Nagyon precízen kell specifikálni a távolsági fuvarozásra tervezett járműveket is. De hol jön mindez egy kommunális felhasználásra gyártott géphez képest? Ez a DAF teherautó remekül példázza, milyen nagyok a különbségek két hasonló konfiguráció között.
Nem meglepő, hogy a nehézkategória gerincét a hosszú távú fuvarozásra szánt nyerges vontatók adják. Ennél sokkal kisebb szelet, mondhatni elhanyagolható a piacon a kommunális és egyéb speciális járművek mennyisége. A gyártóknak ugyanakkor sokkal több feladatot jelentenek a tervezés folyamata során, szinte minden egyes járművet egyedileg, a felhasználó igénye szerint kell megtervezni, összeállítani, legyártani. S bizony itt sem lehet lazsálni, folyamatosan fejleszteni kell. Ezt bemutatandó a DAF egy olyan különleges járművet bocsátott a rendelkezésünkre egy referencia modellel együtt, amivel mi is megtapasztalhattuk az új megoldás előnyeit.
A kommunális járműveket konténeres kivitelben akár szemét-, sitt-, vashulladék- vagy gabonaszállításra is használhatják, s már ebből is látszik, milyen különbözőeknek kell lenniük. Nem mindegy, hogy városi, városközi, esetleg hosszú távú a feladat – sem a terhelhetőség vagy a terheléselosztás, sem a fordulékonyság, sőt még a fülke szempontjából sem. Hálófülkés tesztjárművünk nemzetközi szemétszállítási feladatokra készült, ez egy elég speciális szegmens, itthon valószínűleg inkább a nappali fülkésre lesz igény.
Nézzük a technikát. A PACCAR zsámbéki alkatrészelosztó központjában próbálhattuk ki az egy éve bemutatott XF 480 8×4 FAW modellt. Ez a hárombetűs rövidítés egy első tengely és egy tridemes tengelycsoport kombinációját jelöli. E négytengelyes kivitel esetében a hajtott tandemtengely mögötti, leghátsó tengelye is kormányzott. Az összehasonlítás kedvéért mentünk egy hagyományos CF 480 FAD modellel, egy „szabványos” négytengelyes billenccsel is. Ebben egyrészt a tengelytávok is más elosztásúak voltak, másrészt azt két kormányzott első tengely jellemzi. A bójákkal kijelölt kis próbapályán azonnal kiderült, hogy miért bővítették a kínálatot az új tengelykonfigurációval. Ezeket a járműveket sokszor nagyon szűk, kanyargós helyeken használják, gondoljunk csak az építkezésekre, autópályaépítésre, hulladékgyűjtő telepekre. Itt bizony minden centiméternek jelentősége van. Váradi Csaba, a DAF Hungary műszaki oktatója igazán trükkös pályát jelölt ki. Kis túlzással még egy gokarttal is csak lépésben és nagyon pontosan kormányozva lehetett volna végigmenni rajta.
Beültünk az XF fülkéjébe, én elég szkeptikusan. Csaba azt mondta, ne aggódjak, rakjam a váltót a manőverezésre szolgáló teknős módba és induljunk. A hátunk mögött a konténerben teljes terhelés volt, ennek ellenére a teherautó vajpuhán, észrevétlenül kezdett kúszni. A manőverezéshez mind a hat tükröt kihasználtuk, leginkább a fülke előtti és melletti holtteret mutató tükrök elengedhetetlenek. Az a baj, hogy ha valami könnyen megy, az szinte magától értetődő, ezért nehéz érzékeltetni. Annyira könnyedén mentem végig a pályán már elsőre, hogy észre sem vettem. Semmi birkózás a géppel, egyszerűen élveztem, úgyhogy teljesítettem még néhány fordulót. Utána átültem a CF billencsbe, amelynél a két első kormányzott tengely mellett a legfontosabb különbség a mechanikus váltó volt. Ez is tökéletes, nagyon könnyű a kezelése, úgyhogy a szűk tesztpályán nem okozott számottevő hátrányt az automatizálthoz képest. Annál inkább a tengelykonfiguráció. A gép elejének söprése jóval nagyobb volt, ami természetes ebben kiosztásban. Ugyanazon a pályán két helyen is csak tolatással tudtunk körbemenni, és végig sokkal koncentráltabban, centizgetve kellett mennünk. A titok az eltérő tengelyelrendezésben és kormánygeometriában rejlik. Míg a CF első kerekei 43 fokban kormányozhatók, s ehhez igazítják a második tengely kormányozhatóságát – úgy, hogy a kormányzott és hajtott tengelyeken lévő kerekekre állított merőlegesek egy pontban találkozzanak. Már ebből látszik, hogy az FAD elrendezésben korlátozottabb a második tengely kormányzása, ráadásul a leghátsó kerekek is sokkal jobban gyűrődnek szűk íveken kanyarodáskor. A CF és XF típusokhoz egyaránt válaszható FAW elrendezés egyetlen első tengelye ezzel szemben 49 fokban kormányozható, illetve a hátsó tengely is jóval nagyobb bekormányzási szöget biztosít. Ehhez járulékos előnyként adódik az előtte lévő tengely kerekeinek tehermentesítése, vagyis jóval kevésbé kopnak a gumik a szűk manőverek során. Mit jelent mindez számokban? Azonos járműhossz, terhelhetőség mellett az FAD fordulási körátmérője faltól falig 21,6 méter, míg az FAW értéke kereken 17 méter. Ez felettébb figyelemreméltó, 27 százalékos különbség! S ezzel nincs vége az előnyöknek, az ideálisabb tengelyelrendezésnek – a teherviselő hajtott tengelyek előrébb kerültek – köszönhetően a jármű kevésbé érzékeny az ömlesztett áru egyenlőtlen elosztására, ami biztonságosabb haladást, manőverezést tesz lehetővé. A DAF hosszú évek óta jelentős figyelmet fordít a felépítményezhető fülke-alvázak kínálatára. Az új FAW modell is bizonyítja, hogy milyen fontos a pontosan az adott feladatra specifikált jármű. Kedvezőbb az üzemeltetési költsége a kisebb fogyasztás és a mérsékelt kopás jóvoltából. A mozgékonysági előnye a szűk helyeken rendkívül értékes perceket nyerhet az üzemeltetőnek minden alkalommal. Adott esetben pedig ezen múlhat, hogy belefér-e még egy forduló a munkanapba, ami hatalmas különbséget jelent a bevételek szempontjából.