Hirdetés:

Egy teherautóra a hagyományos külső tükrökből sok kell és zavaróan nagyok is, s még így sem adnak mindig teljes képet a jármű szoros környezetéről. Az MAN legújabb, okos funkciókkal is felvértezett, tükörhelyettesítő megoldásait megismerve nincs több kérdés.

Már jól ismert opció a buszokból az MAN OptiView, én magam is vezettem több alkalommal is ilyen járművet. De most egy egészen új helyzet állt elő. Egy teljesen új, az MAN tehergépjárművekhez házon belül kifejlesztett vadonatúj kamerarendszerrel is rendelhetők a legújabb TGX, TGS, TGM és TGL járművek. Azt már régóta tudjuk, hogy így legalább egy százalékkal csökkenthető a tüzelőanyag-fogyasztás, s talán ez is a fő motiváció, de a mellékhatás sem elhanyagolható. Mégpedig a közlekedésbiztonsági hozadék, egy kifejezetten magasabb szint a holtterek elleni harcban…

Még mielőtt belevágnánk a tudományba, hadd kezdjem egy személyes élménnyel. Szakértői munkám során rendre találkozom azokkal az esetekkel, amikor a teherautó-vezető arról számol be, hogy egy baleset kapcsán egyszerűen nem látta a jármű közvetlen közelében lévő gyalogost. Kerékpáros és még egy személygépkocsi is el tud így bújni, főleg a fülke jobb elejénél. Egy gyalogosgázolás mély nyomokat hagyott bennem. A vezető egy kis, járda nélküli mellékutcában, annak bal oldalán hagyta éjszakára a szerelvényt. Majd reggel indult volna, beszállt, és amíg a motor melegedett, a fékrendszer töltődött, addig a papírmunkával foglalatoskodott. Talán 2-3 perc, és a kocsi menetkész volt, tájékozódás a tükrökben, nem látott semmi zavarót, így elindult. Majd észrevette, hogy egy gyalogos hevesen gesztikulál felé. Gyorsan megállt, s kiszállva szembesült a szörnyűséggel. A vontató jobb első és hátsó ikerkerekei is áthaladtak egy idősebb nénin, aki azonnal meghalt. A bizonyítási kísérlet során azt kellett tudomásul venni, hogy az adott tükörbeállítások mentén a fülke jobb elejénél, a jármű közvetlen közelében elhelyezkedő gyalogos jelenléte, nem vagy csak igen nehezen volt felismerhető. Ráadásul a gyalogosról kiderült, hogy bottal és nagyon nehezen járt, azaz nem kizárható, hogy akár statikus helyzetben is lehetett. Hogy mit keresett egyáltalán a fülke közelében, az a legnagyobb rejtély.

Talán, ha az MAN új innovatív rendszere dolgozik a fedélzeten, akkor lett volna esély az észlelésre. Hiszen nem az ablakokon keresztül, a nem feltétlenül tökéletesen tiszta és nem megfelelően beállított tükörlapot kellett volna figyelni, hanem a fülkén belüli nagy felbontású monitorokat. Amelyek jó nagyok mindkét oldalon, illetve a rámpakép a középső konzolon kapcsolható be. Így szinte tökéletes a láthatóság, a sofőr magasságától és az üléspozíciótól teljesen függetlenül. A vezetőoldali monitor meg még trükkös is, mert a négy részre osztott felületen összeolvasztva, a fülke közvetlen közelét kissé torzan ábrázolva, de teljes képet láthatunk. Lehet nagyítani a képet és kis sárga vonalakkal a jármű, a szerelvény határvonalait is megjeleníteni mindkét oldalon. A tolatási próbánál gond nélkül közelítettem meg az akadályt öt centiméteren belülre. A rendszer már rendelhető, s azt is a javára kell írni, hogy előre és oldalirányba tekintve is eltűnnek azok a korábbi vakfoltok, amelyeket csak a felsőtestünk vagy a fejünk mozgatásával küszöbölhettünk ki.

Sok rendszerrel találkoztam már, de amit ez tud, az mindegyiken túltesz. Nagyon örülők, hogy az információtechnológia elérte ezt a kényes területet is, remélhetően sok-sok baleseteket megelőzve, emberi életeket megmentve.

Írásunk az ORFK-OBB együttműködésével készült: Országos Balesetmegelőzési Bizottság

Előző cikkVillanyász
Következő cikkGyorsforgalmú Boszporusz-járatok
Már az óvodában is törött kisautó lehetett volna a jelem. De oda nem jártam, viszont apám ZISZ teherautójában gyakran imitáltam a vezetést. Közlekedésmérnökként érkeztem a szakmába, a Hungarocamionhoz. Az itt megismert balesetelemzés mitikus világa elcsábított, szakmérnöki diplomával 30 éve igazságügyi műszaki szakértő vagyok. Az utóbbi két évtizedben európai zsűrik tagjaként részt vehetek az év autóbusza, teherautója és kishaszonjárműve kiválasztásában.