Hirdetés:

További szigorításokat jelent a járműgyártók számára az Euro VI környezetvédelmi szabvány „E” lépcsőfoka. A tavaly ősszel hatályba lépett szabályozásra az IVECO BUS divíziónak is reagálnia kellett. Milánóban már azt is láthattuk, mi a talján recept a fenti problémára.

Felismerték, hogy ez a kötelezettség arra is lehetőség, hogy ne csak a kötelezőt pipálják ki. Jót tesz egy kis változás a külcsínben, az utastér kialakításában és a vezető környezetében egyaránt. Új modellek piaci bevezetésére, a termékkínálat bővítésére is remek egy ilyen alkalom. Nos, a Daily kivételével mindegyik buszban a legújabb S-Way teherautókból ismert multifunkciós kormányt foghattam a kezembe. Na, ez az igazi kormányváltás! Már ez a tény önmagában is jelzi a gondolkodásmód változását, ez végre ugyanis egy valóban modern kezelőszerv. Ám nézzük meg az újdonságokat részletesebben, járműcsoportonként.

Daily

Kisebb utasszámhoz ideális közösségi közlekedési jármű, egyenesen a gyárból – ez az alacsonypadlós minibusz egy új változat. A biometánnal is üzemeltethető, CNG-motoros Daily Access három méretváltozatban, 7,1-7,5-8 méter hosszúságban elérhető. Az akár 35 utas szállítására képes járművek mindegyike alkalmas kerekesszékes utasok felvételére, ugyanis a manuális rámpa szériafelszerelés. A különféle ajtóopciókkal és üléselrendezéssel kínált buszok megőrizték az alaptípus klasszikusan jó manőverezőképességét, így akár forgalmasabb városi környezetben is könnyen használhatók. A sofőr teljesen szeparált az utastértől, s azt már a vezetési tapasztalat alapján mondom, hogy a tágas, ergonomikus környezetben kellemes és könnyű a munka. Az utastérből elérhető vezetőülés memóriahabos, több mint jó. Bár „csak” 100 kilowatt (136 lóerő) teljesítményű a gázmotor, de a hozzá társított Hi-Matic fedőnevű nyolcfokozatú ZF automatikus váltónak köszönhetően még 20 utassal sem éreztem hiányát a vonóerőnek. Precíz váltásokkal finom és csendes utazást biztosított. Opció az új hatfokozatú „örök életű” manuális váltó – 350 ezer kilométeres olajcsere-intervallummal. Erről azt ígérik, hogy érdemben csökkenti a fenntartási költséget, ám a városi forgalomban a buszvezető biztosan nem szereti majd. A földgázüzemű minibuszok 420-510 kilométeres „tuti” hatótávjával az elektromos járművek egyelőre nem veszik fel a versenyt. A közösségi közlekedésre gyártott első járművek 2022 első negyedévében érkezhetnek.

Crossway

Már több mint 50 ezer példánya fut az európai utakon, a helyközi szegmensben piacvezető az IVECO BUS Crossway. Külsőre szinte semmi változást nem találunk, annál több a rejtett újdonság. A Tector 7 és Cursor 9 típusú motorokhoz a ZF világbajnok Ecolife 2 hatfokozatú automatikus váltója vagy a Voith Diwa NXT automatikus váltó társítható. A három hosszúságban, két-, illetve háromtengelyes változatban specifikálható típus jól illeszthető az adott személyszállítási igényhez. A 265 kilowatt (360 lóerő) teljesítményű Cursor 9 CNG földgázmotorral felszerelt változata a környezeti terhelés további csökkentésére biometánnal is megtankolható. Míg 2019-ben a cseh gyárból kikerülő buszok hat százaléka volt gázmotoros, addig tavaly már 15 százalékot tett ki ez a részarány, ami jelentős elmozdulás. A tetőre négy CNG-palackot integráltak, egyenként 315 literes kapacitással. Gyorstöltésre is alkalmasak, s papírforma szerint 600 kilométeres hatótávot biztosítanak. Az alacsonybelépésű (LE) változat magassága mindössze 3,21 méter, szinte ugyanannyi, mint a tetőlégkondicionálóval felszerelt dízelé. A volán mögött az S-Way ismerős kormánya fogad. Nagyon rendben van ez a látvány, mögötte az új műszerfal ízléses, informatív. A kanyarokban sem érzem a tetőn lévő, teli tartályok hatását, pedig éppen utasom sem volt. Ráadásként a gyáriak engedélyével még a jávorszarvastesztet is imitálhattam – egy helyközi jármű bizony találkozhat ilyen négylábúval! Ám a magas súlypont sem akadály, kiváló az úttartás, precíz kormányzási érzetet keltett a busz.

Evadys

Erről a járműről tudom a legkevesebb újdonságot leírni. Talán az egy fontos információ, hogy egyelőre szünetel a magaspadlós kivitel gyártása, ami ugye a nagyobb csomagkapacitás miatt lenne érdekes. Pedig ez a típus képviseli a menetrend szerinti távolsági buszközlekedést, de úgy tűnik, ez a legkevésbé hangsúlyos terméke a gyártónak. Erre utal az is, hogy csak kéttengelyes változatban, 12 és 13 méteres hosszban érhető el. Csak kiállítási darabként láthattuk, ebben is szép az új műszerfal de biztosan jól muzsikál itt is a ZF Ecolife 2 és a kilencliteres Cursor dízelmotor kombinációja. Ínyencek Voith Diwa NXT automatikus váltót is kérhetnek.

Urbanway

Újratervezés kívül, belül. Itt aztán tényleg nem csak a kötelezőt teljesítették. Egy szemrevaló, elegáns, belül világos, tágas jármű mutatkozott be. A 10,5-12-18 méteres hosszával és kétféle dizájnnal tökéletesen illeszthető a városi forgalomba – a gyorsforgalmú buszjáratokra tervezett változata a hab a tortán. A homlokfelület és a hátfal is egyedi megjelenést kölcsönöz a városi busznak, s oldalnézete is gyönyörű. Az igazi nagy dobás a kilencliteres Cursor gázmotor bevezetése, ami a kisebb környezeti terhelése mellett 10 százalékos fogyasztáscsökkentést is hozott az elődhöz képest. Az étvágycsökkenés az új motor mellett a ZF és a Voith automatikus váltóknak is köszönhető. Még a csuklós változattal is elérhető a 600 kilométeres hatótáv. Utasként és sofőrként is remek élmény az utazás, imádtam vezetni. A digitális tükrök megjelenése is mutatja, hogy a digitalizáció megállíthatatlan.

E-Way

A francia Heuliez gyárában már régóta gőzerővel gyártják az elektromos buszokat. A régi trolibuszos tapasztalatokra is alapozva egy olyan rugalmas járműcsaládot alakítottak ki, amely minden vevői igénynek megfelel. Még menet közbeni töltésre képes akkumulátoros trolibusz is szerepel a palettán. Talán itt érhető tetten az a jövőbe mutató különleges dizájn, formavilág, ami majdan a teljes IVECO buszcsaládot jellemezheti, legalábbis a közösségi közlekedés járműveit illetően. Minden lehetőséget kihasználnak, hogy még néhány kilométerrel megtoldják a hatótávot, ami már így sem kevés, szóló járművek esetében akár a 300 kilométert is elérheti. S ahogy ez szükségszerű, ma már teljes rendszereket kínálnak, töltési megoldásokkal, finanszírozással, telematikai szolgáltatásokkal. A volán mögött felemelő vezetési élményt nyújt a villanybusz, talán csak a digitális tükröket hiányoltam. Megnyugtattak, az is már csak „percek” kérdése, és megjelenik e típusban is.