Hirdetés:

Magyarországon a 2015-2019 időszakban évente átlagosan 625 ember vesztette életét közlekedési balesetben. Ehhez képest tavaly 454-en, több mint 25 százalékkal kevesebben. Ez még akkor is nagy eredmény, ha tudjuk, 2020 nem volt egy átlagos év.

Aztán jött az idei január és mintha ismét túl sok lenne a rossz hír. Köztük ott egy konkrét eset, amely rávilágít egy jelentős témára a biztonsági öv használatára.
Pedig az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság által közzétett statisztikai elemzés alapján minden területen javultak 2020-ban a statisztikai mutatók. Az előzetes adatok alapján az év során 13 745 személyi sérüléssel járó baleset történt, ami 17,3 százalékkal kevesebb, mint a megelőző évben (16 627). A csökkenés eltérő mértékekben, de egyaránt jellemző a halálos kimenetelű, a súlyos és a könnyű sérüléses balesetekre is. A halálos kimenetelű balesetek száma a 2019. évi 530-ról 419-re csökkent, a súlyos esetek 4834-ről 4093-ra, a könnyű sérüléses balesetek száma pedig 11 263-ról 9233-ra.

A deformálódott kormánykerék

A csökkenő tendencia hátterében nem csak a koronavírus járvány áll. A tavalyi statisztikák kapcsolatban megvizsgálták az előző öt év (2015-2019) baleseti adatait, a benzin és gázolaj eladási adatokat és a VÉDA rendszer által érzékelt napi járműelhaladások számát. Összességében mindkét tényező 5-6 százalékos csökkenést mutat, azaz a többit írhatjuk annak a javára, hogy igenis elindult valami. Innentől pedig joggal reménykedhetünk, hogy ez a tendencia folytatódik is. Ennek érdekében egyrészt folytatódnak a rendőrségi ellenőrzések, a legkülönbözőbb, „kreatív” formákban. E mellett pedig az internet lehetőségeit még jobban kihasználva hatósági és civil szervezetek is megkísérelnek eljutni minden közlekedőhöz, hogy megértse mindenki, a világ legveszélyesebb feladatára vállalkozik, amikor a volán mögé ül, vagy csak egyszerűen gyalogosként utcára megy.

Magazinunk is figyelemfelkeltő célzattal választotta ezt a januári halálos balesetet, amelynek kapcsán leírom tapasztalataimat. Mint igazságügyi műszaki szakértő vettem részt a helyszíni vizsgálatban. Tekintettel arra, hogy egy folyamatban lévő ügyről van szó, a baleset körülményeiről, részleteiről nem oszthatok meg részleteket.  Viszont olyan objektív tényeket igen, amelyek a híradásokból kimaradtak, s amelyek remélhetően sok embert ébresztenek rá, hogy a biztonsági öv, a helyesen használt biztonsági öv életmentő lett volna. A személygépkocsi vezetője nem kötötte be az övet, így egyrészt az ütközés pillanatában a járművében az ülésből szinte akadálytalanul kimozdulva a szélvédőnek csapódott, majd a szétszakadó járműből kirepült. A furgon vezetője bekötötte ugyan az övet, de csak azért, hogy a jármű figyelmeztető rendszere ne „csipogjon”, így az a háta mögött volt. Tehát ő is védtelen volt, s az ő példája arra is rámutat, hogy a légzsák önmagában semmit sem ér! Nézzék csak az elhajlott kormányt! Helyes övhasználat mellett mindketten túlélhették volna! 1959-ben találták fel és 1962-ben szabadalmaztatták a 3 pontos, ma is használatos biztonsági övet. S ezek szerint 60 év sem volt még elegendő ahhoz, hogy minden közlekedő elfogadja és elhiggyük: szó szerint az életünk múlik rajta. Az övtagadók meggyőzése a legnehezebb, de bízunk benne, hogy közülük is sikerül most néhány közlekedőt eltéríteni ettől a felelőtlen felfogástól.

Írásunk az ORFK-OBB együttműködésével készült: Országos Balesetmegelőzési Bizottság

Előző cikkKétvérű óriás
Következő cikkÓriás törpe
Már az óvodában is törött kisautó lehetett volna a jelem. De oda nem jártam, viszont apám ZISZ teherautójában gyakran imitáltam a vezetést. Közlekedésmérnökként érkeztem a szakmába, a Hungarocamionhoz. Az itt megismert balesetelemzés mitikus világa elcsábított, szakmérnöki diplomával 30 éve igazságügyi műszaki szakértő vagyok. Az utóbbi két évtizedben európai zsűrik tagjaként részt vehetek az év autóbusza, teherautója és kishaszonjárműve kiválasztásában.