Hirdetés:

Nyugat egykor fényes csillaga az utóbbi évtizedekben fehér törpeként pislákolt. Nem jutott neki sokkal több csillogás, mint egy energiatakarékos izzónak. A nehézkategóriás 49X és a közelmúltban bemutatott, madárcsontú 47X azonban újra az élmezőnybe repítheti.

Végre valahára felvehette a kesztyűt az eddig mostohalány Western Star is. Kilépett a Daimler-csoport évek óta eladási rekordokat döntögető eminens tanulója, a Freightliner Trucks árnyékából. A legfrissebb üdvöskéjük összehasonlítható konfigurációban közel száz kilogrammal könnyebb, mint a nagy testvér 49X. Ennek ellenére nem csorbult a robusztussága, amit az új tervezésű és nagyszilárdságú alumínium kereszttartókkal merevített acél alváznak köszönhet. Ami a kategória legjobb hajlítószilárdságával dicsekedhet. Centiméterenként több mint 52 tonnának is ellenáll!

A 47X az eddigieknél rövidebb motorháztetővel és 281–284 centiméteres BBC-mérettel kecsegtet. Utóbbi a csőrös építésmód miatt fontos szempont és az ütközőtől a fülke hátuljáig tartó távolságot írja le. A hátfal kérhető egy- vagy háromrészes ablakkal, illetve anélkül is. Csökkent a fülke tömege, mégis tágasabb a konkurensek térkínálatánál. A kategória egyik legnagyobb szélvédőjének köszönhetően a járművezető látómezőjét csupán a horizont határolja. A határozottan lejtő motorháztető is segít csökkenteni a holtteret. A szélvédő korábbinál nagyobb felületét törlő lapátoknak köszönhetően pedig még trópusi esőben is javultak a látási viszonyok. Ami a fülkén fénylik, azt jórészt valóban vonzza a mágnes. Ez fontos szempont az Újvilágban! Beszálláskor optimális fejteret biztosít a középen süllyesztett, kompozit tető. Ami nemcsak a tömegközéppontot, hanem a külsőre aggatott felszereléseket is alacsonyan tartja. Hálófülkével is kérhető a 47X, a standard magasságú 91, a középmagas pedig 91 vagy 122 cetiméter hosszúságú lehet. Bármelyiket választjuk a fűtő-, szellőztető- és légkondicionáló rendszer az átlagosnál hatékonyabban cseréli a levegőt. A műszerfalon egy, az igényekhez alakítható vakpanel is helyet kapott. A FlexPanel a felépítményhez és az eszközökhöz tartozó kezelőszerveknek, legfeljebb 10 mérőműszernek, vagy 24 kapcsolónak biztosít teret. Itt akár egy okostelefon- vagy táblagéptartó is elfér. Dicséretes, hogy saját bevallásuk szerint a Western Star az egyetlen gyártó, amelyik gyárilag kínál ilyen lehetőséget és nem az ülések között kell keresgélni a kezelőszerveket.

A 9–13 literes Detroit Diesel és Cummins dízelmotorok 194 kilowatt (264 lóerő) és 392 kilowatt (532 lóerő) közötti teljesítménnyel választhatók. Ezek forgatónyomatékát a 12 előre és négy hátrameneti fokozattal felvértezett Detroit DT12-V automatizált sebességváltóra bízták, ami akár 73 tonna szerelvényössztömeggel is megbirkózik. Akinek ez sem elég, megrendelheti manuális vagy automatizált Eaton Fuller és automatikus Allison sebességváltóval is a negyvenhetest. Ebben az esetben közel öt tonnával nehezebb szerelvény is mozgásba lendíthető. Nemcsak a sebességváltókat, hanem az erőforrásokat is dézsmálhatja egy-egy mellékhajtás. Mégpedig első, hátsó és középső is. Az egy vagy két kormányzott első tengelyt követheti egy önálló tengely, egy tandem vagy tridem, de akár bogi-, illetve segédtengely is. Amerikai szokás szerint itt is válogathatunk a gyártók között. Detroit, Meritor és Dana található az étlapon. Az ötvenfokos kikormányzási szögnek köszönhetően, amerikai mércével nagyon jó a 47X fordulékonysága. A járművezetők hálásak lesznek, hogy a manapság már elvárható hintáztató funkció mellett, terepes és kúszómód segíti a munkájukat. De lekötelezve érezhetik magukat az eszközgyártók is, hiszen a QuickFit interfész jelentősen megkönnyíti a felszerelések optimális hardveres és szoftveres csatlakoztatását a Western Star 47X elektromos rendszeréhez. És minden bizonnyal sok bambán bóklászó járókelő és melós köszönheti majd az életét a Detroit Assurance vezetéstámogató rendszerek éberségének. Így legyen!