Hirdetés:

Ha már egy fülke-alvázas teherautó elektromos hajtású, akkor illik a felépítményét is villannyal működtetni. Miért lennének kivételek a tűzoltójárművek? A Rosenbauer is megkezdte a villamosítást, és most itt az első elektromos gépezetes tolólétrája.

Természetesen a tűzoltójárművek egyik világszerte ismert és elismert gyártója, a Rosenbauer is hangsúlyt fektet arra, hogy haladjon a korral, azaz megfeleljen a fenntarthatósági követelményeknek. Ezért egyre nagyobb erőfeszítésekkel dolgozik felépítményei villamosításán. A Rosenbauer RT gépjárműfecskendő és egy logisztikai jármű után nemrég elkészítette az első elektromos hajtású gépezetes tolólétráját L32A-XS típusnévvel.

A felépítmény kifejlesztésekor kiemelt szempontot jelentett, hogy a jól bevált, hagyományos, belső égésű motorral hajtott szerekhez hasonlóan jól használható, könnyen kezelhető, erős, megbízható és könnyen szervizelhető legyen. Ehhez egy hetven kilowatt legnagyobb teljesítményű elektromos mellékhajtással látták el az alapjárművet. A sorozatgyártású Volvo FE Electric fülke-alváz két vagy három lítiumion-akkumulátorral készülhet, egyenként 66 kilowattóra kapacitással. Ez bőven elegendő ahhoz, hogy az L32A-XS megbízhatóan és hosszú ideig folyamatosan elláthassa a gépezetes tolólétrák jellegzetes munkafeladatait. Például egy városi vonulás öt kilométer távolságra, ott egy emelési művelet, három létramozgatás, fél óra fényárbóc-működtetés, majd a visszaút körülbelül húsz kilowattóra energiát igényel. Így még a két akkumulátorcsomaggal felszerelt változat is négy ilyen bevetést végrehajthat újratöltés nélkül. Egy vidéki feladat harminc kilométer távolságra száguldással, két emelési művelettel, öt létramozgatással, egy óra fényárbóc-működtetéssel és persze a visszavonulással együtt körülbelül 52 kilowattóra energiába kerül. A három akkumulátorcsomaggal rendelt modellek tehát legalább még két ilyen küldetést teljesíthetnek közbenső töltés nélkül. Ráadásul a jármű energiatárolói bevetés során akár a tolólétra használata közben is tölthetők.

A Rosenbauer ma már igen nagy tapasztalattal rendelkezik a tűzoltójárművek villamosítása terén, hiszen több mint hét éve foglalkozik ezzel a szakterülettel. A 2020 őszén bemutatott elektromos gépjárműfecskendője, az RT típus 2021 eleje óta üzemel a berlini tűzoltóságnál. Azóta átlagosan havi száz bevetést teljesít, amelyek több mint kilencven százalékát tisztán elektromosan, tehát a hatótávnövelő motor használata nélkül fejezi be. Az új gépezetes tolólétra üzemeltetői tesztelése pedig a zürichi katasztrófavédelemnél kezdődik el hamarosan. Ezzel a Rosenbauer újabb lépést tett afelé, hogy biztosítsa vezető szerepét a tűzoltójárművek fejlesztése és gyártása terén a közeljövőben, az elektromos tehergépkocsik szélesebb körű elterjedését követően is.