Hirdetés:

Lassan elhagyják urbánus környezetüket az elektromos buszok is. Hamarosan a helyközi járatok koronázatlan királya, az IVECO Bus Crossway LE is hangtalanul és helyileg kibocsátásmentesen suhanhat tova az átlósan áthúzott helységnévtáblák mellett.

Változik a világ! Száz esztendővel ezelőtt még a politikai influenszerek kampányoltak ötéves villamosítási tervekkel, manapság pedig a járműgyártók. Az idei év elején a CNH Industrial anyavállalatról leválasztott IVECO Group is villanymotorokra bízza a jövő mobilizációját. Nem idegen számukra az elektromosság, hiszen az érdekszférájukhoz tartozó francia Heuliez Bus már túl van az ötszázadik E-WAY busz legyártásán is. Miközben a Nikola vállalattal együttműködve az elektromos nehéz-teherautós pecsenyéjüket is sütögetik.

Végre az S-Way korszerű kormánykereke takarja az Evadysból már ismerős műszerfal analóg óracsoportját

Az IVECO Bus Crossway buszok Vysoké Mýto városában, a Karosa márka egykori szentélyében készülnek. Tavaly ősszel átadták az ötvenezredik példányt, amelyik azóta ÖBB postabuszként szeli az osztrák szerpentineket. Ezzel a Crossway korunk legsikeresebb helyközi autóbusza, a bemutatása óta eltelt alig 15 esztendő alatt élre tornázta magát. Sajnos mifelénk méltatatlanul ritkán találkozhatunk vele, még annyi sincs belőle, mint az egykori csehszlovák buszokból. Ez akár meg is változhat, hiszen az olaszok a gázolaj, a biometán és a sűrített földgáz után most elektronokra és villanymotorokra bízzák a sikeres alacsonybelépésű busz mozgatását. Ehhez a lítiumion-akkumulátorok amerikai specialistáját, a Microvast vállalatot hívták segítségül. A Crossway LE Electric termetes 400–466 kilowattórás akkumulátorcsomagjainak élettartamát legalább tíz évre tervezik. A Microvast úttörő szerepet vállal az év végén bemutatkozó új IVECO e-Daily modellek 1–3 darab, így összesen 37–111 kilowattóra kapacitású akkumulátorcsomagjainak fejlesztésében is.

Mennyire maradhatnak versenyképesek elektromos hajtáslánccal az éppen a jutányos árfekvésükkel hódító alacsonybelépésű autóbuszok? Elvégre a helyileg nulla károsanyag-kibocsátású technológiával többnyire a belső égésű erőforrással felszerelt változatok vételárának kétszeresére-háromszorosára emelkedik a számla végösszege. Ám az érme másik oldalán a tágasabb beépítési tér áll: az alacsonypadlós E-Way szóló kivitele legfeljebb 385 kilowattóra akkumulátort cipelhet. Vajon az alacsonybelépésűek olcsó megoldásból nagy hatótávolságú alternatívává lépnek majd elő az új villanykorszakban? Ezekre a kérdésekre már talán jövőre választ kaphatunk, hiszen az idén bemutatkozó IVECO Crossway LE Electric legelső példányai 2023 közepén kerülhetnek a felhasználókhoz.

Itt elmondhatod a véleményedet!