik majd. Továbbá arra is nagy figyelmet fordítanak a tervezői, hogy megjelenésével kiválóan illeszkedjen a városképbe.
A koncepció fontos eleme, hogy az alacsonyan elhelyezett fülkéből a gépkocsivezető jobban rálát a jármű közelében tartózkodó közlekedőkre, például gyalogosokra és kerékpárosokra. Ezenkívül nagy méretű szélvédő és tükröket helyettesítő kamerás rendszer is csökkenti a holttereket, az utasoldalra pedig az autóbuszokéhoz hasonló üvegezett lengőajtó kerül majd. Az alacsonybelépésű fülke szabadon átjárható lesz, így a járművezető az utasoldalon is kényelmesen, illetve gyorsan ki- és beszállhat. A fejlesztők egy felépítményező partnert is bevonnak a projektbe, hogy könnyebb hozzáférhetőséget biztosítsanak a raktérhez. Továbbá korszerű hálózatba kapcsolhatóságon alapuló eszközök segítik majd a járművezetőket a kiszállítási folyamatok és az útvonalak optimalizálásában.
A prototípus várhatóan idén év végére készül el a Blainville-sur-Orne városában működő üzemben, ahol a francia gyártó már 2020 óta sorozatban gyártja elektromos teherautóit. A valós körülmények közötti tesztüzemelés pedig 2023 elején indul Párizsban, amely után a járművezetők visszajelzéseit is figyelembe veszik majd a tehergépkocsi továbbfejlesztéséhez.
Mindebből jól látszik, hogy a Renault Trucks is nagyobb fokozatba kapcsolt az elektromos tehergépjárművek fejlesztését és piaci elterjesztését illetően. Villany-teherautói egyre szélesebb körű ügyféligényeket teljesítenek, egyre többféle alkalmazási területre kínálnak megoldást, valamint egyre átfogóbb szakmai támogatás társul melléjük. És ez még csak az E-Tech-korszak kezdete!