Hirdetés:

Magyarországon a 2015-2019 időszakban évente átlagosan 625 ember vesztette életét közlekedési balesetben. Ehhez képest tavaly 454-en, több mint 25 százalékkal kevesebben. Ez még akkor is nagy eredmény, ha tudjuk, 2020 nem volt egy átlagos év.

Aztán jött az idei január és mintha ismét túl sok lenne a rossz hír. Köztük ott egy konkrét eset, amely rávilágít egy jelentős témára a biztonsági öv használatára.
Pedig az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság által közzétett statisztikai elemzés alapján minden területen javultak 2020-ban a statisztikai mutatók. Az előzetes adatok alapján az év során 13 745 személyi sérüléssel járó baleset történt, ami 17,3 százalékkal kevesebb, mint a megelőző évben (16 627). A csökkenés eltérő mértékekben, de egyaránt jellemző a halálos kimenetelű, a súlyos és a könnyű sérüléses balesetekre is. A halálos kimenetelű balesetek száma a 2019. évi 530-ról 419-re csökkent, a súlyos esetek 4834-ről 4093-ra, a könnyű sérüléses balesetek száma pedig 11 263-ról 9233-ra.

A deformálódott kormánykerék

A csökkenő tendencia hátterében nem csak a koronavírus járvány áll. A tavalyi statisztikák kapcsolatban megvizsgálták az előző öt év (2015-2019) baleseti adatait, a benzin és gázolaj eladási adatokat és a VÉDA rendszer által érzékelt napi járműelhaladások számát. Összességében mindkét tényező 5-6 százalékos csökkenést mutat, azaz a többit írhatjuk annak a javára, hogy igenis elindult valami. Innentől pedig joggal reménykedhetünk, hogy ez a tendencia folytatódik is. Ennek érdekében egyrészt folytatódnak a rendőrségi ellenőrzések, a legkülönbözőbb, „kreatív” formákban. E mellett pedig az internet lehetőségeit még jobban kihasználva hatósági és civil szervezetek is megkísérelnek eljutni minden közlekedőhöz, hogy megértse mindenki, a világ legveszélyesebb feladatára vállalkozik, amikor a volán mögé ül, vagy csak egyszerűen gyalogosként utcára megy.

Magazinunk is figyelemfelkeltő célzattal választotta ezt a januári halálos balesetet, amelynek kapcsán leírom tapasztalataimat. Mint igazságügyi műszaki szakértő vettem részt a helyszíni vizsgálatban. Tekintettel arra, hogy egy folyamatban lévő ügyről van szó, a baleset körülményeiről, részleteiről nem oszthatok meg részleteket.  Viszont olyan objektív tényeket igen, amelyek a híradásokból kimaradtak, s amelyek remélhetően sok embert ébresztenek rá, hogy a biztonsági öv, a helyesen használt biztonsági öv életmentő lett volna. A személygépkocsi vezetője nem kötötte be az övet, így egyrészt az ütközés pillanatában a járművében az ülésből szinte akadálytalanul kimozdulva a szélvédőnek csapódott, majd a szétszakadó járműből kirepült. A furgon vezetője bekötötte ugyan az övet, de csak azért, hogy a jármű figyelmeztető rendszere ne „csipogjon”, így az a háta mögött volt. Tehát ő is védtelen volt, s az ő példája arra is rámutat, hogy a légzsák önmagában semmit sem ér! Nézzék csak az elhajlott kormányt! Helyes övhasználat mellett mindketten túlélhették volna! 1959-ben találták fel és 1962-ben szabadalmaztatták a 3 pontos, ma is használatos biztonsági övet. S ezek szerint 60 év sem volt még elegendő ahhoz, hogy minden közlekedő elfogadja és elhiggyük: szó szerint az életünk múlik rajta. Az övtagadók meggyőzése a legnehezebb, de bízunk benne, hogy közülük is sikerül most néhány közlekedőt eltéríteni ettől a felelőtlen felfogástól.

Előző cikkKétvérű óriás
Következő cikkÓriás törpe
Már az óvodában is törött kisautó lehetett volna a jelem. De oda nem jártam, viszont apám ZISZ teherautójában gyakran imitáltam a vezetést. Közlekedésmérnökként érkeztem a szakmába, a Hungarocamionhoz. Az itt megismert balesetelemzés mitikus világa elcsábított, szakmérnöki diplomával 30 éve igazságügyi műszaki szakértő vagyok. Az utóbbi két évtizedben európai zsűrik tagjaként részt vehetek az év autóbusza, teherautója és kishaszonjárműve kiválasztásában.

Itt elmondhatod a véleményedet!