Kategóriateremtő, 70 éve követendő példa, stílusikon, utánozhatatlan. Mindez egyben – all in one – a Volkswagen Transporter volt eddig. Elnyűhetetlen haszonjármű, kisbusz, campingautó, s Multivan jelöléssel luxusbusz, akár jól szituált családok, üzletemberek részére. A jövő kihívásait szem előtt tartva a cégnél gondoltak egy merészet, s innentől minden egyes szegmensben teljesen önálló modellcsaláddal jelentkeznek.
Aktuális alanyunk, a Multivan megmarad a klasszikus 5-7 személyes egyterűnek, s ez a forma, karosszéria csak ilyen konfigurációban vásárolható meg. A Transporter, vagyis az áruszállító következő, már önálló generációja a közeli jövőben jön a piacra, a Forddal közös fejlesztés eredményeként. Addig a jelenleg futó Transporter 6.1 marad gyártásban az új Multivannal párhuzamosan. Az eredeti Transporter örökségét továbbvivő harmadik, egyben legizgalmasabb, leginkább jövőbe mutató modellcsalád, az ID.BUZZ. Ezen belül az ID.BUZZ People a személyszállító, az ID.BUZZ Cargo pedig a teherhordó lesz – természetesen mindkettő elektromos hajtással érkezik majd.
Már a magyarországi piaci bevezetés előtt lehetőséget kaptunk kipróbálni a hármas legelőször megjelenő tagját, a Multivant. Korábban már bemutattuk az újdonságot, most első tapasztalatainkat osztjuk meg olvasóinkkal. Már a parkolóházban, a tesztautók átvételekor meglepetés ért. Bár az adatok alapján az új Multivan csak néhány centiméterrel tér el paramétereiben elődjétől, optikailag olyan hatást kelt, mintha egy kategóriával kisebb lenne. Szélesebb 37 milliméterrel és 43 milliméterrel alacsonyabb – ennyi már elég is, hogy teljesen megváltozzanak az arányai. Persze a dizájn is erősíti ezt az érzetet. Az orrész hangsúlyosan vízszintes orientációjú a markáns vízszintes vonalakkal, élekkel, a fényszórók is csíkszerűbbek, laposak és szélesek lettek. A szélvédő is kisebb szögben áll és a motorház is hosszabbnak tűnik. Bár kompaktabbnak látszik, valójában 69 milliméterrel hosszabb a karosszériája, a tengelytávja pedig még jobban megnőtt, összesen 124 milliméterrel. Mondanunk sem kell, mekkora előny ez a beltérnél. Az új Multivan két méretben, 4973 és 5173 milliméteres hosszal választható.
Bár a szépség szubjektív dolog, ezért általában nem is írunk ilyen jellegű jellemzést tesztalanyainkról, most mégis kivételt teszek. Hosszú ideig néztem minden oldalról, minden szögből, de nem találtam olyan részletet, ami ne lenne esztétikus. Régóta követem a Transporter életútját, s nekem nagyon szimpatikus, hogy az új generációk mindig továbbviszik az előd génjeit, vagyis az új Multivan is azonnal felismerhető. Emellett az is csoda, hogy egy gyakorlatilag hasábformát a formatervezők ilyen letisztult, elegáns, időtálló, mégis izgalmas karosszériává tudnak varázsolni. Arról nem beszélve, hogy a légellenállása is igen csekély: a cd értéke 0,30, míg elődjéé 0,35 volt.
A letisztult vonalvezetés a beltérben is folytatódik. Érződik a tervezők törekvése, hogy a Multivan vezetője és utasai úgy érezzék magukat, mintha egy teljesen átlagos méretű személyautóban ülnének. A felhasznált anyagok, a kialakítás elsőrangú, a vezető kiváltságosnak érzi magát a Multivan volánja mögött. A műszerfal két jókora kijelzőből áll, a középső természetesen érintőképernyő, ahonnan szinte minden vezérelhető az autóban, így a klasszikus kapcsolókból csak néhány maradt a fedélzeten. Szellős a beltér kialakítása, a vezető és a jobb oldali első utas között nincs a klasszikus konzol, illetve „kardánbox”. Viszont a két ülés közé csúsztatható be az összehajtogatott asztal, ha nincs rá szükség a hátsó üléseken utazóknál. Így, összecsukott és előretolt állapotában tökéletes középkonzolként funkcionál, két pohártartóval és egyéb rekeszekkel.
A Multivan csak 5-7 üléses elrendezésben választható, mindegyik ülés egyedi, vagyis külön-külön mozgatható. Ennek, az új sínrendszernek és az ülések 25 százalékkal csökkentett tömegének köszönhetően gyerekjáték a beltér variálása. Egy mozdulat csupán az ülések és az asztal előre-hátra csúsztatása, de a középső ülések 180 fokos elfordítása sem igényel különösebb erőkifejtést, hölgyek is kényelmesen végezhetik. Az ülések kiemelése azért inkább a férfiakra vár, de ez természetes, egy bizonyos szint alá már lehetetlen csökkenteni a tömegüket, mert az a biztonság és a kényelem rovására menne. Az elődhöz képest a második, harmadik sor ülései így is sokkal könnyebbek, 23-29 kilogramm közötti tömegűek. A csomagtér a rövidebb változat és három üléssor esetén tetőig mérve 469 liternyi (hosszú változat: 763 liter), de ez szükség esetén az ülések előbbre tolásával növelhető. Két üléssornál 1844 liternyi rakterünk van (hosszú: 2171 liter), s ha a középső üléseket is kivesszük, 3672 liternyit pakolhatunk (hosszú: 4005 liter). A zseniálisan variálható és tökéletes minőségű beltérnek köszönhetően az a gyanúm, hogy a Multivan nem csupán az elődje és a Sharan vásárlóit célozza, de nagyon sok SUV-, és kombivásárlóban merülhet fel alternatívaként. A hajtáslánc-választék és a felszereltségi szintek is erre motiválnak.
Az új Multivan alapmotorja 1,5 literes benzinmotor 100 kilowatt (136 lóerő) teljesítménnyel. A majdnem 2 tonna körüli öntömeghez ez inkább ésszerű, mint élvezetes megoldás, bár menetpróbánk alkalmával, németországi, kisvárosi forgalomban egyáltalán nem volt hiányérzetünk. A következő lépcső a kétliteres, 150 kilowattos (204 lóerős) Otto-motor 320 newtonméter nyomatékkal, 9,4 másodperces 0–100-as sprinttel. A legizgalmasabb és szerintünk legjobb hajtáslánc az eHybrid, az 1,4 literes, 110 kilowattos (150 lóerő) benzinmotorjával és 85 kilowattos elektromos motorjával – 160 kilowatt rendszerteljesítménnyel. A 10,4 kilowattóra nettó akkumulátorkapacitás a WLTP szerint 46-50 kilométernyi emissziómentes autózást tesz lehetővé, ezt majd a hazai teszt alkalmával remélhetőleg ki tudjuk próbálni. Teljesen eltűnt a kínálatból a manuális váltó, mindegyik motorhoz hat- vagy hétfokozatú kettős tengelykapcsolós automatizált váltó kapcsolódik. Az egyetlen dízelmotor jövőre érkezik majd 110 kilowatt (150 lóerő) teljesítménnyel.
Az új Multivan már rendelhető hazánkban is, de a csiphiány miatt valószínű, hogy a gyártás csak jövőre pörög fel. A tesztautók azonban már gyártásban vannak, így remélhetőleg hamarosan egy komoly próbának is alávethetjük az újdonságot.