Hirdetés:

Úgy látszik, egy rugóra jár a benelux buszfejlesztők agya. A holland VDL után a belga Van Hool is száműzte a belső égésű motort városi autóbuszaiból, kizárólag különböző villanymotoros változatokkal debütál a teljesen új típuscsaládjuk.

Mostanra már mindegyik nagy európai gyártó kínálatában megjelentek az elektromos városi autóbuszok, sőt olyan cég is akad, amelyik csak villamosított járműveket kínál. Kontinensünk szép hagyományokkal rendelkező cégei közül az idén 75 éves Van Hool az egyik első, amelyik a dízelmotort már alternatívaként sem kínálja. Ez a csomagoláskor hatalmas előnyt jelentett, nem kellett megfelelő helyet találni a hat hengernek. Sőt, a számtalan vezérlőegységet és segédberendezést is ügyesen elosztották a jármű különböző pontjain.

A minimum kettő és maximum öt ajtó alapfelszereltségként befelé nyíló bolygóajtó, plusz pénzért kifelé nyíló tolóajtókat is kérhetnek a megrendelők

Számítógépes szimulációval és optimalizációval készült a jármű nagyszilárdságú acélokat és fenntartható kötési technikákat alkalmazó önhordó szerkezete. Végeselemes módszerrel és különböző minőségű acélok felhasználásával optimalizálták a padlóváz és az oldalsó keret tömegét. Pehelykönnyű kompozit anyagokból készülnek az alsó oldalborítások, az oldalfalak pedig szendvicsszerkezetű alumíniumból. A repülőgépipari minőségű alumíniumból épített könnyű tetőn moduláris rögzítőrendszert alakítottak ki az akkumulátorok, a légkondicionáló és a vezérlőegységek számára.

A biztonságot menetstabilizáló, visszagurulás-gátló, abroncsnyomás-ellenőrző és ráfutásgátló szolgálja. A sűrű városi forgalomban digitális tükrök, hanggenerátor és a védtelen közlekedőket is észlelő holttérfigyelő segítheti

Csupa ismert nevet találunk a beszállítók listáján. Az elektromos hajtótengely értelemszerűen a ZF AVE 130 típusa, a szintszabályozós légrugózást a Knorr-Bremse, a kormányrásegítőt pedig a Bosch szállítja. A vezetőülés Isri, míg az utasüléseket a Kiel szolgáltatja. A világjárványból tanulva alapfelszereltség a zárt vezetőfülke, amelybe a VDV-szabványnak megfelelő műszerfalat építettek. A modern trendeket követve hatalmasak az üvegfelületek a világos belsőtér és a jó kilátás érdekében. Az aktuális irányzathoz igazodva az utastéri légkondicionáló hőszivattyús rendszer, amely a hajtáslánc hűtőköréből származó hőt is felhasználja. A szintén a hatékonyságot szolgáló LED-technikájú fényszórók kanyarvilágítási funkciót is kínálnak. Természetesen hátul és az utastérben is csak diódák dolgoznak.

A hátsó panel mögött csak a karbantartási pontok lapulnak. Előtte sincs hatalmas motortorony, mindössze egyetlen modulnyi akkumulátort rejtettek a leghátsó üléssor alá

Az akkumulátoros elektromos, üzemanyagcellás és troli kivitelben választható Van Hool A típuscsalád négy méretváltozatot kínál. A szólók 12 és 13 méteresként, a csuklósok pedig 18 és 24 méteres hosszúságban elérhetők. Az Akasol lítium-nikkel-mangán-kobalt-oxid-akkumulátorcsomagjaiból a 12 méteres villanybusz esetében maximum 490 kilowattóra névleges kapacitás helyezhető el a tetőn és a leghátsó üléssor alatt. A hajtóakkumulátorok CCS2 kombinált töltőcsatlakozóval vagy pantográfos lehetőség szerinti töltéssel táplálhatók, menet közben a regeneratív fékrendszer legfeljebb 240 kilowattos visszatáplálásra képes. Pozitív tervezői hozzáállásra utal, hogy fejleszthető a hajtáslánc a később esetleg megjelenő új rendszerekkel. Ezzel az általában huzamos ideig szolgáló városi buszok életét még jobban meghosszabbíthatják a közlekedési vállalatok. Mivel a „legszennyezőbb” változata is csak vízgőzt bocsát ki, így gazdasági és környezetvédelmi szempontból is jó inkább tovább használni a busz még ép szerkezetét egy új villanyos hajtáslánccal. Ezzel az újrahasználat, a körforgásos gazdaság egyik törekvése valósítható meg. Éljen a valóban fenntarthatóan üzemeltethető busz!

Itt elmondhatod a véleményedet!