Setra
A Daimler csarnoknyi kiállítói területén a Setra buszok is előkelő helyet kaptak, élükön a 2017-ben bemutatott és a 2018-as zsámbéki BUSEXPO kiállításon is vendégeskedett TopClass S 531 DT emeletes távolsági busszal. A jármű lenyűgöző megjelenésével, kiváló aerodinamikájával, jó tüzelőanyag-hatékonyságával, valamint példás variálhatóságával, kényelmével és biztonságával is kitűnik. A típus menetrend szerinti járatokhoz és turistautaztatáshoz egyaránt megfelelően specifikálható. Szériafelszerelése többek között a Mercedes-Benz távolsági buszok kapcsán ismertetett Active Brake Assist 4 aktív vészfékrendszer, amely 2019-től minden Setra távolsági busz alapfelszerelésévé válik. Akárcsak a Sideguard Assist radaros oldalsó holttérfigyelő rendszer.
SOR
SOR NS 12 Electric
Két buszt állított ki a cseh SOR az IAA-n, mégpedig az NS 12 alacsonypadlós városi busz dízelüzemű és tisztán elektromos hajtású változatát. A SOR NS 12 diesel modell 12,0 méter hosszú, 24–32 ülőhellyel szerelhető fel, hajtásáról pedig 6,7 literes, 285 lóerős FTP dízelmotor és ZF EcoLife 6AP1000B hatfokozatú, automatikus sebességváltó gondoskodik. Ezzel szemben a SOR NS 12 electric modell 29–35 ülőhellyel rendelhető, Pragoimex gyártmányú villanymotorjának legnagyobb teljesítménye 160 kilowatt, azaz 218 lóerő, akkumulátorcsomagjának kapacitása pedig 225 kilowattóra.
Temsa
Temsa Avenue Electron
Három járművet vonultatott fel standján a török Temsa, egy MD 9 midibuszt, egy Avenue Electron elektromos hajtású, alacsonypadlós városi buszt és egy Maraton távolsági buszt. A 12 méteres Avenue Electron a kilencméteres MD 9-et követi az elektromos buszok palettáján, így a Temsa azon kevés buszgyártók közé tartozik, amelyek több elektromos modellt kínálnak ügyfeleiknek. Az elektromos MD 9 átlagos utasszámmal és légkondicionáló használatával akár 230 kilométert is megtehet egy feltöltéssel, következő generációja pedig már háromszáz kilométer hatótávot kínál majd, háromórás teljes feltöltési idő mellett.
Temsa MD 9
A nemrég sorozatgyártásba került Avenue Electron 12 méter hosszú, 35 ülő és ötven álló utast szállíthat, hajtásáról 250 kilowattos villanymotor gondoskodik, hatótávolsága pedig 230 kilométer, amelyet a gyártó később 350 kilométerre szeretne kibővíteni. A jármű a gyorstöltésnek köszönhetően kilenc perc töltés után kilencven kilométert tehet meg. A modell 240 és 360 kilowattóra kapacitású akkumulátorcsomaggal is rendelhető, hogy még jobban megfelelhessen az üzemeltetői igényeknek. Mindemellett a Temsa bevezette az egypedálos vezethetőséget is az elektromos buszaiban, amely jelentősen csökkenti a fékrendszer kopását, illetve hozzájárul a hatótáv növeléséhez. A Maraton távolsági busz 12,4, és 13,1 méter hosszú változatban készül, 435 lóerős PACCAR MX-11 motorral, akár 57+1+1 üléssel.
Volgabus
Volgabus CR12E
Egy vadonatúj, korszerű és nagyon karakteres formavilágú, tisztán elektromos hajtású, alacsonypadlós városi buszt mutatott be a nagyközönségnek az orosz Volgabus. A CR12E típusú, 12,0 méter hosszú, 3,3 méter magas jármű akár 85 utast is szállíthat, akik közül 26-nak ülőhely is jut, kényelmüket pedig fedélzeti wifihozzáférés, USB-csatlakozók és LED-es világítás fokozza. Öt óra alatt teljesen feltölthető lítium-vas-foszfát akkumulátorának kapacitása háromszáz kilowattóra, amellyel akár háromszáz kilométert is megtehet. A busz ZF AVE-130 portáltengelyének villanymotorjai pedig együttesen 250 kilowatt, azaz 326 lóerő legnagyobb teljesítményt szolgáltatnak.
GAZ BUS LiAZ-5292
Volvo Buses
Bőven akadtak újdonságok a Volvo Buses standján is. Az IAA-n állt először a széles nagyközönség elé a korábban már részletesen bemutatott, alapjaiban megújult Volvo 9700 és 9900 távolsági buszpáros. Sokan megcsodálták a prémium-színvonalú 9900 egyedülálló színházpadlóját kihangsúlyozó Z-ablakvonalat, valamint a 9700 sokoldalúságát. Ezenkívül egy hálózatról tölthető Volvo 7900 Electric Hybrid városi buszt is megtekinthettek az érdeklődők a hozzá tartozó OppCharge gyorstöltőállomással.
Volvo 9900
Az OppCharge-hoz kapcsolódóan a gyártó büszkén jelentette be, hogy immár több mint négyezer villamosított, azaz dízel-elektromos hibrid (Hybrid), hálózatról tölthető dízel-elektromos hibrid (Electric Hybrid) és tisztán elektromos hajtású (Electric) buszt értékesített világszerte. Sőt, tavaly nyáron már az elektromos 7900 Electric csuklós változatának két prototípusa is próbaüzembe állt Göteborgban, miként arról korábban már beszámoltunk. Mindemellett az érdeklődők szimulátorban kipróbálhatták, hogy milyen érzés a Volvo Dinamikus Kormányzás nevű elektrohidraulikus kormányrásegítő használata.
Volvo 7900 Electric Hybrid
Az IAA Haszonjárművek 2018 kiállítás kapcsán korábban megjelent cikkeink a hivatkozáson találhatók.
Cikksorozatunk következő részében a pótkocsik újdonságai kerülnek terítékre.