Teljes logisztikai ökoszisztémát épített fel új elektromos haszonjárműve mögé a General Motors. A csendes és tiszta üzemű áruszállító mellett innovatív e-palettával és digitális szolgáltatásokkal fejlesztik a fenntartható fuvarozást.
Új üzleti modelljével elektromos meghajtású termékek, szoftverek és szolgáltatások eddig nem látott elegyét kínálja az amerikai járműgyártó vállalat. A CES 2021 fogyasztói elektronikai szakkiállításon bemutatott rendszer az elsőtől az utolsó kilométerig hatékonyan mozgatja majd a feladott csomagokat, ezzel is optimalizálva a zöld megoldásokra éhező szállítmányozási szektort. A Világgazdasági Fórum tavalyi előrejelzése szerint az e-kereskedelem által generált kiszállítások mértéke az évtized végéig várhatóan 78 százalékkal növekszik. Ez pedig a fuvarozás legutolsó szakaszában kulcsszerepet játszó kiszállító járművek számának további 36 százalékos gyarapodását eredményezi a világ száz legnagyobb városában. E látványosnak ígérkező fellendülés várhatóan harmadával növeli majd a kapcsolódó helyi szén-dioxid-kibocsátást is, amely ellen a metropoliszok már most foggal-körömmel küzdenek. A GM ezért egy olyan integrált megoldást fejlesztett ki, amely elősegíti a csomagküldés környezetvédelmi értelemben vett kifehérítését.
Guruló segéd
A hangzatos BrightDrop gyűjtőmárka elsőként piacra kerülő terméke egy olyan e-raklap, amely az áru hatékony mozgatását segíti rövid távokon. Ez például a logisztikai központokban bizonyulhat áldásosnak, de az EP1 a jármű és a címzett ajtaja között is megkönnyíti a kezelők dolgát. Nekik mindössze irányítaniuk és felügyelniük szükséges a csomagmozgató egységeket. A kerekekbe épített elektromos agymotorok legfeljebb 5 kilométer/óra sebességgel dolgoznak a futárok kezei alá – attól függően, hogy mennyire sietős a dolguk. Mint tudjuk, mindig az, ezért a jótékony segéderő maximális kihasználása szinte előre borítékolható. A szűkebb helyeken is kiválóan manőverezhető, motorizált kézikocsikon akár 0,65 köbméternyi áru rögzíthető és szállítható, belül pedig polcrendszer segít azok elrendezésben. A futárok életében az idő mellett a küldemények megfelelő védelme is fontos tényező. Az EP1 természetesen e téren is a csúcstechnikát képviseli, hiszen a biztonsági zárral ellátott szekrényajtók távoli hozzáféréssel nyithatók. A több mint 90 kilogramm teherbírású eszközök a tervek szerint már hónapokon belül megjelennek.
Postakocsin érkezem
Második lépésként a tisztán elektromos, összkerékhajtású EV600 tehergépkocsi debütál. A General Motors új Ultium padlólemezét és akkumulátorcsomagját használja, akárcsak az új GMC Hummer EV pickup. A rendszer ebben a konfigurációban egyetlen feltöltéssel akár 400 kilométer hatótávolságot biztosít. A 120 kilowattos egyenáramú gyorstöltéssel egy óra alatt akár 272 kilométerrel feltölthető az EV600. Belső égésű motor híján is megőrizte a klasszikus amerikai furgonok valamennyi sofőrbarát megoldását. Így például a rolós hátsó raktérajtó és a kényelmes elülső tolóajtók sem hiányozhatnak. A széles belső válaszfalajtó pedig immár automatikusan nyitja meg az utat a fülke és a raktér között. Alapáron jár a legtöbb vezetőtámogató rendszer, a tolatókamera vagy éppen a távolsági fényszóró automatikus vezérlése. A gazdag szériafelszereltség némi felár ellenében a gyalogosokra is figyelmeztető hátsó keresztirányú forgalmat jelző rendszerrel, holttérfigyelő asszisztenssel és számos más biztonsági megoldással egészíthető ki. A járművezető maximális kényelmét mozgásérzékelős raktérvédelem, illetve egy 13,4 col képátlójú információs és szórakoztató rendszer szolgálja.
Az EV600 hátsó traktusában tágas, 17 köbméteres raktér fogadja a csomagokat egészen egy tonna határig. Maximális össztömege pedig éppen a kettes méretosztály 4536 kilogrammos felső léce alatt marad. Ez azért fontos, mert afölött egyedi azonosítószám szükséges a járművekre, komoly állami és szövetségi biztonsági előírásoknak kell megfelelnie az eszköznek és a vezetőnek is, meg kell állnia az autópályák tömegmérő állomásain. Már a bejelentést követő napokban hatalmas érdeklődés övezte a tehergépkocsit, amelyből a legelső ügyfélpéldányokat az idei év végén szállítják. A nemzetközi óriások közül a FedEx vállalat csapott le rögtön az integrált megoldásban rejlő előnyökre. A nagyszabású együttműködésnek köszönhetően a későn ébredők legkorábban 2022-ben rendelhetik meg saját elektromos furgonjaikat.
Felhők alatt
A BrightDrop egy olyan felhőalapú szolgáltatást is kínál termékeihez, amely teljes körű rálátást és hozzáférést biztosít az ügyfelek számára webes felületen és mobileszközökön keresztül. A hálózatba kapcsolásnak köszönhetően részletes adatok és elemzések érhetők el a vállalkozások számára, ezek például a hatékony útvonaltervezést, a jármű optimális kihasználását támogatják.
Az EP1 mobilalkalmazása a távfelügyeleti funkción kívül valós idejű adatokat küld az akkumulátorok töltöttségétől egészen a záráshoz és a feloldáshoz szükséges távoli parancsokig. Az EV600 fejlett flottamenedzsment-rendszere pedig többek között távoli hozzáférést, helymeghatározást, eseménynaplózást és töltéskezelést biztosít. De ugyanúgy feladatai közé tartozik a távdiagnosztika, valamint a biztonsági figyelmeztetések, a karbantartással kapcsolatos tudnivalók és a távoli szoftverfrissítések közvetítése. A BrightDrop szolgáltatásai kezdetben az Amerikai Egyesült Államokban és Kanadában érhetők el, mégpedig egy független értékesítési- és szervizhálózaton keresztül. A vállalat emellett egy erős ügyfélszolgálati részleget is elindít, amely a töltőpontok telepítéséhez, az üzembe helyezéshez, valamint a felhőszolgáltatások utólagos aktiválásához nyújt támogatást. Nyilván nagy előnyt jelent, hogy a detroiti triumvirátus egyikének neve áll az ajtó fölött, ám egyre több szereplő harcol a jövő csomagszállítóinak tortájáért. Győzzön a legjobb!