Hirdetés:

Kétségkívül a fuvarozás leglátványosabb és legizgalmasabb válfaja a túlméretes és túlsúlyos rakományok szállítása. Elképesztő, hogy mi mindent lehet közúton vinni a lombos fáktól a villamosokig. Persze ehhez a megfelelő eszközök is elengedhetetlenek.

Egy túlméretes vagy túlsúlyos rakomány célba juttatása esetén általában nem is fuvarfeladatról, hanem projektről beszélhetünk. Ugyanis ez sokszor hetekig tartó tervezést és szervezést igényel, be kell járni az útvonalat, hatósági engedélyeket kell beszerezni. Megfelelő rakományrögzítő eszközökről kell gondoskodni és persze gondosan kell megválasztani a vontatójárművet, illetve a trélert. Majd menet közben szakkíséretről, adott esetben rendőri biztosításról kell gondoskodni. Egyes szakaszokon le kell zárni a forgalmat, meg kell bontani az infrastruktúrát. És akkor a váratlan, például a szélsőséges időjárás okozta akadályokról még nem is beszéltünk. Mindezek tudatában máris más szemmel tekint az ember az alábbi sikeres projektekre.

Költözik a diófa

Hollandiában egy több mint hetvenéves diófa útban volt egy új társasház építésének, ám a kivágása helyett inkább az áttelepítése mellett döntöttek. A körülbelül negyven tonnát nyomó, 14 méter átmérőjű lombkoronával ékeskedő matuzsálem elszállításával a Kraanbedrijf Nederhoff b.v céget bízták meg, amely a Faymonville hattengelyes moduláris trélerét választotta a feladat elvégzéséhez. A szerelvénynek járdaszegélyeken kellett átmásznia és lámpaoszlopok között kellett szlalomoznia, miközben a terebélyes fának mindvégig egyensúlyban kellett maradnia. Ehhez pedig ideálisnak bizonyult a lengőtengelyeinek köszönhetően egyenetlen talajon is stabil Faymonville ModulMAX tréler.

A körülbelül negyven tonna tömegű, 14 méter átmérőjű diófát Faymonville ModulMAX trélerrel költöztették át új helyére

Utazik a drótkötélpálya

A svájci Wipli cég is a Faymonville fuvareszközére szavazott, amikor öt, egyenként 105 tonna tömegű, 3,9 méter átmérőjű és 3,2 méter széles drótkötéltekercset kellett elszállítania Romanshorn városából Basel kikötőjébe. Innen hajón folytatták útjukat Csecsenföldre, ahol egy új sífelvonó drótkötélpályájához használták fel ezeket. A Wipli szakemberei a közúti szállításhoz egy CombiMAX típusú trélert alkalmaztak, amelynek az első négy- és a hátsó héttengelyes modulja között egy mélyágyas munkagépszállító híd helyezkedett el. A félpótkocsi elé egy 10×4-es, míg mögé egy 6×4-es vontatójárművet kapcsoltak, így a 42 méter hosszú szerelvény összgördülőtömege elérte a 186 tonnát. A CombiMAX tréler a könnyű és moduláris felépítésével, illetve egyszerű kezelhetőségével kiválóan megfelelt a feladatra.

A 105 tonna tömegű, 3,9 méter átmérőjű és 3,2 méter széles drótkötéltekercseket Faymonville CombiMAX trélerrel szállították el

Nagy projekthez nagy eszközök

Az Amerikai Egyesült Államok Wyoming államában működő Hall Trucking Inc. elsők között szerzett be Goldhofer Highway Trailer P12 Plus típusú trélert. A német gyártó tavaly bemutatott újdonsága akár 12 moduláris tengelysorból is állhat, egyetlen megoldásban egyesítve egy félpótkocsit, egy pótkocsit és egy kormányozható dollyt. Ezáltal rendkívül rugalmasan igazítható a legkülönfélébb nehézrakományok sajátosságaihoz. A Hall Trucking Inc. a kaliforniai Mojave-sivatagban vetette be először a Goldhofer P12 Plus trélereit, amelyekkel lánctalpas daruk felépítményeit, mobildarukat és gondolákat szállított egy szélerőmű-telepítési projekthez.

A tavaly bemutatott Goldhofer Highway Trailer P12 Plus tréler akár 12 moduláris tengelysorból is állhat

Építőipari mindenes

Mivel a németországi Erdmännchen Erd- und Tiefbau GmbH vállalat igen sokféle építőipari tevékenységet végez, meglehetősen sokoldalú szállítási feladatokat kell ellátnia. A billencsektől a földmunkagépeken át a betoncsövekig szinte minden szerepel a palettán. Ezért a rugalmasság és a gyorsaság kulcsfontosságú a járműflottájukat illetően. Az ideális megoldást pedig a Goldhofer STZ-L 4 A RM mélyágyas, négytengelyes, kényszerkormányzott félpótkocsijában találták meg erre a kihívásra. A 41 tonna hasznos teherbírású tréler rakfelületét kétoldalt lesüllyesztették a munkagépek nagy átmérőjű kerekei számára, ám ezek alumíniumszerkezetekkel lefedhetők, hogy teljesen sík rakfelületet is kialakíthassanak. A csupán 845 milliméter rakodási magasság szintén nagy előnyt jelent a munkagépek szállításához, továbbá a mélyágyas rész három méterrel széthúzható. A két részből álló, hidraulikusan mozgatható és állítható rámpákon alacsony hasmagasságú munkagépek is felhajthatnak. A Goldhofer SmartControl segítségével pedig a járművezető biztonságos távolságból irányíthatja a tréler összes elektromos és hidraulikus funkcióját.

Rendkívül sokoldalúan alkalmazható a Goldhofer STZ-L 4 A RM mélyágyas, négytengelyes, kényszerkormányzott félpótkocsi

Villamosok az országúton

Nem kisebb feladatot kapott a UTM Universal Transport GmbH vállalat, mint harminc új villamoskocsit elszállítani Bautzenből Drezdába. A 45 méter hosszú és 58 tonna tömegű kocsikat egy négytengelyes nehézvontatóból, valamint egy Goldhofer THP/UT 2 kéttengelyes modulból, egy Goldhofer STZ-H 7 héttengelyes mélyágyas trélerből és az ezeket összekötő, változtatható hosszúságú hídból álló szerelvénnyel viszik el a rendeltetési helyükre. A viszonylag könnyen manőverezhető fuvareszköz a hattyúnyakra szerelt csörlővel és a hidraulikus rámpával is segíti a szállítási feladat gyors és pontos végrehajtását. A villamoskocsik biztonságos lefogatását pedig a Goldhofer jól átgondolt, rugalmasan használható, számos lekötözési pontot kínáló rakományrögzítő rendszere támogatja.

A 45 méter hosszú és 58 tonna tömegű villamoskocsikat egy Goldhofer THP/UT 2 kéttengelyes modulból, egy Goldhofer STZ-H 7 héttengelyes mélyágyas trélerből és az ezeket összekötő hídból álló fuvareszközzel szállítják el célállomásaikra

Óriásberendezések utolsó kilométerei

Indonéziában nagyszabású program indult az öt legnagyobb olajfinomító üzem korszerűsítésére. Ennek keretében az indonéz PT LV Logistics fuvarozóvállalatnak kellett elszállítania különböző berendezéseket Balikpapan kikötőjéből a három kilométerre található olajfinomítóba. A három berendezés mindegyike meghaladta az ezer tonna tömeget, hosszúságuk 29 és 38, szélességük 12 és 17, míg magasságuk 14 és 16 méter között változott. Ezek a rendkívüli követelmények különleges fuvareszközöket kívántak. Így a fuvarozócég három Goldhofer PST/SL önjáró modulból és egyenként húsz Goldhofer THP/SL moduláris tengelysorból álló trélerrel oldotta meg a feladatot. A 600 milliméteres rugóútnak köszönhetően ezek az összeállítások teljesen behajthatnak a rakomány alá, majd hidraulikusan felemelhetik azt, így nincs szükség daruzásra. Ezzel pedig jelentős mennyiségű pénz és idő takarítható meg, aminek eredményeként öt nap alatt végrehajtották az egész megbízást. Mindezek a példák jól mutatják, hogy mennyire változatos a speciális fuvarozás világa és a gyors, pontos, illetve biztonságos teljesítéshez mennyire fontos az adott rakomány követelményeihez optimálisan megválasztani a fuvareszközöket.

A több mint ezer tonnát nyomó óriási berendezéseket Goldhofer PST/SL önjáró modulból és Goldhofer THP/SL moduláris tengelysorokból álló trélerekkel vitték el a kikötőtől három kilométerre fekvő olajfinomítóba