Hirdetés:

Nem fogja vissza magát a Renault Trucks sem az elektromos járművek terén. Bemutatta a T és a C típus villanymotoros változatát, bevezetett egy átfogó ügyféltámogatási csomagot és megkezdte egy eleve elektromos hajtásúnak tervezett elosztójármű kifejlesztését.

Több mint tíz éve kezdte meg a tisztán elektromos hajtású teherautók első ügyféltesztjeit a Renault Trucks, 2018-ban pedig már egy egész villamosított járműcsaládot mutatott be a francia gyártó. A sorozatgyártásra készített típusaik a 3,5 és 26 tonna közötti össztömegtartományt fedték le. Most tovább emelték a tétet egészen 44 tonnáig a T E-Tech regionális elosztó és a C E-Tech építőipari teherautóval.

Mindkét modell két vagy három villanymotorral készülhet, amelyek együttes teljesítménye elérheti a 490 kilowattot, erőátvitelüket pedig Optidriver automatizált váltó biztosítja. Az ügyfelek kettő–hat lítiumionos akkumulátorcsomaggal rendelhetik majd járműveiket, amelyek 180–540 kilowattóra kapacitást nyújtanak. Ezzel akár háromszáz kilométert is megtehetnek a Renault Trucks újdonságai, ám műszak közben egy egyórás gyorstöltéssel a napi ötszáz kilométer hatótávolság is elérhető. Váltakozó árammal legfeljebb 43 kilowatt teljesítmény mellett 9,5, míg egyenárammal 250 kilowatt teljesítmény esetén 2,5 óra alatt tölthetők fel teljesen az energiatárolók.

Városi építkezésekhez és kommunális feladatokhoz is ideális lehet a Renault Trucks C E-Tech

A T E-Tech és a C E-Tech 4×2-es és 6×2-es nyerges vontatóként, valamint 4×2-es, 6×2-es és tridemtengelyes, 8×4-es fülke-alvázként is készül majd a Bourg-en-Bresse-i gyárban. Kínálatukban elektromos, elektromechanikus és váltóra szerelt mellékhajtás is szerepel a különböző felépítmények táplálására. Az újdonságok értékesítését a jövő év első negyedében kezdik meg.

Nagyszabású célkitűzések

Ahogy bővül a Renault Trucks elektromos járműveinek kínálata, úgy fut fel ezek értékesítése is. Ezért a gyártó a tervei szerint 2030-ra már minden második teherautóját villanyhajtással szállítja ki, 2040-re pedig csak szén-dioxid-semleges gépkocsikat bocsát ki. Mindezek eléréséhez mostantól a termékei mellé teljes körű támogatást is nyújt ügyfeleinek az átállás megkönnyítése érdekében. Ezt is magában foglalja az új E-Tech elnevezés, amely a korábbi Z.E. jelölést leváltotta a járművek nevében.

Mostantól Z.E. helyett E-Tech név alatt futnak a Renault Trucks elektromos hajtású teherautói. Az E-Tech a termékek mellett az üzemeltetőknek nyújtott teljes körű támogatást is magában foglalja az átállás megkönnyítésére

Tehát a termékeket és szolgáltatásokat egyaránt összefogó E-Tech kínálata négy ütemből áll. Az elsőben a gyártó tapasztalt szakemberei felmérik az üzemeltetői igényeket. A második a diagnózis felállítása, vagyis a flotta, az útvonalak és a telephelyek elemzése. Ennek során szimulációs eszközöket is használnak például a szén-dioxid-kibocsátás csökkenése vagy a hatótávolság kiszámításához. Ezt követően az ügyféllel közösen felállítják az elektromos mobilitás rendszerét, beleértve a finanszírozást, a felépítményezett járműveket, a töltőinfrastruktúrát, a szervizszerződéseket és így tovább. Végül továbbképzést nyújtanak a járművezetőknek és a flottairányítóknak, nyomon követik a járműpark üzemelését és további optimalizáló javaslatokat tesznek.

Célszerszám városi elosztófuvarozásra

Mindemellett a Renault Trucks összefogott a GEODIS logisztikai vállalattal, hogy a saját szakmai területükön felhalmozott tudásukat és tapasztalatukat egyesítve kifejlesszenek egy 16 tonna össztömegű, elektromos hajtású, városi elosztó teherautót. Céljuk egy olyan jármű megalkotása, amely a teljes birtoklási költség terén versenyképes a dízelüzemű modellekkel, hiszen ez a széles körű elterjedés egyik fontos előfeltétele. Az egyelőre Oxygen projektnév alatt fejlesztett tehergépkocsi a csendes és helyileg tiszta üzemelés mellett az aktív, illetve passzív biztonság, valamint a járművezetői kényelem terén is kiemelkedik majd. Továbbá arra is nagy figyelmet fordítanak a tervezői, hogy megjelenésével kiválóan illeszkedjen a városképbe.

A koncepció fontos eleme, hogy az alacsonyan elhelyezett fülkéből a gépkocsivezető jobban rálát a jármű közelében tartózkodó közlekedőkre, például gyalogosokra és kerékpárosokra. Ezenkívül nagy méretű szélvédő és tükröket helyettesítő kamerás rendszer is csökkenti a holttereket, az utasoldalra pedig az autóbuszokéhoz hasonló üvegezett lengőajtó kerül majd. Az alacsonybelépésű fülke szabadon átjárható lesz, így a járművezető az utasoldalon is kényelmesen, illetve gyorsan ki- és beszállhat. A fejlesztők egy felépítményező partnert is bevonnak a projektbe, hogy könnyebb hozzáférhetőséget biztosítsanak a raktérhez. Továbbá korszerű hálózatba kapcsolhatóságon alapuló eszközök segítik majd a járművezetőket a kiszállítási folyamatok és az útvonalak optimalizálásában.

A prototípus várhatóan idén év végére készül el a Blainville-sur-Orne városában működő üzemben, ahol a francia gyártó már 2020 óta sorozatban gyártja elektromos teherautóit. A valós körülmények közötti tesztüzemelés pedig 2023 elején indul Párizsban, amely után a járművezetők visszajelzéseit is figyelembe veszik majd a tehergépkocsi továbbfejlesztéséhez.

Mindebből jól látszik, hogy a Renault Trucks is nagyobb fokozatba kapcsolt az elektromos tehergépjárművek fejlesztését és piaci elterjesztését illetően. Villany-teherautói egyre szélesebb körű ügyféligényeket teljesítenek, egyre többféle alkalmazási területre kínálnak megoldást, valamint egyre átfogóbb szakmai támogatás társul melléjük. És ez még csak az E-Tech-korszak kezdete!