Több újdonsággal korszerűsítette zászlóshajóját tavaly a prémiumbuszokat gyártó NEOPLAN. Minden emeletes távolsági busz atyja, az exkluzív formavilágú Skyliner legfrissebb változatát hazánkban próbálhattuk ki.
Hirdetés:

Meglehetősen szerény az emeletes távolsági buszok kínálata az európai piacon, hiszen a legtöbb gyártó ebbe a szűk szegmensbe már nem merészkedik be. A rendelkezésre álló néhány típus közül pedig különleges megjelenésével még inkább kitűnik a NEOPLAN Skyliner. Valamint azzal is, hogy 1967-ben éppen a NEOPLAN Skyliner teremtette meg igazi úttörőként az emeletes távolsági autóbuszok kategóriáját. Azóta mintegy ötezer Skyliner hagyta el a gyártósort, a jelenlegi, hetedik nemzedék pedig 2012 óta fut folyamatos korszerűsítésekkel. Menetpróbánk során elsősorban ezekre az újításokra összpontosítottunk.

 -

Az alsó szinten az oldalfalakon 230 voltos és USB-csatlakozók is rendelkezésre állnak

A Németországból az idei zsámbéki BUSEXPO kiállításra érkezett demobusz inkább vonaljárati, mintsem klasszikus turistaalkalmazásra készült. Erről árulkodik az alsó és a felső szélvédő között a viszonylatjelző, az utastér jobb oldalán elhelyezett első lépcső, valamint a második ajtó előtti dobogó nélküli padlórész, ahol a kivehető ülések helyén két kerekesszékes utas is szállítható. Ennek ellenére szinte minden elképzelhető biztonsági és kényelmi extrával felszerelték az igényes, valóban prémiumszínvonalú buszt.

 

Élmény az utazás

A távirányítással is külön-külön nyitható ajtókon keresztül kényelmesen, egyetlen lépéssel bejuthatunk az alacsonypadlós alsó szintre, és már a műszerfal jobb oldalán fahatású betétek fogadnak. Ezen a szinten több mint 180 centiméter a belmagasság, vagyis a legtöbben kényelmesen felegyenesedve közlekedhetnek az utastérben. Itt is igen hangulatos az utazás, hiszen a szembefordított üléspárok között asztalokat helyeztek el, több ponton is 230 voltos, illetve USB-csatlakozók állnak az utasok rendelkezésére, minden ülőhelyről látható egy képernyő, a padlón és a tetőn pedig kék LED-es hangulatvilágítás fut végig. Persze az igényes szövetkárpitozású ülések is minden kényelmi funkciót megkaptak, ami egy turistabuszban elvárható.

 -

Még az alsó szinten is jutott hely fej feletti csomagtartópolcoknak

 -

Az alsó szinten nyolcan igazi klubhangulatban utazhatnak, akár kártyapartival is elüthetik az időt

Az emeleten már csak 168 centiméter a belmagasság, így sok utasnak fejet kell hajtania ezen a szinten, ám a tetőn középen végighúzódó panorámaablakok javítják a térérzetet. A legjobb, szinte zavartalan kilátás persze a legelső sorból nyílik, és még ide is tettek egy külön monitort, ha valaki mégsem a tájra lenne kíváncsi. Egy telefonon keresztül pedig értekezhetnek a járművezetővel.

 -

Széles panorámaüvegek húzódnak végig a tetőn, és a kék LED-es hangulatvilágítás a felső szinten is ugyanúgy az utastér meghatározó eleme

 -

Az emelet első sorában a legnagyobb élmény utazni, a panoráma lenyűgöző, és itt sem kell lemondani a lábtartóról, az italtartókról, az egyéni légbefúvókról és a monitorról

 

A felújítási munkálatok megkezdődtek

Tehát azzal, aki a sajátján kívül akár 76 utas életéért is felelhet. Ezért neki is maximális kényelem jár, amit a vezetőülés kiválóan nyújt, hiszen lehajtható kartámasszal, három légrugós deréktámasszal, valamint kétfokozatú fűtéssel és szellőzéssel is ellátták, a sávelhagyásra pedig az ülőlap rezgetésével figyelmeztet.

 -

Elegáns környezetben dolgozhat a Skyliner vezetője. Nagyon jó innen a kilátás, még a teljesen előrenyúló felső szint ellenére sem jelent nehézséget például a közlekedési lámpák figyelése

 -

Nem mondható a legkorszerűbbnek a műszerpanel. Habár a központi kijelző nemrég megújult, még így is kicsi a mérete, így egyszerre csak kevés információt tud megjeleníteni

Sajnos a műszerfalat, illetve a kezelőelemeket ezúttal sem újították meg teljeskörűen. Még mindig az elavult kormánykerék néz farkasszemet a vezetővel a nagy, hosszan elszórt gombjaival, az automatizált váltó forgókapcsolójához mélyre kell nyúlni, a műszerfal kapcsolói sem a legkifinomultabbak, a légkondicionáló vezérlőpanelje a múlt évszázadot idézi, és hiába új a műszerpanel központi kijelzője, még így is kicsi és egyszerre csak kevés információt tud megjeleníteni. Tárolóhelyekben sem bővelkedik a járművezetői környezet, italtartó csak nagyon hátul, a vezető könyöke mögött található, és az is csak a nagyobb palackokat tartja stabilan. A telefonnak sem alakítottak ki egy kis lapos felületet. A bal oldali konzolon viszont 12 voltos és USB-csatlakozó is kínálkozik. A középkonzol fedelei mögötti Bosch utastéri multimédia-készülékek kezelése sem annyira könnyű ott mélyen. Ugyanakkor a középkonzolon a dupla DIN méretű MAN MMC Advanced multimédia-készülék kifejezetten korszerű, és ennek nagy, színes érintőképernyőjén jeleníthető meg a busz orrán, hátulján, a második ajtónál és az emeleten elhelyezett kamerák képe is. Sőt, már a RIO Box telematikai fedélzeti egység is bekerülhet a Skyliner buszba, amely segítségével elérhetők az MAN digitális szolgáltatásai.

 -

Igen vegyes képet mutatnak a középkonzol elemei. Míg a légkondicionáló vezérlőpanelje a youngtimereket idézi, addig a multimédia-rendszer csúcsszínvonalú

 

Tükörcsápok helyett kamerák

A több idejét múlt megoldás és kezelőelem mellett különösen nagy kontrasztot mutat, hogy a Skyliner (és kistestvére, a Cityliner) az első autóbusz, amely a külső tükröket helyettesítő kamerás rendszerrel is kérhető. Az OptiView szembeötlő előnye, hogy a kis kameraházak sokkal elegánsabbak, mint a méretes tükörcsápok, és ami még fontosabb, a légellenállásuk is jóval kisebb, ami a tüzelőanyag-fogyasztást, illetve a szélzajt egyaránt mérsékli. Míg a tükörszárak felől általában már 70-80 kilométer/óra sebességtől jól hallható a szélzúgás, addig tesztünk során a Skyliner kamerái még száz kilométer/óra tempónál sem zajongtak. Továbbá a jármű orrán jócskán túlnyúló csápok könnyen sérülhetnek, illetve okozhatnak sérülést a környezetükben manőverezéskor, az oldalfalra simuló kamerákkal ez aligha fordulhat elő.

 -

Az oldalfalra szerelt kicsi, kompakt házban egy normál és egy nagy látószögű kamera helyezkedik el mindkét oldalon

A kis- és a nagylátószögű kamerák képe az A oszlopokon belül elhelyezett méretes kijelzőkön jelenik meg, élesen, tisztán, még tűző napsütésben is jól láthatón. Ezáltal a gépkocsivezetőnek kevésbé kell oldalra kifordítania a tekintetét, ráadásul ezek a kijelzők nem is takarnak ki akkora területet a látómezőből, mint a tükörszárak. A kamerák pedig kellően nagy látószögű képet biztosítanak a közlekedéshez és a manőverezéshez egyaránt, így tesztünk során nem hagytak kívánnivalót maguk után.

 -

Problémamentesen használható a külső tükröket helyettesítő OptiView rendszer, az A oszlopok kijelzőin tiszta, éles, tűző napsütésben is jól látható képek jelennek meg, látószögük kellően nagy

Sőt, a kis átmérőjű optikák felülete jóval kevésbé koszolódik, mint a méretes tükörlapok, főként, hogy a lencsék üvegét víz- és kosztaszító bevonattal látják el. A képfeldolgozó szoftver pedig olyan jól játszik a fényerővel és a kontraszttal, hogy gyenge fényben vagy sötétben jobban lehet látni az OptiView rendszerrel, mint a hagyományos tükrökkel.

 -

A multimédia-készülék képernyőjén jeleníthető meg a jármű elején, hátulján, második ajtajánál és felső szintjén elhelyezett kamerák képe

 

Megújult hajtáslánc

A Skyliner legjelentősebb újdonságai azonban a busz hátsó részében találhatók. A továbbfejlesztés eredményeként az MAN D26-os dízelmotor teljesítménye tíz lóerővel, legnagyobb nyomatéka száz newtonméterrel nőtt. Az erőforráshoz pedig az elődjénél gyorsabban reagáló ZF TraXon automatizált váltót társították.

 -

Már a NEOPLAN minden távolsági buszában szériafelszerelés a motortéri automatikus tűzoltó rendszer

A terhelés nélküli buszt valósággal repítette az 510 lóerős motor, amelyen olyannyira bőséges tartalékok érződtek, hogy bizonyára utasokkal és csomagokkal tele sem jönne zavarba még a hegyi utakon sem. Körforgalom vagy lakott terület elhagyása után pillanatok alatt elértük az utazótempót, és autópályán a tehergépkocsik mögül kiállva is hipp-hopp felgyorsult száz kilométer/órára. Fordulatszámmérőjén a világos zöld mező 1000 és 1400 között húzódott, és ezt bőven elbírta a motor. Közepes gázadással gyorsítva éppen ebben a tartományban dolgoztatta a váltó vezérlése az erőforrást, a pedált jobban taposva 1600-1700-as percenkénti fordulatszámig húzta a fokozatokat, 1100-ra ejtve vissza a motorfordulatot. Egyébként, ha 900-ra visszaesett a fordulatszám, az erőforrás onnan is erőlködés nélkül összeszedte magát. Országúton hetven kilométer/óra sebességnél tizenegyedik fokozatban éppen ezer felett tanyázott a fordulatszámmérő mutatója, ám manuálisan tizenkettedikbe felváltva a 800-as fordulatot is elbírta a motor. Az autópályán megengedett legnagyobb sebességnél tizenkettedikben picivel 1100-as fordulatszám felett dolgozott a motor, vagyis igencsak hosszú áttételezést kapott a busz. Az ötfokozatú retarder pedig nagyon hatékonyan lassította a testes járművet.

 -

 -

Teljes kényelemben utazhatnak a Skyliner vendégei, amiben a prémiumszínvonalú ülések is fontos szerepet játszanak

Mindeközben a ZF TraXon komótosan, de rendkívül komfortosan kapcsolta a fokozatokat, a motor hangja pedig nem is hallatszott a vezetőülésben. Furcsa volt azonban, hogy már hatvan kilométer/óra sebességtől olyannyira beszűrődött a kerék és a menetszél zaja az első ajtótól, mintha nem szigetelne rendesen, persze ez egyszerű beállítási probléma is lehet. Ezenkívül terhelésváltáskor vagy rosszabb minőségű utakon erősebb zörejek és rezonanciák jelentkeztek, mint általában az egyszintű távolsági buszoknál.

 

Kezes bárány

A Skyliner menetstabilitását azonban nem érheti kifogás. Egy emeletes busztól az ember azt várná, hogy billegősebb, ezért óvatosabban kell kanyarodni vele, ám erről itt szó sem volt. Ha tempósabban érkeztünk egy körforgalomba vagy kanyarba, azt is jól tolerálta, olyan stabilan viselkedett, mint egy egyszintű turistabusz. Országúton és autópályán a legnagyobb megengedett sebességnél is nagyon szépen tartotta az irányt, a kormánykerékkel szinte nem is kellett korrigálni. Ebben bizonyára a CDC, azaz a folyamatos lengéscsillapítás-szabályzás is szerepet játszik, amely minden helyzetben igyekszik a kényelem és a menetstabilitás optimális egyensúlyát biztosítani. A C tengely új, elektrohidraulikus kormányzása szintén hozzájárul a stabil futáshoz, továbbá a fordulékonyság javításával megkönnyíti a manőverezést. Szintén praktikusnak találtuk a megállóféket, amely egyúttal a visszagurulás-gátló szerepét is betölti, mivel így piros lámpánál vagy dugóban állva nem kellett folyamatosan a fékpedálon állni. Ugyanis a váltót kúszófunkcióval látták el a könnyű és lágy manőverezhetőség, valamint dugóban araszoláskor a gépkocsivezető tehermentesítése érdekében.

 -

A második ajtó előtt, az utastér jobb oldalán egyszerre két kerekesszékes utas is szállítható, mivel itt nem alakítottak ki dobogót, azaz teljesen sík a padló és három üléspár könnyen kiszerelhető

 -

A 11 köbméteres csomagtérbe a busz jobb oldalán fellépők vezetnek fel, és ebben a térben alakították ki a járművezető hálóhelyét is

 

Fajlagosan gazdaságos

A domborzathoz előrelátón igazodó hajtásláncvezérlés, vagyis az EfficientCruise is szépen, pontosan működött, négy fokozatban állíthattuk a sebességtolerancia alsó és felső határát. Ez is elősegíti a takarékos üzemelést.

 -

Négy fokozatban állítható a domborzathoz előrelátón igazodó hajtásláncvezérlés, vagyis az EfficientCruise sebességtartományának nagysága

Az átlagos tüzelőanyag-fogyasztást illetően az üres busz enyhe szélben, erős forgalomban, légkondicionáló használata mellett, a sebességhatárokat betartva az M0-ás autóút sík szakaszán 14 liter, az M5-ös autópályán 20,5 liter, az 5-ös úton lakott területeken és körforgalmakon keresztül, sok megállással, gyorsítással 25 liter gázolajat égetett el száz kilométerenként. Egy ekkora homlokfelületű, tömegű és teljesítményű, háromtengelyes busztól ez az eredmény kedvezőnek mondható.

 -

Hátul a WC mellett egy hűtővel, vízmelegítővel, mosogatóval és vízcsappal felszerelt konyhát rendeztek be, a hátsó lépcsőnél pedig egy átjárónyíláson keresztül juthat el a járművezető a hálóhelyéhez

Egyébként éppen ez az emeletes távolsági buszok lényege: jóval több utast alig nagyobb költségekkel célba juttatni, mint az egyszintű buszok esetében, vagyis élenjáró hatékonysággal. A Skyliner ráadásul rendkívül stílusosan és egyedülálló megoldásokat is felvonultatva nyújtja ezt, immár több mint ötven éve.

 

A kipróbált NEOPLAN Skyliner főbb műszaki adatai
Méretek/tömegek
Hosszúság (mm):14 000
Szélesség (mm):2550
Magasság (mm):4000
Tengelytávolság (mm):6700+1470
Fordulókör átmérője (mm):23 316
Csomagtér térfogata (m3):11
Belmagasság a folyosón az alsó/felső szinten (mm):1840/1680
Ülőhelyek száma:76+1
Ajtóképlet:1-1-0
A/B/C tengely terhelhetősége hatóságilag (kg):8000/11 500/6750
A/B/C tengely terhelhetősége műszakilag (kg)8000/12 750/7500
Megengedett össztömeg hatóságilag (kg):26 000
Megengedett össztömeg műszakilag (kg):27 500
Hajtáslánc
Motor típusa:MAN D2676 LOH
Összlökettérfogat (l):12,4
Hengerek száma, elrendezése:6, soros
Legnagyobb teljesítmény (kW(LE)):375(510)
Legnagyobb nyomaték (Nm):2600
Sebességváltó típusa:MAN TipMatic 12 OD

 

 -

Nemcsak a méreteivel nyújt lenyűgöző megjelenést a Skyliner, hanem a karakteres, elegáns formatervezésével is, ami a turistabuszok világában igen fontos szempont